Autor Wątek: Rejestracja łodzi motorowych  (Przeczytany 206336 razy)

Sierpień 12, 2019, 19:56:54
Odpowiedź #525
  • *****
  • Wiadomości: 2997
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
To tylko 60 zł i odpowiedni czas

Sierpień 12, 2019, 23:55:21
Odpowiedź #526
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5965
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Po mojemu w tym roku nie ma sensu nic zmieniać.  Widzę na wodzie lodzie z dużymi (50-90KM) silnikami z rejestracjami wędkarskimi i pływają. .
Jeden z naszych kolegów pływał 5 lat bez żadnych numerów (choc  łódź była zarejestrowana). Chyba to zależy od akwenu, ale u nas jest straszny burdel,  sporo łodzi pływa bez numerów lub mają stare zagraniczne.

Od nowego roku wchodzi nowe prawo, wiec dopływac do końca sezonu i rejestrować "po nowemu".
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Wrzesień 03, 2019, 13:26:55
Odpowiedź #527
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5965
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Cytat: zagle.se.pl
Rejestracja jachtów według nowych zasad

Z dniem 1 stycznia 2020 r. do polskiego porządku prawnego miały wejść w życie nowe regulacje dotyczące rejestracji jachtów morskich, które uporządkują, a zarazem uproszczą dotychczasowe zasady. Na skutek wakacyjnej nowelizacji, reforma została jednak przesunięta w czasie o 7 miesięcy, tj. do dnia 1 sierpnia 2020 r.
Dla przypomnienia - sprawy związane z uprawianiem żeglugi morskiej, w tym kwestie związane z rejestrowaniem jednostek pływających, reguluje Kodeks morski, a także liczne rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy, w tym m.in. rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie polskiego rejestru jachtów.

Wskazane regulacje przewidują obecnie aż 6 różnych rejestrów, w których mogą zostać zarejestrowane jachty morskie oraz śródlądowe. Mowa tutaj o:

1. rejestrze morskim prowadzonym przez Polski Związek Żeglarski,
2. rejestrze śródlądowym prowadzonym przez Polski Związek Żeglarski,
3. rejestrze prowadzonym przez Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego,
4. rejestrze prowadzonym przez starostów,
5. rejestrze prowadzonym przez izby morskie przy sądach okręgowych w Gdańsku i Szczecinie,
6. rejestrze prowadzonym przez urzędy morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie.

Regulacje odnoszące się do obowiązku rejestracji, w szczególności parametry jednostek podlegających obowiązkowemu wpisowi do rejestru, wymagane dokumenty i opłaty, a także sama procedura wpisu, są w każdym przypadku odmienne.

Dlatego też, na mocy nowej ustawy wprowadzony zostanie jeden rejestr dla wszystkich jachtów i innych jednostek pływających do 24 m. Rejestr obejmować będzie zarówno jednostki śródlądowe i morskie, jak też żaglowe i motorowe, w tym przeznaczone do połowu ryb.

Rejestracja jachtów ma być prosta, szybsza i tańsza.

Po zmianie przepisów, nowy uproszczony proces rejestracji ma wejść w życie od 1 sierpnia 2020 r.

Dla zarejestrowania jachtu potrzebne będzie złożenie wniosku w dowolnym starostwie, Polskim Związku Żeglarskim bądź Polskim Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego. Wniosek można będzie złożyć w tradycyjnej papierowej formie, ale również drogą elektroniczną, za pośrednictwem profilu e-PUAP.

Sam rejestr również prowadzony będzie w formie elektronicznej i będzie rejestrem jawnym. Oznacza to, że każda zainteresowana osoba, która posiada np. numer rejestracyjny, będzie mogła poprzez przeglądarkę internetową zapoznać się z podstawowymi informacjami zawartymi w bazie danych rejestru na temat danej jednostki i dane te zweryfikować.

Oprócz zmiany terminu wejścia w życie nowych regulacji, pierwotna ustawa została zmieniona również w kilku innych dodatkowych.

Postanowiono ostatecznie wyłączyć spod obowiązku rejestracji jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości do 7,5 m lub o mocy napędu mechanicznego do 15 kW.

