Skocz do zawartości

Akumulator do silnika zaburtowego - jak dobrze dobrać do mocy motoru ?


jarek10
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jak dobrać akumulator do silnika zaburtowego ?

 

Pytanie może banalne, ale nie znalazłem miarodajnej - wiarygodnej odpowiedzi.

Wiadomo, że zawsze lepiej zamontować większej pojemności i najlepiej w parze,

aby mieć zapas prądu rozruchowego i użytkowego,

ale z drugiej strony, nie należy przesadzić z wielkością by nie było problemów z ładowaniem.....

 

A więc jak to jest naprawdę, da się to określić w jakiś sposób schematyczny:

np. Yamaha 70hp  -  minimum 35Ah/350A - max. 55Ah/450A    itd,itd

 

Oczywiście proszę nie pisać, że wszystko mam w instrukcji obsługi ;)

- bo nie mam  :(

 

Może koledzy, pochwalcie się jakie macie magazyny prądu

na swoich łódkach z podaniem marki i mocy silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 110
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

O  doborze akumulatora do silnika nie bedę pisał bo nie wiem czy sie kierowac w przypadku gdy na łodce mam np tylko nawi,ale w instrukcji obsługi napisali ,ze do mojej Yamahy F150 mam zamontować 700A i 100AH.I ja cos takiego tam włozyłem, ale uwazam,ze to przegiecie w moim przypadku, juz kiedyś w rozmowach w " 4 oczy" poruszałem ten temat ale nie otrzymalem konkretnej odpowiedzi co tam wlozyć. Tak wiec przez 3 sezony woziłem sie z takim klamotem i niepotrzebnie dobalastowałem łodkę:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja od dwóch sezonów używam aku Varty Optima /agm/ np. http://www.nippon-tech.pl/optima.php - rozruchowy RED 55ah 17,6 kg i pojemnościowy YELLOW 55ah 19,9kg.

Pierwszy sezon do Suzuki 70, którym obydwa kręciły jak chciały ;D.

Drugi sezon to Yama 115 przy rozruchu której Yellow wymięka ::), ale Red spoko daje radę 8). Yellow natomiast wystarczył jednorazowo bez doładowania na: ok 20h pracy lodówki, ok 5h oświetlenia kabiny /2 x 10 led/, 20h radio 3szt., plus drobne niuanse typu, zasilacz netbooka, telefonu, pompka wody, sonar, winda kotwiczna.

Jak dla mnie ten zestaw aku jest akurat. 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ! Ja mam Yamahę 100 km 4-takt i stosuję baterię jak najmniejsza-chodzi mi o jak najmniejszy ciężar. Na wyposażeniu rostyla jak wszędzie oświetlenie.radio, sygnal ,pompka itp wszystko jest O.K.-warunek by nie zostawiać na noc np. podświetlenie wskazników ...bo jednak bateria / 40 A/ siada. Pozdrawiam .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście używam do Verado 200 Optima Blue Top 50 Ah prąd rozruchowy 815 A należy jednak pamiętać że akumulatory żelowe lub AGM nie lubią głębokiego rozładowania które szybko może je zniszczyć lub zmniejszyć sprawność .Dlatego używam ładowarki która posiada funkcję podtrzymywania przez okres zimy. Verado posiada wysokowydajny alternator ale już raz włączona przypadkowo pompa zęzowa w marinie  >:D  rozładowała akumulator a elektronika nie pozwoli odpalić silnika jeżeli wartość spadnie poniżej 12 Volt mimo że silnik podnosiłem i opuszczałem bo akumulator miał jeszcze 11.7 Volt. Ladowania trwało dosłownie 20 minut pojawiło się powyżej 12 Volt i silnik odpalił i do chwili obecnej spoko. ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jack, chyba trochę opacznie rozpisałeś:

 

AGM i żelowe są właśnie przeznaczone do głębokiego rozładowywania.

 

One nie lubią ciągłego doładowywania- działają tak jak baterie w telefonach- jak się rozładuje, to musi być ładowany do pełna, bo ma tzw. "efekt pamięciowy".

 

Dlatego AGM i żelowe NIE NADAJĄ się jako rozruchowe do łodzi motorowych, ponieważ tuż po rozruchu są od razu doładowywane przez alternator, a to jest dla nich ZABÓJSTWO.

 

Sprawdzają się wyśmienicie, jako akumulatory pokładowe- kuchenki, oświetlenie, elektronika itp. ale pod warunkiem, że nie są spięte z instalacją silnikową, przez którą po uruchomieniu silnika są doładowywane...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę herezji pojawiło się w tej odp. na temat akumulatorów AGM od kilku lat zajmuję się elektryka i elektroniką jachtową i nie mam zamiaru się tu wymądrzać .

