Autor Wątek: Latajacy RIB (chyba lepsze okreslenie z hydrofilem ??)  (Przeczytany 1275 razy)

Marzec 14, 2018, 19:27:00
  • *****
  • Wiadomości: 2767
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie


https://www.youtube.com/watch?v=tSOqUQny3IM

https://www.youtube.com/watch?v=yo5UAPQYLy0

SEAir to firma od zaglówekbardziej ale zdaje się, że nawiązali współpracę z ZODIAC-iem

Od 3-ciej minuty na poniższym filmie są na falach i wyglada to tak jakby to nie przeszkadzało a wręcz trochę pomagało
https://www.youtube.com/watch?v=Bp0nm8NJCV8

Dziś dziennikarze we Francji mieli testowac (na dole strony jest filmik):

https://seair.fr/en/flying-rib-2/
Filmik z tej strony
http://www.dailymotion.com/video/x6e3rot

To coś może być wysuwane ręcznie lub automatycznie (nie przeszkadza w transporcie)

RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Marzec 15, 2018, 06:39:16
Odpowiedź #1
  • **
  • Wiadomości: 79
  • Sternik Motorowodny
    • Poznań
  • Akwen: Warta
Może mi się wydaję ale podczas "flauty" jaki robi mały kilwater podczas ślizgu....

wodolot taki ;)

Marzec 15, 2018, 07:19:05
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 897
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Marzec 15, 2018, 17:10:26
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 2767
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
To co pokazali na falach wygląda całkiem nieźle.

Na spoojnej wodzie bardzo dobrze.

Ale były fragmenty jakby tracił 'lotność' ale może odpuszał gaz i w normalnym ślizgu też by z niego wypadał.

To co mi się podoba to
- mniejsze zużycie paliwa (gdzieś tam podają 25-30%)
- gładkość płynięcia.

To co zdecydowanie się nie podoba to te"cosie" wystają poza zarys tub.
Przy dobijaniu do innych jednostek możemy je uszkodzić lub innym łodkom coś porysować
No i nie rozumiem koncepcji chowania i wysuwania tych "cosi" - dziura w kadłubie nie jest chyba dobrym rozwiązaniem.

Generalnie od 2-3 lat ZODIAC manowego właściciela i widzę, że musi być miłośnikiem łodzi i  nowych rozwiązań.
Podobają mi się PRO7 z bakistą pod całym prawie pokładem jak i to, że razem z tą firmą SEAir testują to rozwiązanie na RIB-ach. Ten RIB na testach jest ALU a w standardzie ZODIAC takowych nie robi tylko w segmencie "military".
To jest zagadka dla mnie
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Marzec 15, 2018, 17:24:27
Odpowiedź #4
  • *****
  • Wiadomości: 956
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Toż to wodolot, powiedzmy w wersji convertible :-)

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Marzec 15, 2018, 23:31:29
Odpowiedź #5
Nic nowego. W latach 80-tych u.w. UM w Szczecinie miał dwa wodoloty sześcioosobowe( kadłub alu z silnikiem Wołgi). Działało to to całkiem nieźle.

Marzec 16, 2018, 11:38:09
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 2767
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Nowe to bedzie jak te "cosie" bedzie łatwo składac/rozkładać/montowac - bez zanurzania się / rąk w wodzie
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Marzec 16, 2018, 13:10:49
Odpowiedź #7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5208
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Nic nowego. W latach 80-tych u.w. UM w Szczecinie miał dwa wodoloty sześcioosobowe( kadłub alu z silnikiem Wołgi). Działało to to całkiem nieźle.

Jeden latał jeszcze całkiem niedawno jako taxi.

Fotka z 2014 roku.



Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Kwiecień 02, 2018, 11:26:06
Odpowiedź #8
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 571
  • Akwen: Jeszcze nie pływam

Kwiecień 02, 2018, 18:04:04
Odpowiedź #9
  • *****
  • Wiadomości: 2767
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Sam pływałem wodolotem i w PL i w GR.

Kila ujęć podobało mi sie z tego filmu z jednostki 5,5m na falach - miękko je brała.
Z drugiej strony zwolennicy "ostrego skakania RIB" mogą być niezadowoleni.

Jak Zodiac się tym zainteresował to jest szansa na popularyzację czy jakis rozwój.

Na spokojnej wodzie chyba korzyści są niezparzeczalne.

