Autor Wątek: Rejestracja łodzi motorowych  (Przeczytany 161881 razy)

Czerwiec 25, 2011, 10:09:43
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5281
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
1. Statki o długości kadłuba do 12 m lub napędzie mechanicznym do mocy silników 15 kW/20,4 KM są zwolnione z obowiązku wpisu do rejestru (ale mogą być do niego wpisane na wniosek właściciela);
2. Statki rejestrowane w Polskim Związku Żeglarskim mają oznaczenia POL-(nr) i otrzymują tzw. Certyfikat;
3. Statki rejestrowane w PZMiNW mają oznaczenia PL-(nr) i otrzymują dowód rejestracyjny oraz (jeżeli silniki przekraczają moc 75k W/102 KM) Świadectwo Zdolności Żeglugowej w UŻŚ (lub certyfikat);
4. statki służące do połowu ryb rejestrowane są w Starostwach (niezależnie od napędu do mocy silnika 20 kW/27,2 KM).

Ad. 2 Łodzie rejestrowane w PZŻ są jachtami morskimi, które mogą gościnnie pływać na wodach śródlądowych. Gdyby jakiś niedouczony organ się czepiał poniżej interpretacja przepisów:

Cytat: pk1pakwel
Szanowny Panie Pawle,
Pana konflikt z Policja na Zalewie Hańcza k/Kielc wynika z nieznajomości przepisów prawa przez Policję, czemu nie należy się dziwić, bo chodzi o przepisy dotyczące jachtów morskich, a więc żeglujących na wodach morskich. W Pana sprawie tylko jeden przepis ustawy o żegludze śródlądowej ma zastosowanie, mianowicie Art. 4, który stanowi, że
Przepisów ustawy, z wyjątkiem przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu, sygnalizacji
i łączności oraz oznakowania dróg wodnych, nie stosuje się do statków Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży
Pożarnej oraz statków morskich przebywających na śródlądowych drogach wodnych.

Pana skuter („statek morski”) podlega przepisom ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228 z 2011 r., poz. 1368. W szczególności przepisowi art. 110 ust. 4. Z mocy którego Minister Transportu, B. i GM. wydał rozporządzenie z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie. (Dz. U. z 2012 r. poz. 326) Z kolei przepis tego rozporządzenia  stanowi, że „§2 ust.1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do: … „3) jachtów rekreacyjnych o długości kadłuba do 15 m, które DOBROWOLNIE nie poddały się inspekcji;”.
W efekcie tych przepisów może Pan swobodnie żeglować swoim „statkiem morskim” po wodach morskich i śródlądowych nie posiadając żadnego „obowiązkowego” wyposażenia. Musi Pan posiadać dokument rejestracyjny „CERTYFIKAT JACHTOWY”, wydany przez PZŻ.
 Dla Pana własnego BEZPIECZEŃSTWA powinien Pan posiadać wyposażenie, które wynika z tak zwanej dobrej praktyki morskiej (żeglarskiej). Wykaz (dla Pana ZALECANEGO) wyposażenia znajdzie Pan w cytowanym wyżej rozporządzeniu – Załącznik nr 1 (jest w czym wybierać).
Pozdrawiam.

Stefan HEINRICH
Polski Związek Żeglarski
ul. Ludwiki 4, 01-226 Warszawa
tel. 22 541 63 46, fax: 22 848 04 82
e-mail: stefan@pya.org.pl

PS. Rozporządzenie znajdzie Pan w Internecie przez dowolną wyszukiwarkę szukając:
Dziennik Ustaw 2012 poz. 326.

Cytat: pk1pawel
Witam,
 
W nawiązaniu do naszej dzisiejszej rozmowy przesyłam informację dotyczącą przeglądów i wyposażenia.
Posiadając nr rejestracyjne zaczynające się od POL, pański jacht jest traktowany jako jacht morski czasowo przebywający na wodach śródlądowych. Jachty morskie podlegają przepisom morskim, tym samym jest Pan zobowiązany do stosowania się do rozporządzenia MTBiGM z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie. (Dz. U. z 2012 r., poz. 326).
Na podstawie §2.1. przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) jachtów regatowych;
2) rowerów wodnych
3) jachtów rekreacyjnych o długości kadłuba do 15 m., które dobrowolnie nie poddały się inspekcji;
4) skuterów wodnych używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.
 

