Skocz do zawartości

Pontony - RIBy - maksymalnie osiągane prędkości.


tomkap
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W tym temacie prosimy poruszać opis możliwości RIB-ów i pontonów,

z podaniem wagi (masy - obciążenia) łodzi podczas pomiaru, mocy silnika oraz warunków na wodzie...

jeżeli by się udało do pełni szczęścia:  rozmiar śruby.

 

Założyłem taki wątek, bo czytam dużo informacji na temat osiągów w zupełnie innych działach forum i robi się duży nieporządek.

Panowie piszcie posty o tematyce związanej z tytułem postu i wszystkim będzie łatwiej się odnależć  :-(

 

"Leon Zawodowy czyściciel"  ;)

 

[edit musti] Posty przeniesione z innego watku

 

 

Dużo zależy również od pontonu.  Czym mniejszy i lżejszy tym szybciej płynie.  Kłopot jednak z małym, a raczej z tym że jest krótki, ze sterownością. Po prostu za szybka płynie i najmniejszy ruch rumplem grozi wypadnięciem lub jak mi się zdarzało wyrwaniem z silnika z pawęży. Za to osiągałem prędkość ok.50/h na silniku 8KM. Oczywiście pontonik z kilem. Bez niego ponton skacze a nie płynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 136
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Dużo zależy również od pontonu.  Czym mniejszy i lżejszy tym szybciej płynie.  Kłopot jednak z małym, a raczej z tym że jest krótki, ze sterownością. Po prostu za szybka płynie i najmniejszy ruch rumplem grozi wypadnięciem lub jak mi się zdarzało wyrwaniem z silnika z pawęży. Za to osiągałem prędkość ok.50/h na silniku 8KM. Oczywiście pontonik z kilem. Bez niego ponton skacze a nie płynie.

 

To nieźle spasowałeś ten zestaw bo mój YAM340 z 15 KM nie latał więcej z GPS niż 34 km/h. Ale bez GPS to pewnie z 70 wyciągał ;)

 

Pozdrawiam najszybszą 8 na świecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrz a ja nie sprawdziłem GPSem ile mój poleci. Ale zap ... znaczy się wystarczająco szybko pływał. Przy 290 cm jak zafalowane było albo przez kilwater przeskakiwałem to pośladki ściśnięte czasem miałem  ;) Nawet pasek do trzymania udało mi się naderwać jak mi pewnego pięknego dnia przy 4B rumpel z ręki wyrwało (a może akurat puściłem na moment) i gumjak na paru metrach zrobił zwrot o 180st  ??? Jednego się nauczyłem, że zrywkę na rękę zapinałem zanim za sznurek pociągałem :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo zależy również od pontonu.  Czym mniejszy i lżejszy tym szybciej płynie.  Kłopot jednak z małym, a raczej z tym że jest krótki, ze sterownością. Po prostu za szybka płynie i najmniejszy ruch rumplem grozi wypadnięciem lub jak mi się zdarzało wyrwaniem z silnika z pawęży. Za to osiągałem prędkość ok.50/h na silniku 8KM. Oczywiście pontonik z kilem. Bez niego ponton skacze a nie płynie.

 

To nieźle spasowałeś ten zestaw bo mój YAM340 z 15 KM nie latał więcej z GPS niż 34 km/h. Ale bez GPS to pewnie z 70 wyciągał ;)

 

Pozdrawiam najszybszą 8 na świecie.

Pontom 2.50 starej daty, o połowę lżejszy od nowych tej wielkości. Ja 70kg jedyne, więc śmiga jak zły. Problem jednak jest z manewrowaniem przy tej prędkości. Krótki, więc wystarczy lekko ruszyć ręką i można wylecieć, bo bardzo raptownie skręca.

Nie ma problemy z pontonem 3m lecz ten już sporo wolniej płynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

W tym temacie prosimy poruszać opis możliwości RIB-ów i pontonów,

z podaniem wagi (masy - obciążenia) łodzi podczas pomiaru, mocy silnika oraz warunków na wodzie...

jeżeli by się udało do pełni szczęścia:  rozmiar śruby.

 

Założyłem taki wątek, bo czytam dużo informacji na temat osiągów w zupełnie innych działach forum i robi się duży nieporządek.

