Autor Wątek: Uprawnienia motorowodne  (Przeczytany 165388 razy)

Czerwiec 25, 2011, 10:23:39
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5490
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Aktualizacja zgodna z rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z 9 kwietnia 2013r w sprawie uprawiania turystyki wodnej link

Bez uprawnień można pływać łodziami z silnikiem do 10kW (13KM) oraz jachtami motorowymi o mocy silnika do 75 kW (100KM) i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h. W przypadku jachtów przeznaczonych do najmu, uprawianie turystyki wodnej wymaga odbycia przez prowadzącego jacht szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie. Wymóg ten nie dotyczy osób posiadających kwalifikacje z zakresu żeglugi morskiej lub śródlądowej określone w przepisach wydanych na podstawie.

W innych przypadkach jest wymagany patent sternika motorowodnego.

Sternik motorowodny.
Patent sternika motorowodnego uzyskuje osoba, która:
1. ukończyła 14. rok życia;
2. zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.
Uprawnienia:
1. Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych,
2. Prowadzenie jachtów motorowych o długości kadłuba do 12m po morskich wodach wewnętrznych oraz w pozostałych wodach morskich w strefie 2 mil morskich od brzegu w porze dziennej.
3. Osoby w wieku poniżej 16 roku życia mogą realizować swoje uprawnienia na jachtach motorowych o mocy silnika do 60 kW (80KM).

Motorowodny Sternik Morski
Patent motorowodnego sternika morskiego uzyskuje osoba, która:
1. ukończyła 18. rok życia;
2. odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi;
3. zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.
Uprawnienia:
1. Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych,
2. Prowadzenie jachtów motorowych o długości do 18m po wodach morskich.

Kapitan Motorowodny
Patent kapitana motorowodnego uzyskuje osoba, która:
1. posiada patent motorowodnego sternika morskiego;
2. po uzyskaniu patentu motorowodnego sternika morskiego odbyła co najmniej sześć rejsów po wodach morskich w łącznym
czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości
kadłuba powyżej 7,5 m, oraz odbyła co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości
kadłuba powyżej 20 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej
dwóch portów pływowych.
Uprawnienia:
1. Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych,
2. Prowadzenie jachtów po wodach morskich.

Mechanik Motorowodny
Patent mechanika motorowodnego uzyskuje osoba, która:
1. posiada patent potwierdzający kwalifikacje do uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych;
2. zaliczyła staż w wymiarze co najmniej 400 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy co najmniej 147,2 kW, w tym
co najmniej 100 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy większej niż 441 kW;
3. zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności
Uprawnienia:
pełnienie funkcji kierownika maszyn na jachtach motorowych.

Przewodnik po uprawnieniach PZMiNW Kilwater Extra

Prezentacja uprawnień PZMiNW 2015 klik





« Ostatnia zmiana: Marzec 24, 2016, 15:56:46 wysłana przez musti »
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Czerwiec 25, 2011, 10:35:50
Odpowiedź #1
  • ***
  • Wiadomości: 223
    • Pełczyce / Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne

Sternik motorowodny.
1. Prowadzenie jachtów motorowych z silnikiem o mocy 60 kW (80KM) po wodach śródlądowych,
2. Prowadzenie jachtów motorowych z silnikiem o mocy 60 kW (80KM) po wodach morskich w strefie 2 mil morskich od brzegu w porze dziennej.

Czyli rozumiem, że mając patent sternika motorowodnego mogę pływać po śródlądziu także po zmierzchu (czyli nocą) ?
Ahoj!

Hille Delphin 30HP Drewniana wędkarska 2HP

Czerwiec 25, 2011, 12:58:07
Odpowiedź #2
  • ****
  • Wiadomości: 341
  • Zabrze
    • Gierałtowice
  • Akwen: Wody lokalne
Jak posiadasz odpowiednie oświetlenie i na danym akwenie nie ma zakazu pływania w nocy - to jak najbardziej  ;)

Czerwiec 27, 2011, 23:44:07
Odpowiedź #3
  • Gość
Intruz tu wyżej  Arek napisał co Cię czeka jak będziesz tak drukował. Ja zdaję tu na młodszego.

