Skocz do zawartości

Dobór śruby napędowej


igor2000
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Pierwszy raz potrzebuję dobrać śrubę napędową do Łodzi. Problem w tym że  poprzedni właściciel wymieniał silnik i wychodzi na to że śruba nie była dobrana pod silnik. Moje pytanie czy szukać śruby na podstawie starej ( Motorówka całkiem dobrze pływała, jedynie nie chciała wejść w ślizg i wolno wkręcała się na górne obroty, z tego co udało mi się wyczytać przydałoby zmniejszyć się skok śruby )  czy szukać śruby konkretnie pod ten silnik ?

 

silnika łodzi Volvo penta 5.7

wymiary starej śruby

- 15 wpustów

- dł piasty sruby 95 mm

- średnica śruby 362 mm

- lewoskrętna

- trójramienna

- całkowita dł śruby 154mm

- 15.1/19 - średnica i skok śruby w calach ( na podstawie rozkodowania kodu ze starej śruby przez pracownika sklepu internetowego )

Z góry dziękuję bardzo za pomoc

Sam jestem nieobeznany i świeży w temacie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz cały wątek na ten temat:

http://forum-motorowodne.pl/silniki-do-lodzi/sruba-napedowa-(wszystko-o-srubach-dobor-sruby)/

 

"Motorówka całkiem dobrze pływała, jedynie nie chciała wejść w ślizg" czyli źle pływa  :P

 

Jeśli się nie wkręca na obroty (jakie?) to na początek sprawdź śrubę o mniejszym skoku 17". Jesteś pewien, ze śruba jest lewa?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro sinik wymieniony to

 

a) jaki był

b) jaki rozmiar łodzi

c) jaka masa łodzi

- może pod pokładem woda ??

d) z góry przepraszam za to pytanie ale czy silnik był nisko wytrymowany

 

bo jak wymienił na słabszy i na 19" nie startuje to albo

e) silnik za słaby

f) albo coś nie tak z silnikiem

 

są jakieś papiery, że silnik sprawny, sprawdzony ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Motorówka całkiem dobrze pływała, jedynie nie chciała wejść w ślizg" czyli źle pływa  :P

 

Jeśli się nie wkręca na obroty (jakie?) to na początek sprawdź śrubę o mniejszym skoku 17". Jesteś pewien, ze śruba jest lewa?

 

Mam zamiar założyć śrubę o mniejszym skoku ale problem w tym że nie mogę znaleźć nawet podobnej śruby która jest dedykowana do silnika Volvo Penta . Chodzi mi głównie o to żeby dobrać śrubę która będzie napewno pasować do przekładni.

Wystarczy kierować się ilością wpustów, średnicą i skokiem ? 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Idealnie dobrana śruba pozwala na osiągnięcie maksymalnych obrotów silnika, albo minimalnie mniejszych od maksa.

Nie ma tu znaczenia jak szybko się wkręci na obroty, tylko czy jest w stanie się na maksymalne obroty w ogóle wkręcić.

Jak się nie wkręca na maks obroty, to najczęściej winna jest śruba o za dużej średnicy.

 

Moc jaką oddaje śruba zależy od średnicy i od obrotów. Skok to kolejna kwestia i ma wpływ na sprawność w danym zastosowaniu.

 

Tutaj masz kalkulator liczący dobór śruby napędowej wraz z instrukcją.

https://skot.design/jak-w-prosty-sposob-dobrac-srube-napedowa-jachtu-lub-lodzi/

 

Jak będziesz miał wątpliwości pisz na priv, albo poprzez formularz kontaktowy przy kalkulatorze, to ci policzę śrubę.

Przede wszystkim podaj jakie masz przełożenie przekładni.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego @Gar4field - chyba ci się nudzi w domu. Twoje kalkulatory to dla studentów projektowania jachtów, a nie amatorów jakich jest większość na forum. Są kalkulatory na stronach producentów, dużo bardziej przyjazne dla użytkowników.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taaaa, zwłaszcza że ten dotychczasowy który wisiał w sieci, to mój opublikowany 11 lat temu.

A inne wyświetlane strony pod takim zapytaniem dają wynik: dobór śruby napędowej - trudna sprawa

Teraz udało mi się uprościć algorytm.

Teraz to już nie wiem jaki może być problem z wpisaniem kilku liczb? Dla Ciebie to może za trudne, ale nie troluj, bo innym to może się przydać.

 

Niedawno pływałem łodzią, gdzie "uznany polski producent" do 40 konnej Yamahy dobrał i założył 9 calową śrubę, która w rezultacie była w stanie przenieść całe 15HP to uznałem, że może warto napisać dwa słowa....

 

Nie oczekuję na jakąś wylewną wdzięczność z tego powodu, ale przynajmniej tego, że administratorzy nie będą mnie trolować.

Bo efekty tego trolingu to widać w każdej marinie......

Chyba że mam się wynieść z tego forum, to wal śmiało.

 

(dla studentów mam dużo bardziej zaawansowane metody)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest krytyka a nie trolling.

 

Tytuł jest: jak w PROSTY sposób dobrać śrubę

 

Twoja tabelka:

1. Jak obliczyć skok.

 

wpisuję chce pływać 50kn

maksymalne obroty silnika 5600

wylicza mi skok 12,78"

 

i to jest wg ciebie proste? Dla mnie nieczytelna bzdura. >:(

 

2. Jak dobrać średnice

tu już poległem bo kto zna moc na wale śruby? Wszyscy znają moc silnika.

ale wprowadziłem moc silnika 135

obroty śruby (akurat znam przełożenie) 2800

wychodzi 14,42 - może być...

 

A prosty orientacyjny kalkulator masz tu:

https://www.mercurymarine.com/en-gb/europe/propellers/selector/#!/step-one

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest krytyka a nie trolling.

