Autor Wątek: Obowiązkowe wyposażenie łodzi  (Przeczytany 3461 razy)

Maj 16, 2018, 15:04:46
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5419
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Jako, że temat wraca jak bumerang, założyłem nowy temat aby był pod ręką.

Wyposażenie obowiązkowe łodzi na wodach śródlądowych:
  • Pasy lub kamizelki ratunkowe w liczbie osób znajdujących się na łodzi.
  • Koło ratunkowe wyposażone w nietonącą lina o średnicy 8-11mm i długości 30 metrów.
  • Gaśnica proszkowa o wielkości napełniania 2kg. Dotyczy łodzi o długości powyżej 3,5 metra oraz każdej łodzi z silnikiem.
        Łodzie wyposażone w silniki o mocy 50-100KW dodatkowa 1 gaśnica,
        Łodzie wyposażone w silniki o mocy powyżej 100KW dodatkowo 2 gaśnice.
        Łodzie o długości kadłuba do 10 metrów 1 gaśnica + gaśnice zależnie od mocy silnika.
        Łodzie o długości kadłuba 10-15 metrów 2 gaśnice + gaśnice zależnie od mocy silnika
        Łodzie o długości kadłuba pow. 15 metrów 3 gaśnice + gaśnice zależnie od mocy silnika
  • Odbijacze w liczbie odpowiedniej do rozmiarów łodzi. Dotyczy łodzi o długości powyżej 3,5 metra
  • Bosak
  • Apteczka pierwszej pomocy
  • Skuter powinien być wyposażony w zrywkę do awaryjnego wyłączania silnika

   

Cytuj
Obowiązkowe wyposażenie łodzi zostało określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 05.11.2010 ogłoszonym w Dzienniku Ustaw nr 216 / 2010 poz. 1423 w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej. Rozporządzenie określa obowiązkowe, wyposażenie i obowiązki dotyczące statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji na wodach śródlądowych. Rozporządzenie dotyczy statków różnego typu i odnosi się wten sposób również do małych łodzi wędkarskich, wiosłowych, żaglówek, jachtów żaglowych i motorowych o napędzie spalinowym oraz elektrycznym.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważnienia podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków.


§ 4. 3. Wyposażenie ruchome powinno być właściwie rozmieszczone i utrzymywane we właściwym stanie technicznym.
§ 6. 1. Statek, z wyjątkiem statku na stałe zacumowanego do nabrzeża, powinien być wyposażony w pasy lub kamizelki ratunkowe w liczbie odpowiadającej liczbie osób znajdujących się na statku oraz w koła ratunkowe.
§ 7. 1. Co najmniej połowa wymaganych kół ratunkowych powinna być wyposażona w nietonącą linkę o średnicy 8-11 mm i długości 30 m.
§ 11. Wymagania, o których mowa w § 6-10, stosuje się do statków obsadzonych załogą .

Załącznik nr 1. Tabela I. Wyposażenie małych statków: statek o napędzie mechanicznym o długości 4-12 metrów w rejonie żeglugi 2-4 oraz pozbawiony napędu mechanicznego w rejonie żeglugi 1-4 powinien być wyposażony w jedno koło ratunkowe. Wymagań nie stosuje się do małych statków, których budowa i konstrukcja nie pozwala na umieszczenie koła ratunkowego.