W przypadku kolejnych nieprzyjemności proszę powoływać się na powyższe przepisy lub odsyłać zainteresowanych do Biura PZŻ. W najbliższym czasie będzie wysłane oficjalne pismo do ministerstwa celem stworzenia oficjalnej wykładni dla policji i innych ogarów dokonujących kontroli by wiedzieli czego od kogo mogą wymagać na śródlądziu.
 

Mam nadzieję, że nie będzie miał Pan więcej tego typu nieprzyjemności.
 

 

Pozdrawiam,
Magdalena Cytling
Polski Związek Żeglarski
ul. Ludwiki 4, 01-226 Warszawa
tel. 22 848 04 83, fax: 22 848 04 82
e-mail: m.cytling@pya.org.pl
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Lipiec 04, 2011, 14:29:46
Odpowiedź #1
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 21
Jakie są koszty zarejestrowania łódki jako motorówki ? Ja wczesniej mialem u siebie w Rybitwie mały silnik wiec była zarejestrowana jako wędkarska .... teraz powiesiłem 50 km ale ponieważ nikt sie nie czepia to dalej pływam na rejestracji wędkarskiej :) ale prędzej czy pózniej mysle ze bedzzie trzeba to zrobic po ludzku:D


Lipiec 04, 2011, 14:41:32
Odpowiedź #2
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5281
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
« Ostatnia zmiana: Lipiec 04, 2011, 22:45:14 wysłana przez musti »
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Lipiec 04, 2011, 14:44:49
Odpowiedź #3
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 724
  • Starszy Sternik Motorowodny
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Marcin.

Tige PRE2000i SLM COMP 5.7 V8 260KM DirectDrive

Lipiec 04, 2011, 16:42:00
Odpowiedź #4
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 1243
  • Morski Sternik Motorowodny
    • Lublin
  • Akwen: Wody lokalne
w PZMiNW 60 złotych.

Arek przypomnij proszę..ta rejestracja wymaga przeglądu łodzi ?

Jak będzie najoptymalniej(najprosciej,najtaniej) zarejestrować moją małą skorupkę (30HP)?
Był Łuk + Wichr 30  Był Seadoo Spark 2up 60HP+ 2015
Był Seadoo Spark 2up 60HP+ 2017
Jest Seadoo Spark TRIXX 2up 90HP 2018

Lipiec 04, 2011, 18:21:27
Odpowiedź #5
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5281
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Do 75kW (100KM) nie nie trzeba robić.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Lipiec 04, 2011, 18:49:09
Odpowiedź #6
  • ****
  • Wiadomości: 341
  • Zabrze
    • Gierałtowice
  • Akwen: Wody lokalne
Drift - wszystko załatwiasz na miejscu w 15 min i większość na oświadczenie jak nie masz tabliczki na kadłubie - koszt hmm... ja płaciłem 2 tyg. temu 67,50 - ale to niewielka różnica ;)

Miałem rejestrować na POL  ale " nawiedzony " inspektorek chciał tysiaka za opisanie łodzi ( długość , szerokość , max zanurzenie , wys. całkowita itp.  >:(  tylko dlatego że na mojej tabliczce jest tylko nazwa , model ,ilość osób , dop. max. moc silnika oraz max. zanurzenie - to są po prostu kpiny gdyż i tak miałem sam zwymiarować łódź i mu to przywieźć  ???

