Skocz do zawartości

Obowiązkowe wyposażenie łodzi


Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że temat wraca jak bumerang, założyłem nowy temat aby był pod ręką.

 

Wyposażenie obowiązkowe łodzi na wodach śródlądowych:

[*]Pasy lub kamizelki ratunkowe w liczbie osób znajdujących się na łodzi.

[*]Koło ratunkowe wyposażone w nietonącą lina o średnicy 8-11mm i długości 30 metrów.

[*]Gaśnica proszkowa o wielkości napełniania 2kg. Dotyczy łodzi o długości powyżej 3,5 metra oraz każdej łodzi z silnikiem.

    Łodzie wyposażone w silniki o mocy 50-100KW dodatkowa 1 gaśnica,

    Łodzie wyposażone w silniki o mocy powyżej 100KW dodatkowo 2 gaśnice.

    Łodzie o długości kadłuba do 10 metrów 1 gaśnica + gaśnice zależnie od mocy silnika.

    Łodzie o długości kadłuba 10-15 metrów 2 gaśnice + gaśnice zależnie od mocy silnika

    Łodzie o długości kadłuba pow. 15 metrów 3 gaśnice + gaśnice zależnie od mocy silnika

[*]Odbijacze w liczbie odpowiedniej do rozmiarów łodzi. Dotyczy łodzi o długości powyżej 3,5 metra

[*]Bosak

[*]Apteczka pierwszej pomocy

[*] Skuter powinien być wyposażony w zrywkę do awaryjnego wyłączania silnika

 

    http://osprzetzeglarski.pl/img/cms/wyp-lodzi.gif

 

Obowiązkowe wyposażenie łodzi zostało określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 05.11.2010 ogłoszonym w Dzienniku Ustaw nr 216 / 2010 poz. 1423 w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej. Rozporządzenie określa obowiązkowe, wyposażenie i obowiązki dotyczące statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji na wodach śródlądowych. Rozporządzenie dotyczy statków różnego typu i odnosi się wten sposób również do małych łodzi wędkarskich, wiosłowych, żaglówek, jachtów żaglowych i motorowych o napędzie spalinowym oraz elektrycznym.

 

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważnienia podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków.

 

 

§ 4. 3. Wyposażenie ruchome powinno być właściwie rozmieszczone i utrzymywane we właściwym stanie technicznym.

§ 6. 1. Statek, z wyjątkiem statku na stałe zacumowanego do nabrzeża, powinien być wyposażony w pasy lub kamizelki ratunkowe w liczbie odpowiadającej liczbie osób znajdujących się na statku oraz w koła ratunkowe.

§ 7. 1. Co najmniej połowa wymaganych kół ratunkowych powinna być wyposażona w nietonącą linkę o średnicy 8-11 mm i długości 30 m.

§ 11. Wymagania, o których mowa w § 6-10, stosuje się do statków obsadzonych załogą .

 

Załącznik nr 1. Tabela I. Wyposażenie małych statków: statek o napędzie mechanicznym o długości 4-12 metrów w rejonie żeglugi 2-4 oraz pozbawiony napędu mechanicznego w rejonie żeglugi 1-4 powinien być wyposażony w jedno koło ratunkowe. Wymagań nie stosuje się do małych statków, których budowa i konstrukcja nie pozwala na umieszczenie koła ratunkowego.

 

§ 12. 1. Statek powinien być wyposażony w odpowiednie gaśnice w liczbie określonej w zależności od jego wielkości, przeznaczenia, mocy urządzeń napędowych i wyposażenia stwarzającego zagrożenie pożarowe.

§ 8.3. Dopuszcza się stosowanie gaśnic wodnych lub pianowych, jeśli dostosowane są one do klasy pożarowej, która jest najbardziej prawdopodobna w przypadku pożaru w pomieszczeniu, w którym się znajdują.

§ 8.7. Statek o długości równej lub mniejszej niż 20 m, inny niż pchacz, holownik i lodołamacz, powinien być wyposażony w gaśnice proszkowe o wielkości napełniania 2 kg. Minimalna liczba gaśnic jest zależna od długości statku i wynosi:

1) do 10 m - (1 + s) gaśnic,

2) powyżej 10 m do 15 m - (2 + s) gaśnic,

3) powyżej 15 m do 20 m - (3 + s) gaśnic,

przy czym "s" oznacza liczbę dodatkowych gaśnic w zależności od mocy silników napędowych i wynosi: 1 gaśnica dla silników o mocy 50-100 kW oraz dodatkowo 1 gaśnica powyżej 100 kW.

