Skocz do zawartości

Budowa instalacji elektrycznej w nowej łodzi.


Łukasz W.
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem!

 

Przymierzam się do wykonania instalacji elektrycznej w nowej łodzi z silnikiem zaburtowym i w mam kilka niejasności:

 

- Przewody zasilające rozrusznik silnika zaburtowego (Mercury EFI 150) podłączyć bezpośrednio do akumulatora czy poprzez hebel? Jeśli przez hebel to o jakiej obciążalności prądowej styków dla w/w silnika ?

 

- Skrzynka akumulatorowa konieczna czy zalecana?

 

- Przewód idący z hebla do tablicy przełączników zasilających urządzenia pokładowe wybrałem 16mm2.  Długość ~ 5 mb., napięcie 12V, max prąd w okolicach 45A  (włączone wszystkie odbiorniki w jednym czasie - mało realne). Spadek napięcia ~ 0,5V. Prawidłowo?

 

- Przewody zastosować zwykłe miedziane LGY, czy typowe marine miedziane pobielane?

 

- Rozumiem, że przewód prądowy idący z hebla do skrzynki bezpieczników z której będą zasilane akcesoria należy zabezpieczyć bezpośrednio za heblem bezpiecznikiem wysokoprądowym typu ANL. Wydedukowałem, że wartość bezpiecznika powinna być dobrana biorąc pod uwagę pole przekroju przewodu oraz typu izolacji. W moim przypadku będzie zastosowany przewód 16mm2 w izolacji PCV, który wg. różnych tabel/poradników wytrzymuje ciągłe 80A. Czy bezpiecznik 60A będzie odpowiedni? Urządzenia zasilane tym przewodem będą pobierały max 45A.

 

I ostatnie pytanie mniej techniczne dotyczące przełączników, ja chcę zastosować osobne przełączniki do zasilania:

klakson

świało topowe

światła nawigacyjne burtowe

oświetlenie kokpitu

Akcesoria typu gniazda usb/gniazda zapalniczki

Lodówka

Zasilanie windy kotwicznej

 

Pozostałe urządzenia tj. audio, ploter, radio VHF rozłączane tylko heblem.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chcesz mieć Kolego zrobione to profesjonalne to mogę polecić poniższą firmę:

http://el-marine.com/oferta/

 

Załącznik "Kontakt" masz na stronie głównej, ale i poniżej:

 

Telefon:

+48 601 654 000

 

If you prefer to contact us in English, please call:

+48 531 943 850

 

Pzdr

Włodzimierz Ring

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cześć,

 

- do rozrusznika wystarczy 10mm2 , dasz 16 mm2 i będzie z zapasem, podłączenie zawsze przez hebel, obciążalność 25 lub 40A w zależności co tam masz na tej łodzi? , lodówka, ogrzewanie , kuchenka , to jest dość istotne ?

- nigdy nie używałem skrzynki i nigdy nie zauważyłem minusów, warunek to dobrze zamocowany akumulator i zabezpieczony przed dostaniem się na niego wody, jeśli jest w zamykanej bakiście to nic mu nie będzie

- 16mm2,  musisz mieć mieć tam ,,grubo'', jesli nie masz tego sprzętu j.w. to napewno z dużym zapasem, jeśli tam popłynie 45A, to hebel minimum 50A lub wyżej

- jesli ciągniesz przewody po pokładzie to lepiej w podwójnej izolacji szczególnie w tych miejscach gdzie może być wilgoć, chodzi o miejsca typu przestrzenie zamkniętę itp, LGY jest ok do łaczenia poszczególnych elementów instalacji , LGY musi być dobrze ułozony, najlepiej w wiązkach z innymi przewodami i zamocowany w sposób pewny i trwały, nie luźno wiszący. Miedź zwykła wystarczy nie jakieś cuda pobielane ??? Aha, jeśli tym yachtem zamierzasz zarobkowo przewoźić ludzi, to przewody tylko i wyłącznie z napisem marine, tzw. bezsens ale dupochron w razie ,W'' :)

