Skocz do zawartości

Pływanie bez patentu pod nadzorem osoby z patentem.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

mam pytanie, na które nie mogę znaleźć odpowiedzi w dziennikach ustaw, a mam dwie różne interpretacje. Pływałem z kolegą po Zegrzu motorówką - ja mam patent Sternika Motorowodnego, kolega nie. Zatrzymała nas policja i kolega dostał mandat za pływanie bez uprawnień. Ja skonsultowałem się z instruktorami, u których robiłem patent i chłopaki twierdzą, że jako kierownik statku, ja ponoszę odpowiedzialność za statek i mogę przekazać ster/kierownicę dowolnej osobie, nawet bez uprawnień. Po kursie, który robiłem w zeszłym roku, też mi się tak wydawało. Kto ma rację?

 

Pozdrawiam

 

Andrzej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 85
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Trzeba było nie przyjmować mandatu, to sąd by Wam wytłumaczył kto miał rację...

Samochód też dałbyś poprowadzić komuś bez prawka? ;)

A tak serio - do prowadzenia motorówki niezbędne są stosowne uprawnienia osoby prowadzącej, a nie "na pokładzie".

Pod nadzorem osoby dorosłej z uprawnieniami może prowadzić młodzież od 14 lat, ale też posiadająca uprawnienia. Samodzielnie po 16 roku życia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Funyo chyba nie masz racji.....

Niezbędne uprawnienia musi posiadać Kierownik Statku. Może od przekazać ster osobie nie posiadającej uprawnień.

 

Mandat nałożony niesłusznie. Jeśli się odwoła to zostanie anulowany, a policjanci prawdopodobnie pouczeni przez przełożonego.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Niezbędne uprawnienia musi posiadać Kierownik Statku. Może od przekazać ster osobie nie posiadającej uprawnień.

 

Mandat nałożony niesłusznie. Jeśli się odwoła to zostanie anulowany, a policjanci prawdopodobnie pouczeni przez przełożonego.

 

zaiste bardzo ciekawa interpretacja, a wręcz nad interpretacja  :D

 

na moje oko wyraźnie jest napisane do czego "służy" patent

pat.jpg.cfdda802da44ecfcaaeb4d4b261cd313.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogę podać wykładni.....

Ale tak uczą na patentach.... 8)

 

Kierownik statku to kierownik statku - bierze za statek 100% odpowiedzialności...

 

Pozwól, że sprowadzę tutaj fachowca to nam wyjaśni wątpliwości.....

Mnie czegoś takiego "na patentach" nie uczyli ;)

Cóż, może to coś rozjaśni...

...to fragment Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej

 

"§ 8. 1. Patent sternika motorowodnego uzyskuje osoba, która:

1) ukończyła 14. rok życia;

2) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.

2. Osoba posiadająca patent sternika motorowodnego jest uprawniona do prowadzenia jachtów motorowych:

1) po wodach śródlądowych;

2) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm

od brzegu, w porze dziennej.

3. Osoby w wieku poniżej 16. roku życia mogą realizować swoje uprawnienia na jachtach motorowych o mocy silnika

do 60 kW"

 

Zaś co do pytania Kilwatera:

Nie ma chyba przepisu tego zabraniającego, ale z osobą dorosłą byłoby raczej ciężko (chyba że jesteś dwumetrowym, długorękim dryblasem, a ona filigranową laseczką ;) ). Z dzieckiem pływałem w ten sposób nie raz i nie miałem żadnych problemów. Słyszałem, że np. w Chorwacji nie można tak pływać nawet z dziećmi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na każdej jednostce musi być kapitan/kierownik statku. On odpowiada za wszelkie zdarzenia z tym związane. Kierownik musi być trzeźwy! Sternik 500-tysięcznika nie ma uprawnień do jego prowadzenia ale nim steruje. Oczywiście wykonuje polecenia oficera wachtowego, który też nie ma uporawnień do prowadzenia takiego statku a jednak  może go prowadzić bo kapitan za wszystko odpowiada i jest jedyną osobą, która sprawuje nadzór nad statkiem.

Inaczej się mają sprawy nadzoru gdy w grę wchodzą dwie łodzie i na jednej z nich ,,kapitanem" jest osoba bez uprawnień a nadzór jest prowadzony z drugiej łodzi..

Takie rzeczy są dozwolone ale tylko na akwenach treningowych.

 

Przykłady z ruchu drogowego: Nauka jazdy i egzamin na prawojazdy kat A ? Nadzór jest prowadzony z drugiego motocykla ;)

W samochodach też instruktor siedzi obok kierowcy/sternika.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

jaceksu79 - masz racje, że jest wyraźnie napisane do czego służy patent! Patent służy do prowadzenia statku. Prowadzenie to nie jest dotykanie steru! Statek to nie samochód :)

 

Jack Sparrow - Kierownik statku musi być trzeźwy. A obowiązkiem Kierownika Starku jest upewnienie się czy sternik, któremu przekaże ster jest trzeźwy.

 

funyo- Może Ciebie nie uczyli? Może kiedyś było inne rozporządzenie - nie wiem?