§ 12. 1. Statek powinien być wyposażony w odpowiednie gaśnice w liczbie określonej w zależności od jego wielkości, przeznaczenia, mocy urządzeń napędowych i wyposażenia stwarzającego zagrożenie pożarowe.
§ 8.3. Dopuszcza się stosowanie gaśnic wodnych lub pianowych, jeśli dostosowane są one do klasy pożarowej, która jest najbardziej prawdopodobna w przypadku pożaru w pomieszczeniu, w którym się znajdują.
§ 8.7. Statek o długości równej lub mniejszej niż 20 m, inny niż pchacz, holownik i lodołamacz, powinien być wyposażony w gaśnice proszkowe o wielkości napełniania 2 kg. Minimalna liczba gaśnic jest zależna od długości statku i wynosi:
1) do 10 m - (1 + s) gaśnic,
2) powyżej 10 m do 15 m - (2 + s) gaśnic,
3) powyżej 15 m do 20 m - (3 + s) gaśnic,
przy czym "s" oznacza liczbę dodatkowych gaśnic w zależności od mocy silników napędowych i wynosi: 1 gaśnica dla silników o mocy 50-100 kW oraz dodatkowo 1 gaśnica powyżej 100 kW.
§ 8.8. Dodatkowe gaśnice, o których mowa w ust. 7, powinny być równomiernie rozmieszczone w miejscach widocznych i łatwo dostępnych.
§ 8.9. Gaśnice powinny być tak rozmieszczone, aby znajdowały się przy każdej zejściówce oraz, w miarę możliwości, w odległości nie większej niż 1 m od stanowiska sternika i 2 m od kuchenki.
§ 8.10. Na statku dopuszcza się stosowanie innej niż określona w ust. 7 liczby gaśnic, jeżeli przy zastosowanej wielkości napełnienia nie przekraczającej 6 kg zachowana jest ta sama skuteczność gaśnicza.
§ 13. Wymagań, o których mowa w § 12, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji:
1) o długości kadłuba nie przekraczającej 3,5 m;
2) bez napędu mechanicznego.
§ 19. 1. Statek przeznaczony wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji powinien być wyposażony w następujący sprzęt pokładowy:
1) odbijacze w liczbie odpowiedniej do rodzaju i wymiarów statku;
2) bosak;
3) apteczka pierwszej pomocy.
2. Wymagań, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji o długości kadłuba nie przekraczającej 3,5 m.
3. Skuter wodny powinien być wyposażony w zrywkę umożliwiającą awaryjne wyłączenie silnika.
   
   
   
   
   
   
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Maj 16, 2018, 22:46:09
Odpowiedź #1
  • ***
  • Wiadomości: 246
    • Wschowa
  • Akwen: Odra środkowa
Fajne info dobrze podane. :) :) :)

Maj 18, 2018, 09:41:17
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 817
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Lubelskie
  • Akwen: Morze Egejskie
Mnie kontrolowała straż graniczna na morzu, oprócz tego co powyżej napisałem to sprawdzali jeszcze apteczkę , flary, pławkę automatyczną, gaśnice.Jako, że byliśmy w 4 osoby to także dokumenty wszystkich.
Oprócz moich uprawnień sprawdzali również dokumenty łodzi,Do sprawdzenia numerów silnika został wyznaczony pewnie najmłodszy stopniem z wszystkich strażników( a było ich na ich jednostce z 7-8 osób, włącznie z jedną kobietą)Jako, że mam silnik stacjonarny to wiadomo, że nie da rady odczytać numeru bez  zestawu lusterek, albo wyjęcia silnika.Funkcjonariusz zaczął odczytywać numery z modułu elektrycznego, później z podstawy napinacza paska klinowego.Grzecznie powiedziałem, że te numery są na bloku i nie ma możliwości ich sprawdzenia.Przysłuchiwał się temu dowódca patrolu i ze złością stwierdził, że jak chce to mogą mi udowodnić, że oni te numery odszukają( w domyśle, że ściągną mnie do bazy i może  wyjmą ten silnik.)
W tzw. międzyczasie  zostałem wypytywany o pochodzenie łodzi, ile lat ją posiadam, etc.
Oczywiście po wszystkim nastąpiło pisanie protokołu.Całość zajęła ponad godzinę.Moja żona zdenerwowana odpowiedziała, że to nie jest kontrola ale szykanowanie.Dowódca patrolu w niegrzeczny sposób zaczął nas strofować, żebyśmy współpracowali i cicho siedzieli.ŻENADA.
Pływałem w różnych miejscach ale nigdy takiego czegoś nigdzie indziej nie przeszedłem.
Lema Gen II Volvo Penta 4,3 GXI Vortec V6 228 HP

Maj 18, 2018, 16:15:58
Odpowiedź #3
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 717
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Czy coś się zmieniło od 12 sierpnia 2016 r.

http://rgcolegal.com/wp-content/uploads/2016/09/R_Inspekcja-jachtow-morskich.pdf

§ 2 punkt 3 .