Więc po takich doświadczeniach ( oczywiście używany sprzęt ) zostaję w PZMWiNW  ;)

Lipiec 04, 2011, 20:02:35
Odpowiedź #7
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 704
  • ekstremalny ...
    • Illinois, Texas, Floryda
  • Akwen: Wody lokalne
rejestrowałem skuter wodny w PZMiNW w Warszawie

60zł- dowód rejestracyjny

500zł przegląd (skuter wodny 250zł) + koszt dojazdu rzeczoznawcy - przegląd to istne kpiny i celowe nabijanie kasy
RADOŚĆ Z PŁYWANIA ZACZYNA SIĘ TAM, GDZIE KOŃCZY SIĘ EKONOMIA

Pozdrawiam  Marcin  SAN210TE  SAN210  - ex Sea Doo RXT-X 255 - ex

Lipiec 04, 2011, 20:06:15
Odpowiedź #8
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 1243
  • Morski Sternik Motorowodny
    • Lublin
  • Akwen: Wody lokalne
Domniemam,że musiałeś zrobić ten przegląd ponieważ masz nieco powyżej 100kW :D
Ten związek chyba nie ma siedziby w Lublinie..zaraz poszukam..
A jeśli nie ma to wycieczka do Warszawy jak rozumiem ale bez łodzi.. ?
Był Łuk + Wichr 30  Był Seadoo Spark 2up 60HP+ 2015
Był Seadoo Spark 2up 60HP+ 2017
Jest Seadoo Spark TRIXX 2up 90HP 2018

Lipiec 04, 2011, 20:13:11
Odpowiedź #9
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • ****
  • Wiadomości: 470
    • Lubin
Robert możesz zarejestrować korespondencyjnie , tylko że to chyba minimum 2 tygodnie trwa na stronie masz kontakt więc najlepiej zadzwoń lub napisz i się dokładnie dowiedz :

http://www.pya.org.pl/pzz/



BANTA 460 + EVINRUDE E TEC 90  POZDRAWIAM MARCIN

Lipiec 04, 2011, 21:31:52
Odpowiedź #10
  • ****
  • Wiadomości: 341
  • Zabrze
    • Gierałtowice
  • Akwen: Wody lokalne
Marcin - ja dostałem wszystkie papiery " formularze " do zarejestrowania z Warszawy - i pomimo że pani jest bardzo miła , uprzejma i pomoże te druki wypełnić - i tak musiałbym dostarczyć opinię techniczną ( przy nowej łodzi ok. nie problem ale przy " wiekowej " i w dodatku z zagramanicznej stoczni - jak pisałem wcześniej -spore koszty ) wolę za tą różnicę kupić echosondę , jakieś gadżety  lub wydać na paliwo - różnica w cenniku " pseudo inspektorków " to od 600 do 1000 - oczywiście pomiary musisz zrobić sam bo inaczej jeszcze za dojazd zapłacisz  >:(  i to jest ten nasz " ukochany " kraj  :(

Lipiec 04, 2011, 22:18:46
Odpowiedź #11
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 1243
  • Morski Sternik Motorowodny
    • Lublin
  • Akwen: Wody lokalne
Ehh teraz to już całkiem zgłupiałem...

Niech ktoś kto niedawno rejestrował podsumuje krok po kroku bo się pogubiłem..
Był Łuk + Wichr 30  Był Seadoo Spark 2up 60HP+ 2015
Był Seadoo Spark 2up 60HP+ 2017
Jest Seadoo Spark TRIXX 2up 90HP 2018

Lipiec 04, 2011, 22:44:10
Odpowiedź #12
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5281
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Swoją rejestruj w PZMiNW. Masz mały silnik to nic nie musisz więcej robić. ważne abyś miał umowę kupna-sprzedażny i opłacony podatek PCC.

http://www.pzmwinw.pl/pl/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=33

Wydawało mi się, ze jesteś z Lublina... ::)

Lubelskie Biuro Rejestracji Jachtów Motorowych
Al. Zygmuntowskie 5/8
20-101 Lublin
Tel./Fax. +48 (81) 444 58 10
Tel. Kom. +48 601 144 253
godz. pracy środa 17-19
organizator Robert Jaworski
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Lipiec 04, 2011, 22:46:15
Odpowiedź #13
  • ***
  • Wiadomości: 158
  • Daleko Od Wody: Rzeszów
Aktualnie rejestracja w PZŻ to minimum miesiąc. Dwa tygodnie było przed sezonem.
Banta 460 + Mercury 60 4T