Na gruncie ustawy o rybactwie śródlądowym za amatorski połów ryb uważa pozyskiwanie ryb wędką lub kuszą, przy czym dopuszcza się, w miejscu i w czasie prowadzenia połowu ryb wędką, pozyskiwanie ryb na przynętę przy użyciu podrywki wędkarskiej. Amatorski połów ryb może uprawiać osoba posiadająca dokument uprawniający do takiego połowu, zwany dalej „kartą wędkarską” lub „kartą łowiectwa podwodnego”.

Natomiast rybołówstwo rekreacyjne to połów organizmów morskich prowadzony w celach rekreacyjnych lub podczas zawodów sportowych. Rybołówstwo rekreacyjne jest rybołówstwem morskim i dlatego zagadnienia z tym związane reguluje ustawa o rybołówstwie morskim.

Planowana jest także inna istotna zmiana wobec pierwotnej wersji ustawy, która na pewno ucieszy zwłaszcza żeglarzy sportowych.

Zasadą jest, że jachty podlegające przepisom europejskiej dyrektywy w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych powinny być oznakowane przez producenta numerem identyfikacyjnym (obecnie jest to numer WIN – Watercraft Idenification Number, wcześniej CIN – Craft Identification Number oraz HIN – Hull Identification Number).

W przypadku jednostek, które takiego obowiązku nie miały, ustawodawca chciał początkowo wprowadzić dodatkowy obowiązek oznakowania kontrolnego kadłuba. Na szczęście odstąpił już od tego wymogu i jednostkom, które nie będą posiadały wymienione oznaczenia mają zostać jedynie nadane Indywidualne Numery Indentyfikacyjne (INI). Zmiana ta oznacza również zniesienie obowiązku składania wniosku o wydanie oznakowanie kontrolnego przez właściciela, zniesienie opłaty za wydanie oznakowania, zniesienie obowiązku oznakowania jednostki pływającej i zniesienie kar za niedopełnienie tego obowiązku.

Czyli wydaje się, że jest to krok w dobrym kierunku.

Przypomnę, że jednostki pływające niepodlegające obowiązkowemu oznakowaniu to m.in.:

jednostki pływające przeznaczone wyłącznie do wyścigów, włączając w to łodzie regatowe wiosłowe oraz treningowe lodzie wiosłowe, oznaczone taka nazwa przez producenta;
kajaki i kanadyjki, gondole i rowery wodne;
deski surfingowe z żaglem (windsurfingi);
deski surfingowe z napędem mechanicznym, skutery wodne i inne jednostki o podobnym napędzie;
oryginalne i pojedyncze repliki jednostek historycznych, zaprojektowane przed 1950 r., zbudowane głownie z oryginalnych materiałów i oznaczone jako takie przez producenta;
jednostki doświadczalne pod warunkiem, ze nie są one później wprowadzane do obrotu we Wspólnocie;
jednostki zbudowane dla własnego użytku, pod warunkiem ze nie są one później wprowadzane do obrotu we Wspólnocie w okresie pięciu lat.

Kolejną zmianą jest wydłużenie okresu przejściowego co do obowiązku rejestracji w odniesieniu do jachtów żaglowych eksploatowanych na wodach śródlądowych, które dotychczas nie podlegały obowiązkowi rejestracji oraz wszystkich jachtów, które dotychczas nie podlegały obowiązkowi przeglądów technicznych.

Warto wreszcie przypomnieć, że zadania polegające na budowie i wdrożeniu systemu teleinformatycznego na potrzeby procesu rejestracji (REJA24) realizuje Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Z przedstawionych w tym zakresie informacji wynika, że na IV kwartał 2019 r. planowane są szkolenia dla pracowników organów rejestrujących z zakresu obsługi nowego systemu, jego funkcjonalności oraz interfejsu użytkownika.

Można mieć tylko nadzieję, że planowane zmiany wejdą w życie tym razem zgodnie z planem. Choć nie jest pewne, co przyniesie zderzenie tekstu ustawy z praktycznymi wyzwaniami dnia codziennego.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 03, 2019, 13:53:12 wysłana przez musti »
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Wrzesień 03, 2019, 13:41:35
Odpowiedź #528
  • *****
  • Wiadomości: 1638
  • Sternik Morski
    • Kraków
  • Akwen: Wody lokalne
a czy ktoś wie czy ma się coś zmienić z przeglądami technicznymi jakie obecnie wymaga PZMiNW + świadectwa zdolności żeglugowej ...a PZŻ nie i ?? to dla mnie główna przewaga PZŻ.
Przeglądy techniczne...ok nie mam nic przeciwko jeżeli maja służyć bezpieczeństwu ale nie w takich cenach!!!.. samochód kosztuje 100zł i aby tyle kasować trzeba mieć wykształconego diagnostę i na stację diagnostyczna trzeba wyłozyć 1 mln PLN...a leśny dziadek z PZMiNW chce ponad 300 PLN...nie inwestując nic...

