7mka Opublikowano 23 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2015 Patenty i Licencje - zerknijcie na prezentację. Odświeżcie wiedzę, sprawdźcie czy Wasze uprawnienia są aktualne !! Prowadzenie jachtów bez uprawnień. Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej z późniejszymi zmianami. • Jachty żaglowe o długości kadłuba poniżej 7,5 m • Jachty motorowe o mocy silnika poniżej 10kW oraz jachty motorowe o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h http://www.motorowodniacy.org/dokumenty/patenty/prezentacja_obowiazujace_licencje_i_patenty_motorowodne_w_polsce.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 23 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2015 Jednej rzeczy nie rozumiem (chociaż ona mnie nie dotyczy) Jak ktoś ma uprawnienia wydane po 9 czerwca 2006 ale przed 09 kwietnia 2013 to: - zgodnie z tym co ma napisane na dokumencie, jest ograniczony do 60 kW ? Czy obowiązują go nowele przepisów po 09 kwietnia 2013 i może pływać bez limitu kW (na uprawnieniach po 09 kwietnia 2013 nie ma limitu mocy jest tylko limit długości do 12m) >>>>>>>>>>>>>>>>>> Drugie moje pytanie: Ponieważ: Aby przystąpić na egzamin Sternika Morskiego trzeba mieć przepływane 200 godzin na morzu To pytanie: == Czy wlicza się w to pływanie w strefie przybrzeżnej 2NM ? Moje obiekcje: == Bo jak inaczej mam pływać skoro uprawnienia inaczej nie pozwalają ? ====== Jako pasażer ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 23 Listopada 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2015 Dobrze rozumujesz :) Wszystko zależy jaki dokument posiada Sternik ////Jak ktoś ma uprawnienia wydane po 9 czerwca 2006 ale przed 09 kwietnia 2013 to: - zgodnie z tym co ma napisane na dokumencie, jest ograniczony do 60 kW /// Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 23 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2015 Czy obowiązują go nowele przepisów po 09 kwietnia 2013 i może pływać bez limitu kW (na uprawnieniach po 09 kwietnia 2013 nie ma limitu mocy jest tylko limit długości do 12m) Możesz pływać zgodnie z tym co na dokumencie. Dlatego warto patent wymienić na nowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek Opublikowano 23 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2015 Ad1. Obowiązuje cię to co mas na patencie. Automatycznie możesz wystąpić do PZMiNW o wydanie nowego patentu. W razie kontroli przy większym silniku, powinieneś być ukarany nie za brak uprawnień tylko za brak dokumentu potwierdzającego posiadanie uprawnień, analogicznie jak za jazdę samochodem bez prawka w kieszeni. Ad.2 Ustawodawcy przyświecała idea abyś odbył te rejsy pod opieką kogoś z uprawnieniami, aby złapać trochę praktyki na morzu. W praktyce w naszym związku nikt się do niczego nie czepia, tylko liczy kasę za patenty. W PZŻ była dyskusja i stanęli na stanowisku, że portem wyjścia i wejścia powinien być port morski. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 23 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2015 1. Panowie, pisałem, że mnie nie dotyczy - jestem zielony jak ogórek bo uprawnienia zrobilem we wrzesniu 2013 - tak z ciekawosci pytałem 2. No ale ja mam tylko porty morskie, ale pływanie w dozwolonym pasie 2 NM od brzegu. - czyli gdzieś są opcje wynajmu razem z gościem, który pozwoli mi prowadzić, mimo, że nie mam uprawnień 3. Chyba na stronie MORKI czytałem, że to przesada bo 200 godzin jednostką klasy B to koszt paliwa przekracza .... (wpisać dowolną kwotę) No dobra w takiej Grecji wystarczy mi te 2NM bo tyle mam miedzy wysepkami i tak od wysepki do wysepki można zrobić i 50 km I tak kategoria łodzi C pozwala 1NM od linii podstawowej ( https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_podstawowa ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Dla wyjaśnienia sprawy czym pływałeś po morzu niema znaczenia może to być dętka tak głupio brzmią przepisy o żadnych klasach jachtów D,C,B,A niema mowy cytuję przepisy z ustawy 16 kwietnia 2013r. § 9. 