Panowie piszcie posty o tematyce związanej z tytułem postu i wszystkim będzie łatwiej się odnależć  :-(

 

"Leon Zawodowy czyściciel"  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwoliłem sobie skopiować do aktualnie właściwego działu:

 

Test prędkości łodzi Hybrydowej RIB__Callegari 540

 

To i ja dorzucę wyniki do statystyk:

Łódka - Hybryda (RIB)

Długość:    540cm

Szerokość: 250cm

Waga na sucho: około 300kg

Waga z silnikiem: około: 420kg

Waga sternika:  około: 85kg

Ilość paliwa: około 50 litrów

Silnik: stary Johnson 70 (two stroke) VRO podłączone

Wiatr: 0 -  fala: 0  temp. powietrza: 5' C

 

Śruba 13,25 x 17  - prędkość max. 60/62km/h  - obroty                        6200/6400            obr/min (śruba używana alu - obroty przekręcone)

Śruba 13,25 x 19  - prędkość max. 65/68km/h  - obroty                        5400/5600            obr/min (śruba new alu Hustler - obroty lekko niedokręcone)

Śruba 13,25 x 21  - prędkość max. 58/60km/h  - oborty 5000/5300 obr/min (śruba new alu Hustler - obroty w dolnym zakresie dopuszcz)

 

Myślę, że można się zbliżyć lub lekko przekroczyć z tym silnikem magiczne 70km/h

- zakładając sprawną lub nową śrubę SS lub Alu o wymiarze: 13,25 x 17"

 

Pewnie z maksymalnie dozwolonym do zawieszenia 90KM - spokojnie przekroczy 80km/h

płynąc stabilnie i bezpiecznie,

ale to już teoretyczne rozważania w tym momencie...

 

Tyle z moich testów - na wiosnę następne :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak poważnie, to na małym SPORTISIE MC 3100 (ok. 60kg)

z HONDĄ 20 (ok. 50 kg)

z paliwem, klamotami i w jedną osobą (razem 140kg)

tj. łączna waga zestawu 250kg

przy śrubie 3 łopatkowej 11" (do małych silników HONDA daje oryginalnie tylko 4 łopatkowe śruby)

osiągałem ok. 46-48 km/h

 

Zabawa na tej mini-łódeczce była przednia, tym bardziej, że rejsik na Zalewie Zegrzyńskiim  z Nieporętu za Pułtusk (ładnych kilka kilometrów  za Pułtusk)  i droga powrotna, czyli łącznie ok. 80 km to zaledwie jeden 12 litrowy bak paliwa. Oczywiście płynięcie cały czas w pełnym slizgu z szybkością ok. 38-40km/h.

To jest ta niwątpliwa zaleta małych silników..... 

Niestety czułem się nieco już "za duży" do tej łódeczki (czy też tego RIBika)i!!!

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myśłę, że jest na co popatrzeć- zarówno na technikę jazdy jak i na całe otoczenie.

 

 

A czy to 5 km szybciej czy też 10 km wolniej- a cóż to za problem, najważniejsze aby była frajda....

Z drugiej zaś strony wiadomo, ze adrenalina wzrasta gdy jest szybciej!!!

 

Filmik prezentuje catamaran pneumatyczny dla którego występuje klasa wyścigowa CAT - są nawet organizowane MŚ

Bardzo szybkie i niesamowicie zwrotne konstrukcje....ze stosunkowo małymi silnikami mają niesamowite osiągi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widzisz- o to chodzi!!!  Bo to przecież jest zabawa.

A chodzi głównie o wrażenie- jak ktoś jedzie na deskorolce to pewnie szybkość 20km/h odczuwa bardziej niż ten kto jedzie kilkadziesiąt kilmometrów na dużym motocyklu. Podobnie na naszych łupinach...

 

I macie całkowitą rację. Ten temat nie ma na celu robienia jakiegoś rankingu, czy też przechwalania

się czy też podbudowywania własnego "ego".

