Skocz do zawartości

obroty śruby


Rekomendowane odpowiedzi

witam.

mam takie pytanie: jakie są typowe obroty minimalne i maksymalne srub?

chodzi o to ze mam sam silnik stacjonarny i musze teraz do niego szukac przekładni. i wolałbym jednak trafic w odpowiedni zakres predkosci obrotowych wałka na wyjsciu z tejże przekładni.

najlepeij jesli ktos sie orientuje w predkosciach obrotów srub uciągowych bo cały naped bedzie do  łodzi wypornosciowej montowany wiec predkosci podrózy nie beda za wysokie.

pozdrawiam

 

tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to nie jest takie proste  :) , a może jest jak ktoś to robi

 

możesz owszem pójść po całości i  liczyć straty na kadłubie, uślizg na śrubie,  ale musisz znać wyporność, zanurzenie i parametry kadłuba, wyliczyć wektor,  itd.... SŁOWEM POWODZENIA , ale da się owszem dla zapartych. Mój kolega liczył do dla swojej łodzi wybudowanej na zamówienie, złożone wzory.....  wyliczasz skok i śrubę

 

druga opcja do pójść na łatwiznę i wybrać przekładnie do silnika o podobnych parametrach mocy, momentu i łodzi resztę dopieścić śrubą i już.   

 

na początku powinieneś znać zakres obrotowy silnika

 

chodzi tu o zakres maksymalnych obrotów np. 4000-4400, chodzi tu o ustalenie WOT, czyli maksymalne optymalne obroty,

musisz tak dopierać przekładnie i śrubę aby silnik pracował w tym zakresie, inaczej możesz uszkodzić jednostkę, lub nie będzie optymalnie wydajna.

 

następnie musisz przyjąć jakieś założenia co do prędkości

 

np. max. ok. 20-25km/h, więc poślizg na śrubie będziesz miał około 25-30%

 

następnie szukasz przekładni i raczej to co jest dostępne na rynku

 

jeśli dasz przekładnie 2:1 to na śrubie masz 50% obrotów silnika, 3:1 to 33%, itd... im większe przełożenie tym większy uciąg mniejsza prędkość, itd...

 

znając moc WOT silnika, przekładnie z bardzo prosto ze wzoru można dobrać śrubę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silnik jest mocy 55 koni max

ale nie zalezy mi na wykorzystywaniu jego pełnej mocy. to dokładniej silnik matiza, 3 cylindrowy, z pełnym osprzętem. a łódka ma byc taka "spacerowa". no i tu sie pojawił problem jakie przełozenie dobrac ( a jest duzo mozlowisci stosujac rózne przełozenia na wyjsciu z samego silnika). czy korzystniej jest aby srubka kręciła sie szybko i dac mniejszą o małym skoku czy tez zyskam stosując duzą srubę kręcącą sie wolniej.

moc silnika to prawie liniowo 20 koni przy 2tys, 30 koni przy 4 tys i 40 koni przy 4 tysiacach

chcemy uzyskac warunki pracy takie aby przy spacerowym poruszaniu sie łódką (długosc 6 metrów, serokosc 2metry, waga całej 700-800kg), silnik palił jak najmniej paliwa. pomiedzy 2300 obrotów a 4500 silnik ma juz powyzej 90% maksymalnego momentu.

teraz jest etap poszukiwania odpowiedniej przekładni i sruby

pozdrawiam

tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli masz do dyspozycji ok.25KM z silnika.

Ile z tego będzie na wałku śruby? (Opory po drodze do śruby)

Jakie parametry musi mieć sruba (uciąg/napór) co by dała radę łodzi w każdych warunkach ( suma oporów, masa, kształt dna itd) ? Po ustaleniu ( z grubsza) tych parametrów można pokusić się do przymiarki śruby (średnica/skok).

Jaki będzie musiał być moment obrotowy(siła) na wałku śruby żeby utrzymać obroty silnika na poziomie  momentu max (3500obr/min)?

Na koniec  obliczy sie przełożenie przekładni.

Schowek01.jpg.24cc472097fc21e19a6b598a3498d7fe.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silnik Matiza 51KM to bardzo udana jednostka ogólnie, przebiegi rzędu 300tyś km nie są czymś wyjątkowym, czyli tyle co dzisiejszy hi-endowy diesel.

 

nie wiem, gdzie zdobędziesz przekładnie, szukaj coś nie mniej niż 2:1 do 2.5:1, przy uciągu optimum byś miał gdzieś ok. 2.3:1.

 

Potem wrzucisz jakąś standardową śrubę dla tej mocy i przekładni i na podstawie obserwacji skorygujesz ew. śrubę.  Nie da się inaczej, możesz liczyć mnóstwo wzorów i tak na koniec koryguje się obserwacjami na wodzie.

 

ale nie zalezy mi na wykorzystywaniu jego pełnej mocy

 

to nie jest tak, musisz dobrać śrubę do max mocy i najefektywniejszego wykorzystania silnika inaczej, będzie dużo Ci palił,  A że potem będziesz pływał na 2500rpm, a nie na 5000 to już Twoja sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomek po co takie kombinacje ?

 

jest gotowe rozwiązanie, wygląd to tak

http://img1.sprzedajemy.pl/540x405_silnik-zaburtowy-mercury-hp-5734176.jpg

 

ile kosztuje ten Twój silnik, mniej niż śruba do łodzi,

 

ile będzie kosztowała marynizacja silnika (np. kolektory), przekładnia, śruby, pompa, wentylator komory, przeróbka kadłuba, manetka, linka, zegary, więcej niż gotowy używany silnik 2takt 40KM z czego ten 2 tak będzie lepiej sobie radził.  2 suwa 40KM kupisz już za 4000zł z manetką, czasami nawet ze zbiornikiem paliwa,  zakładasz i pływasz.

 

Jak jeszcze popełnisz błędy przy marynizacji zacznie Ci się ten silniczek grzać, przeskoczy ładunek z niezmarynizowanego alternatora lub rozrusznika, aparatu zapłonowego to zapalą się opary i cały twój misterny plan spłonie. Te silniki Daewoo są dobre, ale przecież mają znane problemy z zapłonem, palec rozdzielacz, mizerne kable WN, czasami przegrzewanie się. 

 

piszesz, że będziesz wolno pływał to kup 2 suwa 20KM za 2000zł

 

zamiast rzeźbić to już lepiej kupić tego Persuna skośnookiego 4 suwa 25KM za 4400zł http://allegro.pl/silnik-parsun-25-i3021359687.html

 

myślisz, że jak masz już gotowy silnik, to za dodatkowe 1000zł będziesz miał maszynę, otóż tak się nie da, dużo więcej hajsu trzeba, szukania, kombinowania.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Marcin,

 

a nie mówiłem? nie mówiłem?  :D

 

miałeś rację !!!  8)

 

jak poczytałem na trzeźwo, ile to rzeźbienia, a za 2-4 tysi masz sprawdzone rozwiązanie to bez sensu...

 

inna sprawa, że kupisz zaburtowca, zawsze możesz kiedyś zmienić na inny, większy, mniejszy.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silnik matiza mam za darmo z przebiegiem niecałe 50 tysi. ewentualne naprawy kosztują tyle co pączki na sniadanie. wykonanie kolektora z chłodzeniem mam za darmo bo sam spawam nierdzewkę, mam w pracy w pisdziet nierdzewki w róznych profilach rurach itp.

do całosci tej zabawy brakuje mi tylko tej pierdzielonej przekładni, wału i srubki.

wał to nie bedzie problem. sruba tez nie powinna byc problemem bo z uzywki jest tego całkiem spora masa (co innego ze bedzie trzeba dobrac własciwą). pozdro

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz kolego to pojechałeś po całości  ;)

 

Skoro wszystko masz w cenie pączków na śniadanie, to szkoda umysła nadwyrężać żeby Ciebie wspierać  >:(

Pogmeraj w googlarce albo ebay'u i kupisz se przekładnie używkę, w USA na pewno coś znajdziesz.

Do tego pospawasz co trzeba z nierdzewki i pochwalisz się co wyszło  8)

Co prawda łódka to nie matiz, no ale jak dobrze popatrzeć....... ???  :)

 

Rozumiem, że masz co potrzeba do wyważenie całości a i do hamowni niedaleczko?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silnik matiza mam za darmo z przebiegiem niecałe 50 tysi. ewentualne naprawy kosztują tyle co pączki na sniadanie.

 

jak dobry silnik to weźniesz z 500zł jak nie więcej, sprzedaj go

 

w polskich ogłoszeniach znalazłem nie do końca dobrą przekładnie za 5500zł stara używka

 

na ebayu w USA, za używkę trzeba dać minimum 700$, z przesyłkami wyjdzie Ci ze 3000zł, nie wiadomo czy sprawne nawet.

 

nowa na ebayu ok. 2000$ + transporty i opłaty i też są to przekładnie do dużych motorów V8.

 

tutaj masz w polskim sklepie 2500euro przekładnia ZF  http://www.marineyacht.pl/strona.php?id=6

 

inne polski sklep reklamuje się, że przekładnie reversowe od 2000zł, Tobie wystarczy nieduża, dzwoń pytaj się, czy to będzie 3000zł czy 5000zł http://propellers.pl/index4.html

 

A przekładnia to nie wszystko, teraz wał, przejście z kadłuba i śruba. Sprawdź ile kosztuje ster strumieniowy, manetka, itd... 

