Skocz do zawartości

Podłączenie dwóch akumulatorów schemat instalacji.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam Kolegów motorowodniaków.

 

Potrzebuje pomocy, przy podłączeniu 2 akumulatorów do motorówki. Jako że mam kilka zabawek które lubią bardzo prąd (echosonda lowrance elite 7x, gps lowrance elite 4 combo, dodatkowa nawigacja z tabletu, ukf, i audio. Często przy wędkowaniu na łowisku (Bałtyk), wyłączam silnik i chciałbym mieć pewność że po jakimś czasie ten silnik odpalę i owe zabawki nie rozładują mi akumulatora, dlatego zdecydowałem się na zakup 2 akumulatora i chciałbym je mądrze podłączyć żeby dawały mi pewność na morzu.

 

Silnik Yamaha F80 BETL.

 

1 akumulator rozruchowy główny mam OPTIMA BLUETOP CCA 815A, MCA 1000A, C20 50AH.

2 akumulator do zabawek to  SAKURA PRO 74AH 680A robiony przez  Bosha, odpowiednik Bosh S4 008

 

Chciałbym żeby podczas płynięcia ładowały się 2 akumulatory, i do tego mieć przełącznik 1 akumulator odpalanie (optima) 2 zabawki (sakura) 3 opcja 2 akumulatory działają na raz. Przełączniki takie widziałem na allegro, ale schematu jak to prawidłowo podłączyć, na jakich kablach już nie, jeżeli któryś z kolegów może pomóc, byłbym wdzięczny.

 

Pozdrawiam all...

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat wałkowany milion razy na forum.

1 rozruch

2 hotel

W dobrej praktyce jest poskładanie ukf i oświetlenie navi pod trzeci aku.

Wbrew pozorom rozruchowy nie musi być największy. Przekroje przewodów można policzyć z bilansu energetycznego urządzeń.

A hebel 0,1,1+2,2 jest bardzo dobry. Najlepszym miejscem dla niego jest szuflada w biurku w domu, ale jeśli Kolega już się na niego zdecyduje to po pierwsze instrukcja jest w środku,po drugie nie ma sensu przy tym heblu zakładać automatycznego separatory ponieważ jako manualny separator będzie służył ów hebel. Potrzebuje Kolega wtedy też Voltomierze do akumulatorow aby móc monitorowac ich poziom naładowania. Bez tego podejrzanie szybko będą kończyły swój żywot...

 

 

Gdzieś jest temat doskonale ilustrujacy jaki jest efekt gdy prund na jachcie robią amatorzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hola hola hola , coś mi tu nie pasuje : dlaczego do rozruchu silnika chcesz używać akumulator  AGM , a do "zabawek" akumulatora  przeznaczonego tylko do rozruchu , jakoś to nie po kolei . Sprawdziłem u wujka google te akumulatory  i wychodzi na to że akumulator OPTIMA  może być rozładowywany cyklicznie i do rozruchu , a akumulator SAKURA jest akumulatorem TYLKO rozruchowym -co za tym idzie nie wolno go rozładowywać cyklicznie bo bardzo szybko doprowadzimy do zasiarczenia akumulatora , a gorzej - możemy doprowadzić  do uszkodzenia prądnicy w silniku który będzie go ładował , bo taki akumulator po rozładowaniu robi bardzo duże obciążenie  i trzeba go ładować urządzeniem nastawnym (np  prostownikiem z regulacją )  żeby prąd ładowania nie przekraczał 1/10 pojemności akumulatora. Alternatory działają na nastawione fabrycznie napięcie , okolice 14v i taki alternator będzie się robił czerwony żeby tylko dogonić napięcie. Ja bym podłączył SAKURĘ jako rozruch, po zgaszeniu sinika bym go odłączał i przechodził na  OPTIMĘ  żeby korzystać z "zabawek" . Trzeba też sprawdzić wydajność prądnicy /alternatora żeby mogły być oba razem .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...