Skocz do zawartości

Ultralekkie łodzie z grafitu. Trygons 6m, 145kg, Yamaha 30KM. 13l/100km


ogorek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zadałem pytanie na email o ich dalsze plany odnośnie łódek i odpisali, że:

 

"The new full carbon boats will be of type dinghy and they will have  length of 4 and 4.5 meter."

 

Niestety dinghy to może być mały ponton albo mała żaglówka albo szalupa. Mam nadzieję,że chodzi o coś na kształt RIB-a - poprosiłem o uściślenie.

 

Równie dobrze to może być szalupa wiosłowa ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu nie zapytałeś o cenę i wagę takiej łódki  ???

 

Spoko - zapytałem o cenę obecnej (ta waży 145 kg) a ta przyszłoroczna to cena będzie miała znaczenie ... "za rok"

Ja się pytam na serio o cenę łódki DIY z włokna grafitowego. 4.5 - 5m. "Kanapa" może być dmuchana. Na łódce nie potrzebuję skóry ... Zwłaszcze, że to na Grecję (UV, gorąco, sól). Do wożenia rodziny 2+3 30-50 km tam i  powrotem. Ze 3 torby na sprzęt do snorkellingu i inne duperele ... może być kompletnie "open". Dziewczyny położą się na milionie plaż, nie muszą na pokładzie

 

>>>>>>>>>>

 

Jak znam Greków to odpowiedzą jutro lub za kilka dni. Taki standard jak rezerwuję promy. Nigdy tego samego dnia

 

>>>>>>>>>>

 

Spojrzałem na dyskusję na youtube pod filmem i ktoś zarzuciłe, że to model PANGA tylko lżejszy i zapewne droższy. Panga waży 2000 kg - a to coś 145kg. http://www.pangamarine.com/29-new-horizon.html

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyleczyłem się z Falcona wersji Carbon:

 

"The series of Carbon/Kevlar Falcon 450 boats were specifically built as tenders for Carbon/Kevlar Yachts, we do not produce these as a normal production run. The actual weight saving between our standard GRP 450 and the Carbon/Kevlar versions were in the order of only 20 kg, and the cost to produce these were 6 times as high as the standard GRP model."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego się wyleczyłeś ?

 

Przecież nie znasz ceny, czy może czegoś nie doczytałem  ;)

 

Napisałem o Falcon-ie. Amerykańskim RIB-ie 4,5 m

W wersji fiberglass waży 150kg. W Wersji carbonfiber jest o 20kg lżejszy czyli TYLKO 15%

A napisali, że koszty produkcji są 6 razy wyższe.

 

Jak widać przy RIB-ie zmiana materiału na samo dno nie daje tak dużych korzyści jak przy "normalnej" łódce (ta wcześniejsza Grecka). Bo chyba mam rację, że 6m łódki ważącej 140 kg to dobry wynik (z konsolą )

 

@Zibi - jakie jest Twoje doświadczenie w tej dziedzinie. 20 lat temu przestałem łapać ryby ale już wtedy miałem wędki węglowe i nie był to kosmos cenowy. Byłem przekonany, że po 20 latach jest to materiał powszechny.

 

Faktycznie zrobienie łódki 5m z włókna węglowego będzie 6 razy więcej kosztować ???

A i wędki węglowe były kruche - nieodporne na stuknięcie w kamień. Przy łodce to może być zasadnicza wada.

Chyba, że do łódki są inne "mieszanki" i wynikowy materiał nie jest taki kruchy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @Zibi - potwierdziłeś moje przypuszczenia odnośnie kruchości samego włokna węglowego.

Ciekaw jestem jak z kruchością radzą sobie Grecy w tej 6-metrowej łodce (GR to kamieniste dno, nabrzeże)

 

Jeszcze przez chwilę pomyślałem o katamaranie (mniejsza powierzchnia styku)

http://takacat.com/resources/_wsb_499x332_New+T300LA.JPG

 

Zrobili wersję 4m ważącą 45kg i nawet na mistrzostwach w Słowenji były to łodzie asekruracyjne i ratunkowe z silnikami takimi jak mój (HONDA BF20D):

 

TAKACAT 400 Sport

 

Ale odpuszczam sobie temat bo przecież mam ponton 3,8m HONWAVE i nie sądzę aby taki TAKACAT to było pływanie o klasę lepiej. Chociaż chętnie bym potestował :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może tu idzie o łajby karbonowe  :)  ostatnio gozdek przytargał do firmy do spawania ramę od roweru karbonową a doły widelcy miała z amelinium waga mnie zszokowała i cena też .

