Skocz do zawartości

Zakup pierwszego R.I.Ba


Zeluu
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Od nie dawna jest posiadaczem patentu młodszego sternika i chciałbym w końcu zrealizować swoje marzenia tzn. kupić R.I.Ba  lub gumiaka. Plan jest taki, żeby już teraz zebrać nie zbędną wiedzę na temat sprzętu i zrobić przemyślany zakup na przyszły sezon. Kwota do dyspozycji to ok 10 tyś ( w tej kwocie powinien być również silnik ). Chciałbym go używać przede wszystkim w Chorwacji i na Zegrzu do pływania z rodzinką 4 osoby. Będę wdzięczny za wszelkie informację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

He he, nie sprzedają, nie sprzedają. Legalnie zdobyty, przebyty kurs i pływanie na zegrzu.

 

Dzięki za link. Trochę już poczytałem i wydaje mi się, że raczej w tej kwocie uda się kupić większego gumiaka. Szczególnie zainteresował mnie ten kolega

Do tego wydaje się, że nie trzeba będzie do Chorwacji ciągnąć przyczepki. Wszystko się zmieści do większego samochodu.

 

Jestem zielony w temacie więc pewnie będę  zadawał dużo głupich pytań ale do rzeczy. Trzeba trochę po spekulować ... znalazłem taki o to ponton z twardym dnem

http://www.epontony.pl/ponton-rxk-370-w-id-22.html

w opisie można znaleźć info, że maksymalna moc silnika to 20 hp i teraz  pytania do osób doświadczonych :

1. Jakiego najlepiej silnika szukać do takiego pontonu ? Jak moc ? Dwusuw czy czterosuw ? Kolega na filmie ma chyba dwusuw. Wiadomo, dwusuwy bardziej wyżyłowane, lżejsze ale i częstsze naprawy ( przynajmniej tak jest w crosach ).

2. Do czytałem się na forum, że ważny jest kil. Ten ponton ma dmuchany czy to ok ?

 

Pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam,

 

Od nie dawna jest posiadaczem patentu młodszego sternika i chciałbym w końcu zrealizować swoje marzenia tzn. kupić R.I.Ba  lub gumiaka. Plan jest taki, żeby już teraz zebrać nie zbędną wiedzę na temat sprzętu i zrobić przemyślany zakup na przyszły sezon. Kwota do dyspozycji to ok 10 tyś ( w tej kwocie powinien być również silnik ). Chciałbym go używać przede wszystkim w Chorwacji i na Zegrzu do pływania z rodzinką 4 osoby. Będę wdzięczny za wszelkie informację.

 

Dozbieraj kasy i kup coś minimum 5mb (RIB) - dla wygody 4 osobowej rodziny w tej kasie trudno coś znaleźć....

 

Chyba, że nie chcesz uprawiać turystyki motorowodnej, tylko przemieścić się z punktu A do B....

wtedy przy odrobinie szczęścia znajdziesz coś w limicie do 10 kzł - ale szału nie będzie....

 

Odnośnie typowych pontonów nie wypowiadam się, gdyż jestem za cienki w tym temacie :-)

ale wielu kolegów na forum ma doświadczenie i pewnie coś doradzi....

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzęt obojętnie jaki byś nie kupił to jeszcze trzeba go jakoś zatargać do Chorwacji. W wypadku riba to musi do tego zestawu jeszcze dojść przyczepka podłodziowa i wtedy też do auta zmieści Ci się te 4 osoby. Do pływania w 4 osoby to na Chorwację potrzeba silnik minimum 2o kM i chociaż 4 m pływadło. Gumiak mieści się do auta lub na dach a i silnik jest niemały więc popatrz też od tej strony.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnego rodzaju analiza jest tu kluczowym elementem. Dlatego proponuje Ci przypomniec sobie co bylo na kursie oraz przeczytac i na tym forum ale rowniez na popularnym forum o chorwacji watek zwiazany z plywaniem pontonem. Okolo 250 stron naprawde wielu pozytecznych rad.

 

Moim zdaniem musisz odpowiedziec sobie nie tylko na pytanie ile osob bedzie plywac ale takze jakie koszty beda tego plywania.

 

O ile latwo nam okreslic na oko ze chcemy 4 czy 5 metrow plywadla itd o tyle kalkulujmy co dalej. Wiadomo wieksze plywadlo to wiekszy silnik a to z kolei ciezszy silnik. itd.

 

W telegraficznym skrocie moze sie okazac ze kupujac ponton 3.5 m z jakims tam silniczkiem 10-15KM spakujemy sie na bide do duzego auta, albo kombi. Zaplacimy stosunkowo mniejsze oplaty w chorwacji i za wymiar i za moc silnika. Nie bedziemy zobowiazani dokupywac ubezpieczenia, bojka cumownicza bedzie tansza a i mniej wydamy na paliwo. A 4 osoby i tak sie beda dobrze bawic.

 

Natomiast nieraz moze tez sie okazac ze kupujac o doslownie pare cm wieksza lodke bedziemy w kazdym elemencie tego lancuszka przekraczac kolejne bariery czy to wagowo/miejscowe czy finansowe.

 

Oczywiscie sam chcialbym dla siebie a i Tobie polecam jak najwieksza lodke i mozliwie najmocniejszy silnik do niej - niestety ja sam musze sie patrzec glownie przez pryzmat pieniedzy - Ty sobie znajdz swoj kompromis.

 

Dodam jeszcze ze ku przypomnieniu iz ponton oraz silnik to nie wszystkie wymagane rzeczy potrzebne do regulaminowego plywania - a sprzet jaki potrzebujesz zajmuje nastepne kilogramy oraz jak w wypadku kamizelek ratunkowych wiele miejsca. Dlatego moj sprzet ma zaledwie 3.5 metra, stosunkowo niewielki silnik i wraz z osprzetem wazy prawie 100 kg zajmujac prawie cale niemale auto. Powiedzmy na dniowy czy 2 dniowy wyjazd jestem w stanie sie zebrac z rodzina ale o wczasach w chorwacji z pelnymi bagazami juz nie. Z tym ze do chorwacji jezdze z przyczepa kempingowa. Zawsze jest zatem cos za cos - ale na krotkie wypady miesci mi sie to w aucie na dlugie w przyczepie. I z drugiej strony z malym silnikiem z malymi oplatami stac mnie jeszcze na plywanie codziennie do bulu a nie stanie na bojce czego i Tobie zycze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Pewnego rodzaju analiza jest tu kluczowym elementem. Dlatego proponuje Ci przypomniec sobie co bylo na kursie oraz przeczytac i na tym forum ale rowniez na popularnym forum o chorwacji watek zwiazany z plywaniem pontonem. Okolo 250 stron naprawde wielu pozytecznych rad.

 

 

Dopiero teraz znalazłem ten wątek. Brawo @Esc za wartościowy i wyważony wpis. Wielu z nas daje się "ponieść" przy zakupie "pływadła".

 

Nawet ponton i silnik to jest kawał bagażu. Aczkolwiek pomocny może być wtedy pack na dach. Ja zdecydowałem się dla rodziny 2+3 na HONWAVE 3.8IE i HONDA BF20 gdyż jedno i drugie waży do 50kg i jestem w stanie sam wyjąć, włożyć do auta. Ale powiem szczerze, że mimo posiadania dużego VAN-a to ponton, torba pod ławeczkę, zbiornik paliwa, duperele do łódki zlikwidowały mój bagażnik. Reszta bagaży zajmuje 3 rząd foteli a dzieci muszą się pomieścić w drugim rzędzie.

 

Gdybym chciał kupić RIBA (już byłem zdecydowny na FALCON 450L z silnikiem HONDA 60KM musiałbym zainwestować w:

 

- to co wyżej (50-60 tys) czyli łodka plus silnik plus przyczepka

- hak (strzelam, że 2 tys)

- większe zużycie benzyny (ja robię 5 tys do GR i z powrotem co daje 500l paliwa czyli jakieś 3000 PLN. Możliwe, że musiałbym wydać z 1000 PLN więcej na paliwo) - wszystko liczone zgrubnie (zużycie mam 9.5/100km)

 

O ile sprzęt to wydatek jednorazowy to benzyna, opłaty na miejscu to każdorazowy.

