Autor Wątek: Pływanie bez patentu pod nadzorem osoby z patentem.  (Przeczytany 22335 razy)

Czerwiec 23, 2015, 10:26:02
  • **
  • Wiadomości: 31
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Witam,

mam pytanie, na które nie mogę znaleźć odpowiedzi w dziennikach ustaw, a mam dwie różne interpretacje. Pływałem z kolegą po Zegrzu motorówką - ja mam patent Sternika Motorowodnego, kolega nie. Zatrzymała nas policja i kolega dostał mandat za pływanie bez uprawnień. Ja skonsultowałem się z instruktorami, u których robiłem patent i chłopaki twierdzą, że jako kierownik statku, ja ponoszę odpowiedzialność za statek i mogę przekazać ster/kierownicę dowolnej osobie, nawet bez uprawnień. Po kursie, który robiłem w zeszłym roku, też mi się tak wydawało. Kto ma rację?

Pozdrawiam

Andrzej

Czerwiec 23, 2015, 11:12:13
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 1979
    • Giżycko
  • Akwen: WJM
Trzeba było nie przyjmować mandatu, to sąd by Wam wytłumaczył kto miał rację...
Samochód też dałbyś poprowadzić komuś bez prawka? ;)
A tak serio - do prowadzenia motorówki niezbędne są stosowne uprawnienia osoby prowadzącej, a nie "na pokładzie".
Pod nadzorem osoby dorosłej z uprawnieniami może prowadzić młodzież od 14 lat, ale też posiadająca uprawnienia. Samodzielnie po 16 roku życia.

Czerwiec 23, 2015, 11:57:31
Odpowiedź #2
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 182
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Funyo chyba nie masz racji.....
Niezbędne uprawnienia musi posiadać Kierownik Statku. Może od przekazać ster osobie nie posiadającej uprawnień.

Mandat nałożony niesłusznie. Jeśli się odwoła to zostanie anulowany, a policjanci prawdopodobnie pouczeni przez przełożonego.

Motorówka - Rinker U-181 3.0 Mercruiser 130KM
Skuter- - Honda AQUATRAX F-12 137KM

Czerwiec 23, 2015, 15:45:49
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 1979
    • Giżycko
  • Akwen: WJM
A możesz podać wykładnię?
I kto to jest wg. Ciebie kierownik statku? Prowadzący czy może armator? Czy dotyczy to też skuterów?
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 23, 2015, 15:54:48 wysłana przez funyo »

Czerwiec 23, 2015, 15:55:28
Odpowiedź #4
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 182
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Nie mogę podać wykładni.....
Ale tak uczą na patentach.... 8)

Kierownik statku to kierownik statku - bierze za statek 100% odpowiedzialności...

Pozwól, że sprowadzę tutaj fachowca to nam wyjaśni wątpliwości.....

« Ostatnia zmiana: Czerwiec 23, 2015, 16:01:39 wysłana przez Michalcc »
Motorówka - Rinker U-181 3.0 Mercruiser 130KM
Skuter- - Honda AQUATRAX F-12 137KM

Czerwiec 23, 2015, 16:35:29
Odpowiedź #5
oj tam,
na skuterze nie ma kierownika statku,
jest tylko "Kierowniczek".........

a tak na poważnie, to czy na skuterze nie mogę prowadzić, obejmując siedzącą przede mną osobę???


No i stąd zalecenie pływania z atrakcyjnymi partnerkami...- ale to już znowu mniej poważna uwaga!!!
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 23, 2015, 18:18:39 wysłana przez Kilwater07 »

Czerwiec 23, 2015, 18:58:27
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 2347
  • Akwen: Wody lokalne

Niezbędne uprawnienia musi posiadać Kierownik Statku. Może od przekazać ster osobie nie posiadającej uprawnień.

