Autor Wątek: lewe powietrze na srubie  (Przeczytany 19798 razy)

Styczeń 04, 2013, 13:28:46
  • ***
  • Wiadomości: 201
    • olsztyn/enköping
  • Akwen: WJM
Witam i pozwole sobie o nowy watek gdyz nie znalazlem na forum wytlumaczenie tzw lapania przez srube lewego powietrza
No tak mi sie wydale iz wina lezy w lapaniu powietrza.
Problem wyglada mniejwiecej tak:
Lodka Monark 5.40m  500kg (camping),silnik zaburtowy johnson 60 ( niedawno wymieniony z johnson 40 )
Gdy lodka jest w slizgu i fala idzie z lewej str wszystko jest oki , jesli fala idzie z prawej str ....sruba lapie lewe powietrze
Wzrastaja obroty silnika a predkosc spada
Musze wtedy zrobic zwrot o 15-20 proc do fali i lodz na nowo sie rozpedza
Im wiecej osob na pokladzie tym czesciej sie to zdaza :(
Czytalem fora zagraniczne i ludzie stwierdzaja iz wina lezy w kadlubie ( kilowka )
Prosze szanowne grono o rade i podpowiedzi
Nie wiem moze wiekszy silnik? ( w wiekszosci forach uwazaja ludzie ze 60 to max )
Rozuniem ze jest duuuza roznica miedzy 60 i 60
Niedawno dolozylem hydro platy no i .....moze jest ciut lepiej

Dorzuce fotke na ladzie i w slizgu
WJM jak   Wielkie Jezioro Mälaren
Krzysiek

Styczeń 04, 2013, 16:38:03
Odpowiedź #1
zjawisko to się nazywa "kalwitacja" .... wpisz na forum... znajdziesz wiele wątków...

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kawitacja

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2GBNyM_MJ4M[/youtube]

resztę koledzy dopowiedzą
Zobacz projekt Mojej DataLine Suva
  -> Kliknij tutaj : link do tematu <-
 

Styczeń 04, 2013, 17:27:02
Odpowiedź #2
  • ***
  • Wiadomości: 201
    • olsztyn/enköping
  • Akwen: WJM
Czyli jesli to kawitacja to zostaje mi :
1) kupienie windy i obnizanie silnika ( no zeby nie dziurawic krypy )
2) kupienie silnika z extra dluga stopka (kolumna)
3) wymiana lodzi na plaskodenna
Moze byc tak ze kawitacja wystepuje glownie przy skrecie w jedna str ????
WJM jak   Wielkie Jezioro Mälaren
Krzysiek

Styczeń 04, 2013, 18:32:30
Odpowiedź #3
śruba kręcąc się w jedna stronę robi zawirowanie i z jednej strony podbiera wodę.... czyli jak wir w zlewie... dlatego wedle mnie w tym tkwi problem....

dodam iz jeśli masz jedna łopatkę zgięta od śruby to także zwiększa to zjawisko kawitacji....
Zobacz projekt Mojej DataLine Suva
  -> Kliknij tutaj : link do tematu <-
 

Styczeń 04, 2013, 19:21:25
Odpowiedź #4
  • ***
  • Wiadomości: 201
    • olsztyn/enköping
  • Akwen: WJM
oki
Srube zamowie w poniedzialek
No stara owszem ....hm.... naplynalem na jakies kamienie i nie jest pierwszej swiezosci
Moze jutro podjade do lodzi ,wymontuje srube  i pomierze rufe,paweze,kolumne silnika etc etc
powinienem zrobic to juz dawno ...no ale zawsze jest cos wazniejszego ;)
Trzy platowa czy cztero ??????
Roznie ludzie mowia
Niby cztero nie daje mocy ...no ale szkodzi ?
WJM jak   Wielkie Jezioro Mälaren
Krzysiek

