Skocz do zawartości

Sea Doo 4-tec - wymiana oleju, regeneracja kompresora, czyszczenie intercoolera,


mzalewski
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

tworzę ten poradnik, aby użytkownicy wiedzieli jak dbać o  Sea Doo, gdyż to bardzo mocne i trwałe sprzęty, a 90% awarii jest z winy użytkowników.  Dbać, Dbać i DBAĆ bo te skuterki dają najwięcej frajdy z pływania ze wszystkich marek.

 

Silnik ROTAX 4-tec 1503, 3 cylindry, pojemność 1494cm3

 

1503 BV IC HO w/ETC (Electronic Throttle Control) 260HP

1503 SC IC HO 255HP

1503 SC IC 215HP

1503 BV 185HP

1503 NA 155HP

1503 DT 130HP

 

http://www.boattest.com/images-gallery/photos/sea-doo_210sp_RotaxEngines.jpg

 

 

Wymiana oleju w 4-tecach

 

wedle instrukcji obsługi Sea Doo (jeśli inaczej nie zaleca) - to olej zmieniamy co 100godzin lub raz do roku, w zależności co szybciej.  Pierwsza wymiana oleju jest po 10godzinach.

 

kupujemy pompkę elektryczną do wysysania oleju, koszt na allegro od 70zł, lub ręczną od 20zł (trzeba się ostro narobić) z średnicą rurki ssawnej mniejszą niż średnica wewnętrzna otworu bagnetu w skuterze. Warto zainwestować przyda się na parę razy, dodatkowo jest uniwersalna, oleje, paliwo ze zbiornika.

http://images39.fotosik.pl/1949/6c61a065bd1f2989med.jpg

 

1. Kupić olej + filtr, ja używam zawsze oryginalnego oleju i filtra BRP, oryginalny więc dedykowany przez producenta i w zastosowaniach amatorskich w zupełności wystarczy, Sea Doo generalnie nie zaleca stosowania olejów syntetycznych, twierdząc że może się popsuć skuter, producent robi to profilaktycznie, gdyż nie każdy olej syntetyczny się nadaje, co nie oznacza, że nie można stosować innych lepszych olei, ale trzeba pamiętać, że zwykły syntetyk się nie nadaje i musi być to olej z certyfikatem JASO MA, są to dodatki przeznaczone do mokrych sprzęgieł.  Nowoczesne oleje syntetyczne często bardziej nastawione są na ekologię niż na ochronę silnika.  Z filtrów oleju występuje tańszy, a bdb zamiennik firmy K&N dostępny w intercarsie (często na zamówienie)

 

Koszt oleju w salonie BRP, Wa-wa, Modlińska w 01.2013r. to 109zł za dużą bańkę(galon) + ok. 70zł filtr oleju BRP, lub 228zł za cały zestaw olej, filtr, świece, uszczelki wieczka pokrywy filtra (co 100 godzin warto tę uszczelki wymienić).

 

2. Podłączyć wąż ogrodowy, puścić wodę, odpalić skuter rozgrzać olej (praca do 5minut), pamiętać aby bez węża ogrodowego nigdy nie pracował dłużej niż parę sekund

3. Wkręcić skuter na 4000 obrotów i na tych obrotach wcisnąć STOP (wyłączyć silnik)

4. Odczekać 5min aż olej cieknie, palący mogą zapalić sobie papieroska

5. Wyjąć bagnet poziomu i korek wlewu oleju

6. Włożyć rurkę od pompki oleju w otwór bagnetu na głębokość 47,5cm (zaznaczyć na rurce), możemy trochę poregulować głębokość, sprawdzić czy więcej nie poleci. 

7. Włączyć pompkę elektryczną/ręczną wajchować i wypompować olej, aż nie będzie leciał (ok. 3l. jeśli mieliśmy prawidłowy stan oleju)

8. Wyjąć rurkę z otworu bagnetu - bardzo ważne

9. Wcisnąć manetkę gazu na maxa i zakręcić rozrusznikiem 10s. (silnik się nie odpali przy wciśniętym gazie na maxa)  Nigdy nie kręć silnikiem z rurką w środku !!!

10. Włożyć rurkę ponownie na 47,5cm i odessać resztę

11. Powtórzyć jeszcze ze 2 razy wyjęcie rurki, zakręcenie silnikiem, włożenie rurki i odessanie

12. Odkręcić śrubę Torx z obudowy filtra oleju

13. Delikatnie zdjąć obudowę, czasami trzeba użyć trochę siły, bo się przysysa

14. Wyjąć filtr oleju, włożyć nowy, sprawdź uszczelkę na obudowie filtra czy nie uszkodzona, inaczej wymienić

15. Zamontować obudowę, dokręcić śrubę z wyczuciem.

16. Wlać nowy olej, tyle ile się spuściło starego

17. Włożyć bagnet , zakręcić korek oleju

18. Uruchomić silnik na wężu ogrodowym i sprawdzić czy wszystko oki (2 minuty na wolnych obrotach)

19. Wyłączyć silnik, odczekać 30 sekund i wstępnie sprawdzić poziom oleju na bagnecie. Skuter na przyczepce musi być w poziomie, można użyć poziomicy, jak za dużo oleju to odlewamy, za mało dolewamy. Optymalna ilość oleju na bagnecie to między 1/2 a 3/4. Przelanie oleju jest bardzo niebezpieczne !!!! 

20. Wypić piwo za dobrą robotę.

21.  Stary olej oddajemy do utylizacji, dbamy o środowisko, nie wylewamy w krzaki 

22. Po zwodowaniu pierwsze co wykonać to sprawdzić poziom oleju wedle procedury producenta. 

 

 

 

Sprawdzenie, wymiana świec

 

Chyba nie ma nic prostszego jak diagnostyka, wymiana świec

Sea Doo zaleca wymianę co 200godzin lub co 2 sezon co wcześniej. Obowiązkowo sprawdzenie świec co 50godzin lub sezon.

 

http://images49.fotosik.pl/1827/96fcade0cd362fc5med.jpg

 

Prawidłowo pracująca świeca ma brązowy nalot, zero oleju, pęknięć, przetopień, resztek spalania, jakiś narośli. Musimy wykręcić wszystkie świece i porównać. Jeśli świece są czarne to za dużo paliwa w mieszance, jak mokre, zaolejone to mamy  nadmiar oleju w układzie korbowo-tłokowym. Czysty, biały stożek izolatora, nadtopione elektrody i korpus o niebieskawym zabarwieniu świadczą o przegrzania świecy, np. uboga mieszanka. Sprawdzamy szczelinę.  Nie będę wklejał tutaj foto bo informacji w necie o świecach jest mnóstwo.  Jeśli nie modyfikowaliśmy silnika i nie potrzebujemy inne ciepłoty świec to nie kombinujemy kupujemy dedykowane świece, są bardzo trwałe i zapewniają nam prawidłową pracę.

 

do większości 4-teców (130,155,215,255,260) zalecane świece przez producenta to NKG DCPR8E  - szczelina od 0.7 do 0.8mm   - należy sprawdzić dla danego modelu w serwisówce czy nie ma zmian.

 

 

1. wypinamy wtyczki z fajek

2. wyjmujemy fajki

3. odkręcamy świece kluczem

4. jeśli nie mamy gumeczki na kluczu podtrzymującej świece to wkładamy fajkę i nią wyjmujemy świece

5. sprawdzamy, ew. wymieniamy świece, uwaga nowa świeca ma kapturek, trzeba do odkręcić.

6. sprawdzamy fajkę czy nie jest zanieczyszczona, jeśli tak to wycieramy i dajemy wazelinę techniczną lub inny siuwaks aby zabezpieczyć kapturek fajki przed wodą przypadkową (jak w oryginale) 

7. wkładamy świece, musimy to zrobić delikatnie, aby świeca nie wpadła w otwór i nie  uderzyła przyginając szczelinę.

8. zakręcamy, świece musimy to zrobić z wyczuciem, to chyba jedyna rzecz jaką można zepsuć przy wymianie i narobić sobie biedy ukręcając gwint, jak poczujemy opór, to jeszcze dokręcamy jakieś 1/3 obrotu.

