Autor Wątek: różnice PZŻ a PZMwiNW  (Przeczytany 6290 razy)

Maj 25, 2017, 07:58:38
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 2
    • Augustów
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Witam serdecznie!
Nie jestem pewien czy jest tutaj taka informacja, ale myślę, że może się komuś przydać, a mi na pewno.

Chciałbym prosić kogoś obeznanego o wytłumaczenie jakie są różnice w rejestracji między PZŻ a PZMWINW.
-cena
-możliwości
-przeglądy
-szybkość rejestracji
-certyfikat?
-korzyści i obowiązki

Na prawdę zależy mi na jakimś opracowaniu może nawet wyszczególniając plusy i minusy obydwu związków...


Z góry dzięki dla ludzi dobrej woli  :)

Maj 25, 2017, 10:57:55
Odpowiedź #1
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5419
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Jest wszystko w tym temacie http://forum-motorowodne.pl/rejestracje-ubezpieczenia-i-uprawnienia-motorowodne/rejestracja-lodzi-motorowych/

W skrócie - małe silniki nie ma znaczenia, duże tylko POL (PZŻ).
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Maj 25, 2017, 12:31:19
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 1051
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
Witam serdecznie!
Nie jestem pewien czy jest tutaj taka informacja, ale myślę, że może się komuś przydać, a mi na pewno.

Chciałbym prosić kogoś obeznanego o wytłumaczenie jakie są różnice w rejestracji między PZŻ a PZMWINW.
-cena
-możliwości
-przeglądy
-szybkość rejestracji
-certyfikat?
-korzyści i obowiązki

Na prawdę zależy mi na jakimś opracowaniu może nawet wyszczególniając plusy i minusy obydwu związków...


Z góry dzięki dla ludzi dobrej woli  :)

-cena - taka sama
-możliwości -???
-przeglądy - PZŻ bez przeglądów, PZMWINW - od 75KW obowiązek +  uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej
-szybkość rejestracji - podobnie
-certyfikat???
-korzyści i obowiązki???
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Maj 25, 2017, 13:21:02
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 2516
  • Akwen: Odra środkowa

Na prawdę zależy mi na jakimś opracowaniu może nawet wyszczególniając plusy i minusy obydwu związków...
Co Wy mu tu piszecie! Przecież kolega wpadł tu na nasze forum żebyście mu sporządził opracowanie - elaborat w temacie który go zainteresował  O0.
Pozdrawiam

Maj 25, 2017, 13:42:11
Odpowiedź #4
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 2
    • Augustów
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Dzięki chłopaki za podpowiedź, już mi się w miarę rozjaśniło...

szczególnie dla Bercik

giees: może nie wyraziłem się zbyt jasno, ale chodziło mi o to co Bercik napisał...

Maj 25, 2017, 19:09:14
Odpowiedź #5
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 194
  • QS 805 Open + Verado 250hp
    • Kraków
  • Akwen: Adriatyk
Jednak jest więcej różnic.
Przyglądałem się sprawie dwa m-ce temu w kontekście wymagania świadectwa CE i pod kątem użytkowania na morzach obcych i doszedłem do takich wniosków (post umieściłem na innym forum dot. Chorwacji):

Na stronie PZŻ podaje wymagane dokumenty do pierwszej rej. i to m.in.:
"wystawiony przez rzeczoznawcę dokument potwierdzający wymiary jachtu, zawierający co najmniej długość i szerokość jachtu, a dla jachtów żaglowych również powierzchnię ożaglowania lub świadectwo pomiarowe, jeżeli jacht został pomierzony, lub deklaracja zgodności CE, /dla jachtów budowanych systemem gospodarczym obowiązkowo należy okazać dokument techniczny wystawiony przez inspektora/,"

PZMiNW natomiast nie podaje w wymogach w ogóle takiego dokumentu. Dla pow. 75kW wymagane jest świadectwo zdolności żeglugowej, poniżej nic nie jest wymagane (to dziwne - czyżby można "cokolwiek" zarejestrować jako statek, byle nie miało silnika >75kW?).

Przyglądnąłem się bliżej i sprawa się chyba nieco wyjaśnia:

- PZŻ rejestruje jachty na podstawie rozporządzenia o w sprawie polskiego rejestru jachtów, dla którego podstawa jest ustawa Kodeks morski. Wymóg wyżej przytoczony jest wzięty z tego rozporządzenia - choć dodano deklarację zgodności CE - zastepuje pewnie dokument rzeczoznawcy - co jest logiczne. PZŻ prowadzi "Rejestr jachtów morskich".

