Autor Wątek: Najlepszy ponton do 30KM?  (Przeczytany 1799 razy)

Maj 18, 2020, 17:08:31
Odpowiedź #60
  • *****
  • Wiadomości: 2670
  • Akwen: Odra środkowa
- powietrze w tubach lekko zeszło, przed wyjazdem napompowałem pompką Bravo na 250-300mB - burty to były na kamień, kil mi się wydawał lekko za miękki ale bałem się dowalić więcej chociaż niektórzy podobno nawet 2x więcej pompują:P instrukcja zaleca napompować na 250mB wszystko i nie mówi nic więcej o kilu. W każdym razie było słońce pełne a jak pływałem to było chłodniej i woda też zimna przecież ale czy to była różnica temperatur czy gdzieś uchodzi to nie wiem. Będę dziś sprawdzał szczelność wszystkich zaworów na wszelki wypadek - może coś niedokręcone.
Z kilem mam podobne spostrzeżenia, codziennie trzeba dopompować podczas gdy burty pozostają twarde. Tu działają prawa fizyki: pompką podajesz ciepłe powietrze i w szybkim tempie  nabija się mało pojemny kil na twardo. Następnie wrzucasz gumiaka na wodę i powietrze w kilu się ochładza a kil mięknie choć wszystko jest szczelne, za jakiś czas trzeba znowu dopompować.  C:-)
Pozdrawiam

Maj 18, 2020, 19:05:42
Odpowiedź #61
  • *****
  • Wiadomości: 3431
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Ja generalnie pompowalem do zalecacnych (u mnie podłoga pompowana była bodajze do 0.8 ?? skleroza już). A po godzinie na wodzie ponownie. I wieczorem mogłem spokojnie dopompować jak słońce nie dawalo tak ostro (nadal na wodzie ponton).

No i jak wieczorem było OK to następnego dnia już było bez dotykania.

W takiej GR to na słońcu spokojnie do 50C, w cieniu 35 C a woda 24C więc nie dziwne

Byłem w styczniu w GR i nocami tam było ledwo +3, w dzień _12 i tuby flaki (RIB tam zimuje)
Znajomy raportuje, ze od kilu dni bardzo ciepło i tuby prawie wróciły do formy ...
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Maj 19, 2020, 18:09:56
Odpowiedź #62
  • **
  • Wiadomości: 36
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Jeśli wszystko jest szczelne to kill i reszta powinny chyba wracać do normy w słońcu? Jak trzeba dopompować co chwila to chyba jednak gdzieś ucieka:( dlatego na razie nie ruszam i czekam do przyszłego tygodnia na cieplejsze dni i dopiero zmierzę manometrem czy zeszło. Profesjonalne RIBy i te najdroższe pontony mają faktycznie kil pompowany mocniej - w Mawericu piszą, że normalnie 0.25B - czyli na 0.3B najlepiej nabić, bo przy odpinaniu pompki jeszcze minimalnie traci.

Te zawory w Mawericu to chyba takie jak wszędzie ale jakoś im nie ufam - strasznie czułe te dzyndzle są. Na początku nie mogłem w ogóle napompować, bo o 2 obroty za mocno były wkręcone, więc wykręciłem na maksa i dopiero elegancko się udało napompować i odpiąć bez straty powietrza. Chyba, że to trzeba później dokręcić na maksa czy coś ale z tego co wiem to tylko się sprawdza dokręcenie na głównym gwincie a przy sprawnym zaworze nie powinno uchodzić środkiem niezależnie od pozycji dzyndzla? Nie psiukałem ich jeszcze płynem, bo u mnie cały czas pada ale mam nadzieję, że w półrocznym pontonie to są raczej sprawne i czyste.

Maj 20, 2020, 10:08:06
Odpowiedź #63
  • **
  • Wiadomości: 42
    • Myślenice
  • Akwen: Adriatyk
Spokojnie, mam tego Mawerica już 4 sezon i nic się z tym zaworkami nie dzieje..
Powiedz jakiego manometru używasz do tych pomiarów? Ja pompuję na "czuja" bo jeszcze żaden z zakupionych 3szt mi nie spasował..


edit musti: Odpowiadając na post bezpośrednio po nim nie ma sensu cytować go w całości.
« Ostatnia zmiana: Maj 20, 2020, 10:29:18 wysłana przez musti »

Maj 20, 2020, 15:09:36
Odpowiedź #64
  • **
  • Wiadomości: 36
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Mam manometr Bravo i pompkę Bravo - nie tanie rzeczy:/ jak napompuję pompką na 0.25B to burty są jak kamień a manometr pokazuje minimalnie mniej, bo trochę schodzi przy odłączaniu/podłączaniu. Dlatego pompuje na 0.27B i po odłączeniu pompki schodzi idealnie na 0.25B.

