marcinesz Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Witam, Mam: - silnik 15KM z elektrycznym zapłonem i zwrotnym ładowaniem akumulatora, - pompę zęzową z Juli (trzy przewody, dwa czerwone i jeden czarny - swoją drogą dlaczego trzy? (EDIT: już wiem, po co - znalazłem na sieci instrukcję - do tabliczki z przełącznikami AUTO / MANUAL / OFF -> a jeśli ja chcę tylko AUTO?), - echosondę Lowrance mark 5x pro. Mam cztery akumulatory: - Delphi Marine 12V/60Ah (używam go do rozruchu silnika), - trzy 12V/7Ah (jeden z nich używam do echosondy). Pytania: 1. Jak powinienem ww. sprzęty podłączyć przy wykorzystaniu ww. aku? Proszę o łopatologiczne porady - jestem totalną NOGĄ w kwestiach elektrycznych (jak widać zresztą pewnie po ww. pytaniu o przewody ;)). Chciałbym też podłączyć to w maksymalnie prosty sposób - biorąc pod uwagę moje zaawansowanie w tych sporawach... Chyba, że ktoś z Warszawy lub okolic mógłby mi pomóc :P. 2. Czy mogę podłączyć silnik i pompę pod duży aku? Czy obwody od silnika i pompy muszą być rozdzielone (odizolowane od siebie) czy też mogą być połączone na obejmach do ogniw akumulatora? 3. Jeśli pompa powinna być na odrębnym aku to czy może to być jeden z tych małych aku? Wtedy jednak aku nie będzie doładowywany z silnika, a jeśli łódka postoi dłużej przy mokrej pogodzie, to czy pompa nie rozładuje tego małego aku i wtedy przestanie pracować? 4. Czy muszę dawać bezpiecznik na obwodzie do pompy? Jaki powinien być opór na bezpieczniku? Z góry dzięki i pozdrawiam, Marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
woj70 Opublikowano 2 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2015 Te trzy male akumulatory zastąp lepiej jednym dużym, takim samym jak masz. Pompa musi być podłączona z bezpiecznikiem, wystarczy 10A. Czy chcesz mieć koniecznie automatyczną pompę? Jak duża jest Twoja łódż? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcinesz Opublikowano 2 Maja 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2015 Dzięki za odpowiedź i porady. Ok, czyli wszystko mogę podłączyć pod ten duży aku? Rozumiem, że końcówki przewodów do tych trzech urządzeń mogą się stykać na obejmach na ogniwach akumulatora? Odnośnie automatyki pompy - dziś kupiłem przełącznik z trzema opcjami (w instrukcji jest napisane, że są trzy opcje: auto, off i manual) i chcę zamontować go na plusowych przewodach na oddzielnym obwodzie od tego, który jest od aku do silnika. Pomiędzy przełącznik a aku chcę dać bezpiecznik. Tak, jak powyżej, będzie dobrze??? Odnośnie bezpiecznika - pompa w instrukcji ma opis 12V / 10A, więc mam dać bezpiecznik 10A czy lepiej mniej? Moja łódź ma 4,6m. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
woj70 Opublikowano 3 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2015 Każdy obwód musi być chroniony bezpiecznikiem.Najlepiej zaraz po podłączeniu do akumulatora. Sonda nie obciąża dużo akumulatora, ale pracująca pompa to pobór kilkudziesięciu W. Ideałem byłyby dwa akumulatory, jeden rozruchowy a drugi właśnie innych urządzeń.Bo priorytetem jest rozruch silnika. Ale silnik 15 konny nie ma takiego alternatora, który umożliwiłby ładowanie dwóch dużych aku. Jeżeli masz miejsce na desce wskażników to zamontuj najprostszy woltomierz, uchroni Cię przed zbytnim rozładowaniem akumulatora. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.