 

Właśnie się dogaduję na wynajem RIB OLYMPIC 500 PRO w pełni wyposażony (radio, woda, nawigacja, echosonda, zatankowany - sami potem uzupełniają paliwo) za 200 EUR na dzień lub 500 EUR na 5 dni.

 

Krótkie wyprawy oblecę pontonem, dłuższe wynajętym RIB-em. I mimo, że kwota 200 EUR wydaje się zabójcza to wynajem na 3 dni pewnie zrównoważy koszta paliwa ...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg. mnie to przesada zabierając ze sobą niezły sprzęt dmuchany, na miejscu jeszcze coś wypożyczać za niemałą kasę. Pasuje za to nic nie brać a wypożyczyć coś na miejscu za 500 E na 5 dni. To dobra cena  8).

 

Jadę na 6 tygodni :)  Mam w planie płynięcie do Mnomawesii a to z Nafplio będzie 90 km po zatoce ale moim dmuchańcem to 3 godz. Lub dłużej.

 

Wolałbym RIB-em ... Pod warunkiem pływania 50km/h. Oczywiście mogę sobie odpuścić i pojechać autem ale to akurat fantastyczny rejs wzdłuż wybrzeża zatoki (mnóstwo uroczych miejsc do postoju po drodze).

 

Druga trasa na wyspę Hydra - tam będzie 60-70 km (też wzdłuż wybrzeża - większość zatoką)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli masz w planach pływać w sezonie również w Polsce, to wybierz opcję zakupu własnej jednostki.

Jeżeli chcesz pływać tylko w Chorwacji przez 2/3 tygodnie a reszta sezonu Cię nie interesuje - to rozważ wypożyczenie.

 

Jeżeli wybierzesz opcję swoja łajba i pływam również na śródlądziu, aktywnie wypoczywając nad wodą,

to sprzęt musi zostać gruntownie sprawdzony i przetestowany, przed wypłynięciem na Jadran.

Jeżeli będziesz robił przeloty 50/70/100km, to koniecznie silnik zapasowy na pawęży lub pływanie w minimum

2 łodzie. Bezpieczeństwo przede wszystkim. Jadran potrafi się zmienić w kilka minut ze "spokojnego jeziorka"

w groźny i mocno zafalowany akwen, gdzie nie najgroźniejsze są fale, a bardziej mieszanka powietrza z solą morską...

 

Biorąc pod uwagę, skaliste brzegi podczas mocnego wiatru, awaria napędu, nawet z kotwicą na 100 metrowym łańcuchu

może nie dac rady. A chorwackie służby ratują tylko życie, Twój sprzęt pływający jest dla nich nie istotny,

więc musisz priotytetowo zadbać o bezpieczeństwo ludzi i sprzętu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Jarku - to było do autora wątku czy do mnie :)

 

Ja pływam 1.5 mies po Grecji a niestety w PL poza wakacjami pracuję w weekendy - stąd wybór ponton i czarter.

W GR pogoda jest bardziej stabilna i pokrywa się z zapowiedziami. Na takiej Krecie w lipcu zazwyczaj jest jeden dzień z obłoczkiem na niebie. Na Peloponezie więcej chmur ale też stabilnie. W obydwu rejonach (południe Krety i zatoka Peloponezka) zafalowanie minimalne (no chyba, że mocno wietrzny).

 

O pogodzie w Chorwacji wiem z dawnych wyjazdów (nie byłem tam z 15 lat) i takich długich tras pontonem bym tam nie robił. We wspomnianych rejonach Grecji jestem spokojniejszy.

 

>>>>>>>>>

 

Z drugiej strony - jak sobie z Wami dyskutuję to zaczynam znowu się zastanawiać - skoro jadę na 6 tygodni to czy nie ciągnąć RIB-a ... Umarłabym ze strachu przy parkowaniu na promie zapewne

 

>>>>>>>>>>

 

@giees - masz rację ale ja myślałem o wypożyczeniu na jeden dzień i najdłuższą trasę.