Wrzesień 03, 2019, 14:04:11
Odpowiedź #529
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5965
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Nie będzie przeglądów dla jachtów rekreacyjnych i używanych do połowu ryb. Było już o tym wcześniej.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Wrzesień 03, 2019, 19:16:28
Odpowiedź #530
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 860
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Ujednolicony tekst Ustawy z dnia 21-08-2019 , miłej lektury . ;)

http://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/1568/1
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Wrzesień 03, 2019, 23:59:24
Odpowiedź #531
  • ***
  • Wiadomości: 114
  • Morski sternik wehikułu GTI 130SE
    • Śląsk
  • Akwen: Wody lokalne
A tu zonk:

Z dniem 1 stycznia 2020 r. do polskiego porządku prawnego miały wejść w życie nowe regulacje dotyczące rejestracji jachtów morskich, które uporządkują, a zarazem uproszczą dotychczasowe zasady. Na skutek wakacyjnej nowelizacji, reforma została jednak przesunięta w czasie o 7 miesięcy, tj. do dnia 1 sierpnia 2020 r.

https://zagle.se.pl/zeglarstwo/rejestracja-jachtow-wedlug-nowych-zasad-aa-Km84-wtiW-CbEe.html?fbclid=IwAR35y4CxpFsmF7H5u8Fhj8ZAfAIP9cjG4ZsM0-voeZsnnq4cs6U3PmgEbww

Wrzesień 04, 2019, 00:23:03
Odpowiedź #532
  • *****
  • Wiadomości: 1638
  • Sternik Morski
    • Kraków
  • Akwen: Wody lokalne
Nie będzie przeglądów dla jachtów rekreacyjnych i używanych do połowu ryb. Było już o tym wcześniej.
zgadza się to wyczytałem...a czy świadectwo zdolności żeglugowej musimy posiadać(??..bo z 20 stron na ten temat pisze i można się zakręcić...

Wrzesień 04, 2019, 10:55:22
Odpowiedź #533
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5965
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Wrzesień 04, 2019, 12:47:01
Odpowiedź #534
  • *****
  • Wiadomości: 571
    • Białystok
  • Akwen: WJM
Nie dla rekreacji.

"NIE" w związku z nową ustawą czy "NIE" nawet teraz...?
dwóch kolegów dostało mandaty od inspektora bo skończyły im sie świadectwa...
KAWASAKI ULTRA 150 2005, 2004, 1999
LARSON 226 2010

Wrzesień 04, 2019, 13:08:55
Odpowiedź #535
  • **
  • Wiadomości: 51
    • Oława
  • Akwen: Odra środkowa
o ile dobrze pamiętam to świadectwo zdolności żeglugowej było wymagane w żegludze śródlądowej

ale to chyba od 150 KM i pewnej długości łodzi

pamiętam, że to raczej chwila wstydu przy kontroli

20 zł za uproszczony certyfikat, 2 rozporządzenia obowiązkowo przy sobie itp


Wrzesień 04, 2019, 14:47:42
Odpowiedź #536
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5965
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Nie - w nowych przepisach. Macie jakichś nadgorliwych inspektorów... ::)
Ja pływam kilkanaście lat i nigdy nie byłem kontrolowany przez inspektora - tylko Policja.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Wrzesień 04, 2019, 17:32:10
Odpowiedź #537
  • *****
  • Wiadomości: 1360
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
Wg "starych przepisów", uproszczone świadectwo,  było wymagane dla jachtów śródlądowych o mocy silnika powyżej 75kW.
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Wrzesień 04, 2019, 20:24:51
Odpowiedź #538
  • *****
  • Wiadomości: 1638
  • Sternik Morski
    • Kraków
  • Akwen: Wody lokalne
zgadza się ! i sprawdzali je zarówno policjanci jak i UŻŚ

Wrzesień 04, 2019, 21:10:43
Odpowiedź #539
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5965
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Dlatego napisałem,  że nigdy nikt nie wymagał ode mnie świadectwa. Być może dlatego, ze pływam na połączeniu wód morskich i śródlądowych.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135