Skocz do zawartości

Instalacja 12V-24V


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Poprosiłbym o pomoc w zaplanowaniu instalacji elektrycznej na nowej łodzi.

 

Założenia:

Ładowanie akumulatorów: silnik spalinowy Mercury 115hp napięcie ładowania 12V, prąd 35A

 

Odbiorniki:

-echosonda napięcie 12V, obciążenie max 3,6 A

-autopilot Lowrance napięcie 12V, obciążenie max 5,5 A

-oświetlenie led napięcie 12V, obciążenie myślę że max 6 A

-silnik dziobowy Motorguide XI5-80FW 24V, obciążenie chwilowe max 55A

 

W związku z tym jakbyście zorganizowali schemat zasilania:

 

-oddzielny akumulator do rozruchu silnika ( zwykły kwasiak?) plus 2 akumulatory hotelowe połączone szeregowo , tak aby uzyskać 24V do silnika dziobowego?

 

-akumulator do rozruchu silnika połączony szeregowo  z akumulatorem hotelowym tak aby uzyskać 24V do silnika dziobowego?

 

Jak zapewnić bezpieczne ładowanie akumulatorów z silnika, czy stosować separator ładowania, jaki schemat Wy byście zaproponowali.

 

Z góry dziękuję za uwagi i porady.

Pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby nie ten silnik na 24V wszystko byłoby banalne i do zasilenia z 1 głównego akumulatora rozruchowego(min 100Ah) ale z uwagi że potrzebujesz ten silnik 24V musisz zastosować dodatkowo osobne 2 akumulatory połaczone szeregowo na ten cel. Oczywiście aby ładować ten 24 pakiet konieczny będzie tkz. konwerter DC z 12 na 24VDC który te 24V aku zasilisz z 1głównego reglera silnika zaburtowego.

np. taki konwerter

https://mastervoltpolska.pl/pl/mastervolt-magic-12-24-10-10-a-id114.html

 

Absolutnie nie łaczymy jednego-innego AKU szeregowo z tym rozruchowym gdyż zabuzymy najważniejszy cel czyli pewność rozruchu itd. Teoretycznie by się dało i liczby się zgadzają i na papierze tak można(z pomocą 2 diód)bo jest 24V i jest 12V i niby wszystko się ładuje...ale to nie dla takich ważnych zastosowań.

 

Jak widzisz robią się spore ceny i komplikacje, ten konwerter tez się grzeje jak cholera itd. Ja na Twoim miejscu wymieniłbym silnik 24 na 12 v a ten sprzedał...

zobaczymy - może ktoś wniesie inne sugestie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ten silnik będzie używany stosunkowo krótko to można użyć 2 akumulatorów 12V normalnie połączonych równolegle i przełączać je w szereg na czas działania silnika. Ręcznie za pomocą przełącznika 2-stanowego podwójnego DPDT. Idea na załączonym schemacie. Oczywiście można to zautomatyzować.

12-24V_switch.gif.f9296bac7f1cfc7a856af84985152871.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...