Jeśli tak to proszę o konkretne rozporządzenie dotyczące jachtów rekreacyjnych z rejestracją POL (morską)  do 15m  .
Jeśli nie to dowidzenie SG , itp. kontrolerom , jeśli chodzi o środki bezpieczeństwa .
« Ostatnia zmiana: Maj 18, 2018, 16:23:30 wysłana przez saradog »
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Maj 18, 2018, 20:05:56
Odpowiedź #4
  • *****
  • Wiadomości: 960
  • J.Rożnowskie,J.Jeziorak-Zalew Wiślany
  • Akwen: Wody lokalne
Podobnie uciązliwą kontrolę SG mielismy na wysokości Rewy,panowie mysleli że płyniemy do Wyspy Mew i wzieli nas na cel,ok 40 minutowa kontrola ze spisaniem protokołu,dmuchanie w alkomat,a to wszystko przy dużym falowaniu ich rib odbijał sie od naszej łodzi tak że ślady były przez cały sezon,mało przyjemne.

Maj 18, 2018, 23:15:41
Odpowiedź #5
  • *****
  • Wiadomości: 1211
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
woj70 a gdzie miałeś tą przyjemność?
Miałem kontrolę SG jakieś 2 tyg temu przy wyjściu na Zatokę i całkiem spokojną, wzieli papiery i kazali płynąć a z pół godz doszli z protokołem i oddali papiery, jedyna uwaga to brak banderki, na łodzi nic nie sprawdzali ale w protokole odznaczone ptaszkami że wszystko gra ;)
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Maj 18, 2018, 23:46:55
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 817
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Lubelskie
  • Akwen: Morze Egejskie
Dwie mile na N od półwyspu na wysokości Juraty.

Jeżeli zapytałbyś się kogoś kto żegluje po wodach Grecji, czy miał kiedykolwiek  kontrolę na morzu to odpowiedź byłaby jedna- NIE.
A zobacz tu na tym forum, już kilka osób sygnalizuje, że takie kontrole  włącznie z protokołem miało.
Tłumaczenia, że szukają np. kradzionych silników mnie przekonuje.Można to zrobić w porcie czy marinie.
Dokumenty również można sprawdzić w marinie.
Ale  "na morzu"  ONI  są  PANAMI.Poprzez te protokoły próbują udowodnić, że coś robią na służbie i są potrzebni.
Dla mnie jest to żenujące i denerwujące.
Lema Gen II Volvo Penta 4,3 GXI Vortec V6 228 HP

Maj 19, 2018, 07:40:40
Odpowiedź #7
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 717
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Co do kontroli w Europie to faktycznie , jak nic nie przeskrobiesz to raczej nie skontrolują , jeśli jest coś nie tak np. brak światła , to grzecznie poinformują że jeśli tego nie usuniesz to następnym razem zapłacisz karę , ale popłyńcie bardziej w egzotyczne kraje to zobaczycie co to znaczy kontrola i szukanie problemów .

Ale wracając na nasze podwórko to nie należy pozwalać wszelakim kontrolerom na samowolę urzędnicza  , dlatego zapytałem czy coś się zmieniło w prawie .
Jeśli sami nie będziemy uświadamiać nie douczonych urzędników to wejdą  nam z buciorami nawet do koi .   
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Maj 19, 2018, 08:03:32
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 1051
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
Zobaczcie, że w sprawie upierdliwych kontroli cały czas przewija się SG, a tak naprawdę za bezpieczeństwo żeglugi odpowiada Urząd Morski. Co prawda ja nie miałem tej wątpliwej przyjemności, ale nie słyszałem aby inspektorki UM byli tacy upierdliwi. Coś chyba jest na rzeczy?
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Maj 19, 2018, 10:00:53
Odpowiedź #9
  • *****
  • Wiadomości: 2936
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Dwie mile na N od półwyspu na wysokości Juraty.

