Skocz do zawartości

różnice PZŻ a PZMwiNW


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie!

Nie jestem pewien czy jest tutaj taka informacja, ale myślę, że może się komuś przydać, a mi na pewno.

 

Chciałbym prosić kogoś obeznanego o wytłumaczenie jakie są różnice w rejestracji między PZŻ a PZMWINW.

-cena

-możliwości

-przeglądy

-szybkość rejestracji

-certyfikat?

-korzyści i obowiązki

 

Na prawdę zależy mi na jakimś opracowaniu może nawet wyszczególniając plusy i minusy obydwu związków...

 

 

Z góry dzięki dla ludzi dobrej woli  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie!

Nie jestem pewien czy jest tutaj taka informacja, ale myślę, że może się komuś przydać, a mi na pewno.

 

Chciałbym prosić kogoś obeznanego o wytłumaczenie jakie są różnice w rejestracji między PZŻ a PZMWINW.

-cena

-możliwości

-przeglądy

-szybkość rejestracji

-certyfikat?

-korzyści i obowiązki

 

Na prawdę zależy mi na jakimś opracowaniu może nawet wyszczególniając plusy i minusy obydwu związków...

 

 

Z góry dzięki dla ludzi dobrej woli  :)

 

-cena - taka sama

-możliwości -???

-przeglądy - PZŻ bez przeglądów, PZMWINW - od 75KW obowiązek +  uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej

-szybkość rejestracji - podobnie

-certyfikat???

-korzyści i obowiązki???

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na prawdę zależy mi na jakimś opracowaniu może nawet wyszczególniając plusy i minusy obydwu związków...

Co Wy mu tu piszecie! Przecież kolega wpadł tu na nasze forum żebyście mu sporządził opracowanie - elaborat w temacie który go zainteresował  O0.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak jest więcej różnic.

Przyglądałem się sprawie dwa m-ce temu w kontekście wymagania świadectwa CE i pod kątem użytkowania na morzach obcych i doszedłem do takich wniosków (post umieściłem na innym forum dot. Chorwacji):

 

Na stronie PZŻ podaje wymagane dokumenty do pierwszej rej. i to m.in.:

"wystawiony przez rzeczoznawcę dokument potwierdzający wymiary jachtu, zawierający co najmniej długość i szerokość jachtu, a dla jachtów żaglowych również powierzchnię ożaglowania lub świadectwo pomiarowe, jeżeli jacht został pomierzony, lub deklaracja zgodności CE, /dla jachtów budowanych systemem gospodarczym obowiązkowo należy okazać dokument techniczny wystawiony przez inspektora/,"

 

PZMiNW natomiast nie podaje w wymogach w ogóle takiego dokumentu. Dla pow. 75kW wymagane jest świadectwo zdolności żeglugowej, poniżej nic nie jest wymagane (to dziwne - czyżby można "cokolwiek" zarejestrować jako statek, byle nie miało silnika >75kW?).

 

Przyglądnąłem się bliżej i sprawa się chyba nieco wyjaśnia:

 

- PZŻ rejestruje jachty na podstawie rozporządzenia o w sprawie polskiego rejestru jachtów, dla którego podstawa jest ustawa Kodeks morski. Wymóg wyżej przytoczony jest wzięty z tego rozporządzenia - choć dodano deklarację zgodności CE - zastepuje pewnie dokument rzeczoznawcy - co jest logiczne. PZŻ prowadzi "Rejestr jachtów morskich".

 

- PZMiNW rejestruje "statki używane wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji" na podstawie rozporządzenia w tej sprawie, dla którego podstawą jest ustawa o żegludze śródlądowej. Wymogi są wzięte wprost z tego rozporządzenia. PZMiNW prowadzi "Rejestr polskich statków żeglugi śródlądowej". I takie "coś" pływa potem po morzach...;)

 

Myślałem, ze to równorzędne rejestry i rejestracja w nich nie ma różnic a chyba jednak nie.

W dokumencie rejestracyjnym z PZMiNW jest wpis:

 

"Niniejszy dokument rejestracyjny wydano na podstawie art. 20 ust. 4a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.)

This document has been issued pursuant to art. 20 par. 4a of the Inland Navigation Act of 21 December 2000 (Journal of

Laws of 2006 No. 123, item 857 as amended)"

Pewnie za granicą nikt nie zwraca na to uwagi, ale trzymając się litery zapisu taki dowód rejestracyjny dotyczy statku do żeglugi śródlądowej    ::)

 

A w certyfikacie z PZŻ jest wpis:

"NINIEJSZY CERTYFIKAT WYDANO NA PODSTAWIE ART. 23 § 3 USTAWY Z DNIA 18 WRZEŚNIA 2001 R. — KODEKS MORSKI (Dz. U. Nr 138, poz. 1545, z późn. zm).

This certificate has been issued by virtue of art. 23 § 3 of the Maritime Code of 18 September 2001 (Journal of laws of 2001 No. 138, item 1545)."

Taka ciekawostka...

