Autor Wątek: Wskaźniki (silnika .itp) na Androidowym tablecie ( nowa wersja z Navionics )  (Przeczytany 7082 razy)

Czerwiec 08, 2014, 16:10:18
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
    • 3-miasto
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Witam
Mam do szanownych kolegów pytanie  związane z elektronika na łodziach motorowych. Mianowicie jakie waszym zdaniem najpotrzebniejsze wskaźniki powinno się posiadać na „lodce”. Pytanie moje wynika z faktu że jakiś czas temu jeden z moich znajomych zobaczył u mnie w samochodzie takie oto urządzenie


I poprosił żeby mu je "zmarynizowac" (urządzenie było wymyślane do samochodów ale wystarczy zamknąć całość w odpowiedniej obudowie i zalać żywica żeby osiągnąć pełna szczelność) . Urządzonko oparte jest o telefon lub tablet z Androidem (można spokojnie zastosować na przykład xperie z czyli sprzęt wodoodporny) do tego dodatkowo jest jednostka zbierająca dane wygląda ona tak
 


Dane pobierane są z czujników samochodowych typu cisnienie oleju, temperatura oleju, temperatura spalin (EGT)  (ale inne czujniki na przykład przepływu paliwa poziomu paliwa itp  itp tez wchodzą w grę wiec jest dość duża dowolność konfigurowania całości ). Dodatkowym plusem jest to że kolega nie będzie musiał ciągnąc zbyt dużej ilości kabli bo całość komunikacji miedzy telefonem/tabletem a jednostka centralna odbywa się przez łącze Bluetooth. Jak na razie projekt umożliwia podłączenie 6-8 czujników analogowych + obroty silnika ale w najbliższym czasie chce go przeprojektować w ten sposób ze możliwych do podłączenia czujników będzie do 16 sztuk można tez bez problemu wykorzystać wbudowane w tablet GPS i czujniki przeciążenia żeby uzyskać szybkość obecny kurs itp itd 
A tak wygląda inna wersja tego samego urządzenia zamontowana u mnie  w samochodzie



oraz krotki filmik z działania urządzenia

https://www.youtube.com/watch?v=L8MQ4O4V12o

Teraz zasadnicze pytanie jakie wg. was czujniki powinny się znaleźć na łódce jakie są nazwijmy to niezbędne a jakie są ekstrawagancją i będą mało przydatne  :)  I co  koledzy myślą o takim rozwiązaniu :)
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2014, 14:11:12 wysłana przez Quaki »

Październik 20, 2014, 13:35:35
Odpowiedź #1
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 27
    • Portarlington
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Fajna sprawa,tylko jak chcesz podlaczyc interfejs w lodzi?Auta maja gniazdo OBD2.Jak widzisz podlaczenie do  silnikow roznych producentow?Mysle ze mozna tym zastapic niektore wskazniki ;)

Październik 20, 2014, 21:31:30
Odpowiedź #2
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
    • 3-miasto
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Urządzenie nie korzysta z danych dostępnych w ECU i komunikacji przez obd2. Do silnika podpinasz niezależne czujniki dzięki temu urządzenie jest w pełni uniwersalne (u mnie w samochodzie nie ma OBD2 ). Obecnie pracuje nad oprogramowaniem które będzie można wyświetlać jako półprzezroczysty panel z danymi z dowolnych 16 czujników  nad dowolnym programem .W przypadku lodek chce to przetestować z programem navionics co wg. mnie dało by bardzo fajny zestawik .
Pozdrawiam

Październik 21, 2014, 09:24:04
Odpowiedź #3
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 27
    • Portarlington
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Wedlug mnie jezeli chcialbys zarabiac na tym jakis pieniadz :-\ w sklad zestawu,oprocz urzadzenia powinien wchodzic zestaw czujnikow z instrukcja zeby kazdy mogl sobie samodzielnie podlaczyc.Jakie myslisz moga byc koszta takiego sprzeciku?Jak wyremontuje lodz to moze bym sie skusil na taki gadget ;D.Pozdrawiam

Październik 21, 2014, 23:22:35
Odpowiedź #4
,,Do silnika podpinasz niezależne czujniki" A gdzie je podpinasz, że tak się spytam. Temperatura jakaś sonda indukcyjna na przewody wysokiego napięcia i może jeszcze jakiś. Silnik zaburtowy jest trochę delikatniej zbudowany i bardziej ,,skompaktowany" jakakolwiek ingerencja w jego korpus może się źle skończyć. Jedyna rozsądna komunikacja to poprzez ECM albo podpinać się do istniejących. Popracuj nad prockiem Motorola MPC 555 i protokołami do niego. Mercury i Mercruiser (jedne z najpopularniejszych motorków mają własnie taki procek w ECM-ach. Zwykły skaner i kasownik błędów to już będzie sukces i dozgonna wdzięczność forumowiczów  ;) Jak masz smykałkę do tych zabawek to chętnie podrzucę Ci trochę materiałow wykopanych z netu.
Przykładowy czytnik dla Mercruiser MPI zaczerpnięty z netu. Ale jeszcze mi nic nigdy nie wybłyskał