Styczeń 04, 2013, 20:46:42
Odpowiedź #5
4 łopatowata daje większa sile tak jak w aucie byś miał napęd na 4 kola a na 3 koła.... czyli jeśli ruszasz zrywnie... i ciągniesz coś ciężkiego to się przydaje....

jak będziesz mierzyć to zmierz jaka masz wysokość miedzy kadłubem (dnem) a płyta anty kawitacyjna nad śruba ....

jeśli masz nie równe dno to tyczka długa ...  i od niej zmierz... ile jest płyta niżej niż linia dna...



kolego pamiętaj ze moje wypowiedzi traktuj jako porady a nie wyrocznie... jestem samoukiem ... i nie posiadam wiedzy stoczniowej...:(

Zobacz projekt Mojej DataLine Suva
  -> Kliknij tutaj : link do tematu <-
 

Styczeń 04, 2013, 23:40:41
Odpowiedź #6
  • ***
  • Wiadomości: 201
    • olsztyn/enköping
  • Akwen: WJM
No .....dno jest w ksztalcie lejka ( kilowka )
Jutro pomierze i cykne pare fotek
Wlasnie problem lezy w tym kilu ( tak czytalem na forach,a wiadomo ze to kopalnia wiedzy )
W zasadzie z lodzi jestem zadowolony i nie chcialbym wymieniac,pykam nia juz 4 lata i na jesien zaczalem ja "remontowac "
Wywalilem wszystko co bylo w srodku ( zabudowy i podloge ) , okazalo sie ze grodzie byly beznadziejnie zrobione i zalegala woda......chyba z 1000lat ( zgestniala ze starosci )hihi
Grodzie porobione,dodatkowa " owiewka " prawie skonczona
Zastanawiam sie tylko czy siedziso-schowki robic w drewnie (mahoniu) czy w zywicy (biale )......tu jest duuza zagwostka :)
Dzieki za podpowiedzi
WJM jak   Wielkie Jezioro Mälaren
Krzysiek

Styczeń 04, 2013, 23:47:20
Odpowiedź #7
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 705
  • Brójce lub.
  • Akwen: Bałtyk
Kilówka w zasadzie na dużych prędkościach nie za bardzo do pływania , ten kil wprowadza turbulencje , tak że nie dziw się że masz problemy na dużych prędkościach , każdy kadłub wypornościowy ma max. graniczną prędkość wyliczaną przy projektowaniu , powyżej której jest problem .
biała z szarym silnikiem i granatowa z czarnym

Styczeń 05, 2013, 00:32:49
Odpowiedź #8
O ile się nie mylę to fotka przedstawia ,,kormorana" . Pierwotnie to była motorówka w stoczni ,,Teligi" dołożyli balast , maszt i żagle. Dużo wędkarzy pokupowało jachty żaglowe ,, z demobilu" , wyrzucili balast i takielunek , założyli silniki i hulają jak się patrzy.
Problem w takich starociach do wzdłużniki denne. Trzeba usztywnić dno do większych prędkości bo inaczej zachowuje się jak niedopompowany gumiak. Oryginalnie dno jest proste. Ostróda naklepała tego tysiące pod nazwą ,,Kormoran" . Teliga nazwała to ,,Skipper" ale, tak na prawdę to  jest  ,,Crescent".

Przerwę w falszkilu, po balaście dobrze jest uzupełnić . Nawet dopasowaną i przykręconą na sikaflex dębiną . Trzeba też zrobić dwa korki spustowe na krańcach  przerwy po balaście.

Styczeń 05, 2013, 00:40:51
Odpowiedź #9
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 724
  • Starszy Sternik Motorowodny
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Przemyśl montaż hydrofilów - dodatkowych płetw przykręcanych do płyty antykawitacyjnej. Koszt ok 100zł nowa, a dość dużo poprawiają w prowadzeniu łodzi, zakrętach i wychodzeniu w ślizg. Poczytaj i pooglądaj w necie, może to jest właśnie to czego potrzebujesz. Jeśli chcesz sprawdzić to daj znać mam po swoim starym marcurym 50km, leża i się kurzą bo teraz mam silnik stacjonarny :)
Marcin.