Sam podałeś - "2. Osoba posiadająca patent sternika motorowodnego jest uprawniona do prowadzenia jachtów motorowych:"

Prowadzenie statku motorowego, czy żaglowego nie jest jednoznaczne z dotykaniem steru! W żaglówkach typu DZ to naturalne że Kierownik Statku (Kapitan) wydaje jedynie komendy na ster i na żagle. Czy Ci co wybierają grotaszot też muszą mieć patenty żeglarskie?

Nie mylmy prowadzenia statku z prowadzeniem samochodu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zabieram głosu w kwestii żaglówek, ani dużych statków - nie pływam, nie znam się :P

Uprawiam tzw. turystykę wodną głównie na śródlądziu i podlegam pod obowiązujące tu przepisy.

Być może czegoś nie wiem i jestem w błędzie, ale wskażcie, proszę, wykładnię prawną do Waszych teorii.

Bo pisanie, że motorówka to nie samochód jakoś mnie nie przekonuje. Podobnie jak przytaczanie przykładów z nauki jazdy samochodem lub motocyklem. W czasie kursu motorowodnego też instruktor siedzi obok szkolącego się, który steruje i ja tego nie neguję.

Ale potem, niestety, potrzebne są uprawnienia, żeby kręcić kierownicą.

Wasze teorie sugerują, że można za sterem 500konnego RIBa lub 300konnego skutera posadzić totalnego newbie, byleby za plecami miał kogoś z patentem i to będzie legalne :o

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pan Michał ma rację. Uprawnienia posiadać ma Kierownik statku. Jest to osoba przebywająca na jachcie pod której komendą jacht jest prowadzony. "Obsługiwacz steru" a kierownik statku to 2 różne funkcje i choć bardzo często 2 w 1 to jednak nie jest to wymóg. Mówi o tym konkretny artykuł rozporządzenia 212 w sprawie uprawiania turystyki wodnej - śródlądowej:

 

§ 1.09. Obsługa steru

1. Urzàdzenie sterowe powinno byç obsługiwane

przez osobę  posiadajàcą odpowiednie kwalifikacje zawodowe

oraz która ma ukończone 18 lat. Przepis ten

nie dotyczy statków używanych wyłàcznie do uprawiania

sportu lub rekreacji.

 

nie jest tu co prawda napisane wprost że heniek może użyczyć steru kaziowi bo nie ma kwitu :) ale to co prawem nie zabronione jest dozwolone i na ten artykuł proszę się powoływać.

 

oczywiście nie możemy zapominać o negatywnym skutku używania tej furtki - nawet jak nasze kumpel bez patentu spowoduje wypadek a my będziemy w tym czasie na dziobie bez wpływu na to co się dzieje, to i tak jest to nasza wina ponieważ to my jesteśmy kierownikiem statku :)

 

pozdrawiam

Adam Rzeżuchowski

moto-wave.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o 500 tysięczniki  to statek prowadzi kapitan  albo oficerowie nawigacyjni ( jak statek duży to takich po szkole może być ze czterech) . Jeśli motorówka wymaga patentu to prowadzić ją może klient z patentem a nie kolega laik. Tak samo jak w samochodzie (jak ktoś wcześniej zauważył)

Zakończcie tą dyskusję .

 

Chociaż jest opcja  jeśli kolega z patentem ma papiery instruktora  to tamten laik mógł prowadzić ;D ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,,...Jeśli motorówka wymaga patentu to prowadzić ją może klient z patentem a nie kolega laik. ..."-

http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2003-212-2072

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28.04.2003 w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 212, poz. 2072)

Na podstawie § 1.02.Kierownik statku

 

- każdy statek musi mieć kierownika

- kierownik musi posiadać odpowiednie uprawnienia

[glow=red,2,300]- w czasie ruchu statku musi przebywać  na statku[/glow]

- odpowiada za bezpieczeństwo żeglugi i przestrzeganie przepisów żeglugowych

- przed wypłynięciem powinien dokonać

przygotowań zapewniających bezpieczeństwo żeglugi: zebrać informacje o warunkach na drodze wodnej, warunkach meteorologicznych, oraz sprawdzić stan techniczny statku (aby był sprawny i bezpieczny)

- powinien podjąć wszelkie środki ostrożności (wynikające z zasad dobrej praktyki żeglarskiej), aby uniknąć zagrożenia bezpieczeństwa życia ludzkiego, uszkodzenia statku, brzegów oraz budowli i urządzeń znajdujących się na drodze wodnej, tworzenia przeszkód dla ruchu żeglugowego, zagrożenia dla środowiska naturalnego

- w celu uniknięcia bezpośrednio grożącego niebezpieczeństwa powinien przedsięwziąć  wszelkie środki podyktowane sytuacją, łącznie z odstąpieniem od przestrzegania przepisów

 

§ 1.03.Obowiązki załogi oraz innych osób przebywających na statku

1.[glow=red,2,300]Członkowie załogi powinni wykonywać polecenia kierownika w ramach nałożonych na nich obowiązków,[/glow] w szczególności powinni, w zakresie swoich obowiązków, przestrzegać przepisów żeglugowych i innych przepisów obowiązujących na statku.

