Ankieta

Jaka jest Waszym zdaniem najlepsza farba antyporostowa ?

SeaLine
14 (16.5%)
SeaJet
13 (15.3%)
Oliva
7 (8.2%)
Hempel
6 (7.1%)
International
13 (15.3%)
Epifanes
2 (2.4%)
jeszcze nie wiem :)
30 (35.3%)
Plastimo
0 (0%)

Głosów w sumie: 85

Autor Wątek: Najlepsza farba antyporostowa (antifouling)  (Przeczytany 74479 razy)

Marzec 26, 2013, 16:28:32
Odpowiedź #30
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 724
  • Starszy Sternik Motorowodny
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Trochę czasu minęło odkąd pisałem o antyfoulingu i przyznaję, że zapomniałem o obiecanym opisie działania antyporostu marki Sea-Line :)

Kadłub został pomalowany zgodnie z zaleceniami sprzedawcy i producenta choć nigdzie było informacji (która okazuje się być bardzo przydatna) o pomalowaniu dodatkowego pasa przy linii wody. Na początku był podkład epoxy (bosman od olivy) położony wałkiem (kilka warstw) po czym została położona warstwa antyfoulingu Sea-Line. Pomalowałem 3 warstwy, grubo, wałeczkiem :) z zachowaniem  wszystkich odstępów temperatur itp itd. Łódź pływa max 60km więc produktem trafiłem w swoje zapotrzebowanie. Jednostka stała ok 3 miesięcy na Zalewie Zegrzyńskim, który oprócz tego, że jest lokalną "kałużą" dla Warszawy i okolic to jest niesamowicie zagloniony, nie widziałem drugiego takiego zbiornika. Po wyciągnięciu z wody na koniec sezonu kadłub wyglądał jak na zdjeciach. Moim zdaniem efekt jest rewelacyjny, farba sprawdziła się w 100%, jedyne ślady glonów są wzdłuż linii wody ale bez problemu można je zmyć szmatką. Ze swojej strony polecam i w tym roku nową łódź na pewno wymaluję farbą Sea-line :) Dla porównania wrzucam zdjęcie obecnej mojej łodzi, która tylko przez miesiąc stała na zalewie obok starej i miała jakiś inny antyporost od poprzedniego właściciela...
Marcin.

Tige PRE2000i SLM COMP 5.7 V8 260KM DirectDrive

Marzec 26, 2013, 18:22:09
Odpowiedź #31
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 132
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Marcink miałem ten sam problem i w końcu na Zalew Zegrzyński wybrałem  farbę podkładową SEAJET 117 Mulitipurpose Epoxy Primer 5 warstw i farbę antifoulingowa SEAJET 035 Hard Racing 4 warstwy. Łódź zwodowana w maju w październiku  wyjęta z wody i okazuje się że dno lekko pokryły glony( raczej szlam śliski 1mm grubości) oczywiście nie w każdym miejscu. W czasie powrotu do domu podjechałem na myjkę ciśnieniową. Kupiłem Star Brite, popsikałem trochę (zaczęło  :o się pienić)  do gardła wleciało- pali jak cholera zalecam maskę. Myjka w ruch i po 10 minutach dno wyglądało jak nowe  :D no prawie jak nowe. Jeżeli na ZZ to z całą pewnością mogę polecić te produkty, które sam zastosowałem. W tym roku nic nie robię z dnem i zobaczymy jak po drugim sezonie będzie wyglądało dno.
Pozdrawiam Adam.

Marzec 26, 2013, 18:41:55
Odpowiedź #32
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 132
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Trochę słaba fotka, łódź umyta i widać że na dnie nie ma żadnych glonów. Dość dobrze zeszły od samego pistoletu z myjki ciśnieniowej.
Pozdrawiam Adam.

Marzec 28, 2013, 12:28:27
Odpowiedź #33
  • ****
  • Wiadomości: 325
  • Sail fast, Live slow
    • Kołobrzeg
    • SEA-LINE
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Kadłub został pomalowany zgodnie z zaleceniami sprzedawcy i producenta choć nigdzie było informacji (która okazuje się być bardzo przydatna) o pomalowaniu dodatkowego pasa przy linii wody.

