Skocz do zawartości

Rxp-X 255 płyn w oleju - uszczelka pod głowicą


gonzo1
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Skuter Rxp-X 255 z 2010r, silnik 1503 4-tec, na liczniku 73 mth. Przy 71 mth zauważyłem ubywający płyn chłodniczy, miarka oleju była czysta co sugerowało, że płyn "ucieka" gdzieś na zewnątrz. Przy 72 mth ubytek na tyle znaczny, że po 20 minutach od napełnienia układu chłodniczego system "krzyczy", że silnik przegrzany i układ pusty. Do samego końca moc w normie. Po nieudanym pływaniu maszyna odstawiona do garażu bez grzebania. Po kilku dniach próba odpalenia "na wężu". Przy pierwszej próbie silnik zblokowało ale przy kolejnej odpalił prawidłowo. Wtedy zrzuciłem to na karb jakiegoś zawilgocenia/błędu ale teraz sądzę, że to była woda w cylindrze. Po ok 30 minutach na wężu i wolnych obrotach silnikiem zatrzęsło wyskoczył "check engine" i błąd P0 122 co wskazuje na TPS. Świece upaskudzone rozwodnionym olejem a na miarce olejowej piana. Na kapie pełno szlamu i po kilku godzinach stania efekt jak na filmie - trzeci cylinder nabiera wody. Ściągnąłem serwisówkę do tego silnika i momenty dokręcenia śrub oraz pozostałe parametry kontrolne znam, więc z tym nie powinno być problemu

 

http://store.nazwa.pl/images/rxp/rxp.MOV

 

Mam nadzieję, że to tylko uszczelka pod głowicą i teraz pytania do praktyków.

 

Czy aby "zwalić" głowicę trzeba wyciągnąć cały silnik? Czy do rozkucia i zakucia łańcucha rozrządu i pozostałych prac nieodzowne są narzędzia dedykowane rotaxa czy wystarczą uniwersalne? Czy mechanik który na co dzień naprawia silniki samochodowe musi zwrócić uwagę na coś szczególnego przy rozkręcaniu i skręcaniu tego silnika ?

Gdzie kupić komplet uszczelek do tego silnika i czy są zamienniki trwalsze/lepsze od oryginału ? Czy drobne opiłki w filtrze oleju (jak na zdjęciu) to norma dla tych silników czy szukać czegoś na "dole" silnika ?

 

Będę wdzięczny za praktyczne sugestie dla tego przypadku.

rxp.thumb.JPG.f68664e441436a660e7e44080238d11e.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego gonzo..

Zadałeś jasne pytania a widzisz jaką odpowiedz uzyskałes...i to od najlepszego fachowca marki SD jaki jest na tym forum...też mi smutno.

Z drugiej strony jakość pytan jakie zadajesz świadczy o całkowitym braku wiedzy więc fachowcom nie chce się pisać wypracowania.

Operacja nie jest skomplikowana i bez wyciągania silnika i rozpinania łańcucha.. lecz musisz się udać do mechanika który jako tako ogarnia ten silnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tesz mam takie opilki ale troche mniej,po mojemu mechanik ktory sklada  silniki samochodowe owiele bardziej skomplikowane niz ten rotax to powinien to ogarnac ,jest tesz filmik na yutube o zakladaniu i skladaniu glowicy, w tym naszym cudzie,taka moja wizja,ale jak jestes z gdanska to kupe masz warsztatow do tego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno

Nie słyszałem aby w jakimkolwiek silniku opiłki w filtrze były normą.

Każdy zdolny mechanik to naprawi jak będzie miał serwisowke aby znać momenty itd

Jak mechanik mówi nie ma problemu... choć tego nie robił w tym silniku i nie ma serwisowki to zmien mechanika gdyż ten jest nieodpowiedzialny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Glowice mozesz sciagnac bez wyciagania motoru.

2. Uruchamianie silnika prze 30min na wezu jest totalna glupota poniewaz prawdopodobnie uszczelniacz ch....trafil. Az dziw ze ci sie skuter nie zapalil.

