jarek10 Opublikowano 7 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2011 Witam Jak dobrać akumulator do silnika zaburtowego ? Pytanie może banalne, ale nie znalazłem miarodajnej - wiarygodnej odpowiedzi. Wiadomo, że zawsze lepiej zamontować większej pojemności i najlepiej w parze, aby mieć zapas prądu rozruchowego i użytkowego, ale z drugiej strony, nie należy przesadzić z wielkością by nie było problemów z ładowaniem..... A więc jak to jest naprawdę, da się to określić w jakiś sposób schematyczny: np. Yamaha 70hp - minimum 35Ah/350A - max. 55Ah/450A itd,itd Oczywiście proszę nie pisać, że wszystko mam w instrukcji obsługi ;) - bo nie mam :( Może koledzy, pochwalcie się jakie macie magazyny prądu na swoich łódkach z podaniem marki i mocy silnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mariusz Opublikowano 7 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2011 O doborze akumulatora do silnika nie bedę pisał bo nie wiem czy sie kierowac w przypadku gdy na łodce mam np tylko nawi,ale w instrukcji obsługi napisali ,ze do mojej Yamahy F150 mam zamontować 700A i 100AH.I ja cos takiego tam włozyłem, ale uwazam,ze to przegiecie w moim przypadku, juz kiedyś w rozmowach w " 4 oczy" poruszałem ten temat ale nie otrzymalem konkretnej odpowiedzi co tam wlozyć. Tak wiec przez 3 sezony woziłem sie z takim klamotem i niepotrzebnie dobalastowałem łodkę:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bestboats.pl Opublikowano 7 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2011 wielkość akumulatora powinna być taka jak jest zalecana przez producenta silnika. Na pewno do łodzi motorowych nie są zalecane akumulatory żelowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AToMik Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Ja od dwóch sezonów używam aku Varty Optima /agm/ np. http://www.nippon-tech.pl/optima.php - rozruchowy RED 55ah 17,6 kg i pojemnościowy YELLOW 55ah 19,9kg. Pierwszy sezon do Suzuki 70, którym obydwa kręciły jak chciały ;D. Drugi sezon to Yama 115 przy rozruchu której Yellow wymięka ::), ale Red spoko daje radę 8). Yellow natomiast wystarczył jednorazowo bez doładowania na: ok 20h pracy lodówki, ok 5h oświetlenia kabiny /2 x 10 led/, 20h radio 3szt., plus drobne niuanse typu, zasilacz netbooka, telefonu, pompka wody, sonar, winda kotwiczna. Jak dla mnie ten zestaw aku jest akurat. 8) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
janegab Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Witam ! Ja mam Yamahę 100 km 4-takt i stosuję baterię jak najmniejsza-chodzi mi o jak najmniejszy ciężar. Na wyposażeniu rostyla jak wszędzie oświetlenie.radio, sygnal ,pompka itp wszystko jest O.K.-warunek by nie zostawiać na noc np. podświetlenie wskazników ...bo jednak bateria / 40 A/ siada. Pozdrawiam . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bestboats.pl Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Andrzej, jeżeli AGM nie jest podłączony do instalacji silnikowej (nie jest co chwilę doładowywany) to jak najbardziej nadaje się jako użytkowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Osobiście używam do Verado 200 Optima Blue Top 50 Ah prąd rozruchowy 815 A należy jednak pamiętać że akumulatory żelowe lub AGM nie lubią głębokiego rozładowania które szybko może je zniszczyć lub zmniejszyć sprawność .Dlatego używam ładowarki która posiada funkcję podtrzymywania przez okres zimy. Verado posiada wysokowydajny alternator ale już raz włączona przypadkowo pompa zęzowa w marinie >:D rozładowała akumulator a elektronika nie pozwoli odpalić silnika jeżeli wartość spadnie poniżej 12 Volt mimo że silnik podnosiłem i opuszczałem bo akumulator miał jeszcze 11.7 Volt. Ladowania trwało dosłownie 20 minut pojawiło się powyżej 12 Volt i silnik odpalił i do chwili obecnej spoko. ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bestboats.pl Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Jack, chyba trochę opacznie rozpisałeś: AGM i żelowe są właśnie przeznaczone do głębokiego rozładowywania. One nie lubią ciągłego doładowywania- działają tak jak baterie w telefonach- jak się rozładuje, to musi być ładowany do pełna, bo ma tzw. "efekt pamięciowy". Dlatego AGM i żelowe NIE NADAJĄ się jako rozruchowe do łodzi motorowych, ponieważ tuż po rozruchu są od razu doładowywane przez alternator, a to jest dla nich ZABÓJSTWO. Sprawdzają się wyśmienicie, jako akumulatory pokładowe- kuchenki, oświetlenie, elektronika itp. ale pod warunkiem, że nie są spięte z instalacją silnikową, przez którą po uruchomieniu silnika są doładowywane... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Troszkę herezji pojawiło się w tej odp. na temat akumulatorów AGM od kilku lat zajmuję się elektryka i elektroniką jachtową i nie mam zamiaru się tu wymądrzać . Panowie akumulatory AGM tym bardziej do rozruch to na tą chwilę Optimy blue o których koledzy piszą powyżej są do naszych małych jednostek bardzo dobre . Co do zabijania ich na śmierć przy pomocy alternatora to może być tylko jeden problem złe ładowanie czyli uszkodzony regulator . Mam pod opieką dwie jednostki ze stajni Nordhavn jedna ma 4 lata a długa 6 lat w jednej jak i drugiej są komplety stoczniowe baterii AGM i ich stan jest bardzo dobry a są to jednostki motorowe z potężnymi odbiornikami energii gdzie aku jest nonstop doładowywane na trzy sposoby alternator , agregat lub portowe ładowarki . Serwisuję też jednostki dla kilku innych dużych stoczni i praktycznie wszędzie już pakują AGM-y . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Piotrek akumulator głębokiego rozładowania to nie akumulatory jak piszesz do głębokiego rozładowania :-[.Ta nazwa to raczej zdolność do wydłużonego samorozładowania oraz zapewnienie nie przerwanie zasilania przez cały cykl wyładowania. Natomiast kwestie zastosowania oraz współpracy z alternatorem wyjaśnił nasz kolega @saradog i zgadzam się z tym całkowicie.Reasumując każdy się może pomylić powiedział jeż schodząc ze szczotki ryżowej :D :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bestboats.pl Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Panowie, akurat kwestię akumulatorów przerabialiśmy w Belgii w Brunswick Marine, gdzie Pan Brad Taylor (szef działu Mercury Verado w USA, główny konstruktor systemu AXIUS) wyraźnie DUŻYMI LITERAMI nakreślił jak wygląda sprawa. Ja wiem swoje, a to co zrobi każdy z was to już wasza broszka. Ja do żadnej swojej łodzi nie zamontuję akumulatora AGM czy też żelowego do obsługi silnika: tym bardziej, że typowo marynistyczne (wzmocnione cele) akumulatory kwasowe mają zdecydowanie większe prądu rozruchowe: np.: VETUS 70Ah ołowiowy- ma 650A przy uruchomieniu zimnego silnika CCA VETUS 65Ah AGM- ma tylko 500A przy uruchomieniu zimnego silnika CCA (dopiero 100Ah ma 635A CCA) VETUS 85Ah żel- ma tylko 450A przy uruchomieniu zimnego silnika CCA (120A ma 750A CCA) Pomijam kwestie cenowe, bo to już jest kosmos- więc po co przepłacać, jeżeli można kupić typowo morski przystosowany do częstego doładowywania akumulator ołowiowy ze wzmocnionymi celami? Jack- przeczytaj sobie np. 158 stronę katalogu VETUS- tam jest wszystko dokładnie opisane, co to jest akumulator głebokiego rozładowania i jakie ma cechy tzw dodatnie, a jakie ujemne :) No chyba, że tobie chodzi o to, żeby te plusy zasłoniły minusy... :)) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 VETUS 70Ah ołowiowy- ma 650A przy uruchomieniu zimnego silnika CCA Optima 50Ah ma 800A :-\ tu jest ładna karta :) http://www.optimabatteries.com/optima_products/bluetop/specs.php Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bestboats.pl Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 a jak z ich dostępnością u nas? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stercik Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Koledzy ja w zeszłym roku popełniłem następującą profanację.Do silnika Yamaha Autolube 25 z rozrusznikiem zakupiłem akumulator żelowy 18 Ah od ups-a czyli wogóle nierozruchowy i przez cały sezon ani razu mnie nie zawiódł.Co prawda z obecną 40 już sobie nie radzi ale nadal jest sprawny (alternator czy tez prądnica-nie wiem nawet co u mnie odpowiada za ładowanie nie zamordowało go ani trochę).Używam go czasem jako podtrzymanie pamięci w aucie jak wyciągne z niego aku do podładowania.Obecnie na łódce pływa ze mną Centra Futura 75Ah która podumarła i nie dawała sobie rady z autem,co ciekawe jakoś odżyła na łódce i nie gubi już tak prądów na postoju. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
giees Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Co to w końcu jest ten AGM i czym się charakteryzuje? :o O0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bestboats.pl Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 AGM to akumulatory, w których tradycyjny kwas został zastąpiony nasączoną matą szklaną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Co to w końcu jest ten AGM i czym się charakteryzuje? :o O0 Oba są akumulatorami rekombinacyjnymi ( tzn. w normalnych warunkach pracy zachodzi w nich rekombinacja gazów wydzielanych podczas ładowania tworząc wodę ) i oba rodzaje są zaliczane do akumulatorów szczelnych. Główną różnicą jest to, że w akumulatorach AGM elektrolit jest całkowicie wchłonięty i unieruchomiony prze specjalną mate szklaną separatorów, podczas gdy w akumulatorach żelowych kwas zmieszany jest z dwutlenkiem krzemy tworząc żel, który unieruchamia elektrolit. Zaletą akumulatorów AGM w stosunku do żelowych jest to, że zastosowane maty szklane umożliwiają pracę akumulatora pod zwiększonym ciśnieniem , co zwiększa trwałość przy pracy cyklicznej. Przypadku akumulatorów żelowych nie można stosować takiego ciśnienia,więc trwałość jest zazwyczaj zwiększana przez zwiększoną gęstość pasty, co wydłuża okres życia akumulatora, ale nie zapewnia wydajności prądu rozruchowego, jaka jest wymagana do zastosowań np. w samochodach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 a jak z ich dostępnością u nas? Niema najmniejszego problemu ty jako człowiek z branży na pewno dostaniesz bardzo dobrą cenę np.tu: http://sklepcentra.pl/centra/kontakt.html http://www.sklepcentra.pl/centra/optima.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 Należy tylko dodać że elektrolit i ołów niczym nie został zastąpiony więc całkowicie rozładowany akumulator AGM też ulega nieodwracalnemu procesowi zasiarczania nowoczesne ładowarki posiadają tzw.funkcję rekondycji której mnożna poddać akumulator raz w roku /jest to terapia wstrząsowa z ujemnym skutkiem czyli wydzielanym ciepłem wewnątrz co w konsekwencji prowadzi do powolnego unicestwienia elektrolitu/. ;) Piotr wracając do tego co piszesz Mercury do silnika Verado zaleca akumulator 12 Volt AGM /absorbet glass mat/ 8) Jak powiedział kiedyś jeden uczony są plusy dodatnie i są plusy ujemne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 8 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2011 To ja się podczepię pod temat. W instrukcji do mojego silnika polecają akumulator 1000 Marine Cranking Amps (MCA) lub 800 Cold Cranking Amps (CCA). Czy może ktoś rozwinąć jak to przełożyć na Ah i czym się różni MCA od CCA? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 9 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2011 Prąd rozruchowy akumulatorów do łodzi /MCA/ Test prądu rozruchowego akumulatorów do łodzi bazuje na wymaganiach SAE CCA lecz wykonywany jest w temperaturze powyżej O stopni C i zazwyczaj oznaczony jest na akumulatorze symbolem CA /prąd rozruchowy/ lub MCA /prąd rozruchowy w zastosowaniach do łodzi/ zamiast CCA / prąd rozruchowy zimnego silnika /. Prąd rozruchowy (CA /MCA ) jest zazwyczaj o 25 % większy od wartości prądu CCA. 8) Proste :o jak p... :P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 9 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2011 Nic nie rozumiem, może prościej - ile Ah powinienem mieć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 9 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2011 Może tak, post Mariusza zawierał po części odpowiedż na twoje pytanie dla mojego silnika zalecany jest akumulator minimum 800 CCA lub 1000 MCA i minimum 180 Ah co oznacz że wyglądałby jak te co do promów kosmicznych montują mam na myśli rozmiary i wagę.Możesz zamontować aku Optimy AGM np. 50 Ah i wtedy prąd rozruchu wynosi 815 lub 75 Ah i wtedy ta wartość CCA wynosi jak się nie mylę 975 .Może to jest śmieszne ale biorąc aku 75 Ah można brać te które ma kolega @Atomik wersii Yellow bo różnica tylko w cenie i w dwóch gwintowanych prętach które posiada niebieska linia ale biorąc 50 Ah lub 55 Ah należy zdecydowanie wybrać niebieski bo ma wyższy prąd rozruchu reasumując wraz ze wzrostem Ah rośnie wartość rozruchowa. ;) Posiadam 50 Ah i 815 rozruch przy 18 stopniach i 1000 przy 0 więc minimum zachowane O0. Oczywiście Piotrowi należą się małe przeprosiny w jednej kwestii w samochodzie akumulator jest rozładowywany w zakresie 1-3 % a akumulatory AGM można nawet do wartości 60-80% jeżeli to miał na myśli to tak ,lecz nie korzystanie z akumulatora na pokładzie aż padnie i ładowanie ponownie ,owszem można tak ale to nie jest prawidłowa eksploatacja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
drift_king Opublikowano 9 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2011 Panowie jest jeszcze jeden zasadniczy parametr,który określa maksymalny rozmiar akumulator dla danego silnika a mianowicie moc alternatora,który ma nam ten akumulatorek naładować.Jeżeli przekozaczymy z rozmiarem aku alternator z pewnością nam go NIE doładuje... P.s.Ze mną na łodzi do odpalania wichra lata nowy aku z matiza.Jest z zapasem i nawet jak padł zapłon nie byłem w stanie go wyładować.Problemów z ładowaniem nie obserwowałem,ale być może dlatego,że po kilku godzinach pływania akumulator trafiał z powrotem pod maskę auta i tam był już nominalnie ładowany... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 11 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2011 Ci sami ludzie i ten sam temat: http://www.motorowodny.pl/forum/viewtopic.php?t=2750&highlight=agm Nikt jakoś nie wspomina o najważniejszym parametrze obowiązującym przy doborze akumulatora jakim jest prąd ładowania na wyjściu z regulatora. Bateria powinna mieć taką pojemność, żeby mogła przyjąć prąd ładowania max. 10-cio godzinny. Czyli pojemność [Ah] / 10[h] daje max. prąd jakim można ładować dany akumulator bez obawy o ugotowanie. Żeby prawidłowo dobrać akumulator trzeba też zrobić bilans max. zapotrzebowania na moc co się wiąze z mocą prądnicy. Jeżeli moc prądnicy będzie niewystarczająca to przy dłuższej eksploatacji z max. rozbiorem mocy akumulator będzie niedoładowywany i w efekcie zasiarczany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.