Skocz do zawartości

Sterowanie Jet-Thruster


Rekomendowane odpowiedzi

Witam  . Zainteresowałem się tym systemem i sporo poczytałem o nim w internecie . System ten ma wieksze zalety niż stery strumieniowe . Nie trzeba robić dużych dziur i tuneli w kadłubie  . Jest bardziej niezawodny,prosty konstrukcyjnie i łatwy w serwisowaniu .Wszelkie ewentualne naprawy mozna dokonywac bedac na wodzie . System to typowe polączenia hydrauliczne elementów . Jedyną wadą tego systemu jest jego cena w wykonaniu firmowym . W zaleznosci od ilosci par sterów ( tyl ,przód ) wynosi okolo 5000$ (dolarow)  . Ze wzgledu na prostote konstrukcyjna postanowilem znalesc takie odpowiednie elementy systemu na naszym rynku . I wszystkie znalazłem . Sercem tego systemu jest pompa wody o duzym wydatku i silnik 12v o sporej mocy . Znalazlem pompe o wydajnosci 25m3/h (wlot/wylot 2 cale ) obroty max 3600// min  co daje wyplyw wody z dyszy 6,8 litrów /sek . Silnik 12V od wyciągarki (bez reduktora ) obroty 4000/min i aż  9 KM !!!  Pompa ta wymaga 5,6 KM ale lepiej miec nadmiar mocy . Reszta "gratkow" to typowe zawory kulowe ,zawory elektromagnetyczne z cewka 12v (dwa lub cztery ) ,kolanka ,trójniki , przejscia burtowe wykorzystane jako dysze  i węże połaczeniowe . Ceny elementow sa rózne w zależnosci czy stal ocynkowana ,mosiądz ,stal nierdzewna . Zliczajac wszystko po cenach obecnych wyszlo w granicach 3 ,5 tys - 4,5 tys . Kupując ster strumieniowy placimy  4,5 -5 tys plus koszty montazu .  Sterowanie Jet-Thruster wykona kazdy kto montowal lub naprawial instalację wodną w domu  .Jest o tym systemie i montazu sporo filmow na YouTube .Czy ktoś z kolegów już coś takiego popelnił ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro tyle danych jest to pewnie pobór prądu też policzony? Koledze łatwiej.

Zdjęcia niech Kolega wstawi, bo przy tym opisie vetus odpada na dzień dobry. Niezależnie czy strumień czy głębina.

 

P.S. No i koszt steru w granicach 5k to pojęcie względne bo ceny zaczynają się niżej. Koszt montażu to od 1000 przy wystawieniu tunelu z silnikiem zależnie od dostępu , miejsca montażu pilota i podłączenia Aku przez separator do silnika lub przez regulator do panelu. Lub to i to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawości obejrzałem teraz kilka filmików demonstrujących montaż takiego systemu , i w moim odczuciu biorąc pod uwagę fakt że niedawno sam montowałem ster strumieniowy to ten system Jet-Thruster jest bardziej skomplikowany , zajmuje wiecej miejsca niż zwykły ster strumieniowy , dziury w kadłubie i tak trzeba wycinać i tak ,a cena steru obejmuje przeważnie cały zestaw montażowy max 4000zł , a montaż ogarniesz bez problemu sam .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaletą tego systenu jest ,ze mając jedna pompę i silnik mozna w zaleznosci od potrzeb mieć ster dziobowy i rufowy co trudniej zrealizować sterami strumieniowymi ktorych trzeba niec  trzy a to jest kosztowne . Nie zgodzę się ,że instalacja tego systemu jest bardziej skomplikowana . Zużycie pradu jest w zaleznosci od mocy silnika . Oczywiscie plynie duzy prąd w momencie rozruchu przy tej mocy co podalem  , Ale tak jak przy sterach strumieniowych dzialanie jest krótkie . Zazwyczaj sa dwa lub trzy akumulatory polaczone równolegle i ladowane z alternatora 150A ( taki zalecają ) . Zadałem pytanie czy ktoś już ma lub sam mysli nad tym tematem w celu wymiany informacji .Ja osobiscie sukcesywnie kupuję już potrzebne elementy systemu . W całość to wszystko ogarnę zapewne nie w tym sezonie bo mam co robic innego . Mam juz pompe i silnik i mozliwość dokonywania prób . Juz na tym etapie wypadło to obiecująco . W tym systemie moge pompe z silnikiem usytuować  w dowolnym miejscu na dziobie lub rufie i to niesymetrycznie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do dziurek , to w strugowodnych są trzy razy większe od tych  co w tym systemie .  Robiąc takie "kuku" łodzi trzykrotnie serce mniej boli  ;D  Ster strumieniowy w tunelu wymaga zabezpieczenia przed inwazją wszelkiego syfu z roślinnością włącznie ;Tu tego zabezpieczenia brak bo jest niepotrzebne . W strumieniowym śrubka się zablokuje lub uszkodzi . A tu nie ,bo nie ma takowej . W tym systemie mozna wyprowadzić dodatkowe połączenie  do hydrantu na burcie .W razie pożaru nie trzeba wzywać straży pożarnej . Oczywiście to żart ,ale możliwość ;D jest  . Pozdrawiam wszystkich  czytających ten wątek  i zachęcam do szukania wiedzy na ten temat w internecie . a jest tego sporo ,Polecam filmiki na YouTube jak sobie manewrują "Utki "z tym systemem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja proponuję poczytać o sterach strumieniowych ponieważ