 

O ile wiem, każdy producent, jeśli chce jednostkę (zresztą chyba obecnie każdy produkt) wprowadzić na rynek UE musi najpierw notyfikować projekt i wyrób na okoliczność "zgodności rekreacyjnej jednostki pływającej w zakresie projektowania, konstrukcji i emisji hałasu z wymaganiami dyrektywy 94/25/WE zmienionej dyrektywą 2003/44/WE". Mając takie świadectwo wystawia do każdej sprzedanej jednostki deklarację zgodności CE.

 

Ja rejestrowałem łódź w PZŻ i zgodnie z wymogiem okazałem deklarację zgodności CE.

 

Bardzo możliwe, że mając certyfikat jachtu z PZŻ lub rejestrację statku z PZMiNW nic już nie jest wymagane przy zakupie winiety w Chorwacji czy kontroli na morzu, byłoby to sensowne. Z tego też wynika, że jak ktoś nie ma deklaracji CE, to rejestracja tylko w PZMiNW (ale będzie miał tylko statek śródlądowy  ::)).

 

Swoja drogą czy ubezpieczyciel wypłaci dla takiej jedostki odszkodowanie za szkodę na morzu... ?

 

Nie chcę sie w to bardziej wgłębiać, dla nas, użytkowników pewnie im prościej tym lepiej - byle był dokument rejestracyjny i był honorowany w Chorwacji czy wszędzie indziej za granicą.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PZŻ nie wymaga deklaracji CE przy rejestracji. Wymiary wpisuje na podstawie posiadanego przez armatora dokumentu (umowy, dowodu rej. PZMiNW lub innego) Jeżeli dokumentem nie można potwierdzić wymiarów, to wtedy konieczna będzie inspekcja inspektora z pomiarem. Generalnie PZŻ jest znacznie bardziej przyjazny. Bonusem dla pływających po śródlądziu jest brak konieczności stosowania się do przepisów miejscowych UŻŚ, i brak konieczności wożenia ze sobą wyposażenia obowiązkowego wyssanego z palca przez PZMiNW np. pagaje na 3 tonowej łódce, lornetka dla pływających po małych akwenach, gaśnice proszkowe, itp. Policja na śródlądziu może sprawdzić tylko uprawnienia, dokumenty łodzi i trzeźwość sternika, ew. ukarać za niestosowanie się do przepisów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówię o rejestracji jachtu morskiego (nie śródlądowego) i rejestracji po raz pierwszy:

 

http://pya.org.pl/polski-zwiazek-zeglarski/page/rejestracja-jachtu-morskiego-po-raz-pierwszy/

 

"- wystawiony przez rzeczoznawcę dokument potwierdzający wymiary jachtu, zawierający co najmniej długość i szerokość jachtu, a dla jachtów żaglowych również powierzchnię ożaglowania lub świadectwo pomiarowe, jeżeli jacht został pomierzony, lub deklaracja zgodności CE, /dla jachtów budowanych systemem gospodarczym obowiązkowo należy okazać dokument techniczny wystawiony przez inspektora/,"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Istotne jest w tym "lub deklaracja zgodności CE"

u mnie wymiary łodzi PZŻ potwierdził sobie z odprawy celnej i umowy kupna w USA (jestem drugim właścicielem w PL, więc nie mojej umowy). Łódź była rejestrowana w PZŻ pierwszy raz, wcześniej miała rejestrację PZMiNW. Swoją drogą geniusze w PZMiNW nie widzieli specjalnie różnicy między 280 kW a 280 HP, w PZŻ nie trzeba było rzeczoznawcy żeby to poprawić.

tak jak wcześniej napisałem "Jeżeli dokumentem nie można potwierdzić wymiarów, to wtedy konieczna będzie inspekcja inspektora z pomiarem".

PZŻ nie rejestruje śródlądowych jachtów motorowych :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że przerejestrowywałeś z PZMiNW do PZŻ?

W jaki celu? Bo tu właśnie tematem jest różnica miedzy jednym, a drugim rejestrem - wady, zalety.

wyżej napisał bercik, ja uzupełniłem. wystarczy przeczytać.

PZŻ in plus

1. brak obowiązkowych przeglądów, kto je robił w PZMiNW wie jak wyglądają. Służą tylko napełnianiu kiesy (dotyczy łodzi do 15m)

2. brak obowiązkowego wyposażenia, a więc i brak konieczności tłumaczenia się Policji czemu nie wożę gaśnicy proszkowej na łodzi, albo czemu moje kamizelki nie spełniają najnowszej normy. Nie muszę wozić pagajów, bo i tak nic nimi nie wskóram. Nie wożę też koła ratunkowego na ZZ, bo tu nie jest potrzebne. Zabieram takie wyposażenie jakie uważam za konieczne.

3. nie podlegam wymogom miejscowego UŻŚ

wolę wspierać mniej pazernych leśnych dziadków z PZŻ, niż bardziej pazernych z PZMiNW

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia wyposażenia wygląda kuriozalnie:

dla takich samych jednostek jeżeli są zarejestrowane jako "śródlądowe" jest ustalone wyposażenie obowiązkowe, a dla zarejestrowanych jako "jacht morski" do 15m nie jest ustalone.

Sama rejestracja jednostki miałaby o tym decydować?

Czy na pewno taki jest stan prawny? 

