Autor Wątek: Jak podłączyć separator akumulatorów?  (Przeczytany 324 razy)

Listopad 07, 2018, 23:54:29
  • **
  • Wiadomości: 63
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Mam separator akumulatorów z trzema biegunami oznaczonymi A, 1 i 2. Rozumiem, że A to prąd wchodzący, a 1 i 2 to wyjścia na odpowiednio akumulator główny i dodatkowy. Pytanie brzmi: Skąd mam wziąć prąd do zasilenia separatora?

Listopad 08, 2018, 00:37:04
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 1229
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Może pomoże
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Listopad 08, 2018, 07:14:14
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 2958
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
A czy na pytanie odpowiedz nie brzmi "z silnika" dokładniej z "prądnicy silnika" ?
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Listopad 08, 2018, 09:37:39
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 1535
    • Warszawa
    • Usługi szkutnicze
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Stąd, skąd wcześniej był ładowany pojedynczy akumulator czyli silnik, 230V, panel, wiatrak lub wszystko razem. Może niech Kolega podrzuci model tego izolatora i podpowie jakie źródła prądu są na jachcie, będzie łatwiej pomóc. Oprócz izolatora warto założyć Zabezpieczenie przed głębokim rozładowaniem.
Stopy wody pod śrubą.
Pzdr Adam.

Listopad 08, 2018, 09:38:54
Odpowiedź #4
A czy na pytanie odpowiedz nie brzmi "z silnika" dokładniej z "prądnicy silnika" ?
Jeszcze dokładniej z Alternatora  ;)

Listopad 08, 2018, 09:41:58
Odpowiedź #5
  • **
  • Wiadomości: 63
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Dzięki, ale zamieszczony rysunek nie pomaga. Widziałem takich całe kopy w sieci. Moje pytanie dotyczy konkretnego punktu w silniku zaburtowym.

Listopad 08, 2018, 09:46:47
Odpowiedź #6
  • **
  • Wiadomości: 63
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
A czy na pytanie odpowiedz nie brzmi "z silnika" dokładniej z "prądnicy silnika" ?
Jeszcze dokładniej z Alternatora  ;)
Tak, to wyczerpuje temat.... :D

Listopad 08, 2018, 09:49:28
Odpowiedź #7
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2405
    • Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne
Widzisz Andrzej zawsze czegoś "nowego " możesz się dowiedzieć  ;)

Listopad 08, 2018, 10:54:56
Odpowiedź #8
A tak na poważnie zapodaj co Ty tam masz konkretnie. Jakiś typ model.

Listopad 08, 2018, 17:26:42
Odpowiedź #9
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 738
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Wszystkie separatory z którymi miałem do czynienia  wymagają podania  masy (czytaj minus ) .
Są i takie gdzie jeszcze oprócz minusa  należy podać plus ( ignition ) po przełączeniu stacyjki .
Jeśli jest to typowo diodowy (stratny ) to tak jak pisali koledzy nic nie musisz zasilać .
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Listopad 08, 2018, 18:05:46
Odpowiedź #10
  • **
  • Wiadomości: 63
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Wszystkie separatory z którymi miałem do czynienia  wymagają podania  masy (czytaj minus ) .
Są i takie gdzie jeszcze oprócz minusa  należy podać plus ( ignition ) po przełączeniu stacyjki .
Jeśli jest to typowo diodowy (stratny ) to tak jak pisali koledzy nic nie musisz zasilać .
Krzysztof, ja rozumiem jak to działa, ale proszę o wskazanie mi miejsca w silniku zaburtowym, w które mógłbym wpiąć separator (A), który następnie rozdzieli mi prąd ładowania na dwa aku (1 i 2).