Jeżeli zapytałbyś się kogoś kto żegluje po wodach Grecji, czy miał kiedykolwiek  kontrolę na morzu to odpowiedź byłaby jedna- NIE.

Kiedyś dawałem link do artykułu z wytycznymi w Grecji.
Turysta ma być nie niepokojony. Zero kontroli - ew tylko pomoc jemu w nieszczęściu.

Co więcej znieśli dla turystów jakiekolwiek opłaty i pozwolenia na łapanie ryb z łodzi.
Tylko jest jakiś tam limit ile ryb potem można z połowu przywieźć (no ale to w marinie mogą sprawdzic)

Z kolei czytam na forum CRO.pl  o mandatach za linkę pływającą do kotwicy ...
No ale ruch łodzi w całej CRO jest duuużo wiekszy i obłożenie marin więc muszą jakoś nad tym zapanować.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ja bym dorzucił awaryjną zrywkę i kluczyk gdzieś przypięty.
Raz wyrwałem zrywkę i pociągnęła kluczyk. Na szczęscie upadł w łódce a nie do morza.

Zaraz potem pomyślałem, że jakbym wypad a kluczyk poleciał do morza to ...
Teraz kluczyk ma brelok pływający i jest przyczepiony retraktorem do oczka w okolicy manetki

Wozicie pompkę ręczną do wypompowywania wody ? Mnie zawiodła instalacja pompy zęzowej przy pierwszym pływaniu i obecnie woze coś takiego. Nawet korzystam bo zęzowa nie usunie wody do ostatniej kropelki
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Maj 19, 2018, 18:32:16
Odpowiedź #10
Nie wiem,czy jest sens kopać się z koniem ,ale w protokole jest rubryka w której można zgłosić swoje uwagi odnośnie przebiegu kontroli

Maj 19, 2018, 20:45:35
Odpowiedź #11
  • *****
  • Wiadomości: 1211
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Zgadza się, kij ma dwa końce. Wpisałem bez uwag bo było lajtowo.
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Maj 20, 2018, 21:11:50
Odpowiedź #12
Z tego obowiązkowego wyposażenia, to małe łódki (czytaj do 4 m długości) nie muszą mieć koła ratunkowego.
Przy  łódce 3,8 m , już korzystałem z tego przywileju w trakcie kontroli....
Pozdro

Maj 22, 2018, 15:05:26
Odpowiedź #13
  • **
  • Wiadomości: 31
  • Kto ma statki, ten ma wydatki...
    • Lublin
  • Akwen: Wody lokalne
HICIOR DNIA  dot. rejestracji łódzi w PZŻ w Lublinie na wody śródlądowe  :
cytuje pana urzędnika od inspektorów
- jako wyposażenie łodzi motorowej od 4-5m i silnik 25  powinien Pan posiadać lornetkę .....
Zapytałem jaką ....
czy lornetka teatralna wystarczy ? :P
NIE !!! bo szkła muszą mieć certyfikat ...
Matko Boska z którego bądz kościoła widzisz i nie grzmisz...
Pozdrawiam wszystkich

czytajcie to z pokorą  >:D
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2018, 18:56:01 wysłana przez musti »

Maj 23, 2018, 08:06:46
Odpowiedź #14
  • ***
  • Wiadomości: 249
    • Legnica
  • Akwen: Wody lokalne
Chętnie poznam podstawę prawną... ws tej lornetki. Bo w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury napisane jest jak byk, że nie dotyczy to statków przeznaczonych do sportu lub rekreacji par. 17.1 chyba że w tym państwie "prawa" podrzędny urzędnik wie lepiej... od ministra który rozporządzenie podpisał. ps. ustawa określa jedynie parametry lornetki 7x50 a certyfikat to wymysł urzędasa.
Sprzęt pływający w trakcie remontu...