Czerwiec 27, 2011, 23:47:02
Odpowiedź #4
  • ****
  • Wiadomości: 341
  • Zabrze
    • Gierałtowice
  • Akwen: Wody lokalne
Ja zawsze mówię " drukuję " to co myślę  ;) więc nie obawiam się ograniczeń ( zwłaszcza wirtualnych )  ;)

Sierpień 10, 2011, 22:30:24
Odpowiedź #5
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
czy orientujecie się gdzie można odbyć rejsy stażowe na morskiego sternika motorowodnego czy możecie ewentualnie coś polecić

Sierpień 10, 2011, 22:43:58
Odpowiedź #6
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5490
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Na pewno Piotr @bestboats.pl Ci pomoże, ale tanie to raczej nie będzie... ::)
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Styczeń 08, 2012, 16:14:31
Odpowiedź #7
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 44
  • Voditiel Brodice
Koledzy,
najlepsze są uprawnienia zdobyte za granicą - ja zrobiłem je w Chorwacji - Voditiel Brodice - i z tym uprawnieniem mogę prowadzić jachty żaglowe i motorowe do 3 Nm od brzegu, jachty żaglowe i motorowe do 30 GT, odpowiada to mniej więcej jachtom 24 metrowym:)
Nie wiadomo :) + Yamaha F-100

Pozdrawiam, Mariusz.

Styczeń 10, 2012, 09:31:17
Odpowiedź #8
  • Kapitan Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 57
    • Kalisz
    • Szkoła Żeglarstwa MORKA
  • Akwen: Wody lokalne
Koledzy,
najlepsze są uprawnienia zdobyte za granicą - ja zrobiłem je w Chorwacji - Voditiel Brodice - i z tym uprawnieniem mogę prowadzić jachty żaglowe i motorowe do 3 Nm od brzegu, jachty żaglowe i motorowe do 30 GT, odpowiada to mniej więcej jachtom 24 metrowym:)

Cześć!
I ja jestem "miłośnikiem" patentu chorwackiego, uprawnienia tak jak wspomniałeś (skan tylnej strony patentu w załączniku). Podoba mi się podejście Chorwatów do egzaminu - masz umieć, a nie jakieś staże, które czasami są mocno fikcyjne. Egzamin sam w sobie nie jest mocno trudny (chociaż jednego kursanta kiedyś mi oblali, a drugiego musiałem w ubiegłym roku mocno tłumaczyć :) - na tę ilość osób co zdają to mniej niż 1 procent). Jednak jak by przeczytać w ustawie chorwackiej (przepraszam, ale nie potrafię jej znaleźć), to uprawnienia Voditela klasy B ograniczają się tylko do wód terytorialnych Chorwacji. Ciekawe co na to nasze organa kontroli, ale to już pytanie do dobrej kancelarii prawnej :)
Ja tak czy siak - polecam osobom, które chcą pływać po Śródziemnym właśnie VB.
Pozdrawiam
Piotrek Lewandowski
MORKA - Szkoła Żeglarstwa
www.morka.pl
www.facebook.com/morka.sailing.school  MORKA partnerem Rejsu Dookoła Świata www.polacydookolaswiata.pl

Styczeń 10, 2012, 13:10:00
Odpowiedź #9
  • *****
  • Wiadomości: 2538
  • Akwen: Odra środkowa
Piotrek, a czy możesz objaśnić co oznacza owe 3 Nm i 30 GT. Podpowiedz też może czy zrobienie u nas morskiego sternika to duży kłopot i co jest wymagane.
Pozdrawiam

Styczeń 10, 2012, 13:47:04
Odpowiedź #10
  • Kapitan Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 57
    • Kalisz
    • Szkoła Żeglarstwa MORKA
  • Akwen: Wody lokalne
Cześć!
mam takie same pytania co tydzień po kursie w Chorwacji. Zwłaszcza kursanci interesują się możliwością statków pasażerskich, rybackich i towarowych :)
Ale po kolei:
3Nm od brzegu dotyczy statków pasażerskich. Pytałem o to znajomego Chorwata, jego interpretacja jest taka (facet był rybakiem, teraz prowadzi knajpę - więc z prawem to jak i ja może być co najwyżej na bakier :) ), że jak u niego na zatoce na bojce staje jacht, to żeby legalnie z niego mógł swoją motorówką przewieźć ekipę na brzeg do swojej knajpy to musi mieć taką licencję. No i zdarzało się czasami, że jak go nie było to rodzinka prosiła mnie o podwózki turystów, bo nikt nie miał wtedy VB.