 

 

Regeneracja kompresora - co 100godzin

 

we wszystkich 4-tecach z kompresorem (185,215,255,260) co 100 godzin musimy robić kompleksową regenerację kompresora, jest to zwykła czynność serwisowa, jak wymiana paska rozrządu w aucie.  Zaniedbanie i późniejsza awaria kompresora może skutkować, nie tylko uszkodzeniem kompresora, ale czasami też uszkodzeniem silnika, bo odłamki dostają się do pomp oleju albo i dalej, więc generalna naprawa silnika + kompresora może kosztować sporo.

 

uszkodzenie kompresora i przez to silnika to chyba najczęstsza awaria zaraz po utopieniu skutera, często wynikająca z zaniedbań użytkownika.

 

do 2008r. były stosowane nietrwałe podkładki ceramiczne, jeśli ktoś ma lub kupił sprzęt wyprodukowany przed 2008r. to warto się zainteresować czy podkładki (washersy) zostały już wymienione na stalowe z ceramicznych, w innym przypadku wymiana powinna się odbyć natychmiastowo. 

 

regeneracja kompresora co 100godzin musi być kompleksowa i pełna i w skład jej wchodzi wymiana kilku elementów, trzeba odpuścić sobie kity, iż wystarczy wymiana samych washersów, itd... Chyba nie trzeba pisać z jaką prędkością kręci się wirnik i jaką pracę mają łożyska ? - to się zużywa, zmęczenie materiału, itd....

 

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41DPNKJ5DXL.jpg

 

Powinniśmy zakupić oryginalny zestaw regenerujący firmy BRP, (na ebayu ok. 330-350$), są też tańsze zamienniki nie wiadomego pochodzenia nawet poniżej 200$, lub droższe zestawy racingowe, które z tego co słyszałem, nie koniecznie mają dłuższą trwałość, ale większą wytrzymałość na chwilowe przeciążenia przy silnikach mocno zmodowanych. 

 

Przy corocznym przeglądzie sezonowym powinna być zrobiona inspekcja kompresora, czyli wykręcamy, sprawdzamy stan kompresora, uślizg, sprzęgło (klucz dynamometryczny). , to w kontekście często padających pytań o konserwację zimową i odpowiedz kończy się na psiknięciu WD40 i oki.  Jeśli już płacicie grube pieniądze za serwis to ma też w ramach tego przeglądu zostać zrobiony przegląd kompresora.

 

 

Czyszczenie intercoolera

 

images?q=tbn:ANd9GcQIH16Yj56YfRYXZmeaiCbQNpwxwTCDLPszuVhJBCLZfF3x4jb1

 

Jak wiadomo wszystkie modele 215,255,260KM mają chłodnicę międzystopniową (intercooler), to chłodnica powietrza sprężanego w kompresorze, przed dostarczeniem go do silnika. Służy do zwiększenia sprawności i mocy silnika, przez zwiększenie gęstości(ilości) dostarczanego powietrza. Chłodnica ta naturalnie się zanieczyszcza co ma wpływ na moc naszego silnika, stąd też należy okresowo ją czyścić.  Takim wyraźny objawem zanieczyszczenia intercoolera jest spadek obrotów silnika, mniejsza prędkość. Znam osoby, które nie mogły poznać swego skutera po czyszczeniu intercoolera. :-)

 

1. demontujemy węże powietrza (grube). Osoby, które będą wykonywać to pierwszy raz proponuję im zaznaczyć węże powietrza(grube) i cyknąć parę fotek z demontażu, ułatwi to późniejszy montaż i nie będziemy się zastanawiali jak to było zamontowane. Całość jest prostą czynnością.

2. demontujemy węże wody od chłodnicy i samą chłodnicę (zapinana na paski gumowe)

3. jeśli chcielibyśmy profesjonalnie wyczyścić chłodnicę to należało by się zaopatrzyć w środek np. do czyszczenia chłodnic aluminiowych lub środek do czyszczenia chłodnic klimatyzatorów (jest to lekki kwas) oraz pompkę z wężami aby wprowadzić w obieg środek czyszczący. Zapinamy wtedy węże do obiegu wody w chłodnicy oraz pompki i czyścimy środkiem. 