Dzisiaj jest pełne słońce i wystawiłem ponton na środek działki. Nagrzał się i zmierzyłem ciśnienie - wszystkie komory mają od 0.05B do max 0.1B, więc niemożliwe żeby aż taka różnica była przy wahaniach temperatury do max 5C. Coś gdzieś ucieka, więc dzisiaj sprawdzę wszystkie zawory wodą z mydłem a jak nie będzie efektu to pozostaje szukać po zgrzewach :(

Głupie pytanie: czy te zawory w Mawericu się jakoś zamyka/zabezpiecza? Tak jak pisałem "dzyndzel" jest bardzo czuły i powietrze schodzi momentalnie jak się go tylko lekko wciśnie ale schodzi też jak się porusza nim w góra/dół albo lewo/prawo, więc dobrze by było jakoś go "wkręcić" po napompowaniu - coś jak w wentylach presta w rowerze ale tutaj z tego co widzę się nie da.
« Ostatnia zmiana: Maj 20, 2020, 15:44:20 wysłana przez MotoDex »

Maj 21, 2020, 06:18:52
Odpowiedź #65
  • **
  • Wiadomości: 42
    • Myślenice
  • Akwen: Adriatyk
Głupie pytanie: czy te zawory w Mawericu się jakoś zamyka/zabezpiecza? Tak jak pisałem "dzyndzel" jest bardzo czuły i powietrze schodzi momentalnie jak się go tylko lekko wciśnie ale schodzi też jak się porusza nim w góra/dół albo lewo/prawo, więc dobrze by było jakoś go "wkręcić" po napompowaniu - coś jak w wentylach presta w rowerze ale tutaj z tego co widzę się nie da.
Nie ma żadnych zabezpieczeń zaworów, jedynie te nakrętki - one raczej służą do zapobiegnięcia przypadkowemu wciśnięciu ich...

Maj 21, 2020, 09:15:51
Odpowiedź #66
  • **
  • Wiadomości: 36
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Winowajca znaleziony. Ucieka jednym z zaworów dołem pod kołnierzem. Na YT widziałem, że się po prostu wykręca, czyści i wkręca mocno dokręcając. Pytanie czy macie jakiś patent, żeby polać czymś gwint tak, żeby uszczelniło lekko ale nie zakleiło?

btw: w sumie trochę osobny wątek z tego zrobiłem, więc jak jakiemuś adminowi się chce to poproszę o przeniesienie do osobnego tematu "Jak naprawić wycieki powietrza w Mawericu" :)

Maj 21, 2020, 09:55:03
Odpowiedź #67
  • ***
  • Wiadomości: 113
    • Konin
  • Akwen: Warta
Są kleje do gwintów ( 3 rodzaje ), ale jedna powierzchnia z dwóch musi być z metalu.

Maj 21, 2020, 11:58:15
Odpowiedź #68
  • **
  • Wiadomości: 36
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Są kleje do gwintów ( 3 rodzaje ), ale jedna powierzchnia z dwóch musi być z metalu.
Wiem, ale klejenia chcę właśnie uniknąć, bo jak pęknie ten zawór kiedyś albo się uszkodzi to już go nie wykręcę tak łatwo. Myślałem o czymś bardziej delikatnym ale skutecznym. A może w ogóle tego lepiej nie ruszać tylko dowalić jeszcze mocniej kluczem? Tylko znowu jak strzeli ten gwint to pozamiatane.

Maj 21, 2020, 12:15:56
Odpowiedź #69
  • ***
  • Wiadomości: 143
    • wlkp
  • Akwen: Warta
@MotoDex

Użyj najzwyklejszego lakieru do paznokci. Sprawdzone wielokrotnie. Odkręcisz to bez problemu kiedyś tam.

Maj 21, 2020, 12:24:19
Odpowiedź #70
  • **
  • Wiadomości: 36
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
@MotoDex

Użyj najzwyklejszego lakieru do paznokci. Sprawdzone wielokrotnie. Odkręcisz to bez problemu kiedyś tam.
Dzięki, na taki patent liczyłem:)

Maj 21, 2020, 13:23:04
Odpowiedź #71
  • ***
  • Wiadomości: 113
    • Konin
  • Akwen: Warta
Tych klei są 3 rodzaje;
1; uszczelniający - tylko uszczelnia
2; połączenia trudnorozłączne - ciężko rozkręcić
3; połączenia trwałe - bez podgrzania palnikiem nie rozkręcisz