Widziałem a raczej czytałem, że ten właśnie temat zaczął rozwijać się w temacie "Filmów...."

i po prostu założyłem osobny wątek, abyśmy tu wymieniali się doświadczeniami,

opiniami o maksymalnie osiąganych prędkościach naszych pływadeł.... ;)

Może komuś nasze wypowiedzi pomogą w doborze odpowiedniego silnika, śruby, czy długości łodzi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

RIB: Atlantic 21

LOA: 7 m (z malym haczykiem)

Masa: ok. 1300 kg (wg. danych technicznych/ rozna w zaleznosci od wersji) + 2 osoby.

2x Evinrude Etec 60 HP

Sruby standard fabryczny raczej.

Predkosc na spokojnej wodzie: 31 kts max

Srednia Swinoujscie - Szczecin przy 5B na zalewie i nie pelnym gazie ok. 25 kts. (troche mokra jazda :D)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat poza krajem jestem i nie mam jak sprawdzic tych srub a i zakresu obrotow nie pamietam dokladnie... kolo 6000 chyba przy maksie, kolo 5000 przy takim przyjemnym 25 kts i znacznie mniejszym spalaniu.

 

Zdjec nie mam przy sobie ale podsylam linka ze zdjeciami od poprzedniego wlasciciela:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ballbunion_Sea_and_Cliff_Rescue_-_Atlantic_21_Launch.JPG

Niestety nie mam tej fajnej przyczepki, mam ja na normalnej, ktora musze na wiosne zrobic bo nie ma dzialajacej najazdowki i rejestracji.

Tu zdjecia takich samych - moja tez najpierw sluzyla w RNLI pozniej dopiero w Irlandii:

http://www.rnli.org.uk/who_we_are/press_centre/photos/photo_detail?articleid=321608

http://www.falmouthlifeboat.co.uk/content/severn-and-atlantic-21-lifeboats-0

A tu wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_21_class_lifeboat

A tu niefart (i maly blad sternika) na identycznej:

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przychylam się do opinii Giees'a

Fajny i dzielny jest ten Rib-ek - ciekawa konstrukcja, zwłaszcza rufy :-)

 

Ostatni filmik budzi wątpliwości czy na pewno był to błąd sternika....

Ta ostatnia fala wyrzuciła ich jak z katapulty i sternik już nie bardzo miał co robić.....

Gdyby płynął dużo szybciej ten efekt byłby wcześniej osiągnięty,

a gdyby było dużo wolniej to przypuszczam,

że śruby pokazali by jeszcze wcześniej...

 

Takie jest moje zdanie, ale na takich dziwnych falkach nie pływałem i rozwodzę się

tylko czysto teoretycznie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bylo tu zdecydowanie duzo pecha, trafili jakas loche akurat, moze im nawet akurat pod kadlub przywialo i zrobili backflipa...

Moge sie zalozyc, ze chlopaki juz nie raz w tym miejscu wychodzili i im sie udawalo.

W takim przypadku to najwazniejsze, zeby przez przyboj przejsc, jakby im sie udalo to dalej mieli by juz wiekszy luzik. Mam cala historie sluzby swojej lodki i najgorsze warunki w jakich wychodzila w morze na akcje to 9 B.

Co do bledu sternika... juz ze 2-3 fale wczesniej widac bylo potencjal do czegos niedobrego, dosc niestabliny lot przy zejsciu z fali... Przy takiej jezdzie to max skupienia, wlasciwego dotrymowania silnikow i pracowania gazem.

Za nisko silniki - zaryje dziobem w nastepna fale, za wysoko - backflip. Za malo gazu przy przejsciu przez grzbiet - tez zaryje dziobem... wbije sie w nastepna fale, za duzo gazu - efekt taki, jak widac na filmie.

Sam nie wiem czy poradzilbym sobie w takich warunkach, przymierzam sie do potrenowania w najblizszym czasie. Mam nadzieje, ze jak w przyszlym sezonie bede nad morzem latem to nadarza sie odpowiednie warunki.

 

Co do konstrukcji rufy... mi sie podoba... nie trzeba sie bawic z rekawami odplywowymi... szegolnie jak sie plywa w gorszych warunkach i ma mokra jazde ;) Kazda fala ktora wejdzie na poklad opuszcza ja tak samo szybko jak weszla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się tylko, że nie muszę w takich warunkach pływać...

Zresztą nie bardzo jest czym - mam małego turystyka,

który do takich zastosowań nie bardzo się nadaje.