 

- 3 tunele to jakaś pomyłka i nie wiem o co Koledze kaman ...

-byle patyk śruby nie zablokuje a z ziela ta śruba robi mielonke

- przy mechanicznym zablokowaniu liną lub siecią jest bezpiecznik przeciażeniowy

Wiadomo każdy system ma plusy i minusy, największym minusem strumieniowego jest niewłaściwy montaż: gdy ster łapie powietrze bo jest za wysoko , gdy jest niewłaściwie dobrany do jachtu, no i gdy nie ma łezek wtedy tunel niepotrzebnie pcha wodę.

Ale zainteresuję się tematem zapodanym przez Kolegę. Tak z ciekawości.

 

P.S. No i nie wiem czy montaż trzech aku połączonych równolegle jest dobrym rozwiązaniem... Moim zdaniem dobrą praktyką jest założenie osobnego aku do steru, który możemy spiąć z innymi aku separatorem, bo to że powinien być osobny Aku rozruchowy i hotelowy to wszyscy chyba wiemy, na jachtach morskich praktykuje się też kolejny aku do urządzeń navi ze względów bezpieczeństwa. Pozatym przy użyciu kilkupozycyjnych wlacznikow w razie W możemy wspomagać aku który przykucnął...

http://upload.secondsun.pl/img/148762702720170212_193920.jpg

Ale w kwestii prundu na jachcie bardziej wiarygodny jest @saradog, może się wypowie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzy tunele tylko jeden jak zwykle z przodu  .A chcąc tez miec sterowanie strugowe rufowe, to są  dwa  pędniki zewnętrzne mocowane do pawęży . Lub jeden mocowany do dna . Moze byc  skladany ( chowa sie w kadłub )

Jezeli chodzi o akumulatory to łączy sie je równolegle , zeby uzyskać jak największą sumaryczną wartośc Ah zachowując napiecie  12v. Potrzebne jest to, żeby  zasilanie nie "kucało " pod obciążeniem  Mając  system sterowania  gdzie wystepuja silniki prądu stałego o duzej mocy i to 12v trzeba sie liczyc z wartoscią pradu 40-100 A lub więcej . Silniki te pracują prawie jak rozruszniki tylko mają znacznie wieksze obroty  .Rozrusznik  pracuje z malymi obrotami z prądem prawie zwarcia .Na temat patyków i wszelakiego zielska przerobionego przez śrube na kiszonkę trudno  sie ze znawstwem  wypowiedzieć . Po patyk niezmielony i  linę  trzeba włożyć lapę do tunelu i gmerać .Mozma zalożyc siatkę ochronną ale wtedy nie bedzie kiszonki czy mielonki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba Koledze chodzi o ster głebinowy na rufie ;), a konkretnie to pod...

Kiedy i po co łączymy aku równolegle A kiedy szsregowo nie musi mi Kolega tłumaczyć.