- PZMiNW rejestruje "statki używane wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji" na podstawie rozporządzenia w tej sprawie, dla którego podstawą jest ustawa o żegludze śródlądowej. Wymogi są wzięte wprost z tego rozporządzenia. PZMiNW prowadzi "Rejestr polskich statków żeglugi śródlądowej". I takie "coś" pływa potem po morzach...;)

Myślałem, ze to równorzędne rejestry i rejestracja w nich nie ma różnic a chyba jednak nie.
W dokumencie rejestracyjnym z PZMiNW jest wpis:

"Niniejszy dokument rejestracyjny wydano na podstawie art. 20 ust. 4a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.)
This document has been issued pursuant to art. 20 par. 4a of the Inland Navigation Act of 21 December 2000 (Journal of
Laws of 2006 No. 123, item 857 as amended)"
Pewnie za granicą nikt nie zwraca na to uwagi, ale trzymając się litery zapisu taki dowód rejestracyjny dotyczy statku do żeglugi śródlądowej    ::)

A w certyfikacie z PZŻ jest wpis:
"NINIEJSZY CERTYFIKAT WYDANO NA PODSTAWIE ART. 23 § 3 USTAWY Z DNIA 18 WRZEŚNIA 2001 R. — KODEKS MORSKI (Dz. U. Nr 138, poz. 1545, z późn. zm).
This certificate has been issued by virtue of art. 23 § 3 of the Maritime Code of 18 September 2001 (Journal of laws of 2001 No. 138, item 1545)."
Taka ciekawostka...

O ile wiem, każdy producent, jeśli chce jednostkę (zresztą chyba obecnie każdy produkt) wprowadzić na rynek UE musi najpierw notyfikować projekt i wyrób na okoliczność "zgodności rekreacyjnej jednostki pływającej w zakresie projektowania, konstrukcji i emisji hałasu z wymaganiami dyrektywy 94/25/WE zmienionej dyrektywą 2003/44/WE". Mając takie świadectwo wystawia do każdej sprzedanej jednostki deklarację zgodności CE.

Ja rejestrowałem łódź w PZŻ i zgodnie z wymogiem okazałem deklarację zgodności CE.

Bardzo możliwe, że mając certyfikat jachtu z PZŻ lub rejestrację statku z PZMiNW nic już nie jest wymagane przy zakupie winiety w Chorwacji czy kontroli na morzu, byłoby to sensowne. Z tego też wynika, że jak ktoś nie ma deklaracji CE, to rejestracja tylko w PZMiNW (ale będzie miał tylko statek śródlądowy   ::)).

Swoja drogą czy ubezpieczyciel wypłaci dla takiej jedostki odszkodowanie za szkodę na morzu... ?

Nie chcę sie w to bardziej wgłębiać, dla nas, użytkowników pewnie im prościej tym lepiej - byle był dokument rejestracyjny i był honorowany w Chorwacji czy wszędzie indziej za granicą.

Z wodniackim pozdrowieniem, Marcin

Maj 28, 2017, 23:17:12
Odpowiedź #6
  • **
  • Wiadomości: 36
  • msm, msj, msd
    • wawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
PZŻ nie wymaga deklaracji CE przy rejestracji. Wymiary wpisuje na podstawie posiadanego przez armatora dokumentu (umowy, dowodu rej. PZMiNW lub innego) Jeżeli dokumentem nie można potwierdzić wymiarów, to wtedy konieczna będzie inspekcja inspektora z pomiarem. Generalnie PZŻ jest znacznie bardziej przyjazny. Bonusem dla pływających po śródlądziu jest brak konieczności stosowania się do przepisów miejscowych UŻŚ, i brak konieczności wożenia ze sobą wyposażenia obowiązkowego wyssanego z palca przez PZMiNW np. pagaje na 3 tonowej łódce, lornetka dla pływających po małych akwenach, gaśnice proszkowe, itp. Policja na śródlądziu może sprawdzić tylko uprawnienia, dokumenty łodzi i trzeźwość sternika, ew. ukarać za niestosowanie się do przepisów.
CC CC 245 VP5.7 DP

Maj 29, 2017, 10:37:26
Odpowiedź #7
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 194
  • QS 805 Open + Verado 250hp
    • Kraków
  • Akwen: Adriatyk
Mówię o rejestracji jachtu morskiego (nie śródlądowego) i rejestracji po raz pierwszy:

http://pya.org.pl/polski-zwiazek-zeglarski/page/rejestracja-jachtu-morskiego-po-raz-pierwszy/

"- wystawiony przez rzeczoznawcę dokument potwierdzający wymiary jachtu, zawierający co najmniej długość i szerokość jachtu, a dla jachtów żaglowych również powierzchnię ożaglowania lub świadectwo pomiarowe, jeżeli jacht został pomierzony, lub deklaracja zgodności CE, /dla jachtów budowanych systemem gospodarczym obowiązkowo należy okazać dokument techniczny wystawiony przez inspektora/,"
Z wodniackim pozdrowieniem, Marcin