Tutaj Kedzior mógłby się pobawić - ma sprzęt stworzony do takich warunków :-)

 

Ale dobra - wróćmy do tematu, lub zakładamy nowy dział w Rib-owniach

o dzielności itp....zresztą zaraz to zrobię i tam będziemy wrzucać

swoje opinie dot. najdzielniejszych RIB-ów

a tutaj rozmawiamy o maksymalnie osiąganych prędkościach.....

 

Tematy dzielności i ekstremalne pływania mamy poniżej:

http://forum-motorowodne.pl/riby-i-pontony/rib-y-pontony__od-czego-zalezy-dzielnosc-tych-lodzi/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Mam do Was pytanie :) jeszcze nie kupiłem gps na wode a chcialbym wiedziec z jaka predkoscia sie poruszam :) Co prawda mam predkosciomierz ale nie wiem czy pokazuje poprawne wskazania? :D

Mianowicie mialem maly problem z jego uruchomieniem (poprzedni wlasciciel powiedzial, ze nie uzywal go bo kilka razy przychaczyl  o dno czujnikiem, a wskazania predkosci nie byly mu do niczego potrzebne).

Zanim udało mi się opuścić plastikowy uchwyt przymocowany do pawęży, usiałem użyć sporo WD 40 :D

W końcu zabiegi się udały i ruchoma część odzyskała swoje właściwości, teraz można bez trudu ją opuszczać i chować.

 

Dane jednostki:

typ:                        RIB

Długość:                520

Szerokość:            220

Waga łodzi            160

waga silnika          100

waga pasażerów  250

Moc silnika              50 (tohatsu tldi)

śruba                      11,1 x 13 (3 łopaty)

 

test wykonywałem na rzece Odra płynąc pod prąd a wskazania pokazywały 4,5 tys obrotow a prędkość 20 knotow. Podkreslam, ze nie krecilem na maksa bo nie mialem gdzie, brakowalo troche miejsca a wolalem nie ryzykowac, takze pomiary Maksymalne podam Wam jak pojade na jakies spokojniejszy akwen :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie napisałeś o śrubie a to od niej zależy co i jak. W zależności od jej średnicy i skoku przy podanej prędkości obrotowej silnika możesz płynąć 10 km/h i dać radę uciągnąć jeszcze spory jacht a możesz sadzić 60 km/h ale do ślizgu wychodzić 3 minuty...Poza tym prędkość gps poda ci każdy telefon z nawigacją, nie musi być to od razu urządzenie dedykowane "na wodę"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam do Was pytanie :) jeszcze nie kupiłem gps na wode a chcialbym wiedziec z jaka predkoscia sie poruszam :) Co prawda mam predkosciomierz ale nie wiem czy pokazuje poprawne wskazania? :D

Mianowicie mialem maly problem z jego uruchomieniem (poprzedni wlasciciel powiedzial, ze nie uzywal go bo kilka razy przychaczyl  o dno czujnikiem, a wskazania predkosci nie byly mu do niczego potrzebne).

Zanim udało mi się opuścić plastikowy uchwyt przymocowany do pawęży, usiałem użyć sporo WD 40 :D

W końcu zabiegi się udały i ruchoma część odzyskała swoje właściwości, teraz można bez trudu ją opuszczać i chować.

 

Dane jednostki:

typ:                        RIB

Długość:                520

Szerokość:            220

Waga łodzi            160

waga silnika          100

waga pasażerów  250

Moc silnika              50 (tohatsu tldi)

śruba                      11,1 x 13 (3 łopaty)

 

test wykonywałem na rzece Odra płynąc pod prąd a wskazania pokazywały 4,5 tys obrotow a prędkość 20 knotow. Podkreslam, ze nie krecilem na maksa bo nie mialem gdzie, brakowalo troche miejsca a wolalem nie ryzykowac, takze pomiary Maksymalne podam Wam jak pojade na jakies spokojniejszy akwen :P

 

Jeżeli nie kręciłeś na maksa, to nie wiesz również czy masz prawidłowo dobraną śrubę  :(

Test najlepiej robić na wodzie stojącej - nie na rzece i pomiar tylko GPS, bo cisnieniowe

prędkościomierze są mało dokładne i często zafałszowują wyniki....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...