Jest też dość skuteczna, często wystarczalna a prostsza domowa metoda, kupujemy ok. 4l benzyny i zalewamy część chłodnicy benzyną (1l.), zaczynamy od komory powietrza, zaślepiamy 2 otwory (np. folia i recepturka) i "ostro potrząsamy", możemy na parę minut chłodnicę stawiać pod różnymi kątami, aby ta niewielka ilość paliwa efektywnie rozpuściła zanieczyszczenia, wylewamy paliwo (w zasadzie maź), wlewamy czyste ponownie i powtarzamy procedurę i jeszcze raz, następnie powtarzamy całość dla komory wodnej. Wylewamy paliwo stawiamy chłodnicę, aby wyciekły resztki paliwa oraz się wysuszyła.

4. Montujemy całość i zachowaniem staranności (mocno, ale nie poprzekręcać gwint na cybantach) i cieszymy się pełnią mocy.

5. Gdyby po tym zabiegu, nagle na wodzie spadła nam moc, nie wpadajmy w panikę, nic się nie stało, prawdopodobnie rozłączył się wąż, który niedostatecznie dobrze zamontowaliśmy.

 

Kody błędów

 

Jeśli masz problemy z silnikiem 4-TEC, warto sprawdzić kod błędu z systemu skutera, to ułatwi nam zdiagnozować problem.

Jeśli pojawia nam się wiele błędów, może to być spowodowane tylko spaleniem bezpiecznika.

 

Procedura odczytywania kodów błedów jest następująca (nie wiem czy we wszystkich modelach)

Naciśnij 5 razy przycisk SET, aby rozpocząć wyświetlanie P-kodów. Naciśnij przycisk MODE, aby przewijać kody, jeśli jest więcej niż jeden. Na końcu listy pojawi się END, przyciskiem MODE wychodzimy.

P0106 - Manifold atmospheric pressure sensor out of range

P0107 - Manifold atmospheric pressure sensor or Manifold barometric pressure sensor shorted to ground

P0108 - Manifold atmospheric pressure sensor or Manifold barometric pressure sensor shorted to 12V or open circuit

P0111 - Intake manifold temp sensor faulty

P0112 - Intake manifold shorted to ground

P0113 - Intake manifold shorted to 12V or open circuit

P0116 - Engine temp sensor faulty

P0117 - Engine temp sensor shorted to ground

P0118 - Engine temp sensor shorted to 12V or open circuit

P0122 - TPS out of range - short to ground

P0123 - TPS out of range - short to 12V or open circuit

P0231 - Fuel pump shorted to ground or open circuit

P0232 - Fuel pump shorted to 12V

P0261 - #1 injector short to ground or open circuit

P0262 - #1 injector shorted to 12V

P0264 - #2 injector short to ground or open circuit

P0265 - #2 injector shorted to 12V

P0267 - #3 injector short to ground or open circuit

P0268 - #3 injector shorted to 12V

P0236 - Knock sensor out of range

P0336 - Crank position sensor - wrong RPM detected

P0337 - No CPS signal, but CAPS signal detected

P0339 - Crank signal fault not plausible with cam signal

P0344 - Cam phase sensor signal missing

P0351 - Ignition coil #1 open circuit or shorted to ground or to 12V

P0352 - Ignition coil #2 open circuit or shorted to ground or to 12V

P0353 - Ignition coil #3 open circuit or shorted to ground or to 12V

P0461 - Fuel level sensor circuit out of range

P0462 - Fuel level sensor shorted to ground

P0463 - Fuel level sensor circuit shorted to 12V or open circuit

P0505 - DLA output stage cutoff memory circuit or output stage fault or open circuit or short to 12V

