Skocz do zawartości

Silnik pomocniczy - awaryjny do RIB-a - jaka minimalna moc ?


jarek10
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Zastanawiam się jakiej minimalnej mocy silnik zapodać jako zapasowy,

do średniej wielkości RIB-ka ? Z moich wyliczeń wychodzi, że 4KM powinny sobie poradzić,

jednakże bezpieczniej byłoby założyć 6KM.

Wiadomo, że wszystko zależy od wielkości i wagi, więc poniżej dane podstawowe

Długość łodzi: 540cm  szer.250cm  waga z silnikiem ok. 450kg

 

Jakieś pomysły, doświadczenia, porady ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

No fakt, nie jest źle mieć ze sobą drugi tj. zapsowy czy pomocniczy silniczek.

Ja przy moim (niespełna) 4m RIBie mam właśnie 4KM (oczywiście2T).

W zasadzie to mam go nie przy RIbie lecz na nim i to nie zawsze tylko nieraz tj.  jak dalej płynę.

I tak szczerze mówiąc nigdy nie musiałem go używać, bo mnie główny silnik nigdy nie zawiódł (a jak raz kiedyś zawiódł to małego akurat nie zabrałem- ot pech).

 

A dlaczego 4KM-odpowiedź prosta- kiedyś mi się taki trafił..., a i waga nie za wielka i przewracać na wszystkiestrony można.  Czyli motywacją był, że  "pasuje", a nie to, że kierowałem, sie "bardziej wzniosłymi" przesłankami nautycznymi.

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy do czego ma służyć ten zapasowy mały silniczek. Jeżeli silnik główny to stary rzęch i tylko patrzeć kiedy padnie to jasne, że musisz mieć ze sobą zapasowy i to jak najmocniejszy bo może on się na długo stać silnikiem głównym. A jeżeli ma służyć jako działający naprzemiennie z głównym np. do trolingu czy wolnego pyrkania w kanałach, to wystarczy nawet 2,5 kM a w ostateczności nawet na krótsze dystanse starczy silniczek elektryczny. Ja na Mazury zabrałem dodatkowo na pantograf 6 kM i pyrkałem nim po kanałach i jak mi się nie spieszyło z prędkością 8 - 10 km/h. Zauważyłem też, że zawieszony na jednak odstającym pantografie silnik dodatkowy, dociąża rufę i ciężej wchodzi się w ślizg.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeznaczenie silnika jak w nazwie - bardziej awaryjnie.

Wskazanie na two stroke, ze względu na wagę.

Przeznaczenie: głownie jako silnik bezpieczeństwa podczas dłuższych przelotów solo

na morzu (Chorwacja). Na spokojnym Adriatyku 4KM powinny wystarczyć, ale na zafalowany

myślę, że 6KM to minimum.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

@Rubinio

A jaką masz wagę zestawu z silnikiem i podstawowym wyposażeniem ?

Bo jeżeli dawało radę na jachcie żaglowym o masie 1,5t  to i 4KM na Twoim RIB-ie

powinno wystarczyć.....tylko nie wiem czy na morzu, przy "mordewindzie"

poradzi sobie.

 

Generalnie chciałem dla siebie lekki dwutakt 4-6KM.

Wiem, że przy spokojnej wodzie te konie sobie poradzą, ale gdyby przyszło wracać

np. w Chorwacji pod mocniejszy wiatr i fale ? To zapewne 8KM też szału nie zrobi... :(

Oczywiście nie mówimy tu o ślizgu, tylko o sensownej prędkości podróżnej w wyporze....

 

Dobra czekamy niech się inni użytkownicy wypowiedzą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to ja się wypowiem, że ktoś tu pomylił pojęcia co to jest silnik pomocniczy a awaryjny. To są dwie różne rzeczy. Silnik pomocniczy można mieć i używać zawsze, nawet jak główny jest sprawny a silnik awaryjny, jak sama nazwa wskazuje, służy w razie awarii głównego do szybkiego i bezpiecznego dostania się do najbliższego brzegu czy portu a nie robienie czy kontynuowanie wycieczki. I tak silnik pomocniczy w zależności od potrzeb i możliwości może być różny a awaryjny może być mały, byle dopchał łódkę do brzegu z falą czy z wiatrem  O0
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie zawsze - zwłaszcza na Jadranie poruszanie się z falą i z wiatrem

doprowadzi Cię do bezpiecznego brzegu  :( Najczęściej się zdarza (złośliwość natury), że musisz

walić pod wiatr i pod fale, aby od tego niebezpiecznego brzegu jak najszybciej się oddalić...

 

Reasumując chodzi mi o skuteczny silnik awaryjny dla małego RIB-a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym że kadłub w jachcie żaglowym jest skonstruowany tak aby nie ciągnął za sobą wody. Łódź motorowa ślizgowa zanim nie wejdzie w ślizg ciągnie jej cała masę. i ten silnik pomocniczy/awaryjny musi tę wodę ciągnąć. Im większa szerokość kadłuba i zanurzenie tym wody jest więcej.

Tak jak Grześ napisał silnik awaryjny jest po to aby dopłynąć do brzegu i na pewno na nim nie uzyskasz dużej prędkości.

Myślę że przy masie mojego zestawu w granicach 600-700kg z 5 km/h da się uzyskać, ale nie przy borze na Jadranie.

W tym sezonie silnik na szczęście się nie przydał.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z drugiej strony pamiętam jak "dawno dawno temu", pływaliśmy naszą rodzinną żagłowka z ZZ na Mazury- to na pewęży było zawieszone całe 1,5 KM pod nazwą Salut.  Prędkośc pod prąd na Narwi oscylowała  ok. 4km/h, a odcinek np. Ostrołęka-Nowogród pokonywało się w cały dzień (potem trzeba było jeszcze zdobyć paliwo!!!)

(żaglówka to był typ Raja- orientacyjnie ok. 350-400 kg wagi + załoga (Rodzice + ja z bratem) + cały ekwipunek na dwutygodniowu urlop....- razem zapewne z 850-900 kg.

Tak, że nie przesadzajmy z tymi niezbędnymi  "mocami" silnika pomocniczego- 3-4 konie też dadzą radę.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Motorowodniacy chcę zakupić motorek uniwersalny pomocniczo/awaryjny do łodzi 5 metrów i wagi 440 kg bez załogi z silnikiem głównym.

mam propozycje cenowe i modelowe,chyba że polecicie coś od siebie.

 

Ceny

Mercury 6 km 3000 zł

Mercury 5 km 2100 zł

Mercury 4 km 1500 zł

Yamaha 4 km 1300 zł

 

Ostatnie zdjęcie to łajba na której będzie montowany motorek

82993922_11052012180131_1562_3.jpg.548e3265d75a9724077532097c305708.jpg

83017361_12052012211622_7181_3.jpg.79fa1c5ad4bb3d377c8bed88c770000b.jpg

83022407_13052012075049_7029_3.jpg.364105747d0ba4e7ef4094e0bb7391a1.jpg

82999500_12052012001956_8136_3.jpg.0d35d91f522bf083a6be0b0d03df6d12.jpg

2012-05-13_12_34_18.thumb.jpg.fc193935b1ec2d8311c25f607ca97eab.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...