Wodolot Opublikowano 15 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2013 Witam! Muszę porządnie zmarynizować silnik do mojego latadła i chcę zachować istniejący OM617.912 z uwagi na jego wysoki zakres obrotów, wystarczającą moc (szczególnie w "locie"), nieśmiertelność silnika i jego ekonomikę. I teraz pytanie- czy jako wymiennik ciepła woda zaburtowa (słona)/płyn chłodniczy nadadzą się "wymienniki płytowe" stosowane do techniki grzewczej. Dla przykładu nierdzewny, lutowany miedzią wymiennik ma następujące parametry: TAŃSZY: Króciec: 2,5cm Ilość płyt: 32 Max przepływ: 8m3/h Ciśnienie robocze: 0-20bar Powierzchnia wymiany: 0,51m3 Maksymalna moc do 40kW. DROŻSZY: Powierzchnia wymiany ciepła: 1,28 m2 - Ciśnienie robocze: 30÷45 bar - Ciśnienie testowe: 45÷60 bar - Grubość płyty: 0,4 mm - Ilość płyt: 40 - Moc: 85 kW - Maksymalny przepływ: 12 m3/h - Zakres temperatur: od -195 do 220 C - Kierunek przepływu: F1>F3, F4>F2 - Materiał: Stal nierdzewna 316L lutowana miedzią - Wymiary: 286x116x103 mm Jeśli wezmę pod uwagę, że mój silnik ma 65kW i przecież nie działa całą mocą "w gwizdek" to powinien wystarczyć ten tańszy ale... Czy taki wymiennik się nie zapcha, czy przepływ będzie wystarczający, czy w przypadku tego drugiego mżna zastosować ciśnienie niższe niż to 30bar? Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 15 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2013 Napisz kolego z konkretnie z jakich technik grzewczych mam na myśli firmę ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wodolot Opublikowano 15 Maja 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2013 OK, nie ma problemu: http://allegro.pl/wymiennik-ciepla-40-plyt-85kw-faktura-gwar-5-lat-i3248102097.html http://allegro.pl/wymiennik-ciepla-32-plytowy-40-kw-i-wszystkie-inne-i3215276899.html Co o tym sądzicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 15 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2013 Te wymienniki to nazwijmy je podróby wymienników tzw. sekundowych stosowanych przez firmy np. Vailant Buderus itd. gdzie woda gorąca i ta zimna do ogrzania ocierają się wręcz o siebie a dzieli je cienka ścianka stali chromowo tytanowej . Woda spełniająca normy do współpracy z takimi wymiennikami powinna posiadać twardość 3-6 DH /twardość w skali niemieckiej/w moim regionie ta wartość wynosi 21DH więc bez tzw. wymiennika jonów zwanego popularnie zmiękczaczem wody wymienniki w kotłach skazane są na totalne zakamienienie w krótkim czasie. Kanały w tych wymiennikach są bardzo wąskie na polskim rynku produkty posiadają większą zdolność przepływu większe kanały kosztem utraty sprawności no bo produkowane są na nasze warunki. Reasumując taki wymiennik skazany jest według mnie w słonej wodzie na zagładę choć na ironię losu elementem który regeneruje wspomniane " zmiękczacze " jest czysta sól w tabletkach /używam dwa takie urządzenia/ 8) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wodolot Opublikowano 15 Maja 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2013 Troszkę poczytałem i wydaje się, że w przypadku twardości wody słodkiej problemem są osadzające się przy zmianach temperatury nierozpuszczalne węglany. Jack Sparrow- to jaka jest twardość trwała i nietrwała wody morskiej?? Natomiast nie wiem jak będzie z wodą słoną- wiem, że tu problemem są pozostałości soli w układzie i np. w niektórych silnikach stosuje się przepłukanie układu wodą słodką przed wyłączeniem silnika- chyba niektóre Yamahy zaburtowe. Nie mogę natomiast znaleźć informacji (a z chemii już nie pamiętam) czy może się wytworzyć jakiś wodorowęglan potasu- z jakiejś reakcji z solą? Znalazłem za to informację iż sama sól ma... działanie niszczące strukturę kamienia.... Edycja: Może zamiast tego zastosować wymiennik basenowy ze stali 316? Tylko jak dobrać jego parametry? Ma ktoś z Was doświadczenia w tym zakresie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 15 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2013 Więc jeśli przypomnisz sobie tę lekcję chemii którą opuściłeś do tego dołączysz informacje producentów zmywarek o niszczącym działaniu soli na strukturę kamienia i zapytasz bosmana jaka jest twardość trwała i nietrwała wody morskiej to masz odpowiedz na wszystkie twoje pytania ::) ;). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 15 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2013 Przekroje kanałów są tak małe, że glony i skorupki zaplombują taki wymiennik w sekundę . Pewnie dlatego sekundowy :) Jako chłodnica oleju płyn do chłodnic/olej może i by się nadał. Jako dodatkowy wymiennik w podwójnym obiegu chłodzenia silnika. Albo kaloryfer w kabinie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wodolot Opublikowano 16 Maja 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2013 Sekundowy :D To o glonach i skorupiakach dało mi do myślenia. A jak się ma rzecz z wymiennikami basenowymi ? http://allegro.pl/wymiennik-ciepla-plaszczowy-basenowy-45kw-b155-gwa-i3207759383.html Tutaj średnica rurek jest znacznie większa- koro przepływ jest 227l/min. W innym silniku- OM352 mam mosiężny wymiennik ciepła w którym woda zaburtowa i płyn silnikowy przepływają przez sitko z grubej (5-7mm) blachy o średnicy otworów 2mm. Jest to zapewne dodatkowe zabezpieczenie przed ciałami obcymi. W każdym razie po 2letnim okresie użytkowania nie ma na tych dziurkach ani kamienia, ani skorupiaków czy glonów a coś mi się widzi, że poprzedni właściciel nie czyścił tego przez co najmniej 5 lat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 16 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2013 Otwór w sitku traktuj jak kryzę a nie rurkę. Na kryzie tylko paprochy o przekroju większym niż jej średnica się zatrzymują a w rurce tak jak z arterioskleroazą pomału przekrój się zamyka. I problem narasta nie podczas pracy silnika tylko podczas postoju. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.