Oczywiście do spawania było amelinium bo karbonu chwilowo nie spawamy  :P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o czysty carbon to się z tego łodzi nie robi, jest za kruchy. Wzmacnia sie carboneam a robić można conajwyżej z innych aramidów.

 

Jeśli chodzi o cenę....

Żywica poliestrowa kosztuje coś koło 10 zł za kg

Epoxydowa której się używa do produkcji łodzi to koszt 16-18 ale EUR za kg

 

Jeśli chodzi o cene tkanin

Szklana około 200 gr/m kosztuje 25 zł za m2

Węglowa 200gr/m - 140-150 zł za m2

 

To ceny na szybko wzięte ze sklepów internetowych

 

Tak tylko dla porównania

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki @MIKE_G. W temacie o łodzi sportowej @ZIBI wyliczył koszty materiałów na 30 tys przy łodzi 9,5m

Rozumiem, że przy 5 metrowej (ew 5,5) to wyjdzie pewnie ze 3 razy mniej. Czyli przy łódce 5.5 m może koszt materiału zamknie się w 40 tys. Pisał też o szkutnikach (pewnie z 5 tys) i pewnie jakaś reszta. Jakby się w 60tys zamykało a byłoby naprawdę lekkie to bym brał. Zaskoczyłem Greków pytaniem za ile mi sprzedadzą albo wynajmą bo nie odpisują ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie, nie.... nie możesz tego tak liczyć

 

Łódź 4 metrową można zbudować za 5 tysięcy

8 metrową za 30 tysięcy

 

Im większa łódź tym musi być więcej wzmocnien, grubszy laminat itd.

 

To równierz zależy od tego czy masz pływać po morzu i 2-3 metrowych falach na łodzi o mocy 500+ koni mechanicznych

Czy masz się przemieszczeć po rzece na silniku 20-30 koników

 

Możesz też zbudować łódź na rzekę ( nie wiem jak one się nazywają takie "pychówki" - wąski i bardzo długie 8-9 metrów ) pod silnik 15 km i zapłacić za materiały 3 tysiące. A będzie to łódź 9 metrowa :-)

 

Tego tak poprostu nie da się obliczyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kategoria C (zdaje się do 5BF i fale 2m), RIB 5 lub 5,5m jak najlżejszy.

Jak wyjdzie bardzo lekki (tak jak u Greków 140kg) to silnik może być HONDA BF60

Załoga 5 osób (300 - 400kg z bagażami). Kanapa i siedzisko mogą być nawet dmuchane.

Całkowicie open, ew schowek na bagaże. Odporny na upały i morską wodę.

 

To mój ideał. Na razie czekam na odpowiedź od Greków. Ja pływam max 2 nm od brzegu a tak naprawdę max 1km od brzegu. Ale po morzu.

 

Wiem, że nic nie wiem.

Wiem, że są tu ludzie którzy całe życie budowali/użytkowali łodzie.

Ale jestem przekonany, że wolę zejść z wagą jednostki o 1000kg niż kupować silnik > 100KM i użytkować taką jednostkę.

 

Wierzę (może głupio), że oszczędność na silniku i paliwie zrównoważy koszt użycia włokna węglowego.

 

Ostatnio zdziwiłem się, że właściciel sedana 2L benzyna ma zużycie takie samo paliwa jak mojej HONDY ODYSSEY.

Ale jego sedan ważył prawie 2000kg a moja ODY 1600kg. Jego 2L musiały pracować cały czas na wyższych obrotach a moje 3,5V6 pracuje najczęściej poniżej 2tys obrotów, czasami wskakuje na 3 tys przy dodaniu gazu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

jak dla mnie to tylko aluminium

 

To było na wiosnę (Twoja rada odnosi się do mojego posta z kwietnia) , miesiąc temu kupiłem ALU RIB-a HIGHFIELD OM540DL:

 

5.4m 380 kg cały RIB (z konsolą, siedzeniami, bakistami, osprzetem do silnika). Silnik BF100 XRTU (zdaje sie coś koło 170 kg)

 

http://www.highfieldboats.com/wp-content/uploads/2014/09/10583825_946677175346353_444368951939410574_n.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...