Skocz do zawartości

lewe powietrze na srubie


Rekomendowane odpowiedzi

Witam i pozwole sobie o nowy watek gdyz nie znalazlem na forum wytlumaczenie tzw lapania przez srube lewego powietrza

No tak mi sie wydale iz wina lezy w lapaniu powietrza.

Problem wyglada mniejwiecej tak:

Lodka Monark 5.40m  500kg (camping),silnik zaburtowy johnson 60 ( niedawno wymieniony z johnson 40 )

Gdy lodka jest w slizgu i fala idzie z lewej str wszystko jest oki , jesli fala idzie z prawej str ....sruba lapie lewe powietrze

Wzrastaja obroty silnika a predkosc spada

Musze wtedy zrobic zwrot o 15-20 proc do fali i lodz na nowo sie rozpedza

Im wiecej osob na pokladzie tym czesciej sie to zdaza :(

Czytalem fora zagraniczne i ludzie stwierdzaja iz wina lezy w kadlubie ( kilowka )

Prosze szanowne grono o rade i podpowiedzi

Nie wiem moze wiekszy silnik? ( w wiekszosci forach uwazaja ludzie ze 60 to max )

Rozuniem ze jest duuuza roznica miedzy 60 i 60

Niedawno dolozylem hydro platy no i .....moze jest ciut lepiej

 

Dorzuce fotke na ladzie i w slizgu

201004230241.jak-zmniejszyc-fotke_pl.jpeg.ac535d657c99a28b1130060b0689e1e6.jpeg

DSC00057.jak-zmniejszyc-fotke_pl.jpeg.e1ca5d62d4ffedda001debf63ce58d87.jpeg

fotka_zmniejszona.thumb.jpg.cf15245b8baf33063f17bfef9eb47171.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oki

Srube zamowie w poniedzialek

No stara owszem ....hm.... naplynalem na jakies kamienie i nie jest pierwszej swiezosci

Moze jutro podjade do lodzi ,wymontuje srube  i pomierze rufe,paweze,kolumne silnika etc etc

powinienem zrobic to juz dawno ...no ale zawsze jest cos wazniejszego ;)

Trzy platowa czy cztero ??????

Roznie ludzie mowia

Niby cztero nie daje mocy ...no ale szkodzi ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 łopatowata daje większa sile tak jak w aucie byś miał napęd na 4 kola a na 3 koła.... czyli jeśli ruszasz zrywnie... i ciągniesz coś ciężkiego to się przydaje....

 

jak będziesz mierzyć to zmierz jaka masz wysokość miedzy kadłubem (dnem) a płyta anty kawitacyjna nad śruba ....

 

jeśli masz nie równe dno to tyczka długa ...  i od niej zmierz... ile jest płyta niżej niż linia dna...

 

 

 

kolego pamiętaj ze moje wypowiedzi traktuj jako porady a nie wyrocznie... jestem samoukiem ... i nie posiadam wiedzy stoczniowej...:(

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No .....dno jest w ksztalcie lejka ( kilowka )

Jutro pomierze i cykne pare fotek

Wlasnie problem lezy w tym kilu ( tak czytalem na forach,a wiadomo ze to kopalnia wiedzy )

W zasadzie z lodzi jestem zadowolony i nie chcialbym wymieniac,pykam nia juz 4 lata i na jesien zaczalem ja "remontowac "

Wywalilem wszystko co bylo w srodku ( zabudowy i podloge ) , okazalo sie ze grodzie byly beznadziejnie zrobione i zalegala woda......chyba z 1000lat ( zgestniala ze starosci )hihi

Grodzie porobione,dodatkowa " owiewka " prawie skonczona

Zastanawiam sie tylko czy siedziso-schowki robic w drewnie (mahoniu) czy w zywicy (biale )......tu jest duuza zagwostka :)

Dzieki za podpowiedzi

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilówka w zasadzie na dużych prędkościach nie za bardzo do pływania , ten kil wprowadza turbulencje , tak że nie dziw się że masz problemy na dużych prędkościach , każdy kadłub wypornościowy ma max. graniczną prędkość wyliczaną przy projektowaniu , powyżej której jest problem .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile się nie mylę to fotka przedstawia ,,kormorana" . Pierwotnie to była motorówka w stoczni ,,Teligi" dołożyli balast , maszt i żagle. Dużo wędkarzy pokupowało jachty żaglowe ,, z demobilu" , wyrzucili balast i takielunek , założyli silniki i hulają jak się patrzy.

Problem w takich starociach do wzdłużniki denne. Trzeba usztywnić dno do większych prędkości bo inaczej zachowuje się jak niedopompowany gumiak. Oryginalnie dno jest proste. Ostróda naklepała tego tysiące pod nazwą ,,Kormoran" . Teliga nazwała to ,,Skipper" ale, tak na prawdę to  jest  ,,Crescent".

 

Przerwę w falszkilu, po balaście dobrze jest uzupełnić . Nawet dopasowaną i przykręconą na sikaflex dębiną . Trzeba też zrobić dwa korki spustowe na krańcach  przerwy po balaście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemyśl montaż hydrofilów - dodatkowych płetw przykręcanych do płyty antykawitacyjnej. Koszt ok 100zł nowa, a dość dużo poprawiają w prowadzeniu łodzi, zakrętach i wychodzeniu w ślizg. Poczytaj i pooglądaj w necie, może to jest właśnie to czego potrzebujesz. Jeśli chcesz sprawdzić to daj znać mam po swoim starym marcurym 50km, leża i się kurzą bo teraz mam silnik stacjonarny :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym opuścił silnik o kilka cm i po robocie  ;D ale wiem że (tak jak u mnie ) może być problem z podcięciem pawęży i całą resztą (linki, sterociągi itd). może na próbę jakiś wspornik wyspawać i na nim opuścić silnik?