Październik 22, 2014, 18:10:00
Odpowiedź #5
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
    • 3-miasto
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
fidmac czujniki mogę oczywiście dostarczyć (kupuje je normalnie u przedstawiciela Firmy Autogauge ) wiec każdy może je tez kupić samemu. Czemu takie czujniki ano temu ze są po prostu tanie i łatwo dostępne (teoretycznie mogę wykonać taki zestaw dla innych czujników o ile ktoś będzie miał ich charakterystykę ewentualnie można "zczytać" charakterystykę czujnika ale jest z tym trochę roboty.
Co do ceny w dużej mierze zależy to właśnie od tego ile ma być czujników i jakie (niektóre wymagają dodatkowych torów pomiarowych na przykład termopara wymaga specjalistycznego wzmacniacza na przykład AD595)
mikijet masz racje ja raczej myślałem o lodkach z silnikiem stacjonarnym w których to jest więcej miejsca i nie ogranicza nas obudowa silnika. Jasne ze niektóre czujniki można by podłączyć w silniku zaburtowym ale to zależy od tego jak zwarta jest obudowa. Do niektórych pomiarów nie trzeba nawet czujnika na przykład do pomiaru ilości spalanego paliwa (o ile silnik jest na wtrysku ) albo do pomiaru prędkości lodki (wystarczy GPS wbudowany w urządzenie) tego typu przyklad mozna mnożyć wszystko zależy od tego co chcemy mierzyć i jaki mamy silnik.
Co do materiałów na temat ECM-ow to chętnie przejże może da się coś z tym zrobić o ile będę miał czas bo przyznaje ze jest to dla mnie bardziej hobby niż praca :)

A tutaj poglądowe screenschoty z projektu nowego oprogramowania
 To co widać na zdjęciach to ruchome okienko w którym możemy oglądać wartości pomiarów z czujników jednocześnie możemy tez obsługiwać aplikacje która jest "pod spodem" w tym wypadku akurat aplikacja Navionics  (ale działa dla każdej aplikacji na Androida zwyczajnie okienko jest zawsze "na wierzchu"  )

Oczywiście akurat te pomiary są przykładowe bo przy podłączeniu innych czujników można spokojnie mierzyć inne dowolne parametry i je wyświetlać.
Teraz jeszcze pytanie po co tak otóż po to żeby nie trzeba było mieć kilku wyświetlaczy do rożnych celów. Android z reguły ma to do siebie ze nie pozwala na "multitasking" czyli prace równocześnie więcej niż jednej aplikacji. Ta wersja softu ma na celu umożliwienie wykorzystania tabletu równocześnie jako monitora parametrów silnika jak i urządzenia nawigacyjnego GPS z mapami morskimi (co było do tej pory chyba niemożliwe ) 
Pozdrawiam

« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2014, 14:11:37 wysłana przez Quaki »

Styczeń 25, 2015, 15:53:38
Odpowiedź #6
  • ***
  • Wiadomości: 117
    • Gliwice
  • Akwen: Odra górna
pomysł mi sie podoba. ja najchetniej bym widział takie parametry:
1 obroty (najlepiej w formie analogowej)
2 predkosc,
3 temp silnika -tu chyba dodatkowy czujnik nie powinien byc problemem
4 poziom paliwa
5 chwilowe zuzycie paliwa-trzeba by przepywomierz chyba podłaczyc albo nawet dwa-zasilanie i powrót nadmiaru do baku
6 cisnienie olejku- gdzie by tu zainstalowac czujnik cisnienia?
7 przepływ wody zaburtowej przez układ chłodzenia silnika ( wiedziałbym czy akurat jakies zielsko mi tego nie zapchało)
8 napięcie w instalacji(wiem czy ładowanie sprawne itp)

wiecej parametrów mi chyba nie było by potrzebne
pozdro
« Ostatnia zmiana: Styczeń 25, 2015, 15:58:01 wysłana przez fantomas126 »
Nie jest groźny radziecki czołg. Groźna jest jego pijana załoga...

Sierpień 01, 2016, 09:40:05
Odpowiedź #7
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 2
    • Szczecin
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Witam


Poszukuje takiego narzedzia do swojego silnika, czy ktos ma namiary na uzytkownika Quaki ?, nie wiem czy kolega tu jeszcze zaglada.

Pozdrawiam

Sierpień 01, 2016, 11:58:20
Odpowiedź #8
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5490
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Kolega @Quaki ostatnio logował się w lutym...
A jaki masz silnik?
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Sierpień 02, 2016, 08:14:28
Odpowiedź #9
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 2
    • Szczecin
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Czesc

Ranger L-440-C5 uzywany przez USAF do samolotow szkolno-treningowych Fairchild PT-19 w latch 40/50-tych, chlodzony powietrzem rzedowy 7,2ltrs, 6 cyl, 200 hp z gaznikiem, ale nie do lodzi, to ma latac. Wymaga troche pracy i drobnych przerobek. Do stanowiska testowego taki system odczytu i jakiegos przetwarzania danych bylby ok.

Pzdr
Andrzej

Sierpień 21, 2016, 10:43:39
Odpowiedź #10
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
    • 3-miasto
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Witam
Przepraszam ze tak dlugo ale niestety nie zbyt mialem czas na odwiedzanie forum,
Przeslalem prv.
Pozdrawiam