Skocz do zawartości

Uprawnienia motorowodne


Rekomendowane odpowiedzi

Aktualizacja zgodna z rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z 9 kwietnia 2013r w sprawie uprawiania turystyki wodnej link

 

Bez uprawnień można pływać łodziami z silnikiem do 10kW (13KM) oraz jachtami motorowymi o mocy silnika do 75 kW (100KM) i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h. W przypadku jachtów przeznaczonych do najmu, uprawianie turystyki wodnej wymaga odbycia przez prowadzącego jacht szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie. Wymóg ten nie dotyczy osób posiadających kwalifikacje z zakresu żeglugi morskiej lub śródlądowej określone w przepisach wydanych na podstawie.

 

W innych przypadkach jest wymagany patent sternika motorowodnego.

 

Sternik motorowodny.

Patent sternika motorowodnego uzyskuje osoba, która:

1. ukończyła 14. rok życia;

2. zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.

Uprawnienia:

1. Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych,

2. Prowadzenie jachtów motorowych o długości kadłuba do 12m po morskich wodach wewnętrznych oraz w pozostałych wodach morskich w strefie 2 mil morskich od brzegu w porze dziennej.

3. Osoby w wieku poniżej 16 roku życia mogą realizować swoje uprawnienia na jachtach motorowych o mocy silnika do 60 kW (80KM).

 

Motorowodny Sternik Morski

Patent motorowodnego sternika morskiego uzyskuje osoba, która:

1. ukończyła 18. rok życia;

2. odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi;

3. zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.

Uprawnienia:

1. Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych,

2. Prowadzenie jachtów motorowych o długości do 18m po wodach morskich.

 

Kapitan Motorowodny

Patent kapitana motorowodnego uzyskuje osoba, która:

1. posiada patent motorowodnego sternika morskiego;

2. po uzyskaniu patentu motorowodnego sternika morskiego odbyła co najmniej sześć rejsów po wodach morskich w łącznym

czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości

kadłuba powyżej 7,5 m, oraz odbyła co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości

kadłuba powyżej 20 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej

dwóch portów pływowych.

Uprawnienia:

1. Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych,

2. Prowadzenie jachtów po wodach morskich.

 

Mechanik Motorowodny

Patent mechanika motorowodnego uzyskuje osoba, która:

1. posiada patent potwierdzający kwalifikacje do uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych;

2. zaliczyła staż w wymiarze co najmniej 400 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy co najmniej 147,2 kW, w tym

co najmniej 100 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy większej niż 441 kW;

3. zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności

Uprawnienia:

pełnienie funkcji kierownika maszyn na jachtach motorowych.

 

 

Kompendium wiedzy:

 

Przewodnik dla żeglarzy i armatorów jachtów v.2017 ---> tutaj_kliknij 

 

 

Prezentacja obowiązujących patentów i licencji PZMiNW klik

 

 

Aktualna lista Organizatorów Kursów i Ośrodków Egzaminacyjnych klik

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 512
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

 

Sternik motorowodny.

1. Prowadzenie jachtów motorowych z silnikiem o mocy 60 kW (80KM) po wodach śródlądowych,

2. Prowadzenie jachtów motorowych z silnikiem o mocy 60 kW (80KM) po wodach morskich w strefie 2 mil morskich od brzegu w porze dziennej.

 

Czyli rozumiem, że mając patent sternika motorowodnego mogę pływać po śródlądziu także po zmierzchu (czyli nocą) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 4 miesiące temu...

Koledzy,

najlepsze są uprawnienia zdobyte za granicą - ja zrobiłem je w Chorwacji - Voditiel Brodice - i z tym uprawnieniem mogę prowadzić jachty żaglowe i motorowe do 3 Nm od brzegu, jachty żaglowe i motorowe do 30 GT, odpowiada to mniej więcej jachtom 24 metrowym:)

 

Cześć!

I ja jestem "miłośnikiem" patentu chorwackiego, uprawnienia tak jak wspomniałeś (skan tylnej strony patentu w załączniku). Podoba mi się podejście Chorwatów do egzaminu - masz umieć, a nie jakieś staże, które czasami są mocno fikcyjne. Egzamin sam w sobie nie jest mocno trudny (chociaż jednego kursanta kiedyś mi oblali, a drugiego musiałem w ubiegłym roku mocno tłumaczyć :) - na tę ilość osób co zdają to mniej niż 1 procent). Jednak jak by przeczytać w ustawie chorwackiej (przepraszam, ale nie potrafię jej znaleźć), to uprawnienia Voditela klasy B ograniczają się tylko do wód terytorialnych Chorwacji. Ciekawe co na to nasze organa kontroli, ale to już pytanie do dobrej kancelarii prawnej :)

Ja tak czy siak - polecam osobom, które chcą pływać po Śródziemnym właśnie VB.

Pozdrawiam

Piotrek Lewandowski

Voditel2.jpg.f39b727522461285437c7b48d6ce943c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

mam takie same pytania co tydzień po kursie w Chorwacji. Zwłaszcza kursanci interesują się możliwością statków pasażerskich, rybackich i towarowych :)

Ale po kolei:

3Nm od brzegu dotyczy statków pasażerskich. Pytałem o to znajomego Chorwata, jego interpretacja jest taka (facet był rybakiem, teraz prowadzi knajpę - więc z prawem to jak i ja może być co najwyżej na bakier :) ), że jak u niego na zatoce na bojce staje jacht, to żeby legalnie z niego mógł swoją motorówką przewieźć ekipę na brzeg do swojej knajpy to musi mieć taką licencję. No i zdarzało się czasami, że jak go nie było to rodzinka prosiła mnie o podwózki turystów, bo nikt nie miał wtedy VB.

 

Nas motorowodniaków (i żeglarzy) interesuje głównie to 30 GT na jachty. skrót GT oznacza gross tonnage, czyli pojemność brutto. Co ciekawe jest to miara objętości a nie masy :) 1 GT = 100 stóp sześciennych = ok. 2,8 m3

(http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_tonnage)

We flocie czarterowej w Chorwacji (mówię o czarterach bez załogi zawodowej) nie znalazłem ani jednego jachtu żaglowego i motorowodnego, który byłby większy i nie dałoby się go prowadzić na VB.

 

Dodam, że Chorwaci naszym "starszym motorowodnym" również dali możliwość prowadzenia jachtów do 30 GT, dotyczy to również sterników jachtowych. Wystarczy mieć tylko certyfikat radiooperatora. Więc może się okazać (i często ma to miejsce), że na naszego starszego motorowodnego lub sternika jachtowego w Chorwacji legalnie poprowadzimy większy jacht niż w Polsce :)

 

Co do morskiego motorowodnego - na chwilę obecną nie ma egzaminów, wystarczy tylko swoje wypływać. Wymagania to:

Odbycie co najmniej trzech rejsów pełnomorskich po uzyskaniu stopnia starszego sternika motorowodnego w czasie co najmniej 600 godzin żeglugi, w tym co najmniej 200 godzin żeglugi na statkach o długości całkowitej od 12 do 18 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem co najmniej do dwóch portów, o średnim skoku pływu powyżej 1,5 m.

 

Jeśli spełniasz więc wymagania stażowe, to ja będąc na Twoim miejscu wystąpiłbym do PZMWiNW o wydanie morsa. Nie wiadomo co naszym ustawodawcom do łba strzeli, dawno nie było mieszania przy patentach. A uczucie, że możesz mieć ich w d... (dużym poważaniu oczywiście chciałem napisać :) jest bezcenne.

 

Pozdrawiam

Piotrek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się dowiesz to coś zacytuj.

Ja mam jeszcze małe pytanko o radiooperatora. Jak i gdzie najprościej (nalepiej w lubuskim lub okoicy)

Serwus.

 

Cześć!

najprościej to idź na sam egzamin. A kursy my w okolicy to będziemy robić w Poznaniu i Szczecinie. Jakbyś miał ze 2-3 chętnych jeszcze to przyjedziemy do Ciebie.

oczywiście jak się coś dowiem odnośnie staży i oświadczeń własnych to dam znać.

Pozdrawiam

Piotrek

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Staż w pływaniu musi być potwierdzony przez Kapitana jednostki na której pływałeś te godziny, jeśli masz książeczkę żeglarską to wpisuje się do książeczki, a jeśli nie to kapitan pisze opinię na z rejsu na zwykłej karce, z tymi wpisami lub opiniami idziesz do PZż i dostajesz uprawnienia.

 

a Wracając do VB, to co prawda walczyłem ostro z PZMiNW, i w końcu uznali moje uprawnienia, i na ich podstawie wydali mi licencję na ciągniecie narciarza, ale trwało to około 3 miesiące i sprawa była na ostrzu noża, ponieważ musiałem zagrozić sądem i pismem do Chorwacji - i dopiero to ich przekonało....