  Chyba, że się rodzinie spodoba to na 5 ... Z drugiej strony jak wsadzę ich na 5m RIB-a to potem nie będą chcieli wrócić na ponton

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....... nie najgroźniejsze są fale, a bardziej mieszanka powietrza z solą morską...

Jarek, to jakby oczywiste ale wyjaśnij o co chodzi z tym osolonym powietrzem bo chyba nie chcesz powiedzieć, że lepiej się utopić w otchłani fal niż udusić na łódce z braku tlenu  ??? 8) :P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A chorwackie służby ratują tylko życie, Twój sprzęt pływający jest dla nich nie istotny,

więc musisz priotytetowo zadbać o bezpieczeństwo ludzi i sprzętu...

To raczej standard międzynarodowy. Proponuję pełne ubezpieczenie sprzętu i nie martwienie sie o niego w takim przypadku (nie jestem brokerem - sam ubezpieczyłem całość od wszystkiego co mogłem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....... nie najgroźniejsze są fale, a bardziej mieszanka powietrza z solą morską...

Jarek, to jakby oczywiste ale wyjaśnij o co chodzi z tym osolonym powietrzem bo chyba nie chcesz powiedzieć, że lepiej się utopić w otchłani fal niż udusić na łódce z braku tlenu  ??? 8) :P.

 

Nie napisałem, że lepiej jest się utopić niż udusić :-)  Chociaż i jedno i drugie prowadzą do tego samego finału.

Napisałem, że groźniejsze od mocno zafalowanego akwenu podczas np.osławionej "bory:, jest mieszanka

powietrza z solą, którą musimy oddychać, gdy znajdziemy się w "oku cyklonu" :-(

I ta mieszanka, jest groźniejsza od rozbuchanego Adriatyku....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Koledzy potrzebuje pomocy...

Otóż mam silnik Honda 20 KM na krótkiej stopie (model SHU- sterowanie z rumpla) i chciałbym dopasować do niego riba. Interesuje mnie rib o długości 3.8 - 4,3 m. Po wstępnej analizie rynku stwierdzam, że w tym przedziale długości ciężko znaleźć firmę, produkującą łodzie hybrydowe, które mają pawęż przystosowaną pod kolumnę S. Doradzicie coś?

Pozdrawiam neptun  ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ogorek dzięki za zainteresownie.  ;D

Sporządziłem listę ribów dostępnych pod kolumne s w maksymalnie dostępnych długościach:

Brig falcon 360

Suzumar 350

Mercury ocean runner 340

Zodiac cadet 340

Sportis mc-3100

Obecnie pływam na pontonie honwave t40ae i nie chciałbym przesiąść się na coś zauważalnie mniejszego, dlatego szukam riba o zbliżonych rozmiarach +/- 4m. Z tego powodu wszystkie powyższe modele odpadają  :(

No nic, jak macie jakieś pomysły to chętnie poczytam...  ;D

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uważam się za kompletnego amatora ale 20 KM do pontonu 4m to minimum (sam mam HONWAVE T38IE2 z HONDA 20M) ale ten sam wymiar z twardym dnem do podobnego pływania (chyba, że pływasz sam) będze potrzebował innego (większego silnika).

 

Zakładam, że jak RIB to z konsolą i siedzeniem a wtedy się okaże, że 4m RIB będzie dla Ciebie za mały.

A 4.5m RIB (jak się przymierzałem do zakupu BRIGA FALCONA DL450) to wymaga silnka 40 KM (a ja myślałem o 60 KM)

 

Myślę, że zostaw sobie ponton i silnik a myśl o innym zestawie RIB + silnik, albo sprzedaj to co masz i kup nowy zestaw.

To jest moja opinia na podstawie przymiarek i pływania testowego z rodziną 2+3.

 

Do 20 KM RIB powinien być mniejszy (jak wspomniane wcześniej RIB-y 360 cm)

Zobacz, że najmniejszy FALCON BRIG 400 - ma rekomendowane 30 KM a max 50 KM.

20 KM do niego (i pewnie wszystkich RIB-ów 4m) będzie za mało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy potrzebuje pomocy...