2.[glow=red,2,300]Osoby znajdujące się na statku, inne niż członkowie załogi, powinny wykonywać wydawane przez kierownika polecenia w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i porządku na statku.[/glow]

3.Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do członków załogi i innych osób znajdujących się na statku, które czasowo określają kurs i prędkość statku.

4.Członkowie załogi oraz inne osoby przebywające na statku, które czasowo biorą udział w uprawianiu żeglugi nie powinni wykonywać swoich obowiązków w stanie zagrażającym bezpieczeństwu żeglugi, a szczególności wykonywać ich w stanie przemęczenia lub stanie intoksykacji.

 

[glow=red,2,300]§ 1.09.Obsługa steru[/glow]

1.Urządzenie sterowe powinno być obsługiwane przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje zawodowe oraz która ma ukończone 18 lat. [glow=red,2,300]Przepis ten nie dotyczy statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.[/glow]

2.Dla bezpiecznego sterowania osoba obsługująca urządzenie sterowe powinna mieć zapewnioną możliwość przekazywania i uzyskiwania informacji, odbierania i wydawania poleceń, a także prowadzenia obserwacji we wszystkich kierunkach oraz odbierania sygnałów dźwiękowych. W przypadku braku możliwości uzyskania wystarczająco dobrej widoczności, osoba obsługująca urządzenie sterowe powinna mieć możliwość korzystania z pomocy optycznych zapewniających czysty i niezniekształcony obraz na niewidoczny obszar.

3.Jeżeli sytuacja tego wymaga, na statku powinien znajdować się obserwator odbierający i przekazujący osobie obsługującej urządzenie sterowe sygnalizacje wzrokowe, dźwiękowe oraz informacje o warunkach miejscowych.

 

Resztę niejasności rozwiewają stosowne sądy i Izba Morska  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też uważam że logika tak podpowiada co do tego steru to jest trochę tak jak kursant płaci mandat podczas nauki jazdy a najfajniejsze jak w programie "uwaga pirat" gość otarł inny samochód na egzaminie nie zdał i zapłacił mandat a durny policjant z rozpędu mówi i otrzymuje pan punkty karne a drugi przecież pan nie ma prawa jazdy  :) Kto ponosi odpowiedzialność w czasie nauki lub kto powinien ponosić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lewar wyjaśniałem już, że PROWADZENIE STATKU nie jest równoznaczne z PROWADZENIEM SAMOCHODU. Masz uprawnienia i jesteś KIEROWNIKIEM STATKU (tzn. Kapitanem) to PROWADZISZ i wydajesz komendy na ster.

Użytkownik Moto Wave przytoczył już nawet odpowiedni przepis, użytkownik Mikijet nawet go potwierdził....

 

Piszesz, że "o sterze jest mowa, a o manetce nic"..... Jakie to ma znaczenie????? Jeśli nie jest napisane, że osoba bez uprawnień nie może włączyć pompy zęzowej to naprawdę nie może....????

Ster to ster... Więc i manetka!!!!

W niektórych sterach jest manetka, bo przecież rumpel silnika zaburtowego to też ster!

W skuterze wodnym manetka to również element steru!

 

Moto Wave przytoczył konkretny artykuł.... Nie jest napisany "językiem prawniczym". Naprawdę nie rozumiesz tekstu tego artykułu?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, chyba trochę mieszacie i niepotrzebnie nakręcacie.

Jeśli mówimy o turystycznym pływaniu motoróweczką po ZZ, a chyba o tym mówimy od początku, to nie podlegamy pod przepisy wydane przez ministra infrastruktury dotyczące żeglugi komercyjnej czy wielkiej, tylko pod ustawę i rozporządzenia ministra sportu i rekreacji. Jest to zresztą wyraźnie zaznaczone we fragmencie rozporządzenia przytoczonym przez mikijeta:

"...Przepis ten nie dotyczy statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji."

Nie siejcie zamętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aj Lewar wymądrzasz się :) poczytaj przepisy i rozgranicz pojęcia prowadzić a sterować bo to są 2 różne rzeczy.

 

to o czym Ty piszesz to pływanie pod nadzorem instruktorskim czyli umożliwiało nieprzebywanie na łodzi osoby z uprawnieniami pod warunkiem że instruktor pozostawał w kontakcie z łodzią. w ten sposób fruwało np wypożyczanie skuterów wodnych osobom nieposiadającym uprawnień.

jeśli chodzi o ten temat nacisk należny jest  słowo "umożliwiało" czyli czas przeszły. Zgodnie z rozporządzeniem z 7.04.2013 czyli obecnie obowiązującym została usunięta definicja szkolenia także tym bardziej  szkolenia prowadzonego pod nadzorem.

Zniknęły również wszelkie przywileje związane z posiadaniem tego patentu, więc wszyscy jego posiadacze włącznie ze mną mogą sobie go oprawić w ramkę i powiesić na ścianę bo poza tym że jest elementem wymaganym do bycia egzaminatorem nie daje już żadnych uprawnień....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...