Johnny_bravo750 Opublikowano 7 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Stycznia 2013 źródło: http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2098&page=30 Rewers może być dowolny. Polecałby najbardziej któryś z najmniejszych modeli Hurth’a. Na przykład taki: Hurth ZF Marine Gearbox HBW100 2R, ZF10M 2R. Koszt nowej to około 900 USD loco Polska. Używany, w nienagannym stanie około 200-300 USD. Te przekładnie mają doskonałe wielotarczowe sprzęgła wewnętrzne o zadziwiającej odporności na ludzką głupotę (tolerują zmianę full ahead na full astern. Mają też świetne łożyska oporowe – nie potrzebne są dodatkowe węzły do przeniesienia sił poosiowych na wale. Ale żeby ją tanio kupić niezbędne jest polowanie z zasiadką. Najprostsze połączenie: wykonanie sztywnej ramy i na niej umieszczenie silnika oraz przekładni w jednej osi. Połączenie może być standardowym sprzęgłem łupkowym (zaciskowym) – jeśli wierzymy w nasze możliwości ustawienia obu zespołów współosiowo – lub lepiej elastycznym typu Oldhama (rys.3) – uwaga: nie wszystkie nadają się do silników wysokoprężnych – info u sprzedawców. Takie rozwiązanie jest eleganckie, ponieważ na wale silnika możemy umieścić dodatkowo koła pasowe odbioru dodatkowego napędu – np. alternatora lub sprężarki lodówki. Wał napędowy łączymy przez podobne sprzęgło z dospawaną tarczką zabierakową – demontaż jest tak prosty, że gdy mam coś nawet małego do zrobienia przy silniku, to nawet moje dzieci Miko albo Irenka zdołają zdemontować 4 śruby sprzęgła (ampulowe, grzechotką) i wciągnąć silnik do wnętrza kabiny. Ekonomika dla mających smykałkę. Używany silnik kupujemy za 300-500 zł. Kupujemy pełen zestaw naprawczy za 300-400 zł i w ciągu przedpołudnia robimy remont (silnik rozbiera się 3 lub 4 kluczami). Ale dzięki temu powtórzymy to w morzu, albo na kotwicy z zamkniętymi oczami Rozebranie i zajrzenie do środka skrzynki to jednak pół dnia. Łożyska i uszczelnienia są bardzo typowe i kosztują grosze. Wymieniamy je. Spawamy ramę i uchwyt do alternatora. Malujemy kilkakrotnie farbą w sprayu samochodową (schodzi na to cały dzień lata dla 4 warstw). Najtrudniejsza jest chłodzona rura wydechowa – ale dla zainteresowanych trywialny sposób jej zaprojektowania dla konkretnego kadłuba oraz wykonania z gotowych elementów. Żyj wiecznie ! Tadeusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.