Autor Wątek: Spadek cisnienia w balonach  (Przeczytany 5422 razy)

Sierpień 19, 2019, 07:40:02
Czesc,
Od niedawna zauwazylem ze moj ponton robi sie jakis miekki po okolo 4 godzinach plywania. Jest to odczuwalne na tyle ze lawka na ktorej siedze dosyc mocno ugina sie na balonie. Sprawdzalem manometrem przplywowym(ale jest to dosyc niedokladne urzadzenie z tego co zauwazylem) spadek cisnienia wynosi cos pewnie okolo 0,02 b. Jesli chodzi o ilosc powietrza to bedzie to okolo 15 l, bo zeby go podpompowac do stanu poczatkowego to mniej wiecej tyle wychodzi. Dzieje sie tak po 6 h plywania. Czy taki spadek cisnienia jest normalny? Czy powinienem sie martwic i przejrzec dokladnie ponton? Pozdrawiam

Sierpień 19, 2019, 08:20:06
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 634
    • Legnica
  • Akwen: Wody lokalne
Nie nie jest normalny, ja w czasie urlopu praktycznie nie dopompowywałem wcale. Na początek weź płyn do mycia naczyń, zrób mieszankę z wodą i gąbką nanieś ją na zawory a najlepiej sprawdź tak cały ponton. Tam gdzie jest ubytek pojawią się bańki.
Kolibri 330
Flipper 450

Sierpień 19, 2019, 09:16:21
Odpowiedź #2

Sierpień 19, 2019, 10:10:40
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 3431
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Moze być normalny gdy

1. Napompowales na brzegu w słoneczny ciepły dzień (np 30C)
2. Pływasz po wodzie ktora jest znacząco zimniejsza (poniżej 20C)

Wtedy ponton maprawo sflaczec. Po 3 godz dopompowywujesz na wodzie (gdzies w cieniu) i potem sprawdzasz po 3-4 godzinach czy ubylo.

Mój RIB miał lekko miękkie tuby na wodzie. Po wyciągnięciu i jak postał - twarde jak skała
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Sierpień 19, 2019, 12:44:51
Odpowiedź #4
Tez ma to sens, dochodzi do tego fakt ze pompuje okolo poludnia a splywam wieczorem, chociaz ostatnio dopiero to przykulo moja uwage, z tad zakup manometru. Nie zmienia to faktu ze w weekend bede przeprowadzal akcje poszukiwawcza przyczyny :)
Bo mimo wszystko 15 l, nawet niech bedzie 10 l zanizajac bo moglem przesadzic, to wedlug mnie i tak sporo

Sierpień 19, 2019, 16:53:57
Odpowiedź #5
  • *****
  • Wiadomości: 3431
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Ja mam 5.4m RIB-a, tuby wystają za pawęż ponad 0,5m wiec mam  12m tub o przekroju 50 cm

I zastanawialem się czy nie dopompowac bo się uginały (przy siadaniu, wchodzeniu z brzegu, nasikaniu ręką). Jak mówię - po wyciagnięciu skała (po 2 godz na powietrzu). A woda w GR dużo cieplejsza jak w PL

Jeszcze raz sugeruję po 2 godz od zwodowania dopompowac (nawet na łodce) i potem sprawdzać

Jak pływałem pontonem po Grecji (3.8m) to wieczorami zdecydowanie potrzebował dopompowania (podloga i tuby pompowane) a przed południem było już OK (trzymałem w porcie na wodzie)
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Sierpień 19, 2019, 19:39:28
Odpowiedź #6
  • Sternik Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 66
    • Kraków
  • Akwen: Wisła górna
Mam podobny przypadek opisany tu: http://forum-motorowodne.pl/riby-i-pontony/bush-kaiman-uchodzi-powietrze/ Jeżeli w ciągu dnia/nocy zmienia się ciśnienie w zależności od temperatury to to jest ok.  U mnie niestety po nocnym spadku ciśnienia twardość balonów nie wraca do stanu z poprzedniego dnia co znaczy, że jednak uchodzi z niego powietrze. Nawet udało mi się (tak mi się wydawało) zlokalizować przyczynę - zawory. Po ich dokręceniu (po ok 1/4 obrotu) proces uchodzenia powietrza spowolnił sie trochę. Oczywiście próbowałem zlokalizować miejsce "wycieku". Trochę uchodziło spod zaworów i tyle. Problem dalej istnieje i pogłębia się. Dodatkowo utraciły szczelność przegrody międzykomorowe. W tej chwili odpuszczam już temat. Ponton w zasadzie nie nadaje się do użytku, a ewentualna naprawa to raczej szkoda czasu i kasy.
Marek SP9OYP