P0513 - Incorrect DESS key

P0520 - Oil pressure switch faulty

P0544 - Exhaust gas temperature sensor faulty

P0545 - Exhaust gas temperature switch shorted to ground

P0546 - Exhaust gas temperature switch shorted to 12V or open circuit

P0562 - Battery voltage too low

P0536 - Battery voltage too high

P0600 - CAN communication problem detected by EMS or MPEM

P0601 - TPS learns unlikely or checksum fault

P0602 - ECU not coded

P0604 - RAM faulty

P0605 - EEPROM faulty

P0605 - Checksum fault EEPROM

P0608 - Sensor 5V power supply short to ground

P0608 - Sensor 5V power supply short to 12V

P0616 - Starter relay short to ground or open circuit

P0617 - Starter relay short to 12V

P1102 - TPS adaption failure

P1104 - TPS adaption cancelled

P1148 - Fuel injector 1,2 or 3 - safety fuel cutoff disabled

P1200 - Blow-by valve shorted to ground or open circuit

P1201 - Blow-by valve shorted to 12V

P1202 - Oil tank pressure switch implausible or blow-by valve still closed

P1502 - TOPS functional problem

P1509 - Lake temperature circuit out of range

P1510 - Lake temperature circuit low voltage

P1511 - Lake temperature circuit high voltage

P1513 - Exterior temperature circuit low voltage

P1514 - Exterior temperature circuit high voltage

P1517 - Compass out of range

P1590 - VTS position sensor out of range

P1591 - VTS position sensor - low voltage

P1592 - VTS position sensor - high voltage

P1593 - VTS malfunction

P1607 - MPEM fault

P1611 - P+ Test of ISC output signal failed

P1655 - DESS line shorted to 12v

P1656 - DESS line shorted to ground

P1660 - Bilge pump shorted to ground or open circuit

P1661 - Bilge pump shorted to 12v

P1670 - Buzzer short to battery voltage

P1675 - Spare output 1 shorted to ground or open circuit

P1676 - Spare output 1 shorted to 12V

P1678 - Spare output 2 shorted to ground or open circuit

P1679 - Spare output 2 shorted to 12V

P1680 - Communication problem detected by MPEM

P1681 - Communication problem - instrument cluster message missing

P1682 - Communication problem - EMS message missing

P1683 - COM RAM fault

P1690 - VTS control up circuit open circuit or shorted to ground

P1691 - VTS control up circuit shorted to battery

P1692 - VTS control down circuit open circuit or shorted to ground

P1693 - VTS control down circuit shorted to battery

 

If you get the following codes, check to see if you have

P0344, P1200 - Burnt TOPS 10A fuse

P1675 - Burnt depth gauge or spare 2A fuse

P0353, P0267 - Burnt cylinder #3 ignition coil and injection 10A fuse

P0352, P0264 - Burnt cylinder #2 ignition coil and injection 10A fuse

P0351, P0261 - Burnt cylinder #1 ignition coil and injection 10A fuse

P1680, P1681 - Burnt information center 1A fuse

P0616 - Burnt Bilge pump, beeper, diagnostic center 3A fuse

P1678 - Burnt spare 5A fuse

P0231 - Burnt starter, fuel pump 10A fuse

P0600 - Burnt MPEM 2A fuse

P1690, P1692 - Burnt VTS 7.5A fuse

 

Czujniki, sensory BOSCH

 

Spora część awarii to tak naprawdę tylko problemy z czujnikami/sensorami. Część czujników oryginalnych Sea Doo ma odpowiedniki w Bosch, nie muszę pisać ,że jeden może kosztować 40zł, a drugi 250zł, mimo iż są identyczne.  Są to czujniki np. stosowane w Oplach Astrach  :P

 

Czujnik temperatury płynu chłodzącego  Bosch 0 280 130 093  SD# 278001016

 

Czujnik położenie przepustnicy Bosch  0 280 122 014 SD# 270000251

 

Czujnik podciśnienia kolektora dolotowego Bosch 0 261 230 049 SD# 420274057

 

Head Temp.  Bosch 0 280 130 093 SD# 278001016

 

Czujnik spalania stukowego  Bosch 0 261 231 155 SD#270000484

 

Czujnik Crank sensor. (2007 i wyżej) Bosch 0 261 210 159 SD#420966570

 

Czujnik położenia walka rozrządu Bosch 0 232 103 033 SD#420664045

 