Nas motorowodniaków (i żeglarzy) interesuje głównie to 30 GT na jachty. skrót GT oznacza gross tonnage, czyli pojemność brutto. Co ciekawe jest to miara objętości a nie masy :) 1 GT = 100 stóp sześciennych = ok. 2,8 m3
(http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_tonnage)
We flocie czarterowej w Chorwacji (mówię o czarterach bez załogi zawodowej) nie znalazłem ani jednego jachtu żaglowego i motorowodnego, który byłby większy i nie dałoby się go prowadzić na VB.

Dodam, że Chorwaci naszym "starszym motorowodnym" również dali możliwość prowadzenia jachtów do 30 GT, dotyczy to również sterników jachtowych. Wystarczy mieć tylko certyfikat radiooperatora. Więc może się okazać (i często ma to miejsce), że na naszego starszego motorowodnego lub sternika jachtowego w Chorwacji legalnie poprowadzimy większy jacht niż w Polsce :)

Co do morskiego motorowodnego - na chwilę obecną nie ma egzaminów, wystarczy tylko swoje wypływać. Wymagania to:
Odbycie co najmniej trzech rejsów pełnomorskich po uzyskaniu stopnia starszego sternika motorowodnego w czasie co najmniej 600 godzin żeglugi, w tym co najmniej 200 godzin żeglugi na statkach o długości całkowitej od 12 do 18 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem co najmniej do dwóch portów, o średnim skoku pływu powyżej 1,5 m.

Jeśli spełniasz więc wymagania stażowe, to ja będąc na Twoim miejscu wystąpiłbym do PZMWiNW o wydanie morsa. Nie wiadomo co naszym ustawodawcom do łba strzeli, dawno nie było mieszania przy patentach. A uczucie, że możesz mieć ich w d... (dużym poważaniu oczywiście chciałem napisać :) jest bezcenne.

Pozdrawiam
Piotrek
MORKA - Szkoła Żeglarstwa
www.morka.pl
www.facebook.com/morka.sailing.school  MORKA partnerem Rejsu Dookoła Świata www.polacydookolaswiata.pl

Styczeń 10, 2012, 14:54:21
Odpowiedź #11
  • *****
  • Wiadomości: 2538
  • Akwen: Odra środkowa
Dzięki za wyczerpujące wyjaśnienia, ale podpowiedz jeszcze czy na potwierdzenie tych 600 godz. wystarczy własne oświadczenie.
Pozdrawiam

Styczeń 10, 2012, 15:13:38
Odpowiedź #12
  • Kapitan Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 57
    • Kalisz
    • Szkoła Żeglarstwa MORKA
  • Akwen: Wody lokalne
Cześć!
na starszego motorowodnego wystarcza własne oświadczenie, a na morsa to musiałbyś zapytać w PZMWiNW, będę zupełnie w innej sprawie z nimi gadał w czwartek to się "przy okazji" dowiem.
Pozdrawiam
Piotrek
MORKA - Szkoła Żeglarstwa
www.morka.pl
www.facebook.com/morka.sailing.school  MORKA partnerem Rejsu Dookoła Świata www.polacydookolaswiata.pl

Styczeń 10, 2012, 15:19:32
Odpowiedź #13
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 16
Jak się dowiesz to coś zacytuj.
Ja mam jeszcze małe pytanko o radiooperatora. Jak i gdzie najprościej (nalepiej w lubuskim lub okoicy)
Serwus.

Styczeń 10, 2012, 15:35:23
Odpowiedź #14
  • Kapitan Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 57
    • Kalisz
    • Szkoła Żeglarstwa MORKA
  • Akwen: Wody lokalne
Jak się dowiesz to coś zacytuj.
Ja mam jeszcze małe pytanko o radiooperatora. Jak i gdzie najprościej (nalepiej w lubuskim lub okoicy)
Serwus.

Cześć!
najprościej to idź na sam egzamin. A kursy my w okolicy to będziemy robić w Poznaniu i Szczecinie. Jakbyś miał ze 2-3 chętnych jeszcze to przyjedziemy do Ciebie.
oczywiście jak się coś dowiem odnośnie staży i oświadczeń własnych to dam znać.
Pozdrawiam
Piotrek

MORKA - Szkoła Żeglarstwa
www.morka.pl
www.facebook.com/morka.sailing.school  MORKA partnerem Rejsu Dookoła Świata www.polacydookolaswiata.pl