Swoją drogą musieli mieć niezły orzech do zgryzienia, bo gdyby tak Chorwaci przestali uznawać polskie patenty to nasi dopiero by się rzucili na związek.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z książeczką to absolutna nieprawda. I trzeba to wyraźnie podkreślić, bo później będzie płacz i zgrzytanie zębów  ;)

TYLKO opinia z rejsu jest potwierdzeniem stażu. Książeczka nie ma żadnej mocy sprawczej, prawnej, magicznej - no chyba że na koleżanki - o ile jest odpowiednio zapełniona i ma gdzieniegdzie słone zacieki  ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z książeczką to absolutna nieprawda. I trzeba to wyraźnie podkreślić, bo później będzie płacz i zgrzytanie zębów  ;)

TYLKO opinia z rejsu jest potwierdzeniem stażu. Książeczka nie ma żadnej mocy sprawczej, prawnej, magicznej - no chyba że na koleżanki - o ile jest odpowiednio zapełniona i ma gdzieniegdzie słone zacieki  ;D

 

Cześć!

Nie tylko opinia, bo jest jeszcze karta rejsu jeśli prowadzisz samodzielnie jacht i oświadczenie własne (które na starszego jest honorowane, a na morsa sprawdzę). Książeczka tak jak piszesz, może mieć magiczną moc ale nie w potwierdzaniu stażu (przynajmniej nie w Polsce, w UK pierwsze co przed egzaminem mnie pytali to o książeczkę właśnie). Jutro, albo dziś po południu dam znać co się dowiedziałem na temat oświadczeń własnych na morsa w PZMWiNW.

Pozdrawiam

Piotrek Lewandowski

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafał i Morka,

może teraz książeczka żeglarska to już przeżytek, ale kiedyś wpisy właśnie w książeczce były podstawą do uznawania stażu żeglarskiego...

 

Cześć!

Nie napisałem, że książeczka żeglarska to przeżytek :) Mnie przydała się 3 razy w życiu (pomijając czasy kiedy faktycznie była potwierdzeniem stażu, ale było minęło). Książeczka jest fajnym pamiętnikiem żeglarskim/motorowodniackim. A przydała mi się jako poświadczenie stażu przed jednym armatorem i dwa razy przed egzaminatorem RYA.

Ale wracając do tematu. Rozmawiałem wczoraj z kolegą, który działa w PZMWiNW. Odpowiedział mi, że nie widział, jak do tej pory, żeby ktoś przysyłał potwierdzenie stażu inne niż karta rejsu (poświadczona przez armatora) czy opinia z rejsu. Obiecał dopytać jak to z oświadczeniami własnymi.

 

Na oficjalnej stronie PZMWiNW znalazłem:

 

W celu uzyskania patentu morskiego sternika motorowodny lub kapitana motorowodnego, należy przesłać do Biura Związku następujące dokumenty:

• Wniosek o nadanie patentu morskiego sternika/kapitana motorowodnego

• Wniosek o nadanie patentu motorzysty i mechanika

• kserokopię patentu starszego sternika motorowodnego lub morskiego sternika motorowodnego

• dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych, o których mowa w rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa (Dz. U. z 2006 r. nr 105 poz. 712) §4

• opinie z odbytych rejsów (oryginały lub poświadczone kserokopie) - w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie, karty rejsu potwierdzone przez armatora statku (w przypadku rejsów na własnym jachcie należy dołączyć kserokopię dokumentu własności)

• zaświadczenie zawierające orzeczenie lekarskie (w języku polskim) o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa,

• dowód wpłaty na konto w wysokości 50 zł

 

Więcej wiedzy na chwilę obecną nie posiadam.

Pozdrawiam i do zobaczenia na wodzie

Piotrek Lewandowski

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam... jestem tu nowy, ale nie tylko tu.. chodzi o to, ze wogole w temacie motorowodnym jestem laikiem... No i mam kilka pytan. Bede wdzieczny za odpowiedzi i tlumaczenia..

A mianowicie, zamierzam zrobic patent sternika... Juz wiem, ze kosztuje w granicach 650 zl... Ale jak dlugo trwa taki kurs, czy jest to jednodniowy kurs zakonczony egzaminem czy tez trwa kilka dni?.. (chodzi o to, ze mieszkam za granica i moge to zrobic tylko na urlopie) Jak dlugo wazny jest taki patent? czy jest on okresowy, ktory nalezy co iles lat odnawiac, czy jest to dozywotni papierek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lukasrap - kurs motorowodny może trwać od kilku dni do nawet wielu tygodni. Zależy jakim systemem kurs jest przez organizatora zorganizowany i prowadzony. Napewno nie trwa on jednak jeden dzień, no chyba, że to jakieś tajne komplety  ???.

Uzyskany patent jest dożywotni chyba, że np. za opilstwo zabierze go Policja. W tzw. międzyczasie patenty mogą się zmieniać ale nabyte uprawnienia zachowujesz. C:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...