Autor Wątek: Elektroniczny system pomiaru zużycia paliwa  (Przeczytany 46154 razy)

Styczeń 10, 2017, 22:08:45
Odpowiedź #135
  • **
  • Wiadomości: 33
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Witam,
w związku rozważaniami na temat wielkości zużycia paliwa przez silniki różnych producentów, pozwolę sobie zwrócić uwagę na pokrewny wątek. A mianowicie, krążą jak widać pogłoski o tym że taki silnik to pali mało a inny więcej. Sądzę, że jest to zwykłe "bicie piany" bo przenosząc te rozważania na obszar silników samochodowych, nie sądzę że można powiedzieć iż np. silniki Forda palą więcej niż silniki General Motors itd. Wyniki są raczej podobne, bo producenci podglądają się wzajemnie i jeżeli któryś coś lepszego wymyśli to natychmiast pod jakąś podobną postacią wdrażają to inni. Pojawiają się na pewno akcje reklamowe, w których producenci starają się przyciągnąć uwagę do ich marki ale wiarygodność ich jest wątpliwa. Rozwiązania konstrukcyjne silników łodziowych bazują na silnikach samochodowych i na pewno nie występują tam duże różnice. No ale przypuśćmy nawet , że  któryś z producentów wyprzedził chwilowo konkurencję i jego silniki palą np. 5-10% mniej (większa różnica jest mało prawdopodobna bo musiałaby  być to jakaś przełomowa technologia). No i dobra mamy taki silnik który pali te 10% mniej niż inny i cieszymy się,  no bo będzie tani w eksploatacji a tymczasem wcale tak być nie musi. Dlaczego ?  Ano po prostu dlatego, że dużo większy wpływ na zużycie paliwa na łodzi ma sposób pływania niż samo teoretyczne zużycie paliwa przez silnik.  Na dowód przytoczę pomiary zużycia paliwa dla lodzi o masie ok. 2 ton z silnikiem Evinrude Ficht 225KM.

1. prędkość 9 km/h - 1,8 km/l
2. prędkość 14 km/h - 0,8-0,9 km/l
3. prędkość 17 km/h - 0,6 km/l
4. prędkość 20 km/h - 0,7 km/l
5. prędkość 35 km/h - 1,0 km/l
6. prędkość 45-60 km/h - 1,1-1,2 km/l

Są to rzeczywiste pomiary efektywności zużycia paliwa czyli ile kilometrów można przepłynąć zużywając jeden litr paliwa. Jeżeli przyjrzeć im się z bliska, to wyjdzie, że zwiększenie zużycia paliwa  przy zmianie prędkości z 14km/h na 17km/h wyniesie ok. 30% ! Natomiast zmniejszając do 9km/h  można spalić 50% mniej paliwa .  Porównując teraz te 10% paliwa  które być może zyskaliśmy kupując najoszczędniejszy silnik, z tymi przykładowymi 30% które puściliśmy "z dymem" płynąc z nieekonomiczną prędkością, wydaje się, że dużo bardziej sensownym rozwiązaniem dla tych którzy chcą pływać oszczędnie jest zainstalowanie do silnika który już mają (który być może nawet nie jest najlepszy) urządzenia pozwalającego śledzić bieżące zużycie paliwa, ale nie w litrach na godzinę bo to nie jest miarodajne a w kilometrach na litr zużytego paliwa. Ten wskaźnik najlepiej oddaje ile pali nasz silnik bo określa jak daleko dopłyniemy na określonej ilości paliwa.
Dla różnych silników i różnych kadłubów wyniki będą różne, ale zawsze będą występować duże różnice przy zmianie prędkości łodzi i trymu silnika.  I nieważne czy urządzeniem pomiarowym będzie Garmin, Northstar czy Flowtrecs, ważne żeby na łodzi było zamontowane coś co nam pokaże, że nie ma sensu płynąć z daną np. zbyt małą prędkością, bo w ślizgu spalimy połowę mniej paliwa. Piszę o tym nie tylko dlatego, że jesteśmy producentem urządzeń Flowtrecs, ale też dlatego, że pływam od 15 lat i bardzo, baaardzo często widuję takie obrazki jak to niefrasobliwi motorowodniacy pchają przed sobą górę wody zużywając niepotrzebnie 2 x więcej paliwa bo zapewne myślą że płynąc wolno zużywają tego paliwa mniej. Każda łódź ma pewien zakres prędkości, których należy po prostu unikać  i dobrze jest wiedzieć jaki to jest zakres.
Reasumując, każdy silnik może palić jak najmniej, jeżeli będziemy widzieli ile pali w danej chwili , pod warunkiem oczywiście , że  będziemy chcieli te informacje wykorzystać.
Pozdrawiam
Darek PL

Styczeń 25, 2017, 08:44:03
Odpowiedź #136
  • ***
  • Wiadomości: 126
    • Wschowa
  • Akwen: Odra środkowa
  Zupełnie zgadzam się z tekstem napisanym przez Darka. Musimy jeszcze dodać to że konie mechaniczne silnika są koniami. Ale w sumie to silnik jest najbardziej sprawny i najmniej paliwożerny jeżeli utrzymujemy jego pracę przy najwyższym momencie obrotowym który uzyskuje. Moment  obrotowy jest niższy niż obroty silnika przy mocy maksymalnej. Dlatego warto wiedzieć przy jakich obrotach silnika moment obrotowy jest największy i się tego trzymać. O ile go ciężko znaleźć w danych technicznych należy wywnioskować to z urządzeń  takich lub podobnych jak kolegi i się tego trzymać . Skutek gwarantowany.

[edit musti - cytowanie poprzedzającego postu jest bez sensu..]
« Ostatnia zmiana: Styczeń 25, 2017, 10:35:20 wysłana przez musti »