Panowie akumulatory AGM  tym bardziej do rozruch to na tą chwilę Optimy blue o których koledzy piszą powyżej są do naszych małych jednostek bardzo dobre .

Co do zabijania ich na śmierć przy pomocy alternatora to może być tylko jeden problem złe ładowanie czyli uszkodzony regulator .

Mam pod opieką dwie jednostki ze stajni Nordhavn jedna ma 4 lata a długa 6 lat  w jednej jak i drugiej są komplety stoczniowe baterii AGM i ich stan jest bardzo dobry a są to jednostki motorowe z potężnymi odbiornikami energii gdzie aku jest nonstop doładowywane na trzy sposoby alternator , agregat lub portowe ładowarki .

Serwisuję też jednostki dla kilku innych dużych stoczni i praktycznie wszędzie już pakują AGM-y .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek akumulator głębokiego rozładowania to nie akumulatory jak piszesz do głębokiego rozładowania  :-[.Ta nazwa to raczej zdolność do wydłużonego samorozładowania oraz zapewnienie nie przerwanie zasilania przez cały cykl wyładowania. Natomiast kwestie zastosowania oraz współpracy z alternatorem wyjaśnił nasz kolega  @saradog i zgadzam się z tym całkowicie.Reasumując każdy się może pomylić powiedział jeż schodząc ze szczotki ryżowej  :D :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, akurat kwestię akumulatorów przerabialiśmy w Belgii w Brunswick Marine, gdzie Pan Brad Taylor (szef działu Mercury Verado w USA, główny konstruktor systemu AXIUS) wyraźnie DUŻYMI LITERAMI nakreślił jak wygląda sprawa.

 

Ja wiem swoje, a to co zrobi każdy z was to już wasza broszka.

 

Ja do żadnej swojej łodzi nie zamontuję akumulatora AGM czy też żelowego do obsługi silnika: tym bardziej, że typowo marynistyczne (wzmocnione cele) akumulatory kwasowe mają zdecydowanie większe prądu rozruchowe:

 

np.:

 

VETUS 70Ah ołowiowy- ma 650A przy uruchomieniu zimnego silnika CCA

 

VETUS 65Ah AGM- ma tylko 500A przy uruchomieniu zimnego silnika CCA (dopiero 100Ah ma 635A CCA)

 

VETUS 85Ah żel- ma tylko 450A przy uruchomieniu zimnego silnika CCA (120A ma 750A CCA)

 

Pomijam kwestie cenowe, bo to już jest kosmos- więc po co przepłacać, jeżeli można kupić typowo morski przystosowany do częstego doładowywania akumulator ołowiowy ze wzmocnionymi celami?

 

Jack- przeczytaj sobie np. 158 stronę katalogu VETUS- tam jest wszystko dokładnie opisane, co to jest akumulator głebokiego rozładowania i jakie ma cechy tzw dodatnie, a jakie ujemne :) No chyba, że tobie chodzi o to, żeby te plusy zasłoniły minusy... :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy ja w zeszłym roku popełniłem następującą profanację.Do silnika Yamaha Autolube 25 z rozrusznikiem zakupiłem akumulator żelowy 18 Ah od ups-a czyli wogóle nierozruchowy i przez cały sezon ani razu mnie nie zawiódł.Co prawda z obecną 40 już sobie nie radzi ale nadal jest sprawny (alternator czy tez prądnica-nie wiem nawet co u mnie odpowiada za  ładowanie  nie zamordowało go ani trochę).Używam go czasem jako podtrzymanie pamięci w aucie jak wyciągne z niego aku do podładowania.Obecnie na łódce pływa ze mną Centra Futura 75Ah która  podumarła i nie dawała sobie rady z autem,co ciekawe jakoś odżyła na łódce i nie gubi już tak prądów na postoju.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to w końcu jest ten AGM i czym się charakteryzuje? :o O0

 

Oba są akumulatorami rekombinacyjnymi ( tzn. w normalnych warunkach pracy zachodzi w nich rekombinacja gazów wydzielanych podczas ładowania tworząc wodę ) i oba rodzaje są zaliczane do akumulatorów szczelnych.