 

Spotkałem się ze stwierdzeniem, że jacht morski w żegludze śródlądowej podlega przepisom Ustawy o Żegludze Śródlądowej i Rozporządzenia o warunkach technicznych i wyposażeniu.., a wtedy akurat te zalety PZŻ nie występowałyby.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spotkałem się ze stwierdzeniem, że jacht morski w żegludze śródlądowej podlega przepisom Ustawy o Żegludze Śródlądowej i Rozporządzenia o warunkach technicznych i wyposażeniu.., a wtedy akurat te zalety PZŻ nie występowałyby.

 

Niech to admin wklei na stałe i zamknie tą dyskusję odnośnie wyposażenia jachtów rekreacyjnych do 15m .

Co się tyczy poruszania jachtów morskich(PZŻ/POL) to muszą się tylko dostosować do obowiązujących zasad ruchu i bezpieczeństwa na wodach śródlądowych  .Odnośnie wyposażenia to nie podlegają kontroli . 

 

Warszawa, dnia 27 marca 2012 r.

Poz. 326

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)

z dnia 28 lutego 2012 r.

w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie

Na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368)

zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi jachtów morskich, w zależności od ich długości

oraz rejonu pływania.

§ 2. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:

1) jachtów regatowych, rozumianych jako jachty morskie przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające

klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa

bandery jachtu oraz wiosłowych łodzi regatowych, uczestniczących w treningach lub regatach na wodach morskich, na

akwenach znajdujących się pod stałą obserwacją i osłoną ratowniczą;

2) rowerów wodnych, kajaków, desek z żaglem, pontonów pneumatycznych bez napędu, bez względu na wielkość, oraz

innych podobnych jednostek pływających o długości do 5 m, uprawiających żeglugę tylko w porze dziennej, rozumianej

jako okres od wschodu do zachodu Słońca, na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii

brzegu morskiego;

3) jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji;

4) skuterów używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

 

Rozporządzenie określa warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty i ich obowiązkowe wyposażenie w zależności od ich długości oraz przyjętego rejonu żeglugi, pływania zgodnie z nową klasyfikacją rejonów żeglugi morskiej. W wynku jego wydania straciły ważność zarządzenia porządkowe Dyrektorów Urzędów Morskich (DUM) w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych o długości całkowitej do 24 m:

- w Gdyni nr 1 z dnia 02.04.2002 ze zmianami w Zarządzeniu nr 6 z 30.04.2007,

- w Słupsku nr 2 z dnia 10 maja 2007 (tekst jednolity),

- w Szczecinie nr 2 z dnia 11 maja 2007 (tekst jednolity).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wystarczy przeczytać ustawę o żegludze śródlądowej żeby się upewnić. jacht morski na wodach śródlądowych podlega ustawie o żegludze śródlądowej w zakresie bezpieczeństwa ruchu, sygnalizacji, łączności oraz oznakowania dróg wodnych. to samo dotyczy rozporządzenia i zarządzeń UŻŚ. Czy jest kuriozalne? Oczywiście, ale moim zdaniem tylko w zakresie ustawy o żegludze śródlądowej, pisanej na potrzeby związku.

Dlatego też te różnice są istotne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Otrzymałem dziś decyzje i certyfikat jachtowy na 5 metrową motorówkę z 120 konnym silnikiem zarejestrowaną w PZŻ

opiszę jak to poszło  ???

wysłałem na adres pzż - umowę kupna sprzedaży (kopie ) kadłuba i silnika

                                    wniosek o wpisanie do rejestru

                                    wniosek o zatwierdzenie nazwy jachtu z wybranym portem morskim

                                    zrobiłem opłatę i załączyłem potwierdzenie

po półtora tygodnia przysłali pismo o uzupełnienie dokumentów ,czyli

      oryginały  umów do wglądu

      ksero dowodu tożsamości

      pomiar łodzi wykonany przez uprawnionego rzeczoznawcę

 

pomiar kadłuba wykonał rzeczoznawca z pzmwinw akurat mam takiego w porcie  ;D

dosłałem brakujące dokumenty i finito  8)

 

Rejestracja oczywiście na POL

W certyfikacie wpisali długość , szerokość ,materiał z czego zrobiony kadłub ,rok budowy który podałem ,numery i moc silnika  ;)

brak numerów kadłuba nie posiadał ,nieznany budowniczy i typ budowy nieznany ,brak ilości członków załogi  ^-^

 

W decyzji dopisali zanurzenie min/max , przeznaczenie jacht motorowy rekreacyjny  8)

 

dodam że decyzja i certyfikat przyszły zalaminowane czyli na gotowo  :D

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Mówcie co chcecie dla mnie rejestracja na POL oczywiscie wyłączam z tego jednostki stale stacjonujące nad morzem i mające tam swoje porty macierzyste to nic innego jak potwierdzanie nieprawdy w dokumentach a na to jest paragraf.

Ciekawe kiedy zaczną to sprawdzać tak jak sie wzieli za skrócone świadectwa zdolnosci żeglugowej mnie ostatnio Policja kontrolowała na Pogorii i tylko ten dokument ich interesował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...