DzikWodny Opublikowano 18 Lipca 2022 Udostępnij Opublikowano 18 Lipca 2022 Dzień dobry, Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że doświadczenia z pływaniem na silniku mam może z miesiąc. Zakupiłem ponton do remontu WildLake 290, zakleiłem balony pod mocowaniem pawęży, wymieniłem pawęż ( była przegnita), jednocześnie zwiększyłem delikatnie jej wysokość (aby pasowała wysokością do stopy silnika) oraz wyciąłem dół pawęży w kształt V żeby pasował do kila, który chciałbym w najbliższym czasie dodać, zachowałem jednak oryginalny kąt pawęży względem balonów i podłogi. Założyłem silnik Storm 7km 2-suw, odległość od najniższego punktu pawęży do płyty antykawitacyjnej wynosi 2,5cm (czyli wydawało by się prawidłowo) i ponton do około 1/4-1/3 manetki płynie normalnie, a przy wyższych obrotach zamiast przyspieszać to zwalnia, wygląda to jakby śruba mieliła wodę z powietrzem. Dodam, że próbowałem pływać każdy możliwy kąt trymu, efekt jest podobny. Proszę o pomoc w namierzeniu przyczyny tego zjawiska ;) (jedne co przychodzi mi do głowy to to, że silnik jest zamontowany za wysoko, pomimo, że płyta znajduje się 2,5cm poniżej krawędzi pawęży). Z góry dziękuję za wszelkie rady jak rozwiązać problem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DzikWodny Opublikowano 18 Lipca 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Lipca 2022 Dodam jeszcze, że osiągam maksymalną prędkość 8-9 km/h - według echosondy, płynąc solo z lekkim sprzętem i równomiernie rozłożonym obciążeniem, z manetką na 1/3 do 1/2,a zgodnie z niektórymi testami na youtube ten sam silnik wprowadzał w ślizg ponton np. Kolibri 330 z jedną osobą na pokładzie, także wydaje mi się, że coś jest nie w porządku z jego ustawieniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ikis Opublikowano 19 Lipca 2022 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2022 Śrubę masz "szybką" czy uciągową...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bercik Opublikowano 19 Lipca 2022 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2022 Może być, że konstrukcja pontonu nie pozwala na lepsze osiągi. Sztywność konstrukcji itp. Był tu podobny temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DzikWodny Opublikowano 19 Lipca 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2022 @IkisŚrubę mam taką: 3-7 1/2"x8" Poczytałem trochę o śrubach i nie do końca rozumiem jak odróżnić szybką od uciągowej, ale stosunek skoku do średnicy ma 1.07, czyli zgodnie z wątkiem który znalazłem tutaj: https://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t=3438, była by to śruba do szybkich jednostek. Czyli szybka? ;) @bercik Właśnie na tym samym silniku ponton kolibri 330 osiąga ślizg czyli 22km/h (chyba?) np. tutaj (w komentarzu podana prędkość maks. solo 28km/h): Lub tutaj na kolibri 280: Patrząc po parametrach Colibri oraz Wild lake 290 to ten drugi jest z odrobinę grubszego PVC, ciśnienie robocze balonów takie samo, chłopaki pływają na pełnej podłodze segmentowej, ja do swojego Wild Lake wrzuciłem podłogę samoróbkę z 2 elementów sklejki antypoślizgowej 15mm (jeden długi fragment na prawie całej długości pontonu, drugi element długości około 40cm na część dziobową, podłogi do kolibri etc. są robione z tego co widziałem z 12mm), więc sztywność konstrukcji wydaje się być porównywalna. Czy może to być ewentualnie kwestia braku kila? Brać pod uwagę obniżenie silnika na pawęży, żeby płyta antykawitacyjna była np. 5cm pod dnem, a nie 2,5? (rozważałem wyfrezowanie części pawęży gdzie silnik jest osadzony). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ikis Opublikowano 20 Lipca 2022 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2022 Nim zaczniesz ciąć zrób i załącz zdjęcie śruby napędowej... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DzikWodny Opublikowano 20 Lipca 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2022 @Ikiszdjęcia śruby: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ikis Opublikowano 21 Lipca 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2022 Skok 8 więc w teori powinna być dobra ale... Moje małe silniki najlepiej pchały na takiej śrubie: Mam też o podobnym kształcie do Twojej i na niej występowało zjawisko o którym piszesz. Na śrubie ze zdjęcia ponton Kolibri 330 + Mariner 5KM bez trudu osiągał 22km/h. Po pracy sprawdzę parametry tej drugiej bo po prostu nie pamiętam... Jak pisałem (nadal) wstrzymaj się z cięciem pawęży bo to droga w jedną stronę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