 

Inny sposób poszukaj może jakiejś przekładni z maszyny rolniczej, nie ma pojęcia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat trochę zboczył, ale jakby ktoś szukał odnośnie liczenie śrub b. fajny blog Sławomira Kota, POLECAM.

Sporo przydatnych, prostych patentów i opisanych prostym językiem porad, w tym: Jak dobrać śrubę napędową jachtu:

http://skotboats.blogspot.com/2011/03/jak-dobrac-srube-napedowa-jachtu-w-5.html#more

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat trochę zboczył, ale jakby ktoś szukał odnośnie liczenie śrub b. fajny blog Sławomira Kota, POLECAM.

 

Radek, wszystko oki, tylko jak to będzie kleił, to tak szybko padnie w kosztach, jak Ty ze swoim katamaranem i będzie dużo marzeń i tylko marzeń.  I po co Radek Ci te wyliczenia ? dużo się naliczyłeś, mało zrobiłeś, co z tego, że wyliczy Kolega, że najlepsza przekładnia, to 2.37:1 i taką myślisz, że kupisz za 500zł ?. Rzeźby nie opłaca się dopóki można coś kupić za podobną kasę seryjnego. Seryjne jeszcze sprzedaż i jakaś kasa do zwrotu, a patenty tylko po cenie złomu...   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega w pierwszym poście pytał: "jakie są typowe obroty minimalne i maksymalne śrub?", potem rozmowa zeszła na rzeźbe i mieliście mocne, racjonalne argumenty na nie, z którymi nie sposób się nie zgodzić.

Znalazłem ciekawe info o liczeniu śrub i nie tylko to zapodałem, bez zobowiązań, może ktoś kto trafi na temat "obroty śrub" może z tego linku skorzystać.

 

Co do mojego katamaranu, projekt zaczyna się krystalizować i w końcu powstanie, pisałem na wstępie "rok lub dwa".

Rozważam jeszcze kilka nietypowych rozwiązań i właśnie szukając info znalazłem ten, jak sądzę, bardzo interesujący blog, a ponieważ - moim zdaniem - informacje pasują do tematu, to zapodałem, może się komuś przyda.

 

Po co mi te wyliczenia wolę nie pisać, bo już wiem jaka będzie Wasza reakcja, sam z siebie też potrafię się śmiać.

Może bym i pytał na forum, ale raczej nie pomożecie a od zniechęcania mam własne lenistwo ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym blogu jest wszystko takie proste... Ale jak przychodzi do wyliczeń to kicha. Duże braki w dokładnym oszacowaniu parametrów kadłubów. Dalej to już z górki i nie są potrzebne tak skomplikowane wzory.

 

Dużo prostsze kalkulatory śrub tutaj ; http://forum-motorowodne.pl/silniki-do-lodzi/sruba-napedowa-(wszystko-o-srubach-dobor-sruby)/

 

Natomiast obroty jakie osiągają standardowe śruby to max obroty silnika/przełożenie rewersora czy przekładni redukcyjno nawrotnej. Zwykła arytmetyka. Wystarczy zebrać z netu trochę parametrów najbardziej typowych zestawów napędowych.

 

Tylko jak dobrać uciąg śruby i wg tego dopasować przekładnię do parametrów silnika, na gruncie teorii,  to już niestety wyższa szkoła jazdy. Kalkulatorkiem się nie da. Bez wiedzy o projektowaniu napędów statków pozostaje zdać się na już gotowe i wypróbowane i rozwiązania albo rzeźba, czas i koszty ,,studiów nad prototypem".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale, ale, ale może jakąś strugę zaadaptować

 

kupić skuterek tego typu, co niżej link, często są za grosze uszkodzone z silnikiem (np. 1000zł), aby tylko struga była sprawna,  moc w oryginale 60KM więc jakoś tam, zbliżone parametry strugi do mocy silnika Matiza 

http://allegro.pl/skuter-wodny-yamaha-marine-jet-500t-i3073273401.html

 

Przerzucić wszystko co się da (nawet tunel strugi), trochę pracy z laminatem i bardzo fajny projekt dość niezawodny i w przyszłości nawet łódeczka do odsprzedania, ze względu na możliwość pływania w trudniejszym terenie, typu płytsza woda. Bardzo łatwo do takiego napędu zrobić wsteczny.

 

albo nawet poszukać gotowej strugi, ta poniżej jest do sprzedania za 1200zł, da się to tanio w miarę ogarnąć i po ludzku.

 

http://img179.imageshack.us/img179/9350/dsc00573wn6.jpg

 

I gdybym miał rzeźbić poszedłbym w tym kierunku. 

 

Myślę że nawet  przetrzesz szlaki, tani, mały, niezawodny (te silniki potrafią do 300tyś km przelatać) 4 suwik Daewoo Tico/Matiz, prosty napęd, przy tym stanie co była w tym roku Wisła, idealne dla wędkarzy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...