Listopad 08, 2018, 19:19:59
Odpowiedź #11
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 738
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Czerwony gruby kabel w silniku  ten sam co do rozrusznika przykręcasz do Śruby separatora "A"
Czyli "A" separatora mostkujesz  z "1"  jedynka na "+" akumulatora rozruchowego .
Myślę że jak pomierzysz to śruba "A"  i "1" separatora są połączone , i będzie przejście w jedną i drugą stronę .
Czy to ty do mnie w tej sprawię dzwoniłeś ? Bo wczoraj ten temat wałkowałem z Kimś z waszego fyrtla .
 
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Listopad 08, 2018, 20:17:12
Odpowiedź #12
  • **
  • Wiadomości: 63
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Czerwony gruby kabel w silniku  ten sam co do rozrusznika przykręcasz do Śruby separatora "A"
Czyli "A" separatora mostkujesz  z "1"  jedynka na "+" akumulatora rozruchowego .
Myślę że jak pomierzysz to śruba "A"  i "1" separatora są połączone , i będzie przejście w jedną i drugą stronę .
Czy to ty do mnie w tej sprawię dzwoniłeś ? Bo wczoraj ten temat wałkowałem z Kimś z waszego fyrtla .
Tak, to ja dzwoniłem do Ciebie w tej sprawie.
Mostek sprawi, że ominiesz diodę siedzącą w separatorze. Więc po co kupować drogi separator, kiedy wszystko załatwia jedna, powiedzmy 50-cio amperowa (prądnica 35A) dioda za kilka PLN (ok, jeszcze radiator do niej i śrubka) zainstalowana w odpowiednią stronę między plusami dwóch aku. Czyli tak, abym miał ładowanie ale odcięty rozruch z hotelowego. Tak mam teraz zrobione, ale chciałem żeby było fachowo. :)

Listopad 08, 2018, 21:43:40
Odpowiedź #13
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 705
  • Brójce lub.
  • Akwen: Bałtyk
Nie koniecznie taka dioda dobry pomysł , o spadku napięcia na przejściu słyszałeś ? W dobrej klasie separatorów tranzystory
MOSFET z bardzo małymi stratami na przejsciu Skutkiem zastosowania zwykłej diody jest ciągłe nie doładowanie aku za diodą . Dla czego sądzę ze zwykłą dioda , ponieważ wspomniałeś o radiatorze , Na przyklad można zastozować didę szotkiego co znacznie obniża spadek napięcia na rzejsciu co za tym idzie radiator bywa zbędny , ale to i tak gorzej  niż dobry separator . 
biała z szarym silnikiem i granatowa z czarnym

Listopad 08, 2018, 22:26:18
Odpowiedź #14
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 738
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
To nie tak , czy sprawdziłeś tak jak napisałem i chyba mówiłem przez tel. czy pomiędzy "A" i "1" jest  cokolwiek (dioda) ? Czy to tylko dwie śruby żeby był łatwiej połączyć przewody  ?
Akumulator startowy nieważne jaki to będzie separator nawet z promu kosmicznego  ;) to jest zawsze priorytetowy do niego płynie prąd bezpośrednio z alternatora ,śruba "2" to drugi aku , który jeśli jest to inteligentny separator jest ładowany kiedy napięcie na "1" wzrośnie do wartości V >to zależy od separator< a jeśli to tylko diodowy najzwyklejszy bez elektroniki to prąd "Ampery " płyną  najpierw do tego który jest bardziej wyładowany a sama dioda jest do tego aby oba akumulatory się nie widziały na napięciach nie wiem jak to prosto nazwać ale chyba sławo   wstecznych będzie najodpowiedniejsze w wielkim uproszczeniu .

Dodam że separator o którym piszesz czyli we/wy "A" "1" "2" to typowy separator tylko do ładowania i chcąc go  wykorzystać przy silniku gdzie w jednym przewodzie płynie prąd do rozrusznika a potem z powrotem z alternatora  bez pomysłu MacGyver się nie da . 
To coś jak w tym prostym separatorze Victrona
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Argo-Diode-Battery-Isolator-80-2SC-EN-NL-FR-DE-IT-ES-SE.pdf
« Ostatnia zmiana: Listopad 08, 2018, 22:41:00 wysłana przez saradog »
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl