Skocz do zawartości

Katamaran z napędem elektrycznym


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Kolego aby obliczyć bilans energetyczny takiego systemu musisz podać wartości elektryczne silników,moc i ich rodzaj,tj.czy będą szczotkowe czy z przetwornicą. To ważne aby taki układ był wystarczająco sprawny. Przewidywana waga łodzi? Ile będzie miejsca na panele?

Odpowiadam w tym temacie bo to poniekąd mój zawód a w dodatku mam za sobą konstrukcję takiej łodzi. Co prawda nie wielkiej, bo tylko 380 cm długości ale pływając nią po rzekach i jeziorach w mojej okolicy coś już tam wiem o napędzie elektrycznym...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 24v to moim zdaniem za mało , ja bym na Twoim miejscu szedł w maksymalne napięcie jakie jest możliwe . Mniejsze prądy, dłuższy żywot baterii akumulatorów , mniejsze przekroje i straty . Musisz znać choćby przewidywany pobór prądu a ten będzie zależny od masy , oporów kadłuba i wielu innych rzeczy . Ja wiele lat ścigałem się modelami z napędem elektrycznym ,  też wychodziliśmy od pewnych założeń , których na razie w Twoim projekcie brak .  Ps  napięcia w naszych modelach rosły , rosły  i w końcu doszliśmy do maksymalnego dopuszczalnego 50v , gdyby można więcej byłoby tylko lepiej ..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że tu decyduje dostępność silników  w stosunku cena/jakośc. Na alledrogo jest pełna gama silników w napięciach od 6-48V. Również systemy solarne pracują na podobnych napięciach. Tu jednak te 48V to bezpieczna granica dla uzytkownika,z uwagi na bliskość wody,choć i to w pewnych warunkach  już dużo za duzo.

Zatem po pierwsze planowana masa łodzi. Od tego powinno się zacząć. Drugie to rodzaj pracy, lub sposób użycia łodzi, czy na krótkie wycieczki ,czy na długie rejsy , bo od tego zależy jak duży bank energii powinien zostać zastosowany w tym projekcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę narabiałem z katamaranami.Tajemnica katamaranów tkwi w jego wadze.Znane katamarany żaglowe to TORNADO ,F 18,A-class.Tornado jest przewidziane dla dwóch zawodników wagi razem 150 kg i daje się rozpędzić na żaglach do 30 knotów.Po usunięciu takielunku ( 20 kg)na zainstalowanie baterii i silników zostaje również 20 kg.Nie wiem czy da się w tej wadze zmieścić.Dodam,że np katamaran A-class (jeden zawodnik) kpl. waży ca 75 kg.Mogę dać namiary na formy katamarana.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety waga dostępnych zwykłemu śmiertelnikowi baterii,silników i paneli zdaje się zaprzeczać sensowi użycia włókien węglowych. Co komu z ultralekkiego kadłuba skoro reszta i tak będzie ważyć. A baterie?

Nie mówię ze się nie da, lecz taki projekt z supersprawnością będzie kosztować krocie.

Myślę że inicjatorowi tematu chodzi raczej o stabilną jednostkę którą można by spacerować po spokojnych akwenach.

Ja swoją łódeczkę o której wcześniej wspominałem, wyposażyłem w jeden silniczek 24V,500W. Z uwagi na to że u nas wszędzie tam gdzie jest czysta woda,nadająca się do nurkowania,są strefy ciszy, jestem więc zmuszony pływać elektrykiem. Daje radę nawet na Wiśle pod prąd. Jednak dla pewności i wygody na tym samym wale zainstalowałem silnik spalinowy 6,5KM,ukryty pod siedziskiem.Wszystkim steruje się z jednej konsoli na kolumnie sterowniczej pośrodku kadłuba. Całość waży ok. 200 kg i wg.mnie jest to udana konstrukcja.Pływam nią również po Adriatyku.Na spokojnych wewnętrznych wodach oczywiście. Gdybym miał wolną kasę i nie był zaangażowany w inny już projekt (Tulio Abbate),panele solarne doszły by na pewno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety waga dostępnych zwykłemu śmiertelnikowi baterii,silników i paneli zdaje się zaprzeczać sensowi użycia włókien węglowych. Co komu z ultralekkiego kadłuba skoro reszta i tak będzie ważyć.

Hmmm... Jeśli tradycyjne skorupy ważą np 1000 kg to moim zdaniem obniżając wagę do 500 kg mamy dodatkowe 500 kg na wyposażenie.

Jesli tradycyjne skorupy ważą 1000 kg to pakując to samo wyposażenie o masie 500 kg suma mas wynosi 1500 kg. Więc sens jest, przynajmniej teoretyczny bo pod uwagę należy wziąć koszty produkcji ultra lekkich skorup. Coś za coś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam i dziękuje za zainteresowanie tematem .Teraz trochę danych waga jednostki to ok 800 kg wymiary dł7.8 szer 2.6 silnii to 2x haswing 109 lbs 24v  1200w beszczotkowe z maximizerem p.powieszchnia przeznaczona pod panele to około 14 m2 waga jednostki max 2400 kg .katamaran ma bardzo małe opory w wodze pływając na silniku spalinowym 10 km w jedną  osobę czy 8 nie czuje różnicy .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybko,bedziesz potrzebował min.3200W mocy paneli. Choć to lepiej sprawdzić w praktyce, widziałem wiele systemów idealnie zbilansowanych na papierze które w realu nie dawały rady...Czy te panele mają być lekkie i elastyczne, czy projekt dopuszcza zastosowanie tradycyjnych?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie 14 m.kw . powierzchni powinno wystarczyć na zabudowanie 3000 W paneli bardzo dobrej jakości patrz:b.drogich.

Jednak bez banku energii jako stabilizatora poziomu zasilania i tak się nie obejdzie.

Można by je zabudować jako poszycie dachu albo w formie żagli. Widziałem kiedyś zdjęcie takiej łodzi,również katamaranu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest tak bo siła wiatru jest bezpośrednio użyta napędu jednostki. W tym projekcie jednak chodzi o wykorzystanie innego rodzaju energii. Siła światła zamieniana jest w prąd el,którego potencjał zamieniany jest w silniku na energię mechaniczną. A prościej, nie wszędzie da się żeglować,i nie wszędzie da się plywać na silniku spalinowym...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Raczej bez dużego dachu się nie obejdzie...

 

2g3g23-min.jpg

 

Inaczej komfort podróżowania mocno ucierpi. Pomyśl fajny, kibicuję. Bryła trimaranu jest dobrą alternatywą, gdzie boczne pływaki i powierzchnie siatek można wykorzystać na panele, a centralny pozostawić dla załogi. Łatwiejszy do transportu - składane / zsuwane pływaki są coraz częściej spotykane. Dragonfly, Corsair, Astus - sporo konstrukcji na których można się wzorować, oczywiście pozostając przy swoich założeniach.

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie 14 m.kw . powierzchni powinno wystarczyć na zabudowanie 3000 W paneli bardzo dobrej jakości patrz:b.drogich.

Widzę że mamy totalną teorię  :( 3000W to przy tej powierzchni to mamy moc paneli kiedy na 1 m2 dostajemy 1000W słoneczka na powierzchnie panelu .

I tu pytanie ile dni w roku w PL mamy kiedy takie promieniowanie 1000W/m2 mamy ?

Pomijam  aby otrzymać maksymalna moc to panel powinien być skierowany optymalnie do słońca co jest nie realne na płaskim dachu powierzchni jachtu .

W naszych szerokościach geograficznych aby otrzymać np. 500W mocy to instalacja powinna wytwarzać teoretycznie 1000W czyli znający się fachowiec zawsze liczy x 2 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ogólnie temat jest bardzo ciekawy , nigdzie nie napisałem że przyjmuje wartość 1KW mocy słonecznej na 1m.kw.W ogóle na razie nie przyjęliśmy tu wiekszości założeń projektu. Po pierwsze czy statek ma być używany na dłuższe rejsy czy tylko na krótkie kilkugodzinne spacery.

Na zdjęciu widzimy katamaran o mocy z paneli ok 7KW.,a powierzchnia to min.50m/kw. Taki "szpas" musi kosztować krocie i chyba nie o to chodziło autorowi tematu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...