Autor Wątek: Remont Łodzi motorowej Windy 22  (Przeczytany 714 razy)

Październik 15, 2018, 19:39:35
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • olesno
  • Akwen: Wody lokalne
Witam wszystkich :) w tym roku zakupiłem łódź motorową Windy 22. Bardzo fajna Norweska konstrukcja z silnikiem stacjonarnym Volvo penta b20 aq130. Kadłub wymaga odnowienia powłok lakierniczych. Chcę ją zabezpieczyć przed osmoza epoksydem na to przejściowy podkład i antyfouling a powyżej linii wody poliuretan. Mam do naprawy rysę na spodzie kadłuba taka jak na zdjęciach na początku płytka jednak przy końcówce już prawie na wylot. Zalaminowałem tyle ile się dało od wewnątrz z duuużym marginesem a było to w miejscu przejścia rysy na wylot. Resztę muszę zrobić od zewnątrz, zastosuje mate szklana zakładając coraz szersze pasy żeby to w miarę wycieniować, muszę zatem wyszlifować rysę i jej okolice aż do laminatu, idzie strasznie ciężko bo na łodzi peeełno farby, na żelkocie widać szary podkład epoksydowy, na tym jakąs ciemnoczerwona farba i na wierzchu antyporostowka która już baaardzo kreduje. Macie jakiś dobry i w miarą przystępny cenowo pomysł na pozbycie się tych powłok? Jak myślicie czy wystarczy zeszlifowanie do samego podkładu epoksydowe go czy jechać aż do żelkotu? Powierzchnia jest spora i miło byłoby to szybko zdjąć :) z góry dziękuję za pomoc i będę się starał sukcesywnie opisywać postępy prac.

Październik 15, 2018, 21:11:49
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 2781
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Powiadasz rysa  ??? Rysa jest na szkle ,ale tak na poważnie tylko szlif i to grubym papierem da pożądany efekt  ^-^

Październik 15, 2018, 21:18:52
Odpowiedź #2
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • olesno
  • Akwen: Wody lokalne
Laminat też ze szkła więc rysa na szkle :) To uszkodzenie to najmniejszy problem, najwięcej roboty z usunięciem tych farb wszystkich... uzbroiłem się w szlifierkę mimośrodową i papiery od 80 w górę, jutro się pomęczę i zobaczę jakie to da efekty

Październik 15, 2018, 22:05:23
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 2781
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
40 to minimum jak nie daje rady to 36 i ekstremalnie 24

Październik 15, 2018, 22:11:51
Odpowiedź #4
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • olesno
  • Akwen: Wody lokalne
Ok, dzięki za radę, dokupię taką gradację.

Październik 16, 2018, 09:48:55
Odpowiedź #5
  • ***
  • Wiadomości: 222
    • Trzebież
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Ja u siebie miałem podobny problem na dziobie. Anty porost jak guma zaklejał każdy papier. Ale wziąłem się na sposób i zacząłem trochę podgrzewać farbę opalarką i sztywną szpachelka z grubsza zeskrobywałem. A potem papier 40 na mimośrodzie.
Tylko trzeba uważać żeby nie zeskrobywać razem z żelkotem. Z wyczuciem.
A ta "rysę" to bym roszlifował na szerokość kilku cm a potem zalaminował kilkoma warstwami maty tylko takiej szarpanej nie ciętej nożyczkami a potem wyszlifował na równo. Ale może ktoś bardziej doświadczony podpowie coś mądrzejszego.
Daj zdjęcia ze środka.

Październik 16, 2018, 11:02:13
Odpowiedź #6
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • olesno
  • Akwen: Wody lokalne
Opalarką chyba się nie odważę :) Mate szklaną zawsze "rwę" a nie tnę, lepiej sie laminuje, nie tworzą się schodki i mysle ze tak zawsze się powinno robić w takich przypadkach. Na dno poszło 5 warstw maty 300 z jak najmniejszą ilością żywicy. Dno jest bardzo sztywne, nie poddaje się pod naciskiem nogi. Ogólnie stan laminatu jest bardzo dobry, nigdzie nie zwiotczały, nie widać oznak osmozy więc po odpowiednim zabezpieczeniu jeszcze dłuuuugo popływa. Mam pytanie odnośnie ilości farb potrzebnych do malowania.
Chcę pomalować część podwodną farbą Oliva Bosman 54 - 4 warstwy, burty 2 warstwy tego samego podkładu, na spód antyfouling a nadwodna część poliuretan, to samo z gorą kadłuba ale to już nieco później. Pytanie do Was-ile mniej więcej kupić tego podkładu i antyfoulingu?? Liczyłem że podkładu powinienem mieć 8 puszek 0.73L ( około 6 litrów) Nie za mało?? a może za dużo?? Nie malowałem jeszcze tymi farbami i nie wiem jak  z wydajnością, czy to, co producent napisał ma odzwierciedlenie w rzeczywistości? Zależy mi żeby do zimy położyć podkład a resztę na wiosnę, nie chcę żeby antyporostówka "leżała" na świeżym powietrzu i się utleniała.
Załączyłem film z pierwszego odpalenia, odpalałem tak jak wczesniej napisałem na plaku, silnik zaciągnął paliwo do pompy i już później sam startował, na filmie wypalił się stan z gaźników i zgasł, ale pali od "strzała" i równo pracuje na wolnych obrotach, bardzo żywo reaguje na otwarcie przepustnicy. Silnik wygląda na bardzo zadbany i mam nadzieję że posłuży. Oczywiście przed pływaniem wymienię olej, filtry i sprawdze chłodnicę oleju czy wszystkow  porządku, zamówiłem tez nowy impeller bo koszt 60zł to nie wiele a pewność większa.
Dotychczas miałem do czynienia tylko z silnikami zaburtowymi których trochę mam ( odsprzedam chętnym) i tam chłodzenie wygląda ciut inaczej bo impeller jest w spodzinie tutaj natomiast pompa wody przy silniku, zastanawiałem się czy w zetce nei ma impellera ale z tego co wyczytałem silnik "zaciąga" przez przekładnię wodę właśnie za pomoca tej pompy przy silniku. Troszkę mnie do zdziwiło bo po opróżnieniu układu chłodzenia impeller pracuje przez chwilę na sucho.
W przekładni tez wymienię olej i zakupiłem nowe osłony - wydechu i krzyżaka, odleję nowe anody cynkowe ( sprawa prosta bo cynk topi się w temp nieco ponad 400*C)
Reasumując-będę wdzięczny za informację o szacunkowym zużyciu podkładu i antyfoulingu na ta łódź.
Przypomnę że długość od rufy do dziobu to 680cm, dno wiadomo krótsze, szerokość od kila do przejścia dno-burta 110cm.
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/ZHH9pXXCmVk" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
« Ostatnia zmiana: Październik 16, 2018, 11:08:49 wysłana przez marcinolesno »