1. Patent motorowodnego sternika morskiego uzyskuje osoba, która: 1) ukończyła 18. rok życia; 2) odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi; 3) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności. Wystawiłem kilka zaświadczeń na patenty moto i żeglarskie osobą które pływały zemną po słonych wodach i na pewno nie pisałem jakiej klasy jest jednostka . Na kapitana motorowodnego to owszem jest to doprecyzowanie czyli długość jednostki i kilka innych wymogów ale jak ktoś się zaprze i ma czas to w jeden sezon może to wypływać i nie koniecznie na jachcie motorowym ;D. Poniżej obowiązujące druki . P.S. § 13. 1. Osoby posiadające patent kapitana motorowodnego oraz motorowodnego sternika morskiego posiadają odpowiednio uprawnienia do uprawiania turystyki wodnej odpowiadające patentowi kapitana jachtowego oraz jachtowego sternika morskiego, jeżeli posiadają co najmniej patent żeglarza jachtowego. 2. Osoby posiadające patent kapitana jachtowego oraz jachtowego sternika morskiego posiadają odpowiednio uprawnienia do uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych odpowiadające patentowi kapitana motorowodnego oraz motorowodnego sternika morskiego.karta_rejsu.docopinia_z_rejsu_1.doc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Z kosztami bym nie przesadzał, podobno jeden wpisał sobie rejsy promem do Szwecji. :). A tak na serio to u nas ludzie uczciwie wpisują sobie rejsy po Zalewie Szczecińskim i nikt tego nie kwestionuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 ... § 9. 1. Patent motorowodnego sternika morskiego uzyskuje osoba, która: ... 2) odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi; ... Czy do paragrafu 9.1 punkt 2 zaliczają się wspomniane wcześniej przybrzeżne ? Do 2 mil od brzegu lub krańca zatok ? Chyba tak (sądząc po wpisie kolegi @Krzysiek) Z tym promem to dobre bo ja już pływałem 6 razy do Grecji (Triest->Patra) i z powrotem czyli 6 x 2 x doba => 250 gdzin ;) >>>>> A jak to jest z mapowaniem naszych nowych uprawnień w innych krajach EU ? Rozmawiałem telefonicznie z kapitanem Piotrem Lewandowskim z Morki i potwierdził moje wiadomości, że liczą się parametry z kraju wydania certyfikatu. A na forum cro.pl widziałem próby mapowania naszych uprawnień na chorwackie i że na naszego sternika nie można więcej niż 1NM bo tak ma podstawowy sternik tam. A Pan Piotr twierdził, że liczą się uprawnienia z kraju wydania czyli 2 NM. Musze się przypomniec z tą rozmową bo obiecał znaleźć na to jakies dokumenty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Nie wiem czy jeszcze aktualne ale dla starych patentów obowiązywała 1 mila jak dobrze rozumiem http://www.mppi.hr/UserDocsImages/TABLICA%20%282%29MoU%207_10.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Jeżeli dobrze zrozumiałem Pana Piotra to liczą się teraz limity na certyfikatach z kraju wydania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Z tego co pamiętam PZMiNW po nowelizacji przepisów zapomniał załatwić temat na poziomie miedzynarodowym , ale była zadyma i nadrobili zaległości . Wiec nabyte uprawnienia w Polsce są obowiązujące w krajach gdzie są wymagane , więc legalnie możesz pływać do 2mil od brzegu. Co do wody morskie to ponownie przepisy są niedoprecyzowanie czyli zalew czy zatoka są wodami morskimi . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Bardzo dziękuję. 2 NM od brzegu (rozumiem, że również do wyspy) całkowicie mi wystarcza. Na morzu Jońskim jest cały ciąg wysp gdzie pływając od jednej do drugiej (między nimi jest max 5km) można dopłyną na Itakę nawet z kontynentu. Podobnie Chorwacja z wyspy Pasman na Kornaty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Na morzu Jońskim jest cały ciąg wysp gdzie pływając od jednej do drugiej (między nimi jest max 5km) można dopłyną na Itakę nawet z kontynentu. Podobnie Chorwacja z wyspy Pasman na Kornaty. No to super ;) :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