Pozdrawiam Robert

Lipiec 05, 2011, 09:11:41
Odpowiedź #14
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 724
  • Starszy Sternik Motorowodny
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Jako, że rejestrowałem łódź zarówno w PZMiNW, jak i w PZŻ opisze swoje wrażenia:

PZMiNW
Rejestracją łodzi prosta i szybka, czekałem tydzień na papiery, nie znałem dokładnych wymiarów mojej cameo więc Pan szybko sprawdził w swojej bazie i wpisał poprawne cyferki. Potrzebna umowa kupna i opłacony podatek w US.
Panowie "związkowcy" bardzo chętnie i gorąca namawiają na CERTYFIKAT, który jest g**** warty ale kosztuje, a z czegoś muszą się utrzymać. Cennikowo kosztuje on bodajże 80zł, zachwalają, że jak policja widzi duża, szpecącą naklejkę przy numerach to odstępuje od kontroli łodzi (przystosowanie do pływania, wyposażenie) i skupia się tylko na dokumentach. W rzeczywistości wygląda to tak, (Zalew Z), że panowie policjanci certyfikat mają bardzo głeboko w poważaniu, wyposażenie i dokumenty kontrolują ZAWSZE, a naklejkę pomijają milczeniem (pewnie śmiać się im nie wypada).
Wydanie certyfikatu
Z założenia polega na oględzinach łodzi i kosztuje 80zł. Owszem, ale łodź trzeba podstawić pod związek i mieć wszystko w niej a nawet więcej niż nakazują przepisy. W przypadku, gdy nasza łodź stoi gdzieś na terenie Warszawy i poprosimy Pana Inspektora, żeby przyjechał i u nas obejrzał łodź, ten bierze za dojazd 1,5zł/km ( czyli jak taksówka) lub  jak w moim przypadku Pan doliczył swój czas i wział 100zł. Na miejscu było czepianie się do wszystkiego, łacznie z lusterkiem które nie było wówczas obowiązkowe, jednak zostałem uciszony i skarcony, że się wtrącam. Wszystko było źle, jednak certyfikat był wydany tylko "drożej" i po znajomości bo u znajomego mechanika, bo za łączną kwotę 350zł..... Osobiście nie polecam z 2 powodów:
-panowie "związkowcy" i panujący klimat
-certyfikat bardzo mało daje do respektu przed policją ;)
Dodam, że inspektorem był przewodniczący komisji inspektorów...
http://www.pzmwinw.pl/pl/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=33

PZŻ
Jakiś czas temu mieli problemy telekomunikacyjne, więc po osobistej wizycie wszystko udało załatwić od ręki, łącznie z numerami i dowodem w 30min.
Problemem okazał się dokument stwierdzający wymiary łodzi. Telefonicznie inspektor wydający takie zaświadczenia chciał 100zł za dojazd i zwymiarowanie. Ja jednak, po przeczytaniu posta jednego z kolegów na starym forum, zmierzyłem sam, zweryfikowałem informacje w internecie, zrobiłem rysunek pseudo-techniczny na komputerze i zaniosłem. Okazało się, że miła Pani na miejscu posiada książkę z danymi technicznymi łodzi, gdzie była moja rybitwa. Wymiary troche się różniły i w efekcie przyjeliśmy te z książki za poprawne. Po 30 minutach miałem nadany numer i dowód w garści.
Plusem rejestracji w PZŻ jest niewątpliwie to, że na dowodzie nie ma obowiązkowego wyposażenia, za brak którego można dostać mandat czy upomnienie. Rozsądek tutaj nakazuje, aby środki bezpieczeństwa mieć nawet w nadmiarze ale wg własnego uznania.
Marcin.

Tige PRE2000i SLM COMP 5.7 V8 260KM DirectDrive