Maj 30, 2017, 00:26:55
Odpowiedź #8
  • **
  • Wiadomości: 36
  • msm, msj, msd
    • wawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Istotne jest w tym "lub deklaracja zgodności CE"
u mnie wymiary łodzi PZŻ potwierdził sobie z odprawy celnej i umowy kupna w USA (jestem drugim właścicielem w PL, więc nie mojej umowy). Łódź była rejestrowana w PZŻ pierwszy raz, wcześniej miała rejestrację PZMiNW. Swoją drogą geniusze w PZMiNW nie widzieli specjalnie różnicy między 280 kW a 280 HP, w PZŻ nie trzeba było rzeczoznawcy żeby to poprawić.
tak jak wcześniej napisałem "Jeżeli dokumentem nie można potwierdzić wymiarów, to wtedy konieczna będzie inspekcja inspektora z pomiarem".
PZŻ nie rejestruje śródlądowych jachtów motorowych :)
CC CC 245 VP5.7 DP

Maj 30, 2017, 09:08:04
Odpowiedź #9
...PZŻ nie rejestruje śródlądowych jachtów motorowych :)
Wyznacznikiem jest PORT MACIERZYSTY. W-wa się załapuje jakimś cudem ;)

Maj 30, 2017, 09:27:08
Odpowiedź #10
  • **
  • Wiadomości: 36
  • msm, msj, msd
    • wawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
No to dziwnie z Tobą PZŻ postąpił, gdyż portem macierzystym może być tylko port morski. Dodatkowo wyznacznikiem nie jest port macierzysty, tylko właściwy rejestr, i PZŻ nie prowadzi rejestru śródlądowych jachtów motorowodnych.
CC CC 245 VP5.7 DP

Maj 30, 2017, 12:02:07
Odpowiedź #11
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 194
  • QS 805 Open + Verado 250hp
    • Kraków
  • Akwen: Adriatyk
Rozumiem, że przerejestrowywałeś z PZMiNW do PZŻ?
W jaki celu? Bo tu właśnie tematem jest różnica miedzy jednym, a drugim rejestrem - wady, zalety.
Z wodniackim pozdrowieniem, Marcin

Maj 30, 2017, 12:38:47
Odpowiedź #12
  • *****
  • Wiadomości: 1044
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
...PZŻ nie rejestruje śródlądowych jachtów motorowych :)
Wyznacznikiem jest PORT MACIERZYSTY. W-wa się załapuje jakimś cudem ;)

Mnie wezwano do zmiany wpisu(miałem Warszawę)i podanie miasta z portem morskim.

pzdr
« Ostatnia zmiana: Maj 31, 2017, 09:43:43 wysłana przez Paweł_Wawa »
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Maj 30, 2017, 16:45:16
Odpowiedź #13
  • **
  • Wiadomości: 36
  • msm, msj, msd
    • wawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Rozumiem, że przerejestrowywałeś z PZMiNW do PZŻ?
W jaki celu? Bo tu właśnie tematem jest różnica miedzy jednym, a drugim rejestrem - wady, zalety.
wyżej napisał bercik, ja uzupełniłem. wystarczy przeczytać.
PZŻ in plus
1. brak obowiązkowych przeglądów, kto je robił w PZMiNW wie jak wyglądają. Służą tylko napełnianiu kiesy (dotyczy łodzi do 15m)
2. brak obowiązkowego wyposażenia, a więc i brak konieczności tłumaczenia się Policji czemu nie wożę gaśnicy proszkowej na łodzi, albo czemu moje kamizelki nie spełniają najnowszej normy. Nie muszę wozić pagajów, bo i tak nic nimi nie wskóram. Nie wożę też koła ratunkowego na ZZ, bo tu nie jest potrzebne. Zabieram takie wyposażenie jakie uważam za konieczne.
3. nie podlegam wymogom miejscowego UŻŚ
wolę wspierać mniej pazernych leśnych dziadków z PZŻ, niż bardziej pazernych z PZMiNW
CC CC 245 VP5.7 DP

Maj 31, 2017, 09:17:18
Odpowiedź #14
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 194
  • QS 805 Open + Verado 250hp
    • Kraków
  • Akwen: Adriatyk
Kwestia wyposażenia wygląda kuriozalnie:
dla takich samych jednostek jeżeli są zarejestrowane jako "śródlądowe" jest ustalone wyposażenie obowiązkowe, a dla zarejestrowanych jako "jacht morski" do 15m nie jest ustalone.
Sama rejestracja jednostki miałaby o tym decydować?
Czy na pewno taki jest stan prawny? 

Spotkałem się ze stwierdzeniem, że jacht morski w żegludze śródlądowej podlega przepisom Ustawy o Żegludze Śródlądowej i Rozporządzenia o warunkach technicznych i wyposażeniu.., a wtedy akurat te zalety PZŻ nie występowałyby.


Z wodniackim pozdrowieniem, Marcin