Skocz do zawartości

Jesion - przeróbka strugi na zaburtowy


Rekomendowane odpowiedzi

Witam kolegów i proszę o pomoc w przeróbce jesiona pod zaburtowy. Może ktoś robił już coś takiego i może podpowiedzieć co nieco bym nie uczył się na błędach. Widziałem w wątku "przeróbka zetki na zaburtowy" że nie tylko ja szukam pomocy.

Konkretnie zastanawiam się:

1) jak dużo wyciąć

2) czym laminować epoxyd czy poliester

3) laminować od środka czy od zewnątrz ?

itp.

jesion.jpg.2172608633efa6369b64e8ff6cb94169.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konkretnie zastanawiam się:

1) jak dużo wyciąć

2) czym laminować epoxyd czy poliester

3) laminować od środka czy od zewnątrz ?

itp.

1. wyciąć czego? pawęż pod silnik? jeśli tak, to jaka będzie kolumna silnika? 20" czy 25" ?

wysokość pawęży do długości kolumny trzeba dopasować.

2. Ja używałbym poliestrowej.

3. Od środka i na zewnątrz.

 

To moje zdanie, powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Zibi

Bardziej chodzi mi o wycięcie starej strugi i wykończenie dna. Pawęż to sprawa wtórna, mam silnik 50KM z długą kolumną i tak jak piszesz trzeba będzie to dopasować.

Jeśli żywica poliestrowa to do wykończenia "topkot" czy farba epoxydowa np. BOSMAN EPINOX

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś przerabiałem takie pływadło na zaburtowy. Wycinaj razem z laminatem. nie baw się w aptekarza. Zaczniesz pruć, podcinać itd  Szkoda czasu, sezon za pasem. Jak chcesz odzyskać turbinę w całości to wrzucisz potem całość w ognisko i po kłopocie.

 

Otwór po koszokracie zakleisz prostym kawałkiem laminatu. Możesz podstemplować albo przygotować na jakimś ,,plastiku"/szkle 

półfabrykat. Wkleisz od wewnątrz i potem zakleisz całość od zewnątrz.

Na pawęży , po całości, sklejka od wewnątrz. Nie musi być oblaminowana. Wystarczą szczeliwo i śruby zamkowe ( nierdzewne).

A malowanie tylko Epx.

Podaj adres e-mail to podrzucę Ci kilka szczegółów pdf, na temat pantografu pod silnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie wszystko OK.

 

Tylko nie wiem co masz na myśli pisząc szczeliwo??

Sklejka pawęży powinna być sklejana i oblaminowana.

Przy pawęży jest najniższe miejsce w łodzi i tam w tej zęzie będzie zbierała się woda.

Więc sklejka musi być zabezpieczona.

 

Pzd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwory pod śruby i krawędzie sklejki (na styku z laminatem) trzeba zabezpieczyć szczeliwem . Wewnętrzna powierzchnia pawęży nigdy nie jest idealnie prosta i równa ( zwłaszcza laminat) więc trzeba nałożyć szczeliwo na kontur sklejki na laminacie.

 

Śruby dociągać od diametralnej w stronę burt , żeby sklejka miała się gdzie ,,rozejść" w przypadku lekkiego ugięcia powierzchni laminatu. Ja używałem dwóch arkuszy sklejek zamiast jednego grubego Pawęż miała łuk ok. 1cm. Najpierw dociągnąłem pierwszy arkusz na środku ( łeb śruby zamkowej od wewnątrz). A potem drugi arkusz  dociągany razem z pierwszym na gotowo.

 

Kształt sklejki nie dochodził przy zenzie do dna. Zostało jakieś 5cm. Po 30 latach sklejka ma się dobrze.

 

Oczyszczanie z żelkotu i kilku warstw różnych farb w komorze silnikowej nie jest ani proste ani technologicznie uzasadnione.

Nie wiem jak wygląda sprawa sztywności dna w Twojej łodzi ale lepiej sprawdź i ewentualnie wzmocnij wzdłużnikami. W ,,mojej" dno było jak gumowe. W przedziale pasażerskim wyraźnie było czuć jak pracuje na każdej, drobnej nawet, falce.

Schowek02.jpg.804af6ff27e77643ba3e6cf2abb7a5ed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

łódz którą ma kolega medeo to jesion 4 w Niemczech te łodzie występowały pod nazwą kudu i fabrycznie posiadały przekładnie "Z" i silniki volvo lub iveco,  pływała nimi niemiecka straż graniczna. w Polsce te łodzie pod nazwą "jesion 4" robiła na licencji stocznia marynarki wojennej tyle że ze strugami, dla straży pogranicza (WOP) oraz milicji a potem policji. Poprzednie wersje jesionów 1 i 2 to była polska konstrukcja.

 

Pozdrawiam

 

Michał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesiona 2 produkowała natomiast stocznia jachtowa w Ustce, i była to solidna konstrukcja.

Kolega miał taką samą sztukę jak moja ,ale z Grudziądza i to już było nie to. (strach było stanąć na dziobie, żadnych wzmocnień)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedy dawno temu przerabiałem temat sklejki na pawęż ,a nie miałem specjalnie dostępu do chemii poza żywicą ,

przygotowałem sobie sklejkę z ponawiercanymi otworami oraz  kilka ścisków stolarskich ,

nałożyłem 3 warstwy maty na oszlifowaną do gołego pawęż ,załapałem ściskami sklejkę i szybko zanim żywka nie kopła w dwie osoby  dokręciliśmy ją komfirmatami. Potem całość wewnątrz i na zewnątrz oblaminowałem.

Tak więc pomiędzy sklejkami została fabryczna pawęż z gustowną dziurką po turbinie.

Na zewnątrz zaszedłem z laminatem na 0,5m na kadłub.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesiona 2 produkowała natomiast stocznia jachtowa w Ustce, i była to solidna konstrukcja.

Kolega miał taką samą sztukę jak moja ,ale z Grudziądza i to już było nie to. (strach było stanąć na dziobie, żadnych wzmocnień)

Bo wartownik stał na bramie i nie było jak towaru wynieść więc, chciał nie chciał, budowali solidne skorupy  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie ważniejsze jest załatanie dziury w dnie po wycięciu strugi, nie laminowałem jeszcze tak dużych otworów i na pełnej grubości dna, tylko drobne reperaturki.

Kolego Lewar obiecałeś mi zdjęcia swojego jesiona - czekam bo jestem bardzo ciekawy wszystkich detali.

Tak naprawdę to kadłub odbieram dopiero pod koniec miesiąca a na razie snuję plany i podpatruję ciekawe rozwiązania.

W tym roku planuję minimum przeróbek, chcę trochę popływać a konkretny remont jesiona planuję na przyszły rok.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Kolego Lewar obiecałeś mi zdjęcia swojego jesiona - czekam bo jestem bardzo ciekawy wszystkich detali."

Mogę Ci puścić parę fotek na meila z tego co mam ,

tylko z tego co tu czytam to masz zupełnie inną łajbę więc niewiele skopiujesz

 

 

1875_800x600.jpg.20bac286392a1995558ef5ac45f5421d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...