Skocz do zawartości

Remont i przebudowa łodzi desantowej.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Kupiłem sobie ostatnio zabawkę w postaci łodzi z demobilu. Zamierzam ją wyremontować i zabudować w stylu amerykańskiego bass boat.

Pokłady na castingowe mają opierać się na konstrukcji z profili aluminiowych.

I tutaj moje pytanie:

Jak poprawnie wkleić i zalaminować profile?

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2017/11/6/9906907_20171106_150826.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiem całkiem nie złośliwie :)

Niestety w tej chwili nie dysponuję lepszym zdjęciem, ale może uściślę co zamierzam zrobić.

Chcę zrobić ramę z profili aluminiowych które będą podtrzymywały pokład.

Zdjęcie poglądowe:

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/4/4/11332189_maxresdefault.jpg

 

W łodziach aluminiowych wystarczy ramę przynitować do konstrukcji i jest to łatwiejsze.

Jako że moja łódka jest z laminatu muszę więcej pokombinować.

 

Ogólnie planuję to zrobić w taki sposób, żeby cała konstrukcja opierała się na prostokątnych profilach aluminiowych o grubości ścianki 3mm (kolor czerwony).

Profile chciałbym oprzeć na tych wzmocnieniach kadłuba i przykleić.

 

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/4/4/11332073_1.jpg

Następnie konstrukcja zostanie podniesiona do góry na następnych profilach i tam zamontowana rama pod pokład ze sklejki.

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/4/4/11332132_2.jpg

 

Proszę o radę czy dobrze kombinuję i czy będzie się to dobrze trzymało.

Mam zamiar zeszlifować laminat w miejscach łączenia, przykleić aluminium żywicą epoksydową i później oblaminować to matą szklaną. A może jest jakiś lepszy sposób?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego coś jak bas boat?

Czy to ma być łódka wędkarska?

Czy m posiadać cały pokład płaski.

Bas boat ma kokpit i tylko częściowo pokłady wyniesione.

A dlaczego nie center konsol? To teraz jest modne?

Wlaminować dwie wzdłużnice, pokład oprzeć na wzmocnieniach kadłuba,

Jakąś konsolę z kierownicą i fajna łódka będzie.

Dodatkowo nie będziesz łączył technologii laminatowej z aluminium  8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to ma być łódka typowo wędkarska.

Będzie posiadała konsole z kierownicą mniej więcej w części centralnej, oraz dwa pokłady tylny i przedni.

Oparcie pokładu na tych wzmocnieniach kadłuba to pójście po najłatwiejszej linii :)

Chcę żeby pokład był maksymalnie wysoko, bo to ułatwia łowienie w metodzie castingowej:

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/4/4/11332945_GP21_bass_bow_2_b.jpg

 

Nie chciałem wlaminowywać wzdłóżnic gdyż płaska podłoga ma być tylko w części gdzie jest konsola i w ten sposób ucieknę tez trochę z wagi.

 

Tutaj ideał :)

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/4/4/11333007_deck.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Hmm w takim razie zadam inne pytanie.

Szkielet z aluminium będzie podtrzymywała taka drewniana rama jak na zdjęciu poniżej.

Rama nie będzie miała bezpośredniego trwałego kontaktu z wodą ewentualnie tylko podczas opadów (będzie ok 30cm nad podłogą. Jak zabezpieczyć drewno przed wilgocią, mając na uwadze że części styczne z burtą mają być zalaminowane?

I zaznaczam, że rama drewniana nie musi wytrzymać dziesiątków lat mogę ją wymienić po kilku latach.

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/4/12/11417504_20180411_154531.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję Kolego zapoznać się troszkę z przepisami dotyczącymi budowy jednostek pływających.

Dotyczy to wszystkich remontujących w dużym zakresie swoje "projekty"

Zdjęcie które pokazujesz, bardzo przepraszam ale, dyskwalifikuje Twoją wiedzę i całą budowę łodzi.

Ta drewniana rama, jak to nazywasz jest jakimś tam elementem konstrukcyjnym.

Elementy konstrukcyjne nie mogą posiadać takiej ogromnej ilości sęków  :o

 

Proponuję poczytać trochę https://www.prs.pl/__files/parent77/mot_c2_1996.pdf

oraz https://www.prs.pl/__files/parent77/mot_c6_2012.pdf

Lektura wyjaśni wiele spraw i ograniczy proste pytania na podstawowe tematy budowy.