§ 8.8. Dodatkowe gaśnice, o których mowa w ust. 7, powinny być równomiernie rozmieszczone w miejscach widocznych i łatwo dostępnych.

§ 8.9. Gaśnice powinny być tak rozmieszczone, aby znajdowały się przy każdej zejściówce oraz, w miarę możliwości, w odległości nie większej niż 1 m od stanowiska sternika i 2 m od kuchenki.

§ 8.10. Na statku dopuszcza się stosowanie innej niż określona w ust. 7 liczby gaśnic, jeżeli przy zastosowanej wielkości napełnienia nie przekraczającej 6 kg zachowana jest ta sama skuteczność gaśnicza.

§ 13. Wymagań, o których mowa w § 12, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji:

1) o długości kadłuba nie przekraczającej 3,5 m;

2) bez napędu mechanicznego.

§ 19. 1. Statek przeznaczony wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji powinien być wyposażony w następujący sprzęt pokładowy:

1) odbijacze w liczbie odpowiedniej do rodzaju i wymiarów statku;

2) bosak;

3) apteczka pierwszej pomocy.

2. Wymagań, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji o długości kadłuba nie przekraczającej 3,5 m.

3. Skuter wodny powinien być wyposażony w zrywkę umożliwiającą awaryjne wyłączenie silnika.

 

Żegluga morska:

https://www.prawo.pl/akty/dz-u-2020-680-t-j,17740667.html

https://www.prawo.pl/akty/dz-u-2016-1557-t-j,17783575.html

   

   

   

 

   

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie kontrolowała straż graniczna na morzu, oprócz tego co powyżej napisałem to sprawdzali jeszcze apteczkę , flary, pławkę automatyczną, gaśnice.Jako, że byliśmy w 4 osoby to także dokumenty wszystkich.

Oprócz moich uprawnień sprawdzali również dokumenty łodzi,Do sprawdzenia numerów silnika został wyznaczony pewnie najmłodszy stopniem z wszystkich strażników( a było ich na ich jednostce z 7-8 osób, włącznie z jedną kobietą)Jako, że mam silnik stacjonarny to wiadomo, że nie da rady odczytać numeru bez  zestawu lusterek, albo wyjęcia silnika.Funkcjonariusz zaczął odczytywać numery z modułu elektrycznego, później z podstawy napinacza paska klinowego.Grzecznie powiedziałem, że te numery są na bloku i nie ma możliwości ich sprawdzenia.Przysłuchiwał się temu dowódca patrolu i ze złością stwierdził, że jak chce to mogą mi udowodnić, że oni te numery odszukają( w domyśle, że ściągną mnie do bazy i może  wyjmą ten silnik.)

W tzw. międzyczasie  zostałem wypytywany o pochodzenie łodzi, ile lat ją posiadam, etc.

Oczywiście po wszystkim nastąpiło pisanie protokołu.Całość zajęła ponad godzinę.Moja żona zdenerwowana odpowiedziała, że to nie jest kontrola ale szykanowanie.Dowódca patrolu w niegrzeczny sposób zaczął nas strofować, żebyśmy współpracowali i cicho siedzieli.ŻENADA.

Pływałem w różnych miejscach ale nigdy takiego czegoś nigdzie indziej nie przeszedłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy coś się zmieniło od 12 sierpnia 2016 r.

 

http://rgcolegal.com/wp-content/uploads/2016/09/R_Inspekcja-jachtow-morskich.pdf

 

§ 2 punkt 3 .

 

Jeśli tak to proszę o konkretne rozporządzenie dotyczące jachtów rekreacyjnych z rejestracją POL (morską)  do 15m  .

Jeśli nie to dowidzenie SG , itp. kontrolerom , jeśli chodzi o środki bezpieczeństwa .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobnie uciązliwą kontrolę SG mielismy na wysokości Rewy,panowie mysleli że płyniemy do Wyspy Mew i wzieli nas na cel,ok 40 minutowa kontrola ze spisaniem protokołu,dmuchanie w alkomat,a to wszystko przy dużym falowaniu ich rib odbijał sie od naszej łodzi tak że ślady były przez cały sezon,mało przyjemne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

woj70 a gdzie miałeś tą przyjemność?

