Autor Wątek: Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego Ważność Patenty i licencje  (Przeczytany 5455 razy)

Listopad 23, 2015, 17:41:37
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 1414
    • Port jeziorsko
  • Akwen: Jeziorsko
‪‎Patenty i ‪‎Licencje - zerknijcie  na prezentację. Odświeżcie wiedzę, sprawdźcie czy Wasze uprawnienia są aktualne !!

Prowadzenie jachtów bez uprawnień.

Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej z późniejszymi zmianami.
• Jachty żaglowe o długości kadłuba poniżej 7,5 m
• Jachty motorowe o mocy silnika poniżej 10kW oraz jachty motorowe o mocy
silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m których prędkość maksymalna
ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h

http://www.motorowodniacy.org/dokumenty/patenty/prezentacja_obowiazujace_licencje_i_patenty_motorowodne_w_polsce.pdf
« Ostatnia zmiana: Listopad 23, 2015, 18:08:50 wysłana przez 7mka »
Beja Cruiser

Listopad 23, 2015, 19:30:04
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 2983
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Jednej rzeczy nie rozumiem (chociaż ona mnie nie dotyczy)

Jak ktoś ma uprawnienia wydane po 9 czerwca 2006 ale przed 09 kwietnia 2013 to:

- zgodnie z tym co ma napisane na dokumencie, jest ograniczony do 60 kW ?

Czy obowiązują go nowele przepisów po 09 kwietnia 2013 i może pływać bez limitu kW (na uprawnieniach po 09 kwietnia 2013 nie ma limitu mocy jest tylko limit długości do 12m)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Drugie moje pytanie:

Ponieważ:
   Aby przystąpić na egzamin Sternika Morskiego trzeba mieć przepływane 200 godzin na morzu

To pytanie:
  ==  Czy wlicza się w to pływanie w strefie przybrzeżnej 2NM ?

Moje obiekcje:
== Bo jak inaczej mam pływać skoro uprawnienia inaczej nie pozwalają ?
======  Jako pasażer ?


RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Listopad 23, 2015, 19:38:33
Odpowiedź #2
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 1414
    • Port jeziorsko
  • Akwen: Jeziorsko
Dobrze rozumujesz  :)

Wszystko zależy jaki dokument posiada Sternik

////Jak ktoś ma uprawnienia wydane po 9 czerwca 2006 ale przed 09 kwietnia 2013 to:

- zgodnie z tym co ma napisane na dokumencie, jest ograniczony do 60 kW ///
Beja Cruiser

Listopad 23, 2015, 19:41:55
Odpowiedź #3
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5486
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Czy obowiązują go nowele przepisów po 09 kwietnia 2013 i może pływać bez limitu kW (na uprawnieniach po 09 kwietnia 2013 nie ma limitu mocy jest tylko limit długości do 12m)

Możesz pływać zgodnie z tym co na dokumencie. Dlatego warto patent wymienić na nowy.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Listopad 23, 2015, 19:45:44
Odpowiedź #4
  • ***
  • Wiadomości: 193
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Ad1. Obowiązuje cię to co mas na patencie. Automatycznie możesz wystąpić do PZMiNW o wydanie nowego patentu.
W razie kontroli przy większym silniku,  powinieneś być ukarany nie za brak uprawnień tylko za brak dokumentu potwierdzającego posiadanie uprawnień, analogicznie jak za jazdę samochodem bez prawka w kieszeni.
Ad.2 Ustawodawcy przyświecała idea abyś odbył te rejsy pod opieką kogoś z uprawnieniami, aby złapać trochę praktyki na morzu. W praktyce w naszym związku nikt się do niczego nie czepia, tylko liczy kasę za patenty. W PZŻ była dyskusja i stanęli na stanowisku, że portem wyjścia i wejścia powinien być port morski.

Listopad 23, 2015, 22:30:46
Odpowiedź #5
  • *****
  • Wiadomości: 2983
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
1. Panowie, pisałem, że mnie nie dotyczy - jestem zielony jak ogórek bo uprawnienia zrobilem we wrzesniu 2013
- tak z ciekawosci pytałem

2. No ale ja mam tylko porty morskie, ale pływanie w dozwolonym pasie 2 NM od brzegu.
- czyli gdzieś są opcje wynajmu razem z gościem, który pozwoli mi prowadzić, mimo, że nie mam uprawnień

3. Chyba na stronie MORKI czytałem, że to przesada bo 200 godzin jednostką klasy B to koszt paliwa przekracza .... (wpisać dowolną kwotę)

No dobra w takiej Grecji wystarczy mi te 2NM bo tyle mam miedzy wysepkami i tak od wysepki do wysepki można zrobić i 50 km
I tak kategoria łodzi C pozwala 1NM od linii podstawowej ( https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_podstawowa )

RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Listopad 24, 2015, 09:16:09
Odpowiedź #6
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 753
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Dla wyjaśnienia sprawy czym pływałeś po morzu niema znaczenia może to być dętka tak głupio brzmią przepisy o żadnych klasach jachtów D,C,B,A niema mowy cytuję przepisy z ustawy 16 kwietnia 2013r.

§ 9. 1. Patent motorowodnego sternika morskiego uzyskuje osoba, która:
1) ukończyła 18. rok życia;
2) odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi;
3) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.

Wystawiłem kilka zaświadczeń na patenty moto i żeglarskie osobą które pływały zemną po słonych wodach i na pewno nie pisałem jakiej klasy jest jednostka .