Powodzenia ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję kolego za odpowiedź.

Masz rację moja wiedza w tym temacie jest znikoma i dlatego zadaję pytania na tym forum.

Przeczytałem lekturę którą mi zapodałeś i znalazłem fragmenty odnośnie drewna.

Ale mam kilka uwag:

- Mam darmowy i nieograniczony dostęp do akurat takiej kantówki i mogę wybrać taką bez sęków.

- To nie ma być łódź wyścigowa tylko wędkarska, przygotowana pod moje potrzeby

- Jak pisałem wcześniej gdy z ramą drewnianą będzie działo się coś niedobrego wymienię ją na nową a przepisy odnoszą się do projektowania łodzi które mają wytrzymać długie lata.

 

Czy biorąc to pod uwagę może ktoś zaproponować sposób konserwacji tej konstrukcji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też o tym myślałem, jednak jak napisałem wcześniej moja wiedza z zakresu motorowodniactwa jest marna.

Nie wykluczam, że po sezonie będę chciał zmienić ramę lub ją przesunąć, jedyną metodą będzie metoda prób i błędów.

Dlatego na tym etapie nie zdecyduję się jeszcze na trwałe połączenie wszystkiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Teraz przyszła pora na pawęż :)

Okazało się, że jest przegniła sklejka i trzeba ją wymienić.

Zabrałem się za wycinanie i mam nadzieję że jutro skończę.

Sklejkę mam przygotowaną, będą to 3 warstwy po 15mm.

Mam jednak pytanie czym przykleić oblaminowane sklejki do pawęży? Na forum znalazłem trochę informacji na ten temat, ale niejednokrotnie różniących się od siebie. Na stronach amerykańskich piszą żeby pawęż wklejać na klej montażowy.

Jaka metoda będzie najlepsza?

 

Mam jeszcze pytanie odnośnie wycięcia w pawęży pod silnik. W tej chwili mam przygotowane wycięcie o szerokości 50cm, czy to nie będzie za mało pod silnik mercury 50Hp?

 

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/4/12/11417500_20180412_151353.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób sobie klej poliestrowy (np. żywica z krzemionką)

Posmaruj żywicą sklejkę, nakładaj klej za pomocą metalowego grzebienia

a na to mata 450 przesącz ją żywicą, abo żywica i mata na pawęż i na to sklejka z klejem.

(mata z wywinięciem na burtę

Klej jest po to aby uzupełnić nierówności laminatu na pawęży.

Następnie smarujesz sklejkę żywicą na to mata 450 i posmarowana żywicą sklejka (matę wyłóż na burtę)

na tą sklejkę znowu żywica, mata i posmarowana żywicą sklejka (mata wywinięta na burtę.

To wszystko w grube i mocne ściski i ścisnąć do wyschnięcia.

Po wyschnięciu dwie warstwy maty z wywinięciem na burtę i konstrukcja nie do ruszenia.

Szerokość wycięcia dopasuj do sterociągu silnika.

Dla sterociągu hydraulicznego minimum 550mm

Powodzenia ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sklejkę mam przygotowaną, będą to 3 warstwy po 15mm.

 

 

Mam jeszcze pytanie odnośnie wycięcia w pawęży pod silnik. W tej chwili mam przygotowane wycięcie o szerokości 50cm, czy to nie będzie za mało pod silnik mercury 50Hp?

 

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/4/12/11417500_20180412_151353.jpg

3x15mm plus dodaj do tego między każdą warstwą maty z włókna i się możesz na końcu zdziwić  jak będzie pawęż za gruba :P  merc 50 hp  o ile się nie mylę to na szerokość  zawiesia 55 mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za rady.

Silnik to mercury 50HP ELPTO 2T z 2005 roku.

Wycięcie musiałem zrobić ponieważ pawęż była oryginalnie przystosowana do silnika z kolumną XL.

50cm szerokości miało oryginalne wzmocnienie z blachy i tak też kończą się aluminiowe wzmocnienia.

Zastanawiam się czy szersze wycięcie nie będzie lepsze (możliwość założenia większego silnika).

Wycięcie w lekkie v też będzie chyba ładniej wyglądało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...