Miałem kontrolę SG jakieś 2 tyg temu przy wyjściu na Zatokę i całkiem spokojną, wzieli papiery i kazali płynąć a z pół godz doszli z protokołem i oddali papiery, jedyna uwaga to brak banderki, na łodzi nic nie sprawdzali ale w protokole odznaczone ptaszkami że wszystko gra ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie mile na N od półwyspu na wysokości Juraty.

 

Jeżeli zapytałbyś się kogoś kto żegluje po wodach Grecji, czy miał kiedykolwiek  kontrolę na morzu to odpowiedź byłaby jedna- NIE.

A zobacz tu na tym forum, już kilka osób sygnalizuje, że takie kontrole  włącznie z protokołem miało.

Tłumaczenia, że szukają np. kradzionych silników mnie przekonuje.Można to zrobić w porcie czy marinie.

Dokumenty również można sprawdzić w marinie.

Ale  "na morzu"  ONI  są  PANAMI.Poprzez te protokoły próbują udowodnić, że coś robią na służbie i są potrzebni.

Dla mnie jest to żenujące i denerwujące.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kontroli w Europie to faktycznie , jak nic nie przeskrobiesz to raczej nie skontrolują , jeśli jest coś nie tak np. brak światła , to grzecznie poinformują że jeśli tego nie usuniesz to następnym razem zapłacisz karę , ale popłyńcie bardziej w egzotyczne kraje to zobaczycie co to znaczy kontrola i szukanie problemów .

 

Ale wracając na nasze podwórko to nie należy pozwalać wszelakim kontrolerom na samowolę urzędnicza  , dlatego zapytałem czy coś się zmieniło w prawie .

Jeśli sami nie będziemy uświadamiać nie douczonych urzędników to wejdą  nam z buciorami nawet do koi . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobaczcie, że w sprawie upierdliwych kontroli cały czas przewija się SG, a tak naprawdę za bezpieczeństwo żeglugi odpowiada Urząd Morski. Co prawda ja nie miałem tej wątpliwej przyjemności, ale nie słyszałem aby inspektorki UM byli tacy upierdliwi. Coś chyba jest na rzeczy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie mile na N od półwyspu na wysokości Juraty.

 

Jeżeli zapytałbyś się kogoś kto żegluje po wodach Grecji, czy miał kiedykolwiek  kontrolę na morzu to odpowiedź byłaby jedna- NIE.

 

Kiedyś dawałem link do artykułu z wytycznymi w Grecji.

Turysta ma być nie niepokojony. Zero kontroli - ew tylko pomoc jemu w nieszczęściu.

 

Co więcej znieśli dla turystów jakiekolwiek opłaty i pozwolenia na łapanie ryb z łodzi.

Tylko jest jakiś tam limit ile ryb potem można z połowu przywieźć (no ale to w marinie mogą sprawdzic)

 

Z kolei czytam na forum CRO.pl  o mandatach za linkę pływającą do kotwicy ...

No ale ruch łodzi w całej CRO jest duuużo wiekszy i obłożenie marin więc muszą jakoś nad tym zapanować.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Ja bym dorzucił awaryjną zrywkę i kluczyk gdzieś przypięty.

Raz wyrwałem zrywkę i pociągnęła kluczyk. Na szczęscie upadł w łódce a nie do morza.

 

Zaraz potem pomyślałem, że jakbym wypad a kluczyk poleciał do morza to ...

Teraz kluczyk ma brelok pływający i jest przyczepiony retraktorem do oczka w okolicy manetki

 

Wozicie pompkę ręczną do wypompowywania wody ? Mnie zawiodła instalacja pompy zęzowej przy pierwszym pływaniu i obecnie woze coś takiego. Nawet korzystam bo zęzowa nie usunie wody do ostatniej kropelki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HICIOR DNIA  dot. rejestracji łódzi w PZŻ w Lublinie na wody śródlądowe  :

cytuje pana urzędnika od inspektorów

- jako wyposażenie łodzi motorowej od 4-5m i silnik 25  powinien Pan posiadać lornetkę .....

Zapytałem jaką ....

czy lornetka teatralna wystarczy ? :P

NIE !!! bo szkła muszą mieć certyfikat ...

Matko Boska z którego bądz kościoła widzisz i nie grzmisz...

