Autor Wątek: pierwszeństwo na wyznaczonej drodze wodnej (szlaku), rejon UZŚ Warszawa  (Przeczytany 908 razy)

Czerwiec 03, 2017, 01:22:41
  • **
  • Wiadomości: 36
  • msm, msj, msd
    • wawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
mam ochotę poruszyć kontrowersyjny temat dotyczący pierwszeństwa w wyjątkowych sytuacjach statku motorowego przed żaglowym. zaznaczam z góry iż ze względu na różnorodność zarządzeń miejscowych UŻŚ przepisy te mogą być w innych rejonach inne. choć bardzo w wątpię, ponieważ zasada jest ogólna.

Statek (dowolnego rodzaju, a więc i motorowy) idący szlakiem wodnym, w szczególności (wynikającej z innych przepisów), płynąc po jego prawej stronie z prędkością poniżej 40kts ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi statkami, oprócz tych które wyprzedza i statkami żeglugi profesjonalnej. oznacza to, iż halsujące statki żaglowe płynące w dowolnym kierunku różnym od kierunku szlaku, mają obowiązek dać pierwszeństwo statkowi motorowemu płynącemu po prawej jego stronie. nawet jak płynie w ślizgu.
prawo to jest praktycznie zawsze ignorowane na moim akwenie.


ZARZĄDZENIE Nr 1/2008
DYREKTORA URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ w WARSZAWIE
z dnia 07-04-2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa ruchu i postoju statków na
śródlądowych drogach wodnych.
Na podstawie art. 14 Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
stanowiącej załącznik do Dz.U. z 2006 r. nr 123, poz 857 z późniejszymi zmianami, po
uzgodnieniu z administracją dróg wodnych, zarządza się co następuje:
...
§ 1. Zakres obowiązywania:
Przepisy niniejsze regulują szczegółowe warunki bezpieczeństwa ruchu i postoju
statków oraz zestawów, wynikające z charakteru i właściwości dróg wodnych, objętych
właściwością terytorialną Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Warszawie:
1.1 Drogi wodne:
· rz. Wisła od km. 324,50 (ujście rz. Kamiennej) do km. 719,90 (Silno);
· Kanał Żerański od km. 0,00 (wejście z rz. Wisły w km. 520) do km. 17,20
(północna krawędź mostu drogowego w Nieporęcie);
· rz. Narew od km. 248,50 (ujście rz. Biebrzy) do km. 0,00 (wraz z Jeziorem
Zegrzyńskim)
w ujściu do rz. Wisły w km. 550,50;(od km.21,60 do km.0,00 rzeka
nie wytyczona)
· rz. Bug od km. 283,20 (ujście rz. Muchawiec) do km. 0,00 (ujście do rz. Narwi
w km. 37,80).


§ 5. Szczegółowe zasady ruchu i postoju statków i zestawów
5.1 Ruch statków powinien odbywać się po wytyczonych szlakach żeglownych.
5.2 Statki idące wytyczonymi szlakami żeglownymi, mają pierwszeństwo przejścia
wobec statków przechodzących szlak żeglowny w poprzek.


czemu o tym piszę? otóż nikt się do tego przepisu nie stosuje. w przypadku płynięcia w ślizgu, nie ma to większego znaczenia, ale płynąc wypornościowo to już nie możliwości żeby nie powstała na Zegrzu sytuacja kolizyjna.

Co na to koledzy?
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 03, 2017, 22:05:07 wysłana przez rummy »
CC CC 245 VP5.7 DP

Czerwiec 03, 2017, 23:07:39
Odpowiedź #1
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 571
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Wdzie ze dla Ciebie nie ale dla mnie jest to logiczne poprawne.
Inną rzeczą jest oznakowanie szlaku które akurat na Wisle jest fatalne a boje nie poprawiane stoją od początku sezonu wiele pospływało w krzaki
Pozdrawiam Piotrek

Czerwiec 04, 2017, 07:54:45
Odpowiedź #2
  • **
  • Wiadomości: 36
  • msm, msj, msd
    • wawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Na jakiej podstawie sądzisz że dla mnie nie?
Interesuje mnie jak bardzo ten przepis jest znany. Żeglarze na ZZ nie stosują się do niego z zasady.
CC CC 245 VP5.7 DP