woj70 Opublikowano 24 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2015 Bardzo dziękuję. 2 NM od brzegu (rozumiem, że również do wyspy) całkowicie mi wystarcza. Na morzu Jońskim jest cały ciąg wysp gdzie pływając od jednej do drugiej (między nimi jest max 5km) można dopłyną na Itakę nawet z kontynentu. Podobnie Chorwacja z wyspy Pasman na Kornaty. Nieżle kombinujesz, ale na Itakę masz z Lefkady min. 4 NM.Ta Arkoudi po drodze to skała bez dostępu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 25 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2015 Nieżle kombinujesz, ale na Itakę masz z Lefkady min. 4 NM.Ta Arkoudi po drodze to skała bez dostępu. Ale w połowie drogi masz 2 NM do obu brzegów więc chyba OK ? W kapitanacie w Grecji tak mi powiedzieli, nie dalej niż 2NM czyli między wyspami max 4NM bo liczą odległość od jednej lub drugiej, czyli od jednej sie oddalasz ale jesteś w zasięgu 2NM od tej drugiej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 28 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 28 Listopada 2015 No niestety - odnośnie Chorwacji to Hrvat miał racię a kapitan Piotr się mylił :( Dostałem pismo z ambasady PL w Zagrzebiu. Zapytali się w odpowiednim ministerstwie w Cro i uzyskali poniższy dokument (w tym miejscu podziękowania dla ambasady RP w Zagrzebiu): http://www.mppi.hr/UserDocsImages/TABLICA%20ENGLISHMoU%20%282%29%203_11.pdf Bodajże punkt 17a wymiania naszego sternika, bez limitu mocy ale 1nm od brzegu (lądu czy wyspy) Z kolei w Grecji respektują 2NM. Czyli za rok znowu Grecja. 1NM to za mało jak np na Pasman i dopływanie z Pasmanu na ląd do stacji czy z Pasmanu na Kornaty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 30 Listopada 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2015 Przejżałem dokument załączony przez @Saradog-a i myślę, że w odpowiedzi na email z konsulatu RP w Zagrzebiu Co do kwestii samych uprawnień, nie jestem pewna, czy zapis „1 morska mila” (a nie „2 morskie mile”) wynika z przepisów chorwackich. Z tego co pamiętam, kilka lat temu dokumenty wydawane przez Polski Związek Motorowodny nie były w ogóle uznawane przez władze chorwackie; honorowano jedynie dokumenty wydane przez Polski Związek Żeglarski. Liczbę uznawanych dokumentów rozszerzono dopiero kilka lat temu (w roku 2009 lub 2010) po oficjalnej interwencji polskiego konsula (nieurzędującego już w Zagrzebiu). Być może zmieniły się od tego czasu polskie przepisy dot. uprawnień, a chorwackie ministerstwo nie dysponuje aktualnymi danymi. Czy ma Pan możliwość sprawdzenia bądź zaciągnięcia informacji w Polskim Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego o uprawnieniach wówczas przyznawanych? Jeżeli tak właśnie było, a PZMWiNW zwróci się do nas z oficjalnym wnioskiem, nasz urząd będzie miał podstawę do interwencji, związanej co prawda z długotrwałą oficjalną procedurą, ale dającej szansę na powodzenie. Muszę chyba odpowiedzieć, że z historii uprawnień SM w PL wynika, ze albo nie był podawany zakres albo było to 2 NM Od 2006 bodajże. Chyba, że bazowali na opisie sprzed 2006 i tam nie było podanych mil morskich. Czy jest jakaś oficjalna droga a PZMINW poprosić o podjęcie uchwały i napisanie oficjalnego pisma do konsulatu w Zagrzebiu z prośbą o zmianę klasyfikacji SN z Polski aby była zgodna z naszymi limitami ? 2 NM i bez limitu mocy Może ktoś zna "kogoś" w związku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.