Tige PRE2000i SLM COMP 5.7 V8 260KM DirectDrive

Styczeń 05, 2013, 00:49:13
Odpowiedź #10
  • ***
  • Wiadomości: 201
    • olsztyn/enköping
  • Akwen: WJM
:)
juz sa zamontowane
WJM jak   Wielkie Jezioro Mälaren
Krzysiek

Styczeń 05, 2013, 01:05:11
Odpowiedź #11
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 1183
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
ja bym opuścił silnik o kilka cm i po robocie  ;D ale wiem że (tak jak u mnie ) może być problem z podcięciem pawęży i całą resztą (linki, sterociągi itd). może na próbę jakiś wspornik wyspawać i na nim opuścić silnik?

Może też być powodem zbyt mała śruba lub krzywa jedna z łopatek - na jednym z naszych parkerów tak było, że wymienili nam uszkodzoną śrubę na 17 (omyłkowo) i łapała powietrze a po wymianie na większą 19 problem jak ręką odjął :) nie było kawitacji nawet w ostrych skrętach.
"EMI" - wędkarska Romana 4,5m x 1,65m + yama f50 + kilka udogodnień by czas spędzony nad wodą był przyjemny

Od zarania rodzaju ludzkiego w człowieku tkwi nieodparta ciekawość świata, marzenie poznanie tego, co kryje się za horyzontem. Podróż i cel. Kierunek i droga. Marzenie...

Styczeń 05, 2013, 01:20:00
Odpowiedź #12
  • ***
  • Wiadomości: 201
    • olsztyn/enköping
  • Akwen: WJM
Lodka to Monark 5.40   500kg  ( wyzej pisalem)szwedzka produkcja z lat 70.
Nie chodzi mi zeby nia smigac 70km ,badz kupowac cos z lat 2000
tylko zeby wyeliminowac kawitacje przy predkosci 40-45km ( ta predkosc wystarcza mi aby sie przenosic  z lowiska na lowiso )
No wiesz ......jest spora fala masz do przeplyniscia 20km i nie mozesz plynac ....powiedzmy normalnie ....wtedy zaczynasz kombinowac
Podciac pawez? ..hm...bedzie problem z podnoszeniem silnika (tak mi sie wydaje)
Jutro to pomierze
Z przerobieniem linek i ukladu sterujacego.......raczej nie widze problemu
Jutro wrzuce pare fotek jak to dokladnie wyglada i jesli szanowne grono dojdzie do wniosku aby opuscic to.....opuszcze
WJM jak   Wielkie Jezioro Mälaren
Krzysiek

Styczeń 05, 2013, 15:42:50
Odpowiedź #13
  • ***
  • Wiadomości: 201
    • olsztyn/enköping
  • Akwen: WJM
Witam ponownie
Wrzucam pare fotek
Pawez wys 50 cm ,plyta kawitacyjna nizej o jakies 1,5-2cm z dolozonym hudro
Kil nizej od dna lodzi o jakies 12 cm

Kazda rada mile widziana
WJM jak   Wielkie Jezioro Mälaren
Krzysiek

Styczeń 05, 2013, 17:01:33
Odpowiedź #14
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 705
  • Brójce lub.
  • Akwen: Bałtyk
eee kolego w pierwszym poście opisałeś kadłub jako wypornościowy , a ten co podałeś jest najzwyczajniej ślizgowy . Jak by nie wymieniałeś śrub wcześniej to by sugerował że tuleję gumowo-metalową masz zerwaną , ale tera hm .... rozumiem ze silnik trymowany optymalnie , śruba dobrana wysokość zawieszenia silnika optymalna , poddaje się  :( . Może faktycznie tak nie udany kształt kadłuba ? Warto by popytać innych użytkowników tych samych kadłubów .
biała z szarym silnikiem i granatowa z czarnym