 ;) dzięki za docenienie rady ;) -  stosuję tą metodę i polecam od wielu lat bo bardzo się sprawdza w praktyce,  niestety w TDS  trudno wstawiać takie koniki - po to jest Wasze forum  8)

.. farbę podkładową xxxxxxx 5 warstw i farbę antifoulingowa xxxxxx 4 warstwy.

łooooooł - lekko licząc 9 warstw
kolega "chuchał na zimne"??? czy były jakieś inne przesłanki ??? czy może ja czegoś nie rozumiem???
mogę prosić o wyjaśnienie takiej decyzji - gdyż jestem przyznam szczerze "zaszokowany" - tyle materiału, pracy i koszty... 
zastosowany system to prawie 2 razy więcej pracy przy aplikacji niż inne systemy,  + aplikowano 2 warstwy więcej niż zaleca sam producent.

proszę o odpowiedź.


Marzec 28, 2013, 19:32:50
Odpowiedź #34
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 132
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Jeśli chodzi o warstwy to faktycznie troszkę więcej tych warstw dałem niż zaleca producent. A producent zaleca do laminatu 3-4 warstwy, mi została jeszcze jedna puszka to pomalowałem kolejną warstwę.
Opis producenta:
http://www.farbyjachtowe.pl/images/pdf/Seajet_117_%20Mulitipurpose_%20Epoxy_%20Primer.pdf

Antifouling- położyłem 4 warstwy, zalecane dwie  plus ewentualnie na krawędziach trzecia warstwa.
Opis producenta:
http://www.farbyjachtowe.pl/images/pdf/Antifouling_Seajet_035HARD_RACING.pdf

Kupiłem dość okazyjnie na targach Wiatr i Woda 2012 w Warszawie z 25% rabatem :) to i na warstwach nie oszczędzałem.
Zobaczymy na ile sezonów wystarczy, jeden już po za mną i dno wygląda na nietknięte 8) tu ząb czasu nie zadziałał.

Pozdrawiam Adam.

Kwiecień 17, 2013, 15:15:19
Odpowiedź #35
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
    • Warszawa
Tak zabezpieczony jacht to niestety rzadkość , a Kolega po prostu pomalował zgodnie z wymogami większości producentów  farb jachtowych czyli 4-6 warstw podkładu anty-osmozowego i 2-3 warstwy farby anty-porostowej . jak coś sie robi to zrobić dobrze i zapomnieć .

Kwiecień 17, 2013, 16:40:28
Odpowiedź #36
łooooooł - lekko licząc 9 warstw
kolega "chuchał na zimne"??? czy były jakieś inne przesłanki ??? czy może ja czegoś nie rozumiem???
mogę prosić o wyjaśnienie takiej decyzji - gdyż jestem przyznam szczerze "zaszokowany" - tyle materiału, pracy i koszty... 
Wydaje mi się że kolega malował tak aby uzyskać odpowiednią grubość farby wynikającą z podanego przez producenta zużycia farby na m2. A że malował cieniej niż grubiej - to wyszło więcej warstw....
Pozdrówki
Adam

Kwiecień 18, 2013, 14:14:15
Odpowiedź #37
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
    • Warszawa
Grubość warstwy wodoszczelnej anty-osmozowej to 240 mic . daje to ok. 4-5 warstw przy malowaniu wałkiem. Tak zalecają producenci . niestety robi to  już sporą ilość farby i czasu malowania .

Kwiecień 22, 2013, 11:44:20
Odpowiedź #38
  • ****
  • Wiadomości: 325
  • Sail fast, Live slow
    • Kołobrzeg
    • SEA-LINE
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
240qm to minimum zabezpieczenia antyosmotycznego. 4-6 warstw faktycznie wychodzi jeżeli używacie podstawowych podkładów epoksydowych w których zawartość epoksydu wynosi ok 50-60% a reszta to rozcieńczalniki. wraz z warstwami rosną koszty a czasu nikt nie policzy.
zamiast tylu warstw może warto zastosować typowe 100%epoksydy antyosmotyczne. mimo że są droższe to przy 4 warstwach będziecie mieli ponad 400qm zabezpieczenia a nie tylko 240qm.
polecałbym taki system:
- jedna warstwa Lightprimer GFK (60 qm na sucho)
- dwie warstwy Antyosmotyczny HS (2 x 150 qm na sucho)
- jedna warstwa  Lightprimer GFK (60 qm na sucho)
no i na to antyfouling.

Październik 03, 2013, 09:31:50
Odpowiedź #39
  • ****
  • Wiadomości: 325
  • Sail fast, Live slow
    • Kołobrzeg
    • SEA-LINE
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
pozwolę sobie odświerzyć, bo właśnie otrzymałem wiadomość od Jima (Finlandia):

Sent: Wednesday, October 02, 2013 2:04 PM

here is a picture after one summer with your antifouling color, your paint is working well..



[/URL]


Październik 25, 2013, 20:24:17
Odpowiedź #40
  • **
  • Wiadomości: 42
    • Barty
  • Akwen: WJM
a co podpowiedzą fachowcy na starą holenderską wypornościówkę ze stali ? Będę wdzięczny za wszelkie porady jakie zastosować farby (podkład i antyfoul czy tylko antyfoul) ile warstw itp.

Październik 25, 2013, 21:59:40
Odpowiedź #41
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2436
    • Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne
Na tej stronie znajdziesz odpowiedzi na swoje wątpliwości i pytania.
http://www.farbyjachtowe.pl/

Październik 26, 2013, 09:17:52
Odpowiedź #42
a co podpowiedzą fachowcy na starą holenderską wypornościówkę ze stali ? Będę wdzięczny za wszelkie porady jakie zastosować farby (podkład i antyfoul czy tylko antyfoul) ile warstw itp.
Mam ten sam problem. Jeżeli nie ma tutaj fachowców od zabezpieczania stalowych
śródlądowych krążowników, to może podpowiecie gdzie ich szukać?
Jak na razie ustaliłem że część podwodną po wyslipowaniu mojej 5- tonówki 
będę czyścił fosolem i zmywał wodą. Powierzchnie ponad linią wodną po czyszczeniu
fosolem, przemyciu wodą i benzyną ekstrakcyjną chcę zabezpieczyć podkładem? farbą? Corina.
Nie wiem czym i jak się zabrać za część podwodną.
Za każdą poradę i podpowiedź z góry dziękuję bo będzie poszerzać moją marną wiedzę.

Październik 26, 2013, 10:18:28
Odpowiedź #43
Stal to wdzięczny materiał ale potencjalna korozja ( za to bez osmozy).  Najlepiej wypiaskować dno i pomalować dobrą farbą antykorozyjną (Epoxyd). Ideałem jest ocynk albo kadłub ze stali niuerdzewnej.
Kadłub trzeba dobrze zabezpieczyć systemem antykorozyjnym.
Dalej to już z górki.
Antyfouling dobiera się do materiału, który ma zabezpieczać i do akwenu na jakim łódź ma być eksploatowana.
Generalnie używałbym wyrobów stosowanych przez budowniczych statków (Sigma, Jotun, International, Hempel, CMK  itd)

P.S. Nie kombinuj z Hammerite albo z Coriną . Jak dobrze się wczytasz to zwrot ,, stosowana również w okrętownictwie" nie oznacza dobrego zabezpieczenia. Różne rzeczy się stosuje w okrętownictwie z papierem toaletowym włącznie  ;)
« Ostatnia zmiana: Październik 26, 2013, 10:25:33 wysłana przez mikijet »

Październik 26, 2013, 12:29:34
Odpowiedź #44
  • Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 600
  • http://instagram.com/stercikpiotr
    • Świnoujście/Przytór
  • Akwen: Wody lokalne
Na stalowym kadłubie można zasosować też ochronę katodową... Założyć anody i niech się utleniają. Nasze zaburtowce też przecież są chronione tym sposobem.
Piotrek - Cortina 480 Pilot + Yamaha F50