 

 

Rozumiem że chce mi Kolega przekazać iż przy zastosowaniu steru Jet coś tam, należy na jachcie mieć co najmniej 3 aku do ów steru i do tego jednego dużego aku podlaczamy rozruch, instalacje hotelową i całą resztę ? Jakos tak bez glowy to byloby zrobione.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponowałem koledze zaznajomić się z tematem przez lekturę w internecie . Ilość akumulatorów można ująć  słowami "wedlug potrzeb " . Sorry za łopatologię łączenia akumulatorów .Nie chciałem urazić  W pozostałych sprawach mam nadzieje ,że się dogadaliśmy . Udanego dnia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie czuję się urażony :)

Jeśli Kolega będzie to sobie składał warto przemyśleć podział aku ze względu na zastosowanie, jeśli jeden aku będzie do rozruchu, drugi do hotelu a trzeci do steru,  to użycie steru nie bedzie miało wpływu na przygasanie światełka ponieważ reszta instalacji będzie miała odrębne źródła zasilania /ale z jednego punktu ładowania - zakładamy że alternator, bo o tym że dodatkowo możemy użyć 230V lub fotowoltaiki nie będę wspominał / oczywiście przez separator, łatwiej przez inteligentny niż mechaniczny w postaci przelaczników bo wtedy musimy założyć Voltomierze.

Rzeczy proste są proste dopóki nie zaczniemy ich analizować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od kiedy to silnik rozrusznika jest wolnoobrotowy? Ma zupełnie średnie obroty 1000-3000. Te o wyższych obrotach mają wbudowane w korpus przekładnie planetarne. Duże przełożenie i wolne obroty daje wieniec zębaty koła zamachowego. To samo z prądem, to nie jest prąd zwarcia dla takich źródeł jak dobrze dobrane akumulatory, na których napięcie w czasie rozruchu spada o 10-20%. Prąd zwarciowy to taki, który praktycznie do zera obniża napięcie źródła.

To tak dla porządku wtrąciłem, na sterach słabo się znam chociaż używam i raz nawet mi stanął w miejscu pomimo dobrego aku i braku obcych ciał w środku, chyba bezpiecznik ale że był to koniec czarteru to nie dochodziłem przyczyny.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę się Koledze  panpikuś  zrewanżować . Akurat wdepnął Kolega na mój zawodowy grunt . Prąd i jego żródla oraz pajęczyna połączeń z nim zwiazanych , bylo podstawą moich studiów na uczelni . .Człowiek się uczy przez całe życie ,więc oczywiscie wezmę pod uwagę cenne rady Kolegi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla Kolegi Paweł-Wawa          Rozrusznik elektryczny to silnik prądu stałego, który służy do obracania wału korbowego silnika i nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, przy której silnik może rozpocząć samodzielną pracę.

 

Rozrusznik elektryczny silnika spalinowego jest odbiornikiem pobierającym najwięcej energii elektrycznej z akumulatora, lecz tylko w krótkich okresach podczas uruchamiania silnika. Pobór prądu w chwili uruchamiania silnika w samochodach osobowych wynosi 200-600 A. W zależności od rodzaju pojazdu moc rozrusznika wynosi 0,4-10 kW.

 

Aby rozrusznik spełniał swe zadania, musi pokonać opory, na które składają się:

 

    sprężanie czynnika roboczego w cylindrach,

    zasysanie mieszanki paliwowej (lub powietrza),

    tarcie tłoków o powierzchnie cylindrów,

    tarcie w łożyskach wału silnika,

    opory związane z pracą mechanizmów pomocniczych.

 

Na czas rozruchu wirnik rozrusznika zostaje sprzęgnięty z kołem zamachowym silnika za pomocą przekładni zębatej. Rozrusznik powinien zapewnić minimalną prędkość obrotową silnika, przy której może on rozpocząć samodzielną pracę. Prędkość rozruchowa silnika wynosi 40-100 obr/min w przypadku czterosuwowych silników z zapłonem iskrowym, a 100-200 obr/min w silnikach z zapłonem samoczynnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na temat Jet-Thruster pisałem chyba z 5 lat wstecz  ;)

http://forum-motorowodne.pl/remont-przebudowa-modernizacja-lodzi/ster-strumieniowy/msg16258/#msg16258

I mogę napisać że niestety ale nie przyjęło się to rozwiązanie z kilku względów , ale nie chce mi się o tym pisać  szczegółowo  , na pewno dwukrotnie a nawet i więcej  droższe od tradycyjnego  i mniej efektywne .

Co do akumulatorów i sterów strumieniowych to osobiście używam dwóch (dziobowy i rufowy) które są napędzane jednym aku 55Ah i często pracują równocześnie , więc Panowie teorie na bok ,a opisujmy empiryczne doświadczenia :)  z użytkowania i jak się komuś zdarzyło to i z montażu  8) .