Mandat nałożony niesłusznie. Jeśli się odwoła to zostanie anulowany, a policjanci prawdopodobnie pouczeni przez przełożonego.

zaiste bardzo ciekawa interpretacja, a wręcz nad interpretacja  :D

na moje oko wyraźnie jest napisane do czego "służy" patent

Czerwiec 23, 2015, 19:16:58
Odpowiedź #7
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 1737
  • odszedł na wieczną wachtę...
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
No i oczywiście na bani też wolno prowadzić pod warunkiem że nadzorujący jest abstynentem i jeszcze nic nie wypił  :)

Czerwiec 24, 2015, 01:00:15
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 1979
    • Giżycko
  • Akwen: WJM
Nie mogę podać wykładni.....
Ale tak uczą na patentach.... 8)

Kierownik statku to kierownik statku - bierze za statek 100% odpowiedzialności...

Pozwól, że sprowadzę tutaj fachowca to nam wyjaśni wątpliwości.....
Mnie czegoś takiego "na patentach" nie uczyli ;)
Cóż, może to coś rozjaśni...
...to fragment Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej

"§ 8. 1. Patent sternika motorowodnego uzyskuje osoba, która:
1) ukończyła 14. rok życia;
2) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.
2. Osoba posiadająca patent sternika motorowodnego jest uprawniona do prowadzenia jachtów motorowych:
1) po wodach śródlądowych;
2) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm
od brzegu, w porze dziennej.
3. Osoby w wieku poniżej 16. roku życia mogą realizować swoje uprawnienia na jachtach motorowych o mocy silnika
do 60 kW"

Zaś co do pytania Kilwatera:
Nie ma chyba przepisu tego zabraniającego, ale z osobą dorosłą byłoby raczej ciężko (chyba że jesteś dwumetrowym, długorękim dryblasem, a ona filigranową laseczką ;) ). Z dzieckiem pływałem w ten sposób nie raz i nie miałem żadnych problemów. Słyszałem, że np. w Chorwacji nie można tak pływać nawet z dziećmi.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 24, 2015, 01:06:52 wysłana przez funyo »

Czerwiec 24, 2015, 12:06:13
Odpowiedź #9
Na każdej jednostce musi być kapitan/kierownik statku. On odpowiada za wszelkie zdarzenia z tym związane. Kierownik musi być trzeźwy! Sternik 500-tysięcznika nie ma uprawnień do jego prowadzenia ale nim steruje. Oczywiście wykonuje polecenia oficera wachtowego, który też nie ma uporawnień do prowadzenia takiego statku a jednak  może go prowadzić bo kapitan za wszystko odpowiada i jest jedyną osobą, która sprawuje nadzór nad statkiem.
Inaczej się mają sprawy nadzoru gdy w grę wchodzą dwie łodzie i na jednej z nich ,,kapitanem" jest osoba bez uprawnień a nadzór jest prowadzony z drugiej łodzi..
Takie rzeczy są dozwolone ale tylko na akwenach treningowych.

Przykłady z ruchu drogowego: Nauka jazdy i egzamin na prawojazdy kat A ? Nadzór jest prowadzony z drugiego motocykla ;)
W samochodach też instruktor siedzi obok kierowcy/sternika.

Czerwiec 24, 2015, 16:12:31
Odpowiedź #10
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 182
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński

jaceksu79 - masz racje, że jest wyraźnie napisane do czego służy patent! Patent służy do prowadzenia statku. Prowadzenie to nie jest dotykanie steru! Statek to nie samochód :)

Jack Sparrow - Kierownik statku musi być trzeźwy. A obowiązkiem Kierownika Starku jest upewnienie się czy sternik, któremu przekaże ster jest trzeźwy.

 funyo- Może Ciebie nie uczyli? Może kiedyś było inne rozporządzenie - nie wiem?
Sam podałeś - "2. Osoba posiadająca patent sternika motorowodnego jest uprawniona do prowadzenia jachtów motorowych:"
Prowadzenie statku motorowego, czy żaglowego nie jest jednoznaczne z dotykaniem steru! W żaglówkach typu DZ to naturalne że Kierownik Statku (Kapitan) wydaje jedynie komendy na ster i na żagle. Czy Ci co wybierają grotaszot też muszą mieć patenty żeglarskie?
Nie mylmy prowadzenia statku z prowadzeniem samochodu.