Czujnik Ops (zielony) od 2006 (zamknięty poz normalna) Bosch 420 856 532(OEM) SD# 420856532

Czujnik Ops (czarny) do 2005 (otwarty pozycja normalna) Bosch 420 856 530(OEM) SD# 420856530

 

 

Jeśli zrobiłem jakieś błędy techniczne to proszę o info, poprawię.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hey kilka sprostowań ,

jeśli ma ktoś skuter poniżej 2008 roku i ceramiczne podkładki w kompresorze to trzeba wymienić cały zestaw nie same podkładki ( są serwisy które niestety bawią się w pseudo regenerację kompresorów wymieniając jedynie podkładki ) , nie ma zestawów racingowych  , zestaw który umieściłeś na zdjęciu jest to stary model który ma jeszcze ceramiczne podkładki i zbytnio się nie nadaje  , monit o konieczności regeneracji kompresora ukazuje się jedynie w modelach po 2008roku , nie jesteś w stanie sprawdzić stanu kompresora ( łożysk , wałka , zębatki , jakie szczeliny ? ) możesz jedynie stwierdzić jaki uślizg ma sprzęgło.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Seba za sprostowanie, liczyłem na to, że ktoś poprawi jeśli są jakieś nieścisłości, jako że nie znam wszystkich modeli,  a najlepiej znam swój....  informacje przedstawiam ogólne, aby była wiedza i nikt nie obudził się w ręką w nocniku.

 

Odnośnie kompresora - nie ma być to poradnik jak samemu zrobić regenerację kompresora, ale miniporadnik odnośnie skutków zaniechania, co ile ?, i kiedy ? w dużym skrócie. Zestaw regeneracyjny, który umieściłem na zdjęciu to zestaw przykładowy, jak to mniej więcej wygląda i jakie są elementy w zestawie, wiadomo, iż musimy kupić zestaw dedykowany do naszego skutera. Co do zestawów racingowych, to gdzieś natknąłem się na coś, chyba TORX RACING albo Riva Racing, albo innego tunera, podobno nie są trwalsze od oryginalnych jak wcześniej pisałem.

 

Natomiast wymiana oleju czy czyszczenie intercoolera to prosta sprawa, można to wykonać we własnym zakresie.

 

Może ktoś doceni, że trochę się napracowałem tworząc ten poradnik. Jest to jedyny tego typu poradnik w PL, więc i najlepszy, Informację oparłem na własnym doświadczeniu oraz jednego z najlepszych speców w USA od 4-teca.

 

Może jakiś serwisant, korzystając z okazji zrobi forumową specjalną ofertę regenerację kompresora lub na przegląd skutera na hasło [glow=red,2,300]"forum motorowodne"[/glow] będzie taniej

 

Pozdrawiam

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
Powinno sie najpierw odpalic. Chodzi tylko o to zeby nie zdazyl napelnic sie uklad wydechowy woda a co za tym idzie nie zalal silnika. Jezeli zdazysz odpalic silnik zanim wody przybedzie to tak naprawde nie ma to znaczenia. Inaczej jest w przypadku 2 suwow tam sie odpala i potem woda. Nalezy pamietac ze nie moze dlugo chodzic poniewaz mozna ugotowac uszczelnienie walu i pednik. To tak po krotce.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Powinno sie najpierw odpalic. Chodzi tylko o to zeby nie zdazyl napelnic sie uklad wydechowy woda a co za tym idzie nie zalal silnika. ..... Inaczej jest w przypadku 2 suwow tam sie odpala i potem woda. Nalezy pamietac ze nie moze dlugo chodzic poniewaz mozna ugotowac uszczelnienie walu i pednik. To tak po krotce.