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem zabezpieczenie główne na poziomie 60 amperow jest celowane za nisko . Może się zdarzyć ze rozrusznik sobie z nim poradzi . Przewód można znacznie przeciążyć  i zabezpieczenie 150-200 amperow będzie tu logiczne . Spracuje zanim taki przewód się  dobrze zagrzeje a kazdy jeden akumulator rozruchowy odda leży zwarciu prąd dwu krotnie wyższy przynajmniej .  Bezpiecznik przy takiej wartości dałbym szybki nie zwloczny .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem zabezpieczenie główne na poziomie 60 amperow jest celowane za nisko . Może się zdarzyć ze rozrusznik sobie z nim poradzi . Przewód można znacznie przeciążyć  i zabezpieczenie 150-200 amperow będzie tu logiczne . Spracuje zanim taki przewód się  dobrze zagrzeje a kazdy jeden akumulator rozruchowy odda leży zwarciu prąd dwu krotnie wyższy przynajmniej .  Bezpiecznik przy takiej wartości dałbym szybki nie zwloczny .

 

Bezpiecznik 60 A przewiduję bezpośrednio za heblem, na przewodzie 16mm2, który będzie zasilał tablicę przełączników - do zasilania urządzeń elektycznych/elektronicznych. Silnik nie będzie zasilany z tego przewodu.

 

Ze względu na to, że planuję zamontować tylko jeden akumulator 100 Ah zastanawiam się nad rozłącznikiem - co by po staniu w przysłowiowych krzakach nie wydoić akumulatora do stanu uniemożliwiającego uruchomienie silnika.

 

Znalazłem takie urządzenie: https://suntrack.pl/zabezpieczenie-baterii/2453-smart-battery-protect-1224v-65a.html

 

Używa ktoś?

 

Czy całą elektrykę warto rozłączyć w/w urządzeniem, czy np. zostawić radio VHF bez względu na stan akumulatora? Jak to się robi w poważniejszych motorówkach :)

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem

Jest to błędne założenie . Na najgrubszych przewodach od

Razu za klemą zabezpieczenie główne . Ma ogarniać tez rozrusznik . Na całą resztę minus zabierasz z grubego przewodu a osobny odpowiedniego przekroju przewód zabezpieczony

Mniejszym

Bezpiecznikiem zasila resztę . Potem

Kazdy obwód jest zabezpieczony

Adekwatnym zabezpieczeniem . Zwarcie np w instalacji oświetlenia nie może spowodować zadziałania bezpiecznika  głównego dla obwodów  Łodzi . Natomiast zwarcie na tych grubych przewodach zasilanych rozrusznik ma

Jak

Najbardziej zadziałać od razu ale ma tez wytrzymać prąd rozrusznika z zapasem bo jak przyjdzie kręcić i kręcić to szybko się zabezpieczenie policzone na styk skończy .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... zastanawiam się nad rozłącznikiem - co by po staniu w przysłowiowych krzakach nie wydoić akumulatora do stanu uniemożliwiającego uruchomienie silnika.

Znalazłem takie urządzenie: https://suntrack.pl/zabezpieczenie-baterii/2453-smart-battery-protect-1224v-65a.html

Z pewnością warto chronić akumulator przed głębokim rozładowaniem, niekoniecznie takim ustrojstwem na BT ;-)

A co do obaw związanych z uruchomieniem silnika to warto pomyśleć nad czymś opartym na superkondensatorach, przykładowe:

https://karba.com.pl/kondensatorowy-starter-ultrastarter-700-ideal.html

Nie wiem czy na stałe nie powinien być zainstalowany - aku powinien się odwdzięczyć dłuższym życiem a i prąd rozruchu zostałby zminimalizowany - ten bezpiecznik 50A będzie za duży :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro nie zakładasz możliwości zwarcia przewodów rozrusznika to schemat jest ok . Uwierz ze jak te przewody 16 kwadrat się

Gdzieś przetrą i

Skleja to się spalisz . Instalacja 12v bywa groźna właśnie wynika to z potencjału pradowego akumulatora . Ja bym

Zrobił inaczej ale jak kto woli . U mnie w motorówce całość jest zabezpieczona zabezpieczeniem 150 amperow szybkim bezpiecznikiem topikowym do wózków widłowych . Z powodzeniem

Można

Zastosować każdy inny o pewnym kontakcie elektrycznym .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...