Autor Wątek: Jak podwyższyć pawęż w pontonie?  (Przeczytany 7625 razy)

Październik 31, 2019, 19:26:09
Odpowiedź #30
  • **
  • Wiadomości: 46
    • Nowy Bartków
  • Akwen: Bug
No delikatne dołki miżna zrobić masz racje.

Październik 31, 2019, 19:29:03
Odpowiedź #31
  • **
  • Wiadomości: 46
    • Nowy Bartków
  • Akwen: Bug
Idealnie rozumiem było by na równo z dnem? Nie chciałem tak co do równać bo se pomyślałem, a jak spier... to będzie jakiś zapas. A tak znając życie wyszło by za wysoko :D

Październik 31, 2019, 21:03:51
Odpowiedź #32
  • **
  • Wiadomości: 46
    • Nowy Bartków
  • Akwen: Bug
Skączone uff. Zostało zaimpregnować i stare dziury pozalepiać. Jak myślicie sam lakier np. Jachtowy wystarczy? Co prawda chciałbym to zrobić pod kolor oryginalnej pawęży. Może pomalować zeykłą olejną na siwo i poprawić kilka razy lakierem jachtowym, taki akurat posiadam. Co o tym sądzicie? Druga sprawa to stare dziury. Sylikonem wystarczy je pozalepiać? Jest ich troche bo są jeszcze po mocowaniach po kółkach slipowych. Dziadek wędkarz od którego zagupiłem to pływadło tak to se urządził. Te po kółkach zalepiłem silikonem silnikowym. Byndzie to dobrze? Jeszcze tak nie wodowałem bo dopiero te mocowania odkręciłem. A, przy okazji podziele się swym pomysłem na przechowywanie napompowanego pontonu. Ja swój trzymam uczepiony przy suwicie w garażu z racji tego że sporo miejsca zajmują inne graty. Załączam zdjęcia do wglądu.

Październik 31, 2019, 22:27:35
Odpowiedź #33
  • ****
  • Wiadomości: 482
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
1 cm pod pawężą?
Może być za wysoko... będzie ci sruba mieliła powietrze
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Listopad 01, 2019, 10:29:58
Odpowiedź #34
  • **
  • Wiadomości: 46
    • Nowy Bartków
  • Akwen: Bug
Jak będzie za wysoko to z powrotem zrobie tak jak było. Bo jak to tak dokładnie pomierzyłem to wyszło mi że na oryginalne pawęży miałem płyte gdzieś nieco ponad 5cm pod dnem. Moim zdaniem to troche za nisko. A optymalnie ile jest? Około dwoch? Może zciąć tą nadbudowe z 1cm tak żeby płyta zanużyła się na dwa cm? Bo nieco 1cm może faktycznie za wysoko? A może wytestuje w niedziele i zobacze.

Listopad 01, 2019, 19:06:08
Odpowiedź #35
  • ****
  • Wiadomości: 482
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Instrukcyjnie dla łodek sztywnokadłubowych to 3-5 cm poniżej dna dla jednostek slizgowych.
Ale..pontony kierują się własnymi zasadami.
Znaną historią jest worek powietrzny tworzący się na końcu kadłuba przed pawężą zakłocający pracę sruby
bo ponton ma miękkie dno bynajmniej nie najniższe; ograniczone z boków balonami  i zejscie wody nie jest takie jak powinno być: prosto na napęd.
Wg mnie - najpierw eksperymenty a potem cos przebudowywać.
I - obawiam się że nie wyczerpałes tematu odsuwania silnika od pawęży - czyli zmiany kąta
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Listopad 01, 2019, 22:06:07
Odpowiedź #36
  • **
  • Wiadomości: 46
    • Nowy Bartków
  • Akwen: Bug
Podmiejski. Powiem ci że jeśli chodzi o trymowanie to testowałm na tych dziurkach zachowanie pływadła. O ile płynołem sam to raczej różnicy pomiędzy pierwszą a drugą od pawęży nie było. Natomiast we dwójke pływadło lepiej płyneło na pierwszej od pawęży na każdej kolejnej było tylko gorzej. Natomiast testy te fakt wykonywałem z inną śrubą jak mam teraz. Zakupiłem z mniejszym skokiem i osiągi poprawily się. Wsześniej we dwójkę na pokladzie miał ciężko wejść w ślizg, teraz wchodzi bez większego problemu. Ale na obecniej śrubie nie testowałem z trymem. Podnosząc pawęż sugerowałem się podpowiedziami z innych for czy tematów z naszego. Wniosek był taki że mój silnik a dokładniej płyta kawitacyjna jest zatopiona 5 a nawet 6cm. Pod pawężą, w opinie ludzi z prowadzących dyskusje w tym temacie było nie więcej jak 2.5cm pod pawężą. Więc teraz mam mętlik czy te moje 5-6cm było dopuszczalne dla pontonu czy jednak podnieść? Może obecna wysokość nieco ponad 1cm pod pawężą to za wysoko choć spotkałem się z opinią że najlepiej jak jest płyta równo z dnem. Opuścić do2 czy 3cm mogę bez problemu tą nadbudowe, poprostu zetne ile trzeba z góry. Natomiast zobacze może z tą wysokością i ocenie co się dzieje. Ogólnie podwyrzszałem dlatego bo gdy płynę sam w pełnym ślizgu to jest takie zjawisko jakby silnik a raczej wydech zaczoł buczeć jakby spaliny trafiały w balon powietrza. Natomiast osiągi chyba nie spadają. Bynajmniej nie odczułem. Co to za zjawisko? Kawitacja?

Listopad 02, 2019, 06:36:10
Odpowiedź #37
  • *****
  • Wiadomości: 1066
  • Sternik motorowdny
    • Warszawa / Żabia Wola
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
ja zrobiłem tak by mieć 45cm pawęż i było ok ale ja robiłem pod kolumnę s dla silników 10 i w górę bo nie wiem jak to jest ALE PAWĘŻ S MA KILKA WYMIARÓW I WSZYSTKO ZALEŻY OD MOCY SILNIKA! Czasami jest to 39 czasami trochę powyżej 40 i dalej jest to nazywane stopą S
Moja nowa zabawka to AM 460 2017r + Evinrude 2007 40hp E-tec LOWERANCE ELITE 7Ti2
Co już miałem u siebie:) Łódź 4,7x1,8m sundeck, silnik Mercury 75km 4 suw 2002r gaźnik, Ponton Honda T30 3m z silnikami Wietierok 8 (8 sztuk), Moskwa 10,5 (2sztuki), Neptun 23 , Yamaha 13,5km

Listopad 02, 2019, 10:55:25
Odpowiedź #38
  • **
  • Wiadomości: 46
    • Nowy Bartków
  • Akwen: Bug
SebastianWat no dobra. Ale ile po tych twoich zabiegach wynisiła odległość pomièdzy płytą kawitacyjną a dolną częścią pawęży?

Listopad 02, 2019, 11:36:59
Odpowiedź #39
  • *****
  • Wiadomości: 1066
  • Sternik motorowdny
    • Warszawa / Żabia Wola
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Nie wiem nie mierzyłem dobrze sie pływało :)


  Wymiar zalecany wymiar pawęzy to dla stopy S jaką ja miałem 438 mm a ile miałem pawęży to widziałeś na zdjęciu
Pływało dobrze wiec nie bawiłem się w mierzenie bo nie miałem jak w wodzie zawsze zapominałem miarki:)
Moja nowa zabawka to AM 460 2017r + Evinrude 2007 40hp E-tec LOWERANCE ELITE 7Ti2
Co już miałem u siebie:) Łódź 4,7x1,8m sundeck, silnik Mercury 75km 4 suw 2002r gaźnik, Ponton Honda T30 3m z silnikami Wietierok 8 (8 sztuk), Moskwa 10,5 (2sztuki), Neptun 23 , Yamaha 13,5km

Listopad 02, 2019, 11:45:24
Odpowiedź #40
  • **
  • Wiadomości: 46
    • Nowy Bartków
  • Akwen: Bug
To ja zmierze pawęż zobacze ile u mnie ma sama pawęż. Ale wydaje mi się że kolumny s też mają różną długość. Zależnie od silnika.

Listopad 02, 2019, 12:36:18
Odpowiedź #41
  • *****
  • Wiadomości: 946
  • Tam gdzie kończy się ekonomia zaczyna się zabawa
    • Zbąszyń
  • Akwen: Wody lokalne
U mnie jest tak jak  na widać :) jednak przy  szybkich zakrętach  muszę pamiętać  by trochę  odpuścić bo wpada w kawitację :)

https://photos.app.goo.gl/D1KotiF1aLrfa9aj6


Nic nie robienie zabiera większość mojego czasu i wcale mnie to nie męczy.

Listopad 02, 2019, 13:20:16
Odpowiedź #42
  • *****
  • Wiadomości: 1984
    • Warszawa
    • Usługi szkutnicze
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
@Bernijol, te brązowe są suchotrwałe, poszczególne warstwy są klejone zwykłymi klejami mocznikowymi. Ich Wodoodporność polega na ciśnieniowej impregnacji. Reasumując - nie chłonie wilgoci ale może się rozwarstwic.
Sklejka WD chłonie wilgoć (dlatego trzeba ją zaimpregnować) ale się nie rozwarstwi.
Stopy wody pod śrubą.
Pzdr Adam.

Listopad 02, 2019, 13:41:24
Odpowiedź #43
  • **
  • Wiadomości: 46
    • Nowy Bartków
  • Akwen: Bug
@Bernijol, te brązowe są suchotrwałe, poszczególne warstwy są klejone zwykłymi klejami mocznikowymi. Ich Wodoodporność polega na ciśnieniowej impregnacji. Reasumując - nie chłonie wilgoci ale może się rozwarstwic.
Sklejka WD chłonie wilgoć (dlatego trzeba ją zaimpregnować) ale się nie rozwarstwi.
a czyli wd jest lepsza. No mi pani sprzedająca powiedziała  że to sklejka z sygnaturą wd.

Listopad 02, 2019, 13:45:30
Odpowiedź #44
  • **
  • Wiadomości: 46
    • Nowy Bartków
  • Akwen: Bug
U mnie jest tak jak  na widać :) jednak przy  szybkich zakrętach  muszę pamiętać  by trochę  odpuścić bo wpada w kawitację :)

https://photos.app.goo.gl/D1KotiF1aLrfa9aj6
  o kurcze u ciebie to wogóle jakoś nisko ta płyta jest. To wygląda jak by silnik był na kolumnie L. U.mnie nawet bez podwyższenia płyta kawitacyjna była wyżej  Ale mam teraz mętlik☺.