firewaterfighter Opublikowano 19 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2015 Witam ;) nie mogłem znaleźć odpowiedniego działu więc jeśli ten jest zły to proszę o wskazanie prawidłowego. Moje pytanko: Czym różnią się jachty motorowodne od żaglowych z napędem mechanicznym? Patent sternika motorowodnego uprawnia do pływania jachtem motorowodnym, a patent żeglarza jachtowego do prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym. Czy na patencie żeglarza jachtowego można pływać łodziami jak na załączonej fotce? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lukasz2223 Opublikowano 19 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2015 Te na obrazku nie wymagają żadnych uprawnień - o ile nie jesteś strażakiem np. Jeżeli silnik nie przekracza 13.5 kM to bez uprawnień. Sprawdz długosći bo nie pamietam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tatanka Opublikowano 19 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2015 Moje pytanko: Czym różnią się jachty motorowodne od żaglowych z napędem mechanicznym? Jacht jest z definicji "wodny" więc nie ma czegoś takiego jak jacht motorowodny. Co najwyżej jacht motorowy lub jacht z napędem motorowym (mechanicznym). Jacht żaglowy może mieć, ale nie musi, pomocniczy napęd motorowy (mechaniczny). Dalej pozostaje jachtem żaglowym i do jego prowadzenia wymagane są patenty żeglarskie. Decyduje o ile wiem rejestracja - tam się podaje napęd podstawowy i wg tego wymagane są uprawnienia. Jeśli chodzi o jachty motorowe, to owszem istnieją takie z pomocniczym napędem żaglowym, ale zwykle w takich wielkościach i na takie akweny żeglugi że i tak potrzebny jest do tego kapitan, a patenty kapitańskie są wymienne w obie strony (kpt jacht ma uprawnienia motorowodne i odwrotnie). Swoją drogą ciekawe, gdyby wpłynąć jachtem motorowo-żaglowym na jeziora na patencie motorowodnym i iść na żaglach - można czy nie? Jednak to bardzo rzadka sytuacja. Jeśli chodzi o łódki ze zdjęcia - tak jak napisano - jeśli poniżej 13,5 KM to łapią się na bez patentu. Jeśli powyżej - tylko patenty motorowodne, żagli nie ma więc patenty żeglarskie nie mają zastosowania (chyba że sternika morskiego lub kapitana, bo są wymienne). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
firewaterfighter Opublikowano 20 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2015 Z tego co zrozumiałem to jachtowy sternik morski jest wymienny ze sternikiem motorowodnym? Co to oznacza? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tatanka Opublikowano 20 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2015 Jachtowy sternik morski ma uprawnienia morskiego sternika motorowodnego i odwrotnie Kapitan jachtowy ma uprawnienia kapitana motorowodnego i odwrotnie https://pl.wikipedia.org/wiki/Kapitan_jachtowy i przeklikaj sobie patenty w dolnej tabelce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipbulba Opublikowano 20 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2015 Nie do końca są wymienne. Jachtowy sternik morski daje uprawnienia motorowodnego sternika morskiego, a kapitan jachtowy daje uprawnienia kapitana motorowodnego. W druga strone wprost to nie działa. Zarówno motorowodny sternik morski, jak i kapitan motorowodny uzyskują uprawnienia żeglarskie dopiero jeśli jednocześnie z posiadanymi patentami motorowodnymi mają przynajmniej patent żeglarza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
funyo Opublikowano 20 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2015 Jacht żaglowy może mieć, ale nie musi, pomocniczy napęd motorowy (mechaniczny). Dalej pozostaje jachtem żaglowym i do jego prowadzenia wymagane są patenty żeglarskie. Decyduje o ile wiem rejestracja - tam się podaje napęd podstawowy i wg tego wymagane są uprawnienia. Ale w momencie uruchomienia silnika staje się jachtem motorowym i tak jest traktowany przez prawo, co nie zmienia nic w kwestii uprawnień - sternik jachtowy ma bowiem z automatu uprawnienia sternika motorowodnego. Jeśli chodzi o jachty motorowe, to owszem istnieją takie z pomocniczym napędem żaglowym, ale zwykle w takich wielkościach i na takie akweny żeglugi że i tak potrzebny jest do tego kapitan, a patenty kapitańskie są wymienne w obie strony (kpt jacht ma uprawnienia motorowodne i odwrotnie). Swoją drogą ciekawe, gdyby wpłynąć jachtem motorowo-żaglowym na jeziora na patencie motorowodnym i iść na żaglach - można czy nie? Jednak to bardzo rzadka sytuacja. To typowe motosailery - nie są ani rzadkie, ani duże, ani nie wymagają specjalnych uprawnień. Ot choćby popularny Kormoran - to łódź zaprojektowana również do napędu żaglami. Teoretycznie może nim na żaglach płynąć tylko ktoś z patentem sternika jachtowego, a nie motorowodnego, ale w praktyce jachty żaglowe do 7,5m długości może prowadzić każdy bez uprawnień. Gdyby jednak taka łódź była dłuższa, to sternik motorowodny mógłby ją prowadzić tylko z użyciem silnika (nie na żaglach). Nieprawdą jest wymienność patentów w obie strony - patenty żeglarskie dają uprawnienia motorowodne, ale patenty motorowodne nie dają uprawnień żeglarskich, chyba że posiada się przynajmniej najniższy stopień żeglarski. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
firewaterfighter Opublikowano 21 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Kwietnia 2015 Suma sumarum, lepiej zrobić patenty żeglarskie i za jednym zamachem móc pływać na żaglach i na napędzie motorowym :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
giees Opublikowano 22 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2015 W zasadzie nie widzę sensu ani potrzeby posiadania obecnie (bo wcześniej nie) patentu żeglarskiego i dużo cenniejszy jest dobry patent motorowodny. Obecnie można bez żadnych uprawnień pływać żaglówką o dł. do 7,5 m a to już są duże żaglówki na których można powiesić sporo żagla łącznie ze spinakerem i mają doskonałe warunki hotelowe. Mogą też być z silnikiem zabudowanym jak i przyczepnym - i to wszystko bez patentu ! Natomiast żeby popływać byle gumijakiem z wcale niedużym silnikiem np. 15 KM już trzeba mieć patent motorowodny. Więc jak ktoś już ma patent żeglarski to w porządku, ale żeby tak dopiero robić to patrz jw. O0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.