 

Wydaje mi się, że nie jest inaczej. Zarówno 2-T jak i 4-T najpierw się odpala a potem woda. Najpierw się odcina wodę a potem wyłącza motor.  Jak się zdąży odpalić przed zalaniem kolektora wydechowego to się nic nie stanie ale jak się nie zdąży to podtopimy motorek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

a ja jeszcze dorzucę 2 grosze co siły dokręcania świec - to co napisane powyżej czyli po wyczuciu oporu dokręcamy jeszcze 1/3 obrotu OK ale - UWAGA - to obowiązuje jedynie przy nowej pierwszy raz zakręcanej świecy kiedy to uszczelka jest jeszcze gruba i się łatwo zgniata. Każde kolejne dokręcenie tej samej już montowanej świecy(np.podczas inspekcji) powinno być kluczem dynamometrycznym i właściwym momentem dla danego modelu. Jeżeli ktoś nie posiada klucza to zawsze tłumaczę - dokręć z max. siłą jaka pozwala Twój nadgarstek - czyli jedną ręką - trzymając klucz w osi świecy. Ten sposób zapewni odpowiednią siłę dokręcenia i zapobiegnie zerwaniu gwintu.

 

piszę powyższe gdyż widziałem jak gość nad wodą dokręcał starą! świecę z siłą jakby dokręcał koła...twierdzi, iż czytał że do oporu i jeszcze 1/2 obrotu...metalu już nie ściśnie..coś musi się stać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • 4 tygodnie później...

Tak jak pisałem wcześniej 200h jest na wszystkie nowe zestawy końcówka numeru części  102 w Europie też . Już prawie 2 lata tak jest. Po 100 należy sprawdzić moment uślizgu sprzęgieł ewentualnie dociągnąć. Tylko na allegro często sprzedają stare zestawy ze Stanów na 100h.

Kompresor jest na sprzęgłach ciernych które się zużywają niestety ,dlatego tak istotny jest olej jaki się stosuje do silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szczerze powiem ze to niezły fajans jesli turbo jest do roboty po 200 godzinach prawie jak w formule jeden

to nie turbo a kompresor , skutery to prawie jak F1 przynajmniej w kosztach eksploatacji  ;D

 

Reasumując to dziwi mnie fakt, że żadna firma do dnia dzisiejszego niedopracowała tego najbardziej awaryjnego podzespołu każdego skutera z SC...jakby nie te cholerne sprężarki to można by rzec, że skutery są już dopracowane..ale na ten moment widać że nikt nie musi się wysilać bo każda marka to ma..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Sea doo rxp 215, po 20 minutach pływania pojawił się komunikat P1520, silnik pracował jakby bez 1 cylindra, po przepłynięciu ok. 200 metrów z prędkością 5 km/h zaczął normalnie pracować. Proszę o wskazówki.

 

ten błąd to ogólnie problem z ciśnieniem oleju  - być może także niedomaga jego kontrola - np. uszkodzenie czujnika, elektryka. Sprawdź poziom i jakość oleju - dobrze jak by mechanik zmierzyć ciśnienie oleju, sam możesz podmienić czujnik oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi,

pierwsza rzecz jaka zauważyłem to zbyt wysoki poziom oleju, ok 0,5 cm powyżej maksimum (wymiana u polecanego mechanika),

myślę, że po odessaniu zostawię poziom na 50% miarki, między min. a max. i zobaczymy....

 

możesz to zrobić ale to nie jest źródłem Twojego problemu. Sprawdź na nosa czy nie czuć benzyny w oleju - to dla sprawdzenia czy mechanik przelał poziom czy też go przybyło...(tak na wszelki w..) Aby wykluczyć poważny problem smarowania warto zmierzyć ciśnienie oleju jak ci wszyscy sugerują....a dopiero jak będzie ok= nie zatrzesz silnika można szukać w peryferiach- na pewno sam możesz sprawdzić połączenia elektr czujnika czy nie są zaoksydowane..ew. zapodać jakiś kontakt spray do styków, na koniec wymiana czujnika. Miłe zabawy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnosnie tego cisnienia,mialem taka sytuacje dziwna wrecz i nie kumam?rozgrzalem zabawke ,sciagnelismy olej,zalalismy,noi wsadzam zrywke i piszczy ciaglym sygnalem,zapalam na pare sekund i wywala blad p520 cisnienie oleju,ciekawe skad to jak bylo ok,wydaje mi sie ze moze za malo mial stanu oleju?moze inne sugestje?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...