Sierpień 19, 2019, 20:22:52
Odpowiedź #7
Czym się objawia brak szczelności miedzy komorami w pontonie? W moim z tego co zauwazylem, podczas ostatniej fazy pompowania (" na twardo" ) powietrze przedostaje sie pomiedzy nimi i ciesnienie sie wyrownuje,

Sierpień 19, 2019, 20:35:57
Odpowiedź #8
  • Sternik Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 66
    • Kraków
  • Akwen: Wisła górna
W moim przypadku objawia się tym, że spuszczenie powietrza z jednej komory powoduje utratę powietrza w pozostałych. I odwrotnie, przez jeden zawór obecnie mogę napompować wszystkie 3 komory (za wyjątkiem kila). Zagrożenie jest takie, że w razie przebicia jednej komory z całego pontonu (oprócz kila) zejdzie powietrze.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 19, 2019, 23:51:28 wysłana przez marek56 »
Marek SP9OYP

Sierpień 20, 2019, 19:26:05
Odpowiedź #9
  • *****
  • Wiadomości: 3431
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Czym się objawia brak szczelności miedzy komorami w pontonie? W moim z tego co zauwazylem, podczas ostatniej fazy pompowania (" na twardo" ) powietrze przedostaje sie pomiedzy nimi i ciesnienie sie wyrownuje,

Poszczególne sekcje są w jednej tubie. Pod koniec jak pompujesz jedną to ona rozszerzając się wpycha się w drugą - dlatego powinno się dopompowywac po trochu kazdą a nie na max ostatnie bo te dziobowe się utwardzą poprzez membrany. Generalnie najlepiej po trochu dopompowywać sekcje
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Sierpień 21, 2019, 11:40:09
Odpowiedź #10
dobrze ze piszesz, do tej pory muslalem ze komora ma jakis mechnizm ktory przpuszcza powiewtrze, a nie przepycha druga i tak podnosi cisnienie drugiej

Sierpień 21, 2019, 12:44:10
Odpowiedź #11
  • Sternik Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 66
    • Kraków
  • Akwen: Wisła górna
Też tak uważałem. Czy w takim razie ważna jest kolejność pompowania komór ? Do tej pory robiłem to w przypadkowej kolejności.
Marek SP9OYP

Wrzesień 29, 2019, 19:31:27
Odpowiedź #12
Hej, chciałem trochę odświeżyć temat ponieważ chciałem dopytać o bardziej dokladny miernik cisnienia.  Przejrzalem bardzo dokladnie swoj ponton za pomoca wody z plynem i nic nie ucieka.
Zaobserwowałem natomiast jak bardzo moze zmienic sie cisnienie w przeciagu pol godziny. Zostawilem ponton na dzialce zeby wysechl po moich testach (przeprowadzane jakos pod koniec sierpnia), balony stwardnialy do tego stopnia ze musialem upuscic powietrza w obawie przed ewentualnym uszkodzeniem.
Ogolnie to jestem przekonany ze zanim zaczalem zwracac uwage na cisnienie w balonach, nadmiernie pompowalem ponton i dlatego pod wplywem temperatury nie wiedzialem wiekszej roznicy w zmianie twardosci balonow.
Chciałem sie dopytać czego używacie do mierzenia cisnienia? Ja mam manometr przeplywowy zainstalowany na pompce (pokazuje cisnienie tylko kiedy pompuje). Widziałem manometry na zawor bostonski https://allegro.pl/oferta/wskaznik-miernik-cisnienia-manometr-do-pontonu-7853860743?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_UZSD_pla_sport_turystyka_turystyka&ev_adgr=Turystyka&gclid=Cj0KCQjwrMHsBRCIARIsAFgSeI2aQT9h3OMPw9Q7wGFufVxc9K9T4zgUj0ZQcfUe-7fvB_rxH9lbdh8aAla9EALw_wcB, ale niestety w kolibri jest HALKEY-ROBERTS
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 29, 2019, 19:43:11 wysłana przez matmat0123456789 »

Wrzesień 29, 2019, 20:36:38
Odpowiedź #13
  • ****
  • Wiadomości: 413
    • Wschowa
  • Akwen: Odra środkowa
Pompuj azotem i będziesz miał stale ciśnienie w słońcu i chłodzie .

Wrzesień 30, 2019, 10:58:42
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 3431
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Ja kiedyś liczyłem sobie o ile lzejsza zrobi sie udka jakby ja helem wypełnic ;)
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho