Skocz do zawartości

Catamaran/Trimaran/ V hull - ponton oczywiście


ogorek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Interesują mnie tylko nadmuchiwane "statki" ze względu na niechęć do montowania haka i brak doświadczenia w holowaniu (a na promach w Grecji to parkuje się tyłem na milimetry).

 

Stąd nabyłem ponton: HONWAVE T38IE2 który ma nadmuchiwane dno w kształcie V:

 

http://www.honda.co.uk/marine/downloads/inflatables/t38ie2.pdf

http://www.hondamarine.pl/images/stories/pontony/pontony-honwave-ie.jpg

 

Zainteresowałem się przez chwilę catamaranem takacat ze względu na mniejszą powierzchnie styku z wodą, itd, itp

http://takacat.com/resources/_wsb_499x332_New+T300LA.JPG

Mają wersję 4m tylko na zdjęciach widać, że jest on miekki. oczywiście to ponton ale spójrzcie jak się ugina jak chłopiec siedzi na dziobie:

 

album takacat 400

 

I znalazłem później na sieci włąsnie narzekania użytkowników na to, że są "flexi". Aczkolwiek oprócz tego łatwo wchodzą w ślizg.

 

Poszedłem dalej i znalazłem trimaran ZODIAC-a. Ma nadmuchiwamy kill i osobno nadmuchiwane dno. I faktycznie dno się formuje w takie 3 kile ... http://medias.zodiacmarine.com/pdf/00/00/00/95/easy-cruising-eng-2013-9563.pdf

 

Zasuwa to całkiem szybko z silnikiem 20HP:

 

Mam pytania do doświadczonych motorowodniaków (jestem laikiem ale tecnicnie wykształcony/obyty):

 

1. Czy przypadkiem V-hull nie będzie mniej podskakiwał na falach 50 cm. Ten trimaran będzie po nich skakał jak kaczka (co przy samodzielnym podrózowaniu będzie fajną zabawą/adrenaliną ale z trójką dzieci będzie nieciekawe). Zakłądam, że v-hull będzie częsciowo "wgryzal/" się w fale (ponton + silnik 100 kg a załoga 300kg). Natomiast trimaran raczej chyba skakał

2. Czy faktycznie jakość i "legenda" ZODIAC-a jest tak duża, że uzasadnia trzykrotność ceny HONWAVE ?

 

Dopłaciłbym za większą stabilność/bezpieczeństwo/trwałość/większą szybkość podrózną przy fali do 50cm

 

Mam nadzieję, że znajdzie się ktoś, kto użytkował jakiegoś ZODIAC-a i się wypowie. Resztę proszę o swoje spostrzezenia doświadczenia w sprawie -hull/trimaran. Za wszystkie uwagi serdecznie dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

The Aerotec 380 was originally designed to be better at cruising, the Futura was originally designed as a fast Watersports boat. The hull on the Futura is flat, so that it tends to be a bit bouncy on anything other than very flat seas. The V –hull of the Aerotec and the fact that it is slightly narrower tends to make it more comfortable on longer trips.  Also it is a bit easier for families to sit on the sides of the Aerotec

 

In my opinion, the honest answer for your family would be the Aerotec 380 rather than the Futura FR mark 2C

 

Generalnie potwierdził moje przypuszczenia. Pontony płaskodenne, trimarany, katamarany typowo są skaczące. Będą szybsze na kompletnie "płaskiej" wodzie, ale przy zafalowaniu zabawa ze skakaniem co przy wożeniu rodziny nie musi być najlepszym wyjściem. Na morze węższy ponton z V dnem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Miałem i pływałem przez jakiś czas CAT 3,8 z DSB -  wg mnie dziwnie się tym pływa (pływaki mniejsze niż w wyczynowych katamaranach widywanych na morzu )  nie przechyla się w zakręcie jak typowy ponton / łódka z dnem V

Dlatego słabo skręca i jakby ślizga się po wodzie - raczej odradzam, chyba że przeważą inne względy  (być może jest bardziej ekonomiczny niż ponton z dnem typu V)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pływałem gumiakami po fali dużej i małej i jedno jest pewne: każdy gumijak na fali tłucze i podskakuje i nawet Zodiac będzię podskakiwał bo jest po prostu lekki i fali nie będzie ciął  C:-).

 

Czy masz na mysli ponton czy rib?

 

O jaki fali myslisz bo trudno bedzie podskakiwac na 3 metrowej fali a takie sa  :) I na takich sie plywa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odgrzebaliście stary wątek którego nazwa i pierwszy post wskazują, że chodzi o pontony !!! nie RIB-y

 

Później był inny wątek w którym użytkownik ZODIAC FUTURA potwierdził, że ten trimaran (ponton) skazcze na najdrobniejszej fali.

Generalnie była to rozmowa o malych dmuchanych jednostkach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam kolegów,

 

Właśnie zakończyliśmy pierwszą tak długą podróż Kostrzyn - Szczecin - Kostrzyn pontonem Pro Marine 360 ze sztywną podłogą z silnikiem Yamaha 15.

Wszystko by było ok. gdyby nie wiatr i fala na Odrze w drodze powrotnej. Uderzyliśmy kilkukrotnie w większą falę i efekt taki, że podłoga w dwoch miejscach nie wytrzymała i się połamała.

W lipcu jedziemy do Chorwacji i chcielibyśmy popływać na pontonie a fala tam jest o wiele większa niż u nas.

Mam więc pytanie techniczne do kolegów, którzy już nie jeden rok spędzili na pontonach czy można w jakiś sposób zamontować do mojego pontonu dmuchaną podłogę czy jest to niewykonalne technicznie?

Proszę o każe info

 

Pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gwarancji już nie masz ? Dają przecież 5 lat. Jeśli się skończyła spróbuj kupić nową podłogę (albo wytnij ze sklejki wodoodpornej) i utrzymuj wyższe ciśnienie w tubach, bo wg mnie połamała się właśnie ze względu na niedopompowanie tub. Wtedy podłoga mocno pracuje. Zabawa w airmatę nie warta świeczki w sprzęcie tej wartości. Airmata + wklejenie może przekroczyć wartość tego gumjaka o ile coś takiego w ogóle jest dostępnego. Pływam po Adriatyku z pospawaną podłogą alu, bo poprzednik też ją połamał na Odrze i po pospawaniu spisuje się ok.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma airmaty uniwersalnej. Każda jest dopasowana wyłącznie do konkretnego typu i modelu. Airmata nie spasowana nie ma sensu. Airmata ma również wady: jak spadnie w niej ciśnienie to dno będzie falowało a ślizg będzie utrudniony a wręcz niemożliwy. O dokładaniu airmaty do sztywnej podłogi nie słyszałem  C:-).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet nie kombinuj z airmatą  , dobra sklejka zda egzamin masz wzór więc będzie jak fabrycznie ,super jak by zrobił z alu taką mam w pontonie 4.60 ale koszta

przy takim załadunku nic dziwnego że pękła na falach  >:D

wymieniłem w małym  pontonie 270 na ciut grubszą ,była 1.0 a dałem 1.4 moja była sklejona z 3 sztuk kawałkami pcv

pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy będzie dobrze widać ale mam właśnie taką podłogę

http://www.odplyniesz.pl/pl/p/TORBA-PODLAWKOWA/117

 

Taką samą miałem płytę dziobową w WLG. To taki tani szajs. Wytnij to samo z porządnej sklejki wodoodpornej, ewentualnie trochę grubszej ale tak żeby Ci do wzmocnień wlazła i zapomnisz o temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Mam pytania do doświadczonych motorowodniaków (jestem laikiem ale tecnicnie wykształcony/obyty):

 

1. Czy przypadkiem V-hull nie będzie mniej podskakiwał na falach 50 cm. Ten trimaran będzie po nich skakał jak kaczka (co przy samodzielnym podrózowaniu będzie fajną zabawą/adrenaliną ale z trójką dzieci będzie nieciekawe). Zakłądam, że v-hull będzie częsciowo "wgryzal/" się w fale (ponton + silnik 100 kg a załoga 300kg). Natomiast trimaran raczej chyba skakał

2. Czy faktycznie jakość i "legenda" ZODIAC-a jest tak duża, że uzasadnia trzykrotność ceny HONWAVE ?

 

Dopłaciłbym za większą stabilność/bezpieczeństwo/trwałość/większą szybkość podrózną przy fali do 50cm

 

Mam nadzieję, że znajdzie się ktoś, kto użytkował jakiegoś ZODIAC-a i się wypowie. Resztę proszę o swoje spostrzezenia doświadczenia w sprawie -hull/trimaran. Za wszystkie uwagi serdecznie dziękuję

 

 

Miałem przyjemność mieć takiego Zodiac'a- tj. Futura 2

Być może też Koledzy powołują się na moje wypowiedzi.

 

Mogę potwierdzić, że łódka (A MOŻE RACZEJ PONTON) jest bardzo fajna jeżeli chodzi o desing i staranność wykonania.

Bardzo fajnie pływa po gładkiej wodzie, niestety spisuje się słabo na zafalowanym akwenie. Zatem jednostaka bardzo fajna do długich crussingowych tras po rzekach (no bo tam fale to rzadkość). Oczywiście to, że łódka podskakuje jak piłka po fali, to nie oznacza, że nie jest bardzo stabilna. Jest taka bo  jest po prostu szeroka- ponad 2m (przy długości 410cm). 

Moja Futura pływała na lekkiej 30KM w wersji 2T i ten silnik był jednak za słaby do tej łódki. Natomiast był bez Power Trimu, stąd tam gdzie na rzece spodziewałem się przeszkód, to płynąłem wolno na niezablokowanej kolumnie. Przy tarafieniu w przeszkodę- silnik łagodnie się unosił (tak, że nie było strat własnych).

Może gdyby to była dopuszczona tu 50KM to satysfakcja z pływania  mogła by być dużo większa.

 

Odszukałem zdjęcie tej łódeczki- przy ośrodku Eksploris na Bełdanach. 

1920223456_Kocham_Mazury_2_Powd2.JPG.5c10fe124cf0aab8a53d15788589bece.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...