Jak dla mnie to ma sens na RIB-a jak
- da miękką jazdę na falach
- z dobrze dobranym silnikiem, śrubą nie będzie problemów z "rwaniem" takiego "szybowania"
- faktycznie w różnych warunkach da mniejsze spalanie i gładszą jazdę
- to coś będzie się skłądać (slipowanie czy cumowanie bokiem)
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Kwiecień 04, 2018, 08:03:13
Odpowiedź #10
  • **
  • Wiadomości: 58
    • Bestwig
    • Schießsport
  • Akwen: Adriatyk
Cytat: ogorek
Z drugiej strony zwolennicy "ostrego skakania RIB" mogą być niezadowoleni.
(...)
- to coś będzie się skłądać (slipowanie czy cumowanie bokiem)
To coś się składa (automat), jest zademonstrowane na jakimś filmiku.
A wtedy hulaj dusza i ostro skaczemy  :)
Choć nie wiem, na ile tylna płetwa będzie tłumić te skoki.

Cytat: ogorek
Jak dla mnie to ma sens na RIB-a jak
- da miękką jazdę na falach
Według opisu na fali do pół metra jedziesz jak po gładkim, na większej fali jedziesz miękko.
(czysta fizyka -> bezwładność, wypór/ślizg, Bernoulli, grawitacja)

Cytat: ogorek
- z dobrze dobranym silnikiem, śrubą nie będzie problemów z "rwaniem" takiego "szybowania"
Jeśli dobrze widzę, to mają silnik z kolumną XXL i płetwy na niej.
Daje to 3 punkty podparcia podczas "lotu". 2 na bocznych skrzydłach i 1 z tyłu na płetwie silnikowej.

Cytat: ogorek
- faktycznie w różnych warunkach da mniejsze spalanie i gładszą jazdę
Nie ma innej możliwości, to musi mniej palić (przy szybkiej jeździe) w tych samych warunkach.
Przy pyrkaniu w wyporze będzie palić deczko więcej (dłuższa kolumna i skrzydełka dają dodatkowy opór).

Cały ten wynalazek zmienił mój cel oszczędzania  ;) z N-ZO Cabin na Medline ze skrzydełkami.
(no chyba, że da się to też zamontować w N-ZO)
Trochę czasu jeszcze mam, niech skrzydełka dojrzewają  O0

Maj 14, 2018, 18:04:34
Odpowiedź #11
  • *****
  • Wiadomości: 2767
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
13-sta sekunda filmu. Widać jak są "złożone".
W tej postaci na 100% nie da się slipować tego z łodki bo przez rolki nie prejdzie a na płozach pewnie przeozić się nie da

https://www.youtube.com/watch?v=XkPraDd1dK8

« Ostatnia zmiana: Maj 14, 2018, 21:00:25 wysłana przez ogorek »
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Maj 14, 2018, 18:44:21
Odpowiedź #12
  • **
  • Wiadomości: 58
    • Bestwig
    • Schießsport
  • Akwen: Adriatyk
Wszystko się da.
Przyczepka "custom", z przodu rolki mogą być szerzej, z tyłu troszkę węziej i skrzydełka przejdą.
Całośc odpowiednio wysoko, żeby po błotnikach nie szurać i gra.

Maj 14, 2018, 21:14:57
Odpowiedź #13
  • *****
  • Wiadomości: 2767
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
No fakt - na tym zdjęciu wygląda to OK.

Ciekawe jak są opuszczone to jak daleko za kill sięgają ?

Jak są podniesione to z kolei problem z cumowaniem bokiem ...

Ciekawe jak uszczelnili ten mechanizm, przecież musi to przechodzić przez kadłub ...
Lub chociaż kabelki do tego. Szkoda, że mało jest zdjęć w zbliżeniu
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Maj 15, 2018, 09:14:03
Odpowiedź #14
  • **
  • Wiadomości: 58
    • Bestwig
    • Schießsport
  • Akwen: Adriatyk
Te "płetwy" wchodzą i wychodzą tak jak opuszczany miecz w żaglówce:
~~UiU~~
Są w takim "kanale".

Co do cumowania, to grubsze fenderki załatwią sprawę.
Dodatkowo dochodzi wytrzymałość tych skrzydełek.
Na stronie Seair piszą, że robią to dla Zodiac Pro 5,5 i Pro 7
"Siódemka" z silnikiem i pełnym obciążeniem może dojść do 3 ton!
Czyli po 1 tonie na punkt podparcia (2 płetwy boczne + foil na silniku)
A wygląda taka chuda listewka  ;D
« Ostatnia zmiana: Maj 15, 2018, 09:22:26 wysłana przez boboo »