Na kapitana motorowodnego  to owszem jest to doprecyzowanie czyli długość jednostki i kilka innych wymogów ale jak ktoś się zaprze i ma czas to w jeden sezon może to wypływać i nie koniecznie na jachcie motorowym  ;D
Poniżej obowiązujące druki .

P.S.

§ 13. 1. Osoby posiadające patent kapitana motorowodnego oraz motorowodnego sternika morskiego posiadają odpowiednio
uprawnienia do uprawiania turystyki wodnej odpowiadające patentowi kapitana jachtowego oraz jachtowego sternika
morskiego, jeżeli posiadają co najmniej patent żeglarza jachtowego.
2. Osoby posiadające patent kapitana jachtowego oraz jachtowego sternika morskiego posiadają odpowiednio uprawnienia
do uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych odpowiadające patentowi kapitana motorowodnego oraz
motorowodnego sternika morskiego.
« Ostatnia zmiana: Listopad 24, 2015, 09:34:05 wysłana przez saradog »
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Listopad 24, 2015, 11:03:25
Odpowiedź #7
  • ***
  • Wiadomości: 193
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Z kosztami bym nie przesadzał, podobno jeden wpisał sobie rejsy promem do Szwecji. :). A tak na serio to u nas ludzie uczciwie  wpisują sobie rejsy po Zalewie Szczecińskim i nikt tego nie kwestionuje.

Listopad 24, 2015, 16:10:48
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 2983
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
...
§ 9. 1. Patent motorowodnego sternika morskiego uzyskuje osoba, która:
...
2) odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi;
...


Czy do paragrafu 9.1 punkt 2 zaliczają się wspomniane wcześniej przybrzeżne ? Do 2 mil od brzegu lub krańca zatok ?
Chyba tak (sądząc po wpisie kolegi @Krzysiek)
Z tym promem to dobre bo ja już pływałem 6 razy do Grecji (Triest->Patra) i z powrotem czyli 6 x 2 x doba => 250 gdzin ;)

>>>>>

A jak to jest z mapowaniem naszych nowych uprawnień w innych krajach EU ?
Rozmawiałem telefonicznie z kapitanem Piotrem Lewandowskim z Morki i potwierdził moje wiadomości, że liczą się parametry z kraju wydania certyfikatu. A na forum cro.pl widziałem próby mapowania naszych uprawnień na chorwackie i że na naszego sternika nie można więcej niż 1NM bo tak ma podstawowy sternik tam.

A Pan Piotr twierdził, że liczą się uprawnienia z kraju wydania czyli 2 NM.
Musze się przypomniec z tą rozmową bo obiecał znaleźć na to jakies dokumenty
« Ostatnia zmiana: Listopad 24, 2015, 16:30:41 wysłana przez ogorek »
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Listopad 24, 2015, 16:49:48
Odpowiedź #9
  • ***
  • Wiadomości: 193
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński

Listopad 24, 2015, 17:16:30
Odpowiedź #10
  • *****
  • Wiadomości: 2983
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Jeżeli dobrze zrozumiałem Pana Piotra to liczą się teraz limity na certyfikatach z kraju wydania.
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Listopad 24, 2015, 18:31:33
Odpowiedź #11
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 753
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Z tego co pamiętam PZMiNW po nowelizacji przepisów zapomniał załatwić temat na poziomie miedzynarodowym , ale była zadyma i nadrobili zaległości .
Wiec nabyte uprawnienia w Polsce są obowiązujące w krajach gdzie są wymagane , więc legalnie możesz pływać do 2mil od brzegu.
Co do wody morskie to ponownie przepisy są niedoprecyzowanie czyli zalew czy zatoka są wodami morskimi .

   
« Ostatnia zmiana: Listopad 24, 2015, 18:38:31 wysłana przez saradog »
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Listopad 24, 2015, 19:46:41
Odpowiedź #12
  • *****
  • Wiadomości: 2983
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Bardzo dziękuję.
2 NM od brzegu (rozumiem, że również do wyspy) całkowicie mi wystarcza.
Na morzu Jońskim jest cały ciąg wysp gdzie pływając od jednej do drugiej (między nimi jest max 5km) można dopłyną na Itakę nawet z kontynentu.

Podobnie Chorwacja z wyspy Pasman na Kornaty.
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Listopad 24, 2015, 20:14:55
Odpowiedź #13
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 753
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Na morzu Jońskim jest cały ciąg wysp gdzie pływając od jednej do drugiej (między nimi jest max 5km) można dopłyną na Itakę nawet z kontynentu.
Podobnie Chorwacja z wyspy Pasman na Kornaty.
No to super  ;) :D
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Listopad 24, 2015, 22:02:08
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 823
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Lubelskie
  • Akwen: Morze Egejskie
Bardzo dziękuję.
2 NM od brzegu (rozumiem, że również do wyspy) całkowicie mi wystarcza.
Na morzu Jońskim jest cały ciąg wysp gdzie pływając od jednej do drugiej (między nimi jest max 5km) można dopłyną na Itakę nawet z kontynentu.

Podobnie Chorwacja z wyspy Pasman na Kornaty.


Nieżle kombinujesz, ale  na Itakę masz z Lefkady   min. 4 NM.Ta Arkoudi  po drodze to skała bez dostępu.
Lema Gen II Volvo Penta 4,3 GXI Vortec V6 228 HP