Adamie dzięki  że mnie jeszcze pamiętasz  ;D ;D ;D .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adamie nie wiem czy popełniłeś błąd  :( bo nie przeczytałem uważnie tematu  :-[ ale akumulator to temat morze są lepsze i gorsze mocniejsze i słabsze itd . ale wiem że często klienci przesadzają co do pojemności bo sterem strumieniowym się wspomagamy a nie pływamy wiesz o czym piszę .

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam mojego Imiennika saradog  To ja poruszylem ten temat obecnie i zbieram opinie za i przeciw . Chce to zrealizować  fizycznie i wszelka wiedza jest mi potrzebna .Jezeli znajdziesz chwilę czasu to rozwiń to co napisaleś  .Bedzie to cenna wskazówka dla mnie .Bardzo proszę

 

 

"I mogę napisać że niestety ale nie przyjęło się to rozwiązanie z kilku względów , ale nie chce mi się o tym pisać  szczegółowo  , na pewno dwukrotnie a nawet i więcej  droższe od tradycyjnego  i mniej efektywne ."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za przypomnienie, że rozrusznik to silnik prądu stałego :-), byłbym zapomniał, za resztę nie dziękuję bo potwierdza moje słowa. Ani wolnoobrotowy ani nie ma zwarcia.

I  nie chce mi się już o tym gadać, przynajmniej tutaj bo nie o to chodzi w tym temacie.

Za to przypuszczam, że silniki sterów strumieniowych mają podobną podobną budowę, obroty rzędu 1000-2000(bez obciążenia), może jest przekładnia a może tylko 90stopni, brak układu chłodzenia ze względu na krótkotrwałość pracy, duży moment obrotowy i pobór prądu.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wracając do jet-thruster. Zadzwoń albo napisz do holenderskiej f-my próbującej zajmować się tym tematem. W polsce zdaje się też była f-ma/filia proponująca ten typ steru strumieniowego.

Ani jednego egzemplarza jeszce nie wykonali. Wszystko opiera się na teorii.

Pompa 25m3/h to nieporozumienie. Zwykła motopompa ma wydajność 0,8-1,1m3/min (48m3/h) i takie parametry już są do przyjęcia. Średnica dysz to minimum 40mm(reakcja zaczyna być zauważalna) ale im większa tym sprawność urządzenia rośnie.

Amerykany kombinują z pompami od spryskiwaczy nawozów i średnicy dysz min.80mm. Zauważ, że średnica otworu w kadłubie jest zbliżona do otworu jaki musisz wykonać dla elektrycznej wersji steru. Z tym prostym montażem też się nie rozpędzaj bo sieć rur zasilających jest zbliżona do instalacji na tankowcach.

 

Idea jest znana od wielu lat ale jakoś nie może się przyjąć w praktyce. Pan Bernoulli napracował się trochę nad swoimi prawami własnie po to, żeby nie dawać się wpędzać w fizyczne maliny. Do wytworzenia odpowiedniej siły obrotu jest potrzebna masa wyrzucanej wody i jej prędkość.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za istotne uwagi w sprawie . To ,że ten system się nie przyjmuje jest winą producenta który wywindował cenę zaporową .  Pompa i jej wydajnosc  to problem podstawowy .Jak wspomnialem kupilem pompe 25m3/h w cenie 220zł z wlotem i wylotem 2 cale .Jest taka sama pompa o niewiele wiekszych wymiarach 45m3/h  z wlotem i wylotem trzy cale . Wedlug producenta potrzebna moc do uzyskania tej wydajnosci to 5,6 KM przy obrotach 3600 . Ja mam silnik 9 KM  4000 obr/min . .Kupie ta drugą pompę i zobacze różnice . Do tych eksperymentów nie jest mi potrzebna reszta instalacji . Kupując ta o mniejszej wydajnosci kierowalem sie podaną mocą silnika 3KM w oryginalnej 2 calowej istalacji producenta tego systemu sterowania . Niestety producent nie podaje wydajnosci pomp . Ja rozpatrywalem Jet Thruster 30 dla lodzi o dlugosci 6,5 - 8 m .Patrząc na filmach pokazujących ten system w działaniu nie odnoszę wrażenia ,że to tylko teoria
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...