Autor Wątek: Wyciągać AKU z łodki (na powietrzu pod plandeką) zimą ? Czy tylko ładować ?  (Przeczytany 1794 razy)

Styczeń 15, 2018, 20:40:17
Odpowiedź #15
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 753
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Mikijet zbyt dosłownie wiozłeś sobie to rozładowywanie do serca  ;) prostymi słowami , proces bardzo ogólnie wygląda w ten sposób że na 5 impulsów 2 są rozładowujące a 3 ładujące czyli bilans wychodzie na +1 :) , ale tutaj bardziej chodzi o to aby bateria zapracowała a nie rozładowała i tutaj czas zależny jest od kondycji akumulatora gdzie pod uwagę brane jest napięcie w impulsie wstecznym oraz temperatura , ale z reguły jest to czas rzędu 30-80 minut raz na 7 dni .

Poniżej dala bardziej dociekliwych  7 krokowy  system ładowania jednej z mądrzejszych ładowarek  :

4.2.1. Bulk
Entered when the charger is started or when the battery voltage falls below 13,2 V / 26,4 V (due to a heavy load) during at least
1 minute. Constant current is applied until gassing voltage is reached (14,4 V / 28,8 V).
4.2.2. Battery Safe
If absorption voltage is set higher than 14,4 V / 28,8 V, the rate of voltage increase beyond 14,4 V / 28,8 V is limited to
7mV/14mV per minute, in order to prevent excessive gassing.
4.2.3. Absorption
After the absorption voltage has been reached, the charger operates in constant voltage mode.
In case of adaptive charging, the absorption time is dependent on the bulk time, see section 3.2.
4.2.4. Automatic equalization
If automatic equalization has been set to ‘on’, the absorption period is followed by a second voltage limited constant current
period: see section 3.3. This feature will charge VRLA batteries to the full 100 %, and prevent stratification of the electrolyte in
flooded batteries.
Alternatively, manual equalization can be applied.
4.2.5. Float
Float voltage is applied to keep the battery fully charged.
In case of adaptive charging, the float voltage time is dependent on the bulk time, see section 3.2.
4.2.6. Storage
After float charge the output voltage is reduced to storage level. This level is not sufficient to compensate for slow self-discharge
of the battery, but will limit water loss and corrosion of the positive plates to a minimum when the battery is not used.
time
storage voltage
float voltage
absorption voltage
U
bulk absorption float storage
100%
I
Equalization
Figure 3 Voltage and current during different states in battery charging
12
4.2.7. Weekly battery ‘refresh’
Once a week the charger will enter Repeated Absorption-mode during one hour to ’refresh’ (i. e. to fully charge) the battery

Co do pożaru to podczas zimowania  większość jachtów w marinach jest zasilana 230V i jakoś tych pożarów nie mam , a tym bardziej jesienią gdzie nagminnie jeszcze na wodzie są dogrzewane wszelkiego rodzaju grzejnikami elektrycznymi , szybciej słupki na kei się fajczą od poboru prądu jak instalacja na jachtach .
« Ostatnia zmiana: Styczeń 15, 2018, 20:46:48 wysłana przez saradog »
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Styczeń 15, 2018, 22:15:06
Odpowiedź #16
Podałeś link, w którym niezły spec od aku wyjaśnił i empirycznie sprawdził jak ma się zima do aku kwasowego. Wyszło, że niska temperatura spowalnia procesy chemiczne w aku i nie ma co się martwić, że kwas zamarznie w naszych warunkach klimatycznych.
Warunek: sprawny akumulator i w pełni naładowany.
A co do zostawiania samopas urządzeń elektrycznych w hangarach. U nas jest taki zwyczaj, że wszystkie przedłużacze i inne wtyczki z gniazdek na noc się wyjmuje. Nie ma niespodzianek. Są tacy co nawet ,,hebla" na łodzi nie wyłączają i zostawiają wyciszone radia czy inne lampki. Potem aku wypompowane do zera zamarza  a gościu podłącza prostownik transformatorowy i jedzie do domu. Dobrze jak tylko w łodzi narobi się bałaganu kwasowego. Ale może się zdarzyć, że nocą coś się zapali a wtedy wszystkie łodzie idą z dymem. Strażacy tylko przyjadą popatrzeć.
Nigdy nie zostawiam włączonego 230v bez dozoru. Ot takie zboczenie.

Styczeń 16, 2018, 10:30:37
Odpowiedź #17
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 753
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Podałeś link, w którym niezły spec od aku wyjaśnił i empirycznie sprawdził jak ma się zima do aku kwasowego. Wyszło, że niska temperatura spowalnia procesy chemiczne w aku i nie ma co się martwić, że kwas zamarznie w naszych warunkach klimatycznych.
Warunek: sprawny akumulator i w pełni naładowany.

A co ja pisałem na samym początku , i są to moje osobiste doświadczenia bo od ponad 36 lat mam z tym do czynienia , a link wkleiłem dla tych co nie zawsze wieżą tym którzy dzielą się swoją nabytą wiedzą .
Co do pożarów to jak w całym naszym życiu minimalizujmy ryzyko a to że mamy sporą ilość nieodpowiedzialnych osób to już inny temat dyskusji i na to nic nie poradzimy , moje rady dotyczą tych którzy mają wszystko wykonane jak w książce pisze .
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl