Autor Wątek: Wyciągać AKU z łodki (na powietrzu pod plandeką) zimą ? Czy tylko ładować ?  (Przeczytany 1197 razy)

Styczeń 14, 2018, 21:47:42
  • *****
  • Wiadomości: 2702
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Pytanko jak w tytule. Pod Warszawą jest zimniej jak w Warszawie i dziś w nocy oraz jutro do 10-tej rano -10C ma być

Łodka pod dwoma plandekami oddychającymi.

Czy po prostu podłączyć ładowarkę w trybie AGM/COLD co dwa tygodnie i już ?
Czy jednak jest jakiś powód (przedłużenie żywotnosci) jak wyjmę i będę trzymać w domu ?
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 14, 2018, 22:06:14
Odpowiedź #1
  • ***
  • Wiadomości: 238
    • Wschowa
  • Akwen: Odra środkowa
 Najlepiej naładować i trzymać w w domowej temperaturze.

Styczeń 14, 2018, 22:20:31
Odpowiedź #2
  • ****
  • Wiadomości: 270
  • Akwen: Warta
Ja swój trzymam w garażu.
Wilgoć, mróz, złodzieje itp. Zawsze to jednak lepiej.
Ja mam opór przed ładowaniem na łodzi czy pod maską auta. Zawsze aku wyciągam na ten czas. Jakoś nie mam zaufania i w obawie przed pożarem czy wybuchem (wydzielanie się wodoru podczas ładowania) wolę to robić poza pojazdem/łódką. Może przesadzam? Nie wiem, ale znam przypadek zapalenia się auta przy ładowaniu akumulatora. Może przypadek ale...
Może dziś już nie bo późno ale jutro wyciągnij. Przecież przez najbliższe kilka miesięcy będzie tam zbędny.
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Styczeń 14, 2018, 22:24:28
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 503
    • Radom
  • Akwen: WJM

Styczeń 14, 2018, 22:35:08
Odpowiedź #4
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2241
    • Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne
Ja od wielu lat wyciągam akumulatory i mam je na przystani w garażu, w tym roku leń mnie prawie dopadł i miałem nie wyciągać, ale ostatecznie wyjąłem i już raz doładowałem.

Styczeń 14, 2018, 22:53:57
Odpowiedź #5
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 681
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Nigdy nie wyciągam aku z łodzi a mam kilka sztuk  , trzymam non stop pod prądem 230V .
Dodam że niskie temperatury spowalniają reakcje chemiczne w akumulatorach resztę proszę sobie dopowiedzieć .   
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Styczeń 14, 2018, 23:51:38
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 1001
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Też tak mam 8) i już widzę jak jutro wszyscy pakują aku na łódki i na kabel ;D
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Styczeń 15, 2018, 00:25:04
Odpowiedź #7
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 681
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Temperatura gdzie stoi moje pływadełko  -8  a aku ma się dobrze , na fotce zrzut ekranu z podglądu live online bo jestem kawałeczek od tego miejsca .

 
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Styczeń 15, 2018, 09:02:00
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 2702
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Mam dwa AKU i dwie ładowarki więc jutro podłączę je na łódce.
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 15, 2018, 11:39:18
Odpowiedź #9
  • *****
  • Wiadomości: 550
  • Od sześciu lat pływam po Pojezierzu Bran-Meklem
    • Górny Śląsk
  • Akwen: Niemcy
Ja swoje cztery akumulatory wyciągam, trzymam w domu i co pewien czas doładowuję.
Ale w hali w której zimuje moja łódka tyko my wyciągamy akumulatory, reszta trzyma je na łódce.
MY Elizabeth CD czyli Nautika 1000

Styczeń 15, 2018, 17:04:30
Odpowiedź #10
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 17
    • GDAŃSK
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Temperatura gdzie stoi moje pływadełko  -8  a aku ma się dobrze , na fotce zrzut ekranu z podglądu live online bo jestem kawałeczek od tego miejsca .

 
Witam,
też trzymam w łódce pod konserwującym napięciem (13,4v),tylko zastanawiam się, czy niska temperatura,która jak powszechnie wiadomo potrafi nawet o połowę obniżyć pojemność baterii,pomimo tego nie wpłynie jakoś na kondycję aku?..
Inaczej,jeśli dwie jednakowe baterie stoją podłączone jednakowo konserwującym napięciem,pierwsza w temp. +20 C,druga
w temp. -20 C,to czy różnią się jakoś kondycją i jeżeli tak to na czym polega owa różnica?..

pozdrawiam Darek

Styczeń 15, 2018, 17:40:41
Odpowiedź #11
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 681
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Już kilkakrotnie pisałem na forum co zabija nasze akumulator :

1. Pozostawienie nie naładowanego akumulatora nawet na kilka dni zdecydowanie zmniejsza jego pojemność
2. Pozostawiając akumulator na łodzi na zimę  jeśli nie jest podłączony na stałe do ładowarki z programem konserwującym to po pełnym naładowaniu odłączmy kable od klem jeśli jest jeden wystarczy tylko + , jeśli mamy bank (akumulatory połączone równoległe ) to rozłączmy je od siebie .
Co innego jest używanie akumulatora w niskich temperaturach a przechowywanie naładowany do 100% .
Ładowarka z programem konserwującym to takie urządzenie które co np. 7 dni wchodzi w program Rozładowujący/Ładujący i po takim cyklu ponownie nasyci baterię do 100% . 
Ale i tak warto kiedy nie pozostawimy baterii podłączonych do ładowarki konserwującej  raz na miesiąc podpiąć na 24 godz. do zwykłej ładowarki .
Nawet najlepsze akumulatory kiedy zostaną pozostawione nie naładowane na dłuższy okres to niestety ale zostaną pozbawione swojej maksymalnej pojemności , kilkakrotnie powtarzano to na szkoleniu na której byłem , zorganizowanym przez firmę  Lifeline Batteries Inc. a jest to numer jeden w tym segmencie baterii .

Poniżej link z doświadczenia jak zachowuje się akumulator pozostawiony w zimnym miejscu . Test bardzo wiarygodny poznałem kilkanaście lat temu  autora Roda osobiście .
http://www.pbase.com/mainecruising/self_discharge

Zapomniałem odp. Darkowi nie ma to znaczenia kiedy pozostawiamy akumulator w temperaturze dodatniej czy ujemnej , ale stosując zasadę pełnego naładowania . 
« Ostatnia zmiana: Styczeń 15, 2018, 17:48:31 wysłana przez saradog »
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Styczeń 15, 2018, 19:06:39
Odpowiedź #12
Czyli pozostawiając pod ,,inteligentną" ładowarką przez całą zimę bardziej się szkodzi i dodatkowo ryzykuje pożarem
Przy stanie pełnego naładowania i wyłączonym plusie ( przy większej ilości równolegle połączonych porozłączać dodatkowo mostki) akumulator ma się lepiej niż ciągle pracujący. Oczywiście przy niskich temperaturach.
Dodatkowo akumulator ma w swoim życiu ograniczoną liczbę cykli rozładowanie-ładowanie a ładowareczka sukcesywnie stara się tę liczbę dodatkowo obniżyć.  ;)
Wystarczy co dwa miechy skontrolować stan baterii i spokój.

Styczeń 15, 2018, 19:50:54
Odpowiedź #13
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2241
    • Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne
I tutaj zgadzam się z Markiem,  wyjąć, raz na 2-3 miesiące podładować i zapomnieć o problemie.
Mam na łódce ładowarkę Victrona zamontowaną na stałe, ale jakoś pozostawienie jej podłączonej do prądu na 4-5 miesięcy nie bardzo do mnie przemawia. Głównie chodzi mi o sprawy bezpieczeństwa.

Styczeń 15, 2018, 20:39:57
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 2702
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
To ja chyba pozostanę przy swojej opcji

- zostawiłem na łodce
- raz w miesiacu podłączam ładowarki w trybie AGM/zimowy (dziś tak zrobiłem po 2 tygodniach i bardzo szybko przeszła procedura - tak jakby całkiem dobrze naładowane były)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

@Saradog wspominał kiedyś o bardzo drogich AKU, do wielokrotnego rozładowania (podobno jedyna do wielokrotnego rozładowania) i może takowych używa ... stąd róznica w procedurze.
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho