Skocz do zawartości

Jak rozprowadzić elektrykę na łodzi - silnik spalinowy, pompa zęzowa, echosonda


marcinesz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mam:

- silnik 15KM z elektrycznym zapłonem i zwrotnym ładowaniem akumulatora,

- pompę zęzową z Juli (trzy przewody, dwa czerwone i jeden czarny - swoją drogą dlaczego trzy? (EDIT: już wiem, po co - znalazłem na sieci instrukcję - do tabliczki z przełącznikami AUTO / MANUAL / OFF -> a jeśli ja chcę tylko AUTO?),

- echosondę Lowrance mark 5x pro.

 

Mam cztery akumulatory:

- Delphi Marine 12V/60Ah (używam go do rozruchu silnika),

- trzy 12V/7Ah (jeden z nich używam do echosondy).

 

Pytania:

 

1. Jak powinienem ww. sprzęty podłączyć przy wykorzystaniu ww. aku? Proszę o łopatologiczne porady - jestem totalną NOGĄ w kwestiach elektrycznych (jak widać zresztą pewnie po ww. pytaniu o przewody ;)). Chciałbym też podłączyć to w maksymalnie prosty sposób - biorąc pod uwagę moje zaawansowanie w tych sporawach... Chyba, że ktoś z Warszawy lub okolic mógłby mi pomóc :P.

 

2. Czy mogę podłączyć silnik i pompę pod duży aku? Czy obwody od silnika i pompy muszą być rozdzielone (odizolowane od siebie) czy też mogą być połączone na obejmach do ogniw akumulatora?

 

3. Jeśli pompa powinna być na odrębnym aku to czy może to być jeden z tych małych aku? Wtedy jednak aku nie będzie doładowywany z silnika, a jeśli łódka postoi dłużej przy mokrej pogodzie, to czy pompa nie rozładuje tego małego aku i wtedy przestanie pracować?

 

4. Czy muszę dawać bezpiecznik na obwodzie do pompy? Jaki powinien być opór na bezpieczniku?

 

Z góry dzięki i pozdrawiam,

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź i porady.

 

Ok, czyli wszystko mogę podłączyć pod ten duży aku?

Rozumiem, że końcówki przewodów do tych trzech urządzeń mogą się stykać na obejmach na ogniwach akumulatora?

 

Odnośnie automatyki pompy - dziś kupiłem przełącznik z trzema opcjami (w instrukcji jest napisane, że są trzy opcje: auto, off i manual) i chcę zamontować go na plusowych przewodach na oddzielnym obwodzie od tego, który jest od aku do silnika. Pomiędzy przełącznik a aku chcę dać bezpiecznik. Tak, jak powyżej, będzie dobrze???

 

Odnośnie bezpiecznika - pompa w instrukcji ma opis 12V / 10A, więc mam dać bezpiecznik 10A czy lepiej mniej?

 

Moja łódź ma 4,6m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy obwód musi być chroniony bezpiecznikiem.Najlepiej zaraz po podłączeniu do akumulatora.

Sonda nie obciąża dużo akumulatora, ale pracująca pompa to pobór kilkudziesięciu W.

Ideałem byłyby dwa akumulatory, jeden rozruchowy a drugi właśnie innych urządzeń.Bo priorytetem jest rozruch silnika.

Ale silnik 15 konny nie ma takiego alternatora, który umożliwiłby ładowanie dwóch dużych aku.

Jeżeli masz miejsce na desce wskażników to  zamontuj najprostszy woltomierz, uchroni Cię przed zbytnim rozładowaniem akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...