Skocz do zawartości

tani rewers


Rekomendowane odpowiedzi

źródło: http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2098&page=30

 

Rewers może być dowolny. Polecałby najbardziej któryś z najmniejszych modeli Hurth’a.

Na przykład taki: Hurth ZF Marine Gearbox HBW100 2R, ZF10M 2R. Koszt nowej to około 900 USD loco Polska. Używany, w nienagannym stanie około 200-300 USD. Te przekładnie mają doskonałe wielotarczowe sprzęgła wewnętrzne o zadziwiającej odporności na ludzką głupotę (tolerują zmianę full ahead na full astern.

Mają też świetne łożyska oporowe – nie potrzebne są dodatkowe węzły do przeniesienia sił poosiowych na wale.

Ale żeby ją tanio kupić niezbędne jest polowanie z zasiadką.

 

Najprostsze połączenie: wykonanie sztywnej ramy i na niej umieszczenie silnika oraz przekładni w jednej osi. Połączenie może być standardowym sprzęgłem łupkowym (zaciskowym) – jeśli wierzymy w nasze możliwości ustawienia obu zespołów współosiowo – lub lepiej elastycznym typu Oldhama (rys.3) – uwaga: nie wszystkie nadają się do silników wysokoprężnych – info u sprzedawców.

                   

Takie rozwiązanie jest eleganckie, ponieważ na wale silnika możemy umieścić dodatkowo koła pasowe odbioru dodatkowego napędu – np. alternatora lub sprężarki lodówki. Wał napędowy łączymy przez podobne sprzęgło z dospawaną tarczką zabierakową – demontaż jest tak prosty, że gdy mam coś nawet małego do zrobienia przy silniku, to nawet moje dzieci Miko albo Irenka zdołają zdemontować 4 śruby sprzęgła (ampulowe, grzechotką) i wciągnąć silnik do wnętrza kabiny.

 

Ekonomika dla mających smykałkę. Używany silnik kupujemy za 300-500 zł. Kupujemy pełen zestaw naprawczy za 300-400 zł i w ciągu przedpołudnia robimy remont (silnik rozbiera się 3 lub 4 kluczami). Ale dzięki temu powtórzymy to w morzu, albo na kotwicy z zamkniętymi oczami

Rozebranie i zajrzenie do środka skrzynki to jednak pół dnia. Łożyska i uszczelnienia są bardzo typowe i kosztują grosze. Wymieniamy je. Spawamy ramę i uchwyt do alternatora. Malujemy kilkakrotnie farbą w sprayu samochodową (schodzi na to cały dzień lata dla 4 warstw).

 

Najtrudniejsza jest chłodzona rura wydechowa – ale dla zainteresowanych trywialny sposób jej zaprojektowania dla konkretnego kadłuba oraz wykonania z gotowych elementów.

Żyj wiecznie !

Tadeusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...