 

Główną różnicą jest to, że w akumulatorach AGM elektrolit jest całkowicie wchłonięty i unieruchomiony prze specjalną mate szklaną separatorów, podczas gdy w akumulatorach żelowych kwas zmieszany jest z dwutlenkiem krzemy tworząc żel, który unieruchamia elektrolit. Zaletą akumulatorów AGM w stosunku do żelowych jest to, że zastosowane maty szklane umożliwiają pracę akumulatora pod zwiększonym ciśnieniem , co zwiększa trwałość przy pracy cyklicznej. Przypadku akumulatorów żelowych nie można stosować takiego ciśnienia,więc trwałość jest zazwyczaj zwiększana przez zwiększoną gęstość pasty, co wydłuża okres życia akumulatora, ale nie zapewnia wydajności prądu rozruchowego, jaka jest wymagana do zastosowań np. w samochodach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy tylko dodać że elektrolit i ołów niczym nie został zastąpiony więc całkowicie rozładowany akumulator AGM też ulega nieodwracalnemu procesowi zasiarczania nowoczesne ładowarki posiadają tzw.funkcję rekondycji której mnożna poddać akumulator raz w roku /jest to terapia wstrząsowa z ujemnym skutkiem czyli wydzielanym ciepłem wewnątrz co w konsekwencji prowadzi do powolnego unicestwienia elektrolitu/. ;)

Piotr wracając do tego co piszesz Mercury do silnika Verado zaleca akumulator 12 Volt AGM /absorbet glass mat/ 8) Jak powiedział kiedyś jeden uczony są plusy dodatnie i są plusy ujemne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prąd rozruchowy akumulatorów do łodzi /MCA/

Test prądu rozruchowego akumulatorów do łodzi bazuje na wymaganiach SAE CCA lecz wykonywany jest w temperaturze powyżej O stopni C i zazwyczaj oznaczony jest na akumulatorze symbolem CA /prąd rozruchowy/

lub MCA /prąd rozruchowy w zastosowaniach do łodzi/  zamiast CCA / prąd rozruchowy zimnego silnika /. Prąd rozruchowy (CA /MCA ) jest zazwyczaj o 25 % większy od wartości prądu CCA.  8) Proste  :o  jak p...  :P

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może tak, post Mariusza zawierał po części odpowiedż na twoje pytanie dla mojego silnika zalecany jest akumulator minimum 800 CCA lub 1000 MCA i minimum 180 Ah co oznacz że wyglądałby jak te co do promów kosmicznych montują mam na myśli rozmiary i wagę.Możesz zamontować aku Optimy AGM np. 50 Ah i wtedy prąd rozruchu wynosi 815 lub 75 Ah i wtedy ta wartość  CCA wynosi jak się nie mylę 975 .Może to jest śmieszne ale biorąc aku 75 Ah można brać te które ma kolega @Atomik wersii Yellow bo różnica tylko w cenie i w dwóch gwintowanych prętach które posiada niebieska linia ale biorąc 50 Ah lub 55 Ah należy zdecydowanie wybrać niebieski bo ma wyższy prąd rozruchu reasumując wraz ze wzrostem Ah rośnie wartość rozruchowa. ;) Posiadam 50 Ah i 815 rozruch przy 18 stopniach i 1000 przy 0  więc minimum zachowane  O0.

 

Oczywiście Piotrowi należą się małe przeprosiny w jednej kwestii w samochodzie akumulator jest rozładowywany w zakresie 1-3 % a akumulatory AGM można nawet do wartości 60-80% jeżeli to miał na myśli to tak ,lecz nie korzystanie z akumulatora na pokładzie aż padnie i ładowanie ponownie ,owszem można tak ale to nie jest prawidłowa eksploatacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jest jeszcze jeden zasadniczy parametr,który określa maksymalny rozmiar akumulator dla danego silnika a mianowicie moc alternatora,który ma nam ten akumulatorek naładować.Jeżeli przekozaczymy z rozmiarem aku alternator z pewnością nam go NIE doładuje...

 

 

P.s.Ze mną na łodzi do odpalania wichra lata nowy aku z matiza.Jest z zapasem i nawet jak padł zapłon nie byłem w stanie go wyładować.Problemów z ładowaniem nie obserwowałem,ale być może dlatego,że po kilku godzinach pływania akumulator trafiał z powrotem pod maskę auta i tam był już nominalnie ładowany...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ci sami ludzie i ten sam temat:

http://www.motorowodny.pl/forum/viewtopic.php?t=2750&highlight=agm

 

Nikt jakoś nie wspomina o najważniejszym parametrze obowiązującym przy doborze akumulatora jakim jest prąd ładowania na wyjściu z regulatora. Bateria powinna mieć taką pojemność, żeby mogła przyjąć prąd ładowania max. 10-cio godzinny. Czyli pojemność [Ah] / 10[h] daje max. prąd jakim można ładować dany akumulator bez obawy o ugotowanie.

Żeby prawidłowo dobrać akumulator trzeba też zrobić bilans max. zapotrzebowania na moc co się wiąze z mocą prądnicy. Jeżeli moc prądnicy będzie niewystarczająca to przy dłuższej eksploatacji z max. rozbiorem mocy akumulator będzie niedoładowywany i w efekcie zasiarczany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...