Pozdrawiam wszystkich

 

czytajcie to z pokorą  >:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chętnie poznam podstawę prawną... ws tej lornetki. Bo w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury napisane jest jak byk, że nie dotyczy to statków przeznaczonych do sportu lub rekreacji par. 17.1 chyba że w tym państwie "prawa" podrzędny urzędnik wie lepiej... od ministra który rozporządzenie podpisał. ps. ustawa określa jedynie parametry lornetki 7x50 a certyfikat to wymysł urzędasa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chętnie poznam podstawę prawną... ws tej lornetki. Bo w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury napisane jest jak byk, że nie dotyczy to statków przeznaczonych do sportu lub rekreacji par. 17.1 chyba że w tym państwie "prawa" podrzędny urzędnik wie lepiej... od ministra który rozporządzenie podpisał. ps. ustawa określa jedynie parametry lornetki 7x50 a certyfikat to wymysł urzędasa.

Dzięki IKIS że masz identyczne zdanie

Nie podał podstawy prawnej ale argument, pozwolisz że zacytuje:

Szlaki wodne mają oznaczenia zakazu, nakazu, mielizn na wodzie itd

Musi Pan mieć lornetkę aby z daleka je dostrzec (za pomocą lornetki z atestem).

Ja opisuje dane techniczne i wyposażenie robiąc zdjęcia, następnie je dołączam do akt i wysyłam.

Jeśli nie będzie (zdjęcia) lornetki to odrzucą w W-wie i straci Pan parę dni a sezon już w pełni...

Dodam jeszcze że lornetka to nie wszystko...

wyliczył rzutkę z liną 30 m + koło ratunkowe też liną 30 m, dwa pagaje itp. Nie będę cytował dalej tego uczonego ale przypominam że to od Wisły na wschód miasto Lublin i zastanówcie się kilka razy czy warto tracić nerwy rejestrując tu łodz.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego obowiązkowego wyposażenia, to małe łódki (czytaj do 4 m długości) nie muszą mieć koła ratunkowego.

Przy  łódce 3,8 m , już korzystałem z tego przywileju w trakcie kontroli....

Pozdro

 

W rejonie 2-4 rzeczywiscie nie trzeba ale w rejonie 1 czyli np. Zatoka Gdańska trzeba mieć 1 koło na kazde 2 osoby takie mamy pojebane przepisy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego obowiązkowego wyposażenia, to małe łódki (czytaj do 4 m długości) nie muszą mieć koła ratunkowego.

Przy  łódce 3,8 m , już korzystałem z tego przywileju w trakcie kontroli....

Pozdro

 

W rejonie 2-4 rzeczywiscie nie trzeba ale w rejonie 1 czyli np. Zatoka Gdańska trzeba mieć 1 koło na kazde 2 osoby takie mamy pojebane przepisy.

 

Jak zinterpretujesz zapis ustawy:

 

"UWAGA: 

Wymagań nie stosuje się do małych statków, których budowa i konstrukcja nie pozwala na umieszczenie koła ratunkowego."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może warto uściślić , to co wkleił w pierwszym poście Musti dotyczy jachtów (łodzi) zarejestrowanych jako śródlądowe .

Wszystkie jachty (łodzie) niekomercyjne z rejestracja morską POL do 15m długości nie są zobowiązane do wyposażenia w środki ratunkowe , są tylko zalecane , a to robi dużą różnice  .

 

Dz.U.2012.326 ze zm. Dz.U.2015.1118

Rozporządzenie

Ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej

z dnia 28 lutego 2012 r.

w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie

(Dz. U. z dnia 27 marca 2012 r.)

Na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi jachtów morskich, w zależności od ich długości oraz rejonu pływania.

§ 2. 1.  Przepisów § 8-15 nie stosuje się do:

1) jachtów regatowych, rozumianych jako jachty morskie przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz wiosłowych łodzi regatowych, uczestniczących w treningach lub regatach na wodach morskich, na akwenach znajdujących się pod stałą obserwacją i osłoną ratowniczą;

2) rowerów wodnych, kajaków, desek z żaglem, pontonów pneumatycznych bez napędu, bez względu na wielkość, oraz innych podobnych jednostek pływających o długości do 5 m, uprawiających żeglugę tylko w porze dziennej, rozumianej jako okres od wschodu do zachodu Słońca, na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu morskiego;

3) jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji;

4) skuterów używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

2. Do skuterów używanych w celach, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej "ustawą", stosuje się przepisy dotyczące przeglądów technicznych.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może warto uściślić , to co wkleił w pierwszym poście Musti dotyczy jachtów (łodzi) zarejestrowanych jako śródlądowe .