Otóż mam silnik Honda 20 KM na krótkiej stopie (model SHU- sterowanie z rumpla) i chciałbym dopasować do niego riba. Interesuje mnie rib o długości 3.8 - 4,3 m. Po wstępnej analizie rynku stwierdzam, że w tym przedziale długości ciężko znaleźć firmę, produkującą łodzie hybrydowe, które mają pawęż przystosowaną pod kolumnę S. Doradzicie coś?

Pozdrawiam neptun  ;D

 

Możesz nabyć SPORTIS'A MC 3800- bardzo zgrabna łódka- przy zamówieniu musisz zaznaczyć, aby przygotowali Ci łódkę na silnik z krótką kolumną (bo w standardzie jest z długą...)

 

Ale tu może być też MC 3100- miałem takiego jednak on słabo pływał na falach- niewątpliwym plusem było dla mnie to, że woziłem go na dachu samochodu...

pozdro

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uważam się za kompletnego amatora ale 20 KM do pontonu 4m to minimum (sam mam HONWAVE T38IE2 z HONDA 20M) ale ten sam wymiar z twardym dnem do podobnego pływania (chyba, że pływasz sam) będze potrzebował innego (większego silnika).

 

Zakładam, że jak RIB to z konsolą i siedzeniem a wtedy się okaże, że 4m RIB będzie dla Ciebie za mały.

A 4.5m RIB (jak się przymierzałem do zakupu BRIGA FALCONA DL450) to wymaga silnka 40 KM (a ja myślałem o 60 KM)

 

Myślę, że zostaw sobie ponton i silnik a myśl o innym zestawie RIB + silnik, albo sprzedaj to co masz i kup nowy zestaw.

To jest moja opinia na podstawie przymiarek i pływania testowego z rodziną 2+3.

 

Do 20 KM RIB powinien być mniejszy (jak wspomniane wcześniej RIB-y 360 cm)

Zobacz, że najmniejszy FALCON BRIG 400 - ma rekomendowane 30 KM a max 50 KM.

20 KM do niego (i pewnie wszystkich RIB-ów 4m) będzie za mało

Sądzę, że dwudziestka spokojnie wprowadziłaby w ślizg riba 4m. Najczęściej pływamy w 2 osoby (180 kg). Jako, że sterowanie silnika mam z rumpla to odpadają dodatkowe kg na konsolę. Różnica w wadze pontonu z dmuchanym kilem i aluminiową podłogą w konfrontacji z pontonem (o tych samych rozmiarach) ze sztywnym dnem nie jest taka duża. Ten drugi jest cięższy o jakieś 20- 30kg. Plan jest taki żeby zwiększyć dzielność zestawu, stąd pomysł o zastąpieniu klasycznego pontonu tym ze sztywnym dnem. Silnik mam od nowości, serwisowany z małym przebiegiem i nie chcę się z nim rozstwać, dlatego fajnie by było gdybym go zaadoptował do nowego kadłuba.

 

Możesz nabyć SPORTIS'A MC 3800- bardzo zgrabna łódka- przy zamówieniu musisz zaznaczyć, aby przygotowali Ci łódkę na silnik z krótką kolumną (bo w standardzie jest z długą...)

 

 

Dzięki za tę informację, nie wiedziałem, że istnieje taka możliwość. Ten Sportis MC-3800 gabarytowo mi odpowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za tę informację, nie wiedziałem, że istnieje taka możliwość. Ten Sportis MC-3800 gabarytowo mi odpowiada.

 

Faktycznie, wymiary pokładu ma takie jak mój HONWAVE T38. I zalecana moc silnika 20 KM.

Nie wiem czemu pominąłem SPORTIS-a jak oglądałem RIB-y. Daj znać jak się sprawuje na falach i czy można zamowić pawęż do krótkiej stopy. Ktoś mi zwrócił uwagę również, że do mojej HONDY 20 KM pawęż powinna być skośna a nie prosta (a masz taki sam silnik jak ja). Może to też uwzględniają przy zamówieniu. Spójrz na pawęże dla HONWAVE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...