Motorówka - Rinker U-181 3.0 Mercruiser 130KM
Skuter- - Honda AQUATRAX F-12 137KM

Czerwiec 24, 2015, 16:36:43
Odpowiedź #11
  • *****
  • Wiadomości: 1979
    • Giżycko
  • Akwen: WJM
Nie zabieram głosu w kwestii żaglówek, ani dużych statków - nie pływam, nie znam się :P
Uprawiam tzw. turystykę wodną głównie na śródlądziu i podlegam pod obowiązujące tu przepisy.
Być może czegoś nie wiem i jestem w błędzie, ale wskażcie, proszę, wykładnię prawną do Waszych teorii.
Bo pisanie, że motorówka to nie samochód jakoś mnie nie przekonuje. Podobnie jak przytaczanie przykładów z nauki jazdy samochodem lub motocyklem. W czasie kursu motorowodnego też instruktor siedzi obok szkolącego się, który steruje i ja tego nie neguję.
Ale potem, niestety, potrzebne są uprawnienia, żeby kręcić kierownicą.
Wasze teorie sugerują, że można za sterem 500konnego RIBa lub 300konnego skutera posadzić totalnego newbie, byleby za plecami miał kogoś z patentem i to będzie legalne :o
 

Czerwiec 24, 2015, 16:40:56
Odpowiedź #12
  • **
  • Wiadomości: 33
    • Jadwisin
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Pan Michał ma rację. Uprawnienia posiadać ma Kierownik statku. Jest to osoba przebywająca na jachcie pod której komendą jacht jest prowadzony. "Obsługiwacz steru" a kierownik statku to 2 różne funkcje i choć bardzo często 2 w 1 to jednak nie jest to wymóg. Mówi o tym konkretny artykuł rozporządzenia 212 w sprawie uprawiania turystyki wodnej - śródlądowej:

§ 1.09. Obsługa steru
1. Urzàdzenie sterowe powinno byç obsługiwane
przez osobę  posiadajàcą odpowiednie kwalifikacje zawodowe
oraz która ma ukończone 18 lat. Przepis ten
nie dotyczy statków używanych wyłàcznie do uprawiania
sportu lub rekreacji.

nie jest tu co prawda napisane wprost że heniek może użyczyć steru kaziowi bo nie ma kwitu :) ale to co prawem nie zabronione jest dozwolone i na ten artykuł proszę się powoływać.

oczywiście nie możemy zapominać o negatywnym skutku używania tej furtki - nawet jak nasze kumpel bez patentu spowoduje wypadek a my będziemy w tym czasie na dziobie bez wpływu na to co się dzieje, to i tak jest to nasza wina ponieważ to my jesteśmy kierownikiem statku :)

pozdrawiam
Adam Rzeżuchowski
moto-wave.pl

Czerwiec 24, 2015, 16:54:11
Odpowiedź #13
  • **
  • Wiadomości: 33
    • Jadwisin
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Jacek 79, oczywiście. tylko czy na patencie jest napisane "do prowadzenia jachtów" czy "do sterowania jachtami"?

Czerwiec 24, 2015, 17:58:59
Odpowiedź #14
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2065
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Jeśli chodzi o 500 tysięczniki  to statek prowadzi kapitan  albo oficerowie nawigacyjni ( jak statek duży to takich po szkole może być ze czterech) . Jeśli motorówka wymaga patentu to prowadzić ją może klient z patentem a nie kolega laik. Tak samo jak w samochodzie (jak ktoś wcześniej zauważył)
Zakończcie tą dyskusję .

Chociaż jest opcja  jeśli kolega z patentem ma papiery instruktora  to tamten laik mógł prowadzić ;D ;D
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 24, 2015, 18:06:47 wysłana przez lewar »
Pozdrawiam Lewar