powolny Opublikowano 21 Lipca 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2022 Napisz czy masz kil ,czy nie .w moim 330 PP z silnikiem Storm F6 też śruba się zapowietrzała i dochodziło do utraty prędkości .Musiałem zmniejszać obroty aż załapała i dalej ,do kolejnego zapowietrzenia . Doczytałem ,że przyczyną jest brak kila .który zmniejsza zapowietrzanie śruby .W moim przypadku (już było opisywane) wystarczyło (i do dzisiaj tak robię) włożyć dechę ( 2cmx 10) pomiędzy podłogę alu ,a gumową . Problem rozwiązał się raz na zawsze . Ponton teraz idzie jak 😉 . https://photos.app.goo.gl/1QnYa1qnFM6Qrzmv8 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DzikWodny Opublikowano 21 Lipca 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2022 @powolnyNie mam kila, jednak nowa pawęż jest wycięta delikatnie w kształt V- właśnie pod kil pompowany, który zamierzam wstawić, niestety jeszcze nie wykombinowałem jak zwiększyć powierzchnię gumowej podłogi, aby kil się zmieścił (rozważam albo grzanie i rozciąganie albo rozcięcie po długości dna i doklejenie pasa z PVC. Co sądzicie o tego typu tuningu? Deski wolałbym nie wkładać z tego względu, że pływam m.in. po Odrze i przybijam do kamienistych brzegów, więc twardy kil grozi przetarciem podłogi. Abstrahując zastanawiają mnie dwie rzeczy w silniku. Pierwsza to układ chłodzenia wodnego, teoretycznie wyloty wody znajdują się tutaj: natomiast woda podczas pracy silnika leci również stąd: @powolnyCzy zaobserwowałeś coś takiego w swoim stormie? Dodatkowo wylot spalin teoretycznie znajduje się pod wodą tutaj: jednak niewielka ilość spalin wydostaje się także z tego otworu: Normalne czy dawać na serwis gwarancyjny? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
msdsw Opublikowano 21 Lipca 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2022 pod zaslepka gumowa jest ukryte ciegno do regulacji i rozlaczania biegow w spodzinie,na niskich obrotach to normalne ze spaliny ida gora...... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DzikWodny Opublikowano 21 Lipca 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2022 @msdswDzięki, czyli jest ok. A woda leci nie przy zaślepce tylko przy uszczelce tutaj: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
powolny Opublikowano 22 Lipca 2022 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2022 Jak silnik jest w wodzie ,to cała kolumna jest zalana i stanowi opór dla wylotu spalin i dla tego zrobili ten otwór ,żeby na wolnych obrotach spaliny nie dusiły silnika . Co do wylotu wody chłodzącej , to spróbuj czymś ostrym delikatnie poprawić otworek wylotu wody .U mnie byłe na nim delikatna nadlewka farby i to było powodem sikania lekko w bok 🙂 ,i dostawania się części wody pod obudowę i wyciekaniu jej innymi otworami . Nie jest to wada ,tylko taki urok budżetówki ,gdzie wylot wody nie ma rurki poza obudowę tylko musi trafić w drugą dziurkę . Co do kila ,to zapomnij o pompowanym zajmuje za dużo miejsca ,no chyba ,że totalna przeróbka . U siebie (co też już pisałem) używam dechy ,bo nie mam bocznych listew usztywniających podłogę (taki model) ,ale w kolibri chyba one są i jak tak ,to wystarczy ci włożyć pomiędzy zamiast dechy "makaron do pływania " .Żeby uzyskać efekt skierowania wody na śrubę wystarczy serio delikatne wyprofilowanie kadłuba .Natomiast jak wędkujesz i pływasz po rzece to płaskodenny jest dużo stabilniejszy i szybszy od kilowca . Mam i taki i taki ,to wiem o czym piszę . Nad morze to tylko kilowy Natomiast na inne akweny spokojnie zmodyfikowany płaskodenny daje radę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.