Wszystkie jachty (łodzie) niekomercyjne z rejestracja morską POL do 15m długości nie są zobowiązane do wyposażenia w środki ratunkowe , są tylko zalecane , a to robi dużą różnice  .

 

Dz.U.2012.326 ze zm. Dz.U.2015.1118

Rozporządzenie

Ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej

z dnia 28 lutego 2012 r.

w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie

(Dz. U. z dnia 27 marca 2012 r.)

Na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi jachtów morskich, w zależności od ich długości oraz rejonu pływania.

§ 2. 1.  Przepisów § 8-15 nie stosuje się do:

1) jachtów regatowych, rozumianych jako jachty morskie przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz wiosłowych łodzi regatowych, uczestniczących w treningach lub regatach na wodach morskich, na akwenach znajdujących się pod stałą obserwacją i osłoną ratowniczą;

2) rowerów wodnych, kajaków, desek z żaglem, pontonów pneumatycznych bez napędu, bez względu na wielkość, oraz innych podobnych jednostek pływających o długości do 5 m, uprawiających żeglugę tylko w porze dziennej, rozumianej jako okres od wschodu do zachodu Słońca, na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu morskiego;

3) jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji;

4) skuterów używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

2. Do skuterów używanych w celach, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej "ustawą", stosuje się przepisy dotyczące przeglądów technicznych.

Saradog ciekawe ile ludzi przytuliło już mandaty od policji za interpretowanie tych przepisów podczas kontroli na wodzie ?

Może powinniśmy założyć nowy wątek na tym forum, proponuje tytuł :

-panie władzo wg. przepisów prawa ja nie muszę posiadać takiego wyposażenia ... albo - Dziś popłynąłem za 500 zł bo lina do koła ratunkowego była tonąca albo miała tylko 29m a nie 30m.

Idiotów , nadgorliwców, betonów odpornych na wiedze i nieuków u nas nie brakuje a zwłaszcza na wodzie. Może pod nr rejestracyjnym powinniśmy jeszcze dodatkowo i obowiązkowo doklejać - ustawy, paragrafy, zarządzenia, wnioski, art. dzienniki ustaw, rozporządzenia, punkty itd aby to bydło widziało sens i powód swoich kontroli.

Pozdrawiam Adam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak niestety jest w naszym społeczeństwie " a po co się wychylać " lepie narzekać cichaczem itd.

Ja należę do tych co nie odpuszczają , i z reguły  wygrywam sprawy z urzędnikami lub załatwiam to jednym tekstem "proszę o przedstawienie pani/pana uwag na piśmie " .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak niestety jest w naszym społeczeństwie " a po co się wychylać " lepie narzekać cichaczem itd.

Ja należę do tych co nie odpuszczają , i z reguły  wygrywam sprawy z urzędnikami lub załatwiam to jednym tekstem "proszę o przedstawienie pani/pana uwag na piśmie " .

 

Krzysztof wszyscy wiemy jak jest a zazwyczaj regułka - ,,to kierujemy wniosek do sądu"

Ja też nie należę do ludzi pokornych i również walczę o swoje prawa.

Zmarnują parę godzin z urlopu którego masz trzy dni, cały dzień nerwów i takie są nastroje po tym kopaniu się z koniem. Czekajmy aż ktoś kiedyś napiszę wreszcie i ujednolici te prawo bo do tej pory to bezsens urzędniczych wypocin zupełnie bezsensownych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
W weekend dopływałem już gumijakiem do przystani koło j. zbąszyńskiego a tam właśnie zwodowała się i odpłynęła łódka policyjna. Było ich na pokładzie dwóch, młody ładnie odpowiedział dzień dobry a stary warknął "środki ratunkowe są?". Odkrzyknęliśmy są, są! Pierwszy raz od wielu lat widziałem tam policję i tym razem się udało bo oczywiście wszystkiego co w pierwszym poście nie miałem. Dawid też widział tam ich wcześniej i z tego widać, że chyba będą nas nękać.  Zastanawiam się tylko czy wozić co trzeba i walić głupa czy też przyznać się, że gumijak jest zarejestrowany jako morski i ich gonić na szczaw O0.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...