3. Opilki sa w kazdym filtrze i silniku... Akurat sd ma filtr wkladke.

4. Naprawianie silnika przez internet albo youtube nie jest rozsadne. Nie chodzi tu o momenty dokrecania srub.

5. Oprocz uszczelki trzeba wyeliminowac inne mozliwosci zaistnialej sytuacji. Poniewarz 80 godz to malo i naprawde na rekach jednej teki moge policzyc takie przypadki....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a "krzaku" co bys poradzil na to ,u mnie jest tak jak by skuter stracil 20 procent mocy zrobil sie taki slabo reagujacy na gaz tak jak by  go cos  trzymalo,niby kreci ale jakos to powolniej wychodz obr ma normalne kolo 8000tys-8100,moze ktorys z czujnikow?nie jest to zawsze a le jest ,duzy problem jest jak jest cieplo na dworze,bledu nie wyswietla?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego gonzo..

Zadałeś jasne pytania a widzisz jaką odpowiedz uzyskałes...i to od najlepszego fachowca marki SD jaki jest na tym forum...też mi smutno.

Z drugiej strony jakość pytan jakie zadajesz świadczy o całkowitym braku wiedzy więc fachowcom nie chce się pisać wypracowania.

Operacja nie jest skomplikowana i bez wyciągania silnika i rozpinania łańcucha.. lecz musisz się udać do mechanika który jako tako ogarnia ten silnik

 

Dziękuję za odpowiedź.

Wydaje mi się, że pytania są konkretne i nie wymagają wypracowań...

Ostatni remont robiłem 20 lat temu we Fiacie 132 na parkingu osiedlowym, teraz na babranie się w smarach nie mam czasu ani ochoty. Serwisówkę i konkretne informacje chcę przekazać zaufanemu mechanikowi któremu nie są obce V12 TDI. Warsztat który serwisuje moją flotę od 10 lat mam 50 m od biura i wiem, że mnie nie naciągnie ale pewnie nie ma doświadczenia z takimi silnikami. Nie chcę, żeby rozebrał go i rozłożył ręce bo będzie mu brakowało dedykowanego narzędzia za 1000 zł a następny warsztat będzie kręcił nosem jak zobaczy rozłożony silnik.  Podobnie z demontażem, po co ma kombinować z wyciąganiem samej głowicy jeśli przy finiszu okaże się, ze nie da się wykręcić jednej śruby i skończy się na wyciąganiu całego...

 

Jestem z Poznania i niestety tutaj z warsztatami znającymi się na rotaxach jest kiepsko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tymi opiłkami w silniku i filtrze...to tak i nie...po wypowiedzi kol. Krzaka wielu czytelników zobaczywszy opiłki na filtrze będzie spać spokojnie...i zlekceważy 1 symptom nieprawidłowości

 

Jak elementy metalowe trą o siebie to stal się ściera - szczególnie tam gdzie są zęby(np.napęd kompresora) stąd we wszystkich mostach, skrzyniach są na dnie magnesy(w automatach także)...  ale w silniku powstaje raczej "pasta" opiłkowa  która raczej jest niewidoczna na filtrze oleju- rozcinałem kilka filtrów w swoich skuterach i nigdy opiłków nie widziałem. Każdy mechanik widząc opiłki na magnesach zastanowi się co jest tego powodem...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Glowice mozesz sciagnac bez wyciagania motoru.

2. Uruchamianie silnika prze 30min na wezu jest totalna glupota poniewaz prawdopodobnie uszczelniacz ch....trafil. Az dziw ze ci sie skuter nie zapalil.

3. Opilki sa w kazdym filtrze i silniku... Akurat sd ma filtr wkladke.

4. Naprawianie silnika przez internet albo youtube nie jest rozsadne. Nie chodzi tu o momenty dokrecania srub.

5. Oprocz uszczelki trzeba wyeliminowac inne mozliwosci zaistnialej sytuacji. Poniewarz 80 godz to malo i naprawde na rekach jednej teki moge policzyc takie przypadki....

