Skocz do zawartości

Hebel


Adammag
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 56
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Bo tak jest norma według przepisów i od zawsze rozłączamy plusa , nawet w domu w instalacji AC 230V co jest rozłączane (faza czy N ?)  .  ;)

Druga możliwość to założenie rozłącznika na obu biegunach czyli na plusie i minusie , ale aby było to zrobione poprawnie należy minusową instalację odpowiednio wyprowadzić z akumulatora  .  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam od siebie .

Nie wnikając w przepisy i tłumaczenia naukowe to każdy powinien sobie to rozebrać na prosty laicki sposób.(tzw chłopski rozum)

Gdzie powstanie zwara ? na plusie czy na minusie ???

- jak ktoś nie ma wyobraźni to można spróbować  praktycznie....nauka pozostanie na lata bez studiów elektrycznych ;D ;D ;D

 

"Hebel" montować jak najbliżej klemy plusowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo tak jest norma według przepisów i od zawsze rozłączamy plusa , nawet w domu w instalacji AC 230V co jest rozłączane (faza czy N ?)  .  ;)

Bardziej ogólnie można powiedzieć, że rozłączamy "gorący" przewód a nie przerywamy przewodu od bieguna który podłączony jest do masy, obudowy czy ziemi (uziomu). W telekomunikacji, gdzie używane jest napięcie -48V zawsze przerywa się MINUS :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My tu piszemy o łodziach  i do tego zawsze odnoszą się moje odpowiedzi .

Co do gorącego to lepiej napisz gorącej to się przyjemniej kojarzy  ;D , takiej terminologi raczej się nie używa ale wolność Tomku w swoim domku  ;) . 

O telefonach na korbkę to nie to forum  ;)  ;D

 

Nomad nie zawsze jest możliwość instalacji "hebla" przy akumulatorze (ale to dobra rada) , dobra praktyka to taka że najpierw instalujemy bezpiecznik jak najbliżej w małych jednostkach nawet bezpośrednio na klemie , taki bezpiecznik  zabezpieczamy przede wszystkim przewód przed wiadomymi skutkami kiedy nastąpi zwarcie .

 

5191.thumb.jpg.22d09d2c3cfd600dbf13b559fdea2eaf.jpg

2151.thumb.jpg.9be76a8c55b9b85ddf548ea83a267f97.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My tu piszemy o łodziach  i do tego zawsze odnoszą się moje odpowiedzi .

oczywiście: "nawet w domu w instalacji AC 230V co jest rozłączane (faza czy N ?)" a przygania kocioł garnkowi ;-) A przecież +12V ma więcej wspólnego z DC -48V niż AC 230V

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie z tymi normami i "od zawsze i wszędzie" trochę się zagalopowaliście.

Mieszanie prądu stałego ze zmiennym pominę.

Otóż nie ma normy która by narzucała stosowanie rozłącznika na plusie.

W łodziach z laminatu, gumiakach i wszędzie tam gdzie masy nie są puszczane kadłubem/ramą stosowanie rozłącznika na plusie jest poprawne ale wcale nie oczywiste, dlaczego?

Bo każdy rozłącznik stosowany na plusie powoduje straty.

Rozłącznik na minusie nie powoduje strat.

Skuteczność jednego i drugiego rozwiązania na łodzi będzie identyczna o ile tak jak napisałem powyżej nie wykorzystamy kadłuba jako przewodnika masy, natomiast wszędzie tam gdzie masa jest przewodzona elementami pojazdu/statku stosowanie rozłącznika na plusie jest kardynalnym błędem.

Tak że teges.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego nie będę pisał elaboratów w tym temacie ale od ponad 20 lat zajmuje się tylko jachtami w szczególnością elektryka i elektroniką i jest to mój chleb powszedni wiec nie pisz takich rzeczy i wspólnej masie na jachcie przez kadłub , ale z mojej strony to tylko tyle w tym temacie .   
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie z tymi normami i "od zawsze i wszędzie" trochę się zagalopowaliście.

Mieszanie prądu stałego ze zmiennym pominę.

Otóż nie ma normy która by narzucała stosowanie rozłącznika na plusie.

W łodziach z laminatu, gumiakach i wszędzie tam gdzie masy nie są puszczane kadłubem/ramą stosowanie rozłącznika na plusie jest poprawne ale wcale nie oczywiste, dlaczego?

Bo każdy rozłącznik stosowany na plusie powoduje straty.

Rozłącznik na minusie nie powoduje strat.

Skuteczność jednego i drugiego rozwiązania na łodzi będzie identyczna o ile tak jak napisałem powyżej nie wykorzystamy kadłuba jako przewodnika masy, natomiast wszędzie tam gdzie masa jest przewodzona elementami pojazdu/statku stosowanie rozłącznika na plusie jest kardynalnym błędem.

Tak że teges.

Więc co teraz ,zrobić na +czy ma - oto jest pytanie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na plusie i zabezpieczenie 200A, takie jest moje zdanie. Jak sobie zadasz zabezpieczenie 300 czy więcej amperów to jest jeszcze knyf taki, że po kilku latach  rezystancja tej pętli zwarcia jaką jest obwód łodzi rośnie. To ma zadziałać a nie robić za piekarnik. 200 Amperów masz w zupełności wystarczające dla potrzeb rozrusznika i udaru prądowego jaki powoduje jego start. To piszę Ci Ja elektryk niskich i wysokich napięć  ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam wrażenie że karmimy trola .  ;D

 

a może to już pierwsze skutki po ****wirusie  ?? ;D

 

Wcześniej pisałeś o bezpieczniku i słusznie. Ja pominąłem bo jak widać na razie największym problem to zrobienie pierwszego stopnia/kroku .....a to powyżej to już jazda pod chmurami .

 

Za miesiąc odbieram swoją skorupę od xxxx dealera . Zobaczymy na ile jego  "spece" byli zawirusowani  ^-^

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na plusie i zabezpieczenie 200A, takie jest moje zdanie. Jak sobie zadasz zabezpieczenie 300 czy więcej amperów to jest jeszcze knyf taki, że po kilku latach  rezystancja tej pętli zwarcia jaką jest obwód łodzi rośnie. To ma zadziałać a nie robić za piekarnik. 200 Amperów masz w zupełności wystarczające dla potrzeb rozrusznika i udaru prądowego jaki powoduje jego start. To piszę Ci Ja elektryk niskich i wysokich napięć  ;)

Dziękuję. 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie łódek pierdyliarda nie uzbroiłem, ale uzbroiłem tysiące samochodów we wciągarki i widziałem co dzieje się z rozłącznikami na plusie przy poborze 200 - 280 amper przez około minutę do trzech minut ciągłej pracy.

Po mniej więcej roku stosowania rozłączników na plusie szybko się z tego wycofaliśmy, wymieniając lekko licząc 50 wytopionych i skorodowanych rozłączników opisanych 12/24v 2000A  ;D

Dziś już wiem że na plusie stosujemy bezpieczniki a na masie rozłączniki, właśnie dlatego by styki rozłącznika nie obrywały temperaturą i nie powodowały niepotrzebnych spadków.

Instalacja zawsze bezpośrednio kablami z akumulatora do wciągarki, bez wykorzystania ramy pojazdu jako przewodnika masy.

Przy podejmowaniu decyzji gdzie rozłącznik wpakować trzeba najpierw bilans energetyczny zrobić, na małej łódce gdzie podłączymy pięć lampek i radio oczywiste że nie będzie to miało znaczenia, ale dorzućmy do tego windę, lodówkę i rozruch silnika i zrobi się mniej łatwo i naprawdę nie jest takie oczywiste "rozłącznik zawsze na plus"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adamm jeśli podłączysz tylko kilka podstawowych odbiorników to wal na plusa jeśli tak Ci łatwiej, natomiast zawsze ale to zawsze i w każdym przypadku rozłącznik na masie będzie żył dłużej i zabezpieczał skuteczniej niż na plusie. Oczywiście na plusa obowiązkowo bezpiecznik.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...