 

Może też być powodem zbyt mała śruba lub krzywa jedna z łopatek - na jednym z naszych parkerów tak było, że wymienili nam uszkodzoną śrubę na 17 (omyłkowo) i łapała powietrze a po wymianie na większą 19 problem jak ręką odjął :) nie było kawitacji nawet w ostrych skrętach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lodka to Monark 5.40  500kg  ( wyzej pisalem)szwedzka produkcja z lat 70.

Nie chodzi mi zeby nia smigac 70km ,badz kupowac cos z lat 2000

tylko zeby wyeliminowac kawitacje przy predkosci 40-45km ( ta predkosc wystarcza mi aby sie przenosic  z lowiska na lowiso )

No wiesz ......jest spora fala masz do przeplyniscia 20km i nie mozesz plynac ....powiedzmy normalnie ....wtedy zaczynasz kombinowac

Podciac pawez? ..hm...bedzie problem z podnoszeniem silnika (tak mi sie wydaje)

Jutro to pomierze

Z przerobieniem linek i ukladu sterujacego.......raczej nie widze problemu

Jutro wrzuce pare fotek jak to dokladnie wyglada i jesli szanowne grono dojdzie do wniosku aby opuscic to.....opuszcze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eee kolego w pierwszym poście opisałeś kadłub jako wypornościowy , a ten co podałeś jest najzwyczajniej ślizgowy . Jak by nie wymieniałeś śrub wcześniej to by sugerował że tuleję gumowo-metalową masz zerwaną , ale tera hm .... rozumiem ze silnik trymowany optymalnie , śruba dobrana wysokość zawieszenia silnika optymalna , poddaje się  :( . Może faktycznie tak nie udany kształt kadłuba ? Warto by popytać innych użytkowników tych samych kadłubów .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sruby jeszcze nie wymienialem

W poniedzialek pogadam w sklepie co proponuja i zamowie

A czy wypornosciowa ? ...hm...tak mowilem ? Pisalem ze kilowka bo tak mi to wyglada

Jako czlowiek nieobtrzaskany w tym temacie pozwolilem sobie o zamieszczenie fotek ;)

A czy i jakie dno to szanowne grono bedzie wiedzialo lepiej

Rozumiem ze na pierwszy ogien musi isc sruba ( oczywiscie  czy pomoze mozna bedzie sprawdzic na wiosne po wodowaniu)

Jeszcze jakies sugestie panowie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kadłub bardzo podobny do kormorana. To i problem też. Silnik powinien iść głebiej w wodę. Minimum  2,5 cm poniżej zrębu dna. albo odsadzony od pawęży.

 

Ze śrubą bym się wstrzymał. Chociaż zapasowa zawsze mile widziana.

Na próbę pokombinuj z podchylaniem silnika. Podnieś o jedno oczko na szpilce  , najwyżej dwa.

Rufa ma dużą wyporność i rozmieszczenie balastu/ załogi też będzie miało wpływ na prawidłową pracę spodziny.

Zrób też próbę z balastem/załogą na rufie przy obecnym ustawieniu , po wyjściu w ślizg.

Schowek01.jpg.08634a9e4539fca36dc65f09b80bcbbf.jpg

Schowek02.jpg.6939872ba58d80f1cb5cab15a229ef50.jpg

Schowek03.jpg.95a85217a0745c6a962636b0e6ed2b13.jpg

Schowek04.jpg.97a41020266c71f86bdaf8b63188e7d7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie jest dla Ciebie problemem laminownie bądź choćby struganie drewna, - spójrz na kil - masz ścięty "tępo" i szeroko koniec kila.

zrób spływ kila, czyli dorób końcówkę która będzie zwężać kil do grubości np 5 mm. Taką doklejkę wklej zaraz za kilem - zwężeniem w stronę rufy. Znacznie poprawi to opływ wody na kilu i zmniejszy zawirowania napływające na śrubę. reszta rad jak Mikijet...

Jeśli nie udało mi się tego jasno wyrazić - daj znać narysuję  :)

Pozdrówki

Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, tak płyta antykawitacyjna wyraźnie jest wyżej a powinna być niżej ok 2 - 3cm, więc w sumie 5cm do opuszczenia - ten sam problem jak u mnie. Niestety ja już nie mogę opuścić, musiał bym dorabiać wspornik i wymieniać sterociąg, bo mam naciągnięty na max. 

 

Przy okazji spojrzałem na swoje hydrofile, są pod kątem (do góry ) a u Ciebie na płasko (poziomo) może je podmienić - u mnie bardzo poprawiły zachowanie łodzi i mnie nie kwituje śruba.

DSC_0425.jpg.963aee6d9311d20792e034fc7d067760.jpg

20120313332.jpg.103261d9dec9f15f1ccaea709199608d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie ...czy sie dobrze rozuniemy ....

Plyta anty kavitacyjna jest 1.5-2 cm powyzej dna

Rozumiem ze powinienem opuscic o jakies 2,5 cm a najlepiej o 4-5cm

....hym....samo opuszczenie nie robi problemow ...problem bedzie w (zdjecie nr 1 ) przerobieniu skorupy

Przy obnizeniu silnika o 4-5 cm nie bedzie mozliwe podniesienia silnika ....hym .....nie no w zasadzie jest to do zrobienia ....tylko troche maty i zywicy

A co powiecie o dnie ?

Za kilem zrobie zwezenie tak jak radzi Adam ,tylko daj znac czy strugac czy dokleic

Jeszcze jedno pytanko ......dno pojechac jak do tej pory farba do lodzi czy moze pokryc zelkotem ??

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...