 

No cóż, jeden z serwisów z Gdańska poradził aby odpalić na dłużej na wolnych i obserwować chłodnicę od spodu. Przezornie puściłem przez kratkę wlotową strumień z drugiego węża. Z kolei w instrukcji obsługi nie ma nic na temat maksymalnego czasu takiego płukania. Niedawno widziałem jak serwisant diagnozował nowego GTX w wypożyczalni na Teneryfie i trzymał go dobrą godzinę na wężu podłączonego pod kompa...

 

Maszyna jest w moich rękach od niecałych 30 godzin a czy ma tyle ile na liczniku nie wiadomo... Kupiona w DE od firmy zajmującej się tą tematyką. W ficzerach oryginalnego diagnoskopu jest opcja dowolnego ustawiania godzin pracy a serwis taki diagnoskop raczej posiada... Do tego tak niski przebieg w 5 letnim skuterze też jest nieco podejrzany.  W każdym razie na początku chodził jak trzeba, pływałem wcześniej na identycznym znajomego i mam porównanie.

 

Tego 5 punktu boję się najbardziej oddając do kogoś kto nie ma doświadczenia z tym konkretnym motorem, gdyż nie będzie wiedział gdzie zajrzeć i co uznać za nienormalne. Generalnie kiedy jest w moich rękach były 2 momenty które mogły mieć negatywny wpływ na silnik. Teść raz odpalił go na sucho aż do momentu kiedy zaczął krzyczeć, że wydech ma przegrzany. Drugi to 2 godzinne pływanie z wkręconą szybkozłączką do węża. Długi adapter do płukania ma tą zaletę, że trudno go przeoczyć... Kilka razy podczas namiętnego skakania po falach też zdarzyło mu się zapiszczeć, że "boli go wydech".

 

W każdym razie sprzęt wylicytowany taniej niż chodzą na polskim rynku, więc parę złotych na ewentualny remont jest. Ważne aby zrobić raz i dobrze bo sezon u nas krótki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie powinien sie zagrzac wydech..... Chyba ze wczesniej przytkal sie np. piachem, albo jakas roslinka......btw dla przykladu my w wyscigowych skuterach zmiejszamy chlodzenie wydechu i nic sie nie dzieje. Temperatura wacha sie miedzy 90-120 stopni. Natomiast  yamahy, przy modyfikacjach potrzebuja dodarkowego chlodzenia.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a to znaczy ze am swoj tez rozebrac ;D,bede zmienial olej i zobacze magnesem,a te opilki to nie ztych tarcz ciernych z kompresora?

 

przecież mówiłeś że opiłki masz w filtrze i jest OK ;) :D...a później, że skuter... ma jakby 20% mniej mocy...

może tylko masz uślizg na kompresorze...lub brudny intercooler - cooler łatwo wykluczyć - kiedy na zewnątrz jest zimno skuter pływa lepiej to problem raczej w coolerze(zimniejsze powietrze dla silnika)..

będzie dobrze.. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie powinien sie zagrzac wydech..... Chyba ze wczesniej przytkal sie np. piachem, albo jakas roslinka......btw dla przykladu my w wyscigowych skuterach zmiejszamy chlodzenie wydechu i nic sie nie dzieje. Temperatura wacha sie miedzy 90-120 stopni. Natomiast  yamahy, przy modyfikacjach potrzebuja dodarkowego chlodzenia.

 

Informacje o temperaturze wyprowadza się jakoś na fabrycznych zegarach czy dodatkowo ?

 

Sądziłem, że kiedy skuter jest częściej w powietrzu, to może się zdarzyć, że za mało wody przepycha przez kolektor i zapiszczy - zdarzyło się to może ze 3-4 razy po kilka sekund. Jak widać może coś z nim być nie tak.

 

Jak wyglądacie u siebie z mocami przerobowymi ?

Chyba że możesz kogoś polecić w pobliżu Poznania?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...