Październik 16, 2018, 11:33:31
Odpowiedź #7
  • ***
  • Wiadomości: 222
    • Trzebież
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Z tą opalarką nie chodzi o to żeby farba smażyła się na łodzi tylko żeby zrobiła się ciepła. Trochę bardziej jak w upalny dzień kiedy słońce operuje na łódkę.

Październik 16, 2018, 14:01:36
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 1535
    • Warszawa
    • Usługi szkutnicze
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Farby można policzyć z m2 i wydajności, nie wiem tylko po co aż 4 warstwy 54... Można dla zagruntowania dać 54 i później 77 x 2 poniżej linii wody. Powyżej lw zastosowanie podkładów ma wpływ tylko na końcowy efekt przy zmianie koloru z białego na np granat, nie ma szpachlowania a na Epinox ie widać nierówności.
Utlenianie antyporost to bajki jakieś. Na każdej puszce jest napisany maksymalny czas przed wodowaniem. Jeśli Kolega będzie czekał 8msc do malowania to epoksydy będzie trzeba trzeć co do najprzyjemniejszych prac nie należy.
Stopy wody pod śrubą.
Pzdr Adam.

Październik 16, 2018, 14:03:55
Odpowiedź #9
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • olesno
  • Akwen: Wody lokalne
Czytałem że im grubsza powłoka epoksydu na łodzi=lepsze zabezpieczenie. Radzisz malować poliuretanem bezpośrednio na żelkot? Bosman 54 dlatego, że łatwiej się aplikuje od tego 77, jest bardziej rzadki.

Październik 16, 2018, 14:40:03
Odpowiedź #10
  • *****
  • Wiadomości: 1535
    • Warszawa
    • Usługi szkutnicze
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Wszystko zależy od przygotowania powierzchni i tego jakimi farbami do tej pory był okręt malowany. Ja powyżej lw raczej epoksydów nie używam, chyba że podłoże bardzo zniszczone. Jeśli Kolega coś lakierował to wie że warto najpierw prysnąć mgiełkę a dopiero potem docelową warstwę. Ja na kadłub dodatkowo kładę bezbarwny PU.
Co do 54 to pewnie że łatwiej się go aplikuje ale praca ta sama przy 77 a powłoka odpowiednio grubsza.
 To tak jak z matami do laminowania, zamiast 150 na początek kładę 300, praca ta sama a 2 x grubiej.
Stopy wody pod śrubą.
Pzdr Adam.

Październik 16, 2018, 14:46:22
Odpowiedź #11
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • olesno
  • Akwen: Wody lokalne
Obecnie spód łodzi pomalowany jest tak: epoksyd-jakaś ciemno czerwona farba-niebieski antyfouling, boki nie były malowane, są w oryginalnym żelkocie

Październik 16, 2018, 14:55:47
Odpowiedź #12
  • *****
  • Wiadomości: 1535
    • Warszawa
    • Usługi szkutnicze
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Ciemno czerwona farba to też pewnie epoksyd, warto sprawdzić jakimś rozcienczalnikiem. Skoro reszta jest w zelkocie to po co Kolega Maluje? Zmiana koloru? Takie jeszcze pytanie, jeśli obecne farby pod lw dobrze się trzymają to po co to zdzierac? Nadmiar czasu?
Stopy wody pod śrubą.
Pzdr Adam.

Październik 16, 2018, 14:57:45
Odpowiedź #13
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • olesno
  • Akwen: Wody lokalne
Są gdzieniegdzie wyszczerbienia w żelkocie, małe ubytki, chcę to poszpachlować i pomalowac żeby było na cacy.
Jak sprawdzić czy ta czerwona farba to epoksyd? Rozumiem że zeszlifowanie tylko antyporostówki az do podkładu wystarczy i na to odświeżające warstwy podkładu?

Październik 16, 2018, 15:02:55
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 1535
    • Warszawa
    • Usługi szkutnicze
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Warto zaprawki porobić i spolerowac całość zamiast malować. Ja wolałbym mieć łaciaty okręt niż malowany.

Przetrzeć ją szmatą z agresywnym rozpuszczalnikiem. Jak kolor zostanie na szmacie to antyporost, jak nie zostanie na szmacie to epoksyd.
Należy ocenić jakość powłok i uzupełnić ubytki w epoksyd ie, umyć antyporost z brudu i nalotu i położyć nowy antyporost.
Stopy wody pod śrubą.
Pzdr Adam.