 

Tytuł jest: jak w PROSTY sposób dobrać śrubę

 

Twoja tabelka:

1. Jak obliczyć skok.

 

wpisuję chce pływać 50kn

maksymalne obroty silnika 5600

wylicza mi skok 12,78"

 

i to jest wg ciebie proste? Dla mnie nieczytelna bzdura. >:(

 

2. Jak dobrać średnice

tu już poległem bo kto zna moc na wale śruby? Wszyscy znają moc silnika.

ale wprowadziłem moc silnika 135

obroty śruby (akurat znam przełożenie) 2800

wychodzi 14,42 - może być...

 

A prosty orientacyjny kalkulator masz tu:

https://www.mercurymarine.com/en-gb/europe/propellers/selector/#!/step-one

 

W załączonym linku jest 5 kroków, a w każdym kroku jest kilka kłopotliwych pytań.  a na koniec kilka śrub do wyboru.

A tu podajesz dwie wartości i masz konkretną wartość.

 

Podajesz maksymalną prędkość, maksymalne obroty śruby........ a algorytm sam ogarnia za ciebie uślizg śruby dla danej prędkości (nie musisz tego liczyć) i podaje SKOK...

 

Podajesz dwie liczby i dostajesz trzecią, dla kogoś jeszcze jest to nieczytelna bzdura??

Jak może być prościej??

 

Pytam poważnie, może czegoś się nauczę. Nie wierzę, naprawdę nie wierzę, żeby ktoś mógł tego nie ogarniać.

 

Moc jaka zostanie pobrana z silnika to nie jest moc z naklejki na silniku....

Z silnika zostanie pobrana taka moc, jaką przeniesie śruba..

 

Po założeniu śruby 9 calowej do Yamahy F40 z silnika można było pobrać na maksie 16HP

Podobnie w samochodzie na lodzie 300HP w niczym nie pomaga, moc efektywna będzie taka, jaką przeniosą opony.

 

50 knotów?? Ten algorytm jest opracowany z danych statystycznych do 40 kts

Przy 50 węzłach polecam trochę inne algorytmy, ale jest problem, bo te na 50 kts to już są trochę pokomplikowane.

 

Jestem zaskoczony, że wpisanie prędkości i obrotów może być dla kogoś zbyt skomplikowane....

Wędkarze z forum wędkarskiego nie zgłaszali, że jest to za trudne.

 

Wpisuje dwie wartości dostaję trzecia....

Jak można prościej? Pytam poważnie.

 

Kwiatki wychodzą właśnie przy średnicy. bo przenoszona przez śrubę moc zależy w piątej potędze od średnicy (czyli bardzo silnie jest uzależniona) i często się okazuje, że mamy założoną śrubę, która wykorzystuje małą część potencjalnej mocy silnika.

 

Nawet mając dobrze dobrany skok, to zbyt mała średnica śruby nie pozwoli pobrać pełnej mocy z silnika, a zbyt duża nie pozwoli silnikowi wejść na pełne obroty przy WOT

 

Jak wyznaczyć charakterystykę oporów? tego już nie linkuję, bo to trudne strasznie jest...

 

Ok przyjmuję krytykę, ale prościej nie potrafię.

 

Do tej pory myślałem, że sprzedawca yamahy specjalnie wykastrował silnik, bo na łódce do której ten silnik sprzedawał była maks moc silnika 30HP wybita.

Ale może to faktycznie było dla niego za trudne (tego nie wziąłem pod uwagę)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Podajesz maksymalną prędkość, maksymalne obroty śruby........ a algorytm sam ogarnia za ciebie uślizg śruby dla danej prędkości (nie musisz tego liczyć) i podaje SKOK...

 

Podajesz dwie liczby i dostajesz trzecią, dla kogoś jeszcze jest to nieczytelna bzdura??

Jak może być prościej??

 

Pytam poważnie, może czegoś się nauczę. Nie wierzę, naprawdę nie wierzę, żeby ktoś mógł tego nie ogarniać.

 

To jeszcze raz wpisuje w tabelke

Kn 35

Obroty 5200

Wylicza skok 10" co jest bzdurą.

 

Tu widać ze jesteś teoretykiem a nie praktykiem,  bo wpisałem wartości jakie osiągam w swojej lodzi,  a skok wyszedł bzdurny.

I zamiast próbować się ze mnie nabijać ze czegoś nie ogarniam podejdź to tabelki jak laik i znajdziesz błąd.  ::)

 

W tabelce jest "wprowadź maksymalne obroty silnika" a sam napisałeś "maksymalne obroty sruby". Dopiero jak obroty podzieliłem przez przełożenie wyszła normalna wartość 20".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5200 obr/min to podałeś obroty silnika, a miałeś podać obroty śruby.

To takie trudne do zrozumienia?

 

Niestety nikt nie jest w stanie przewidzieć jaką masz przekładnię. To ty masz podzielić obroty silnika przez przełożenie przekładni.

 

Może następnym razem napisz: ja tego nie ogarniam, zamiast bzdura.

 

Osobiście używam publikowane algorytmy od kilkunastu lat. Pomimo, że publikuję te uproszczone, to często udaje się wywróżyć prędkość z dokładnością do 1kmh.

 

Bardzo podobny algorytm jest opublikowany w książce: Propeller Handbook autorstwa Dave'a Gerr'a

https://www.amazon.com/Propeller-Handbook-Second-Installing-Understanding/dp/0071839585

 

Dave Gerr to amerykański guru w kwestii propellerów, ogólnie wszelkich zagadnień projektowych, jachtowych. Patrząc na nakłady sprzedanych książek, może nie do końca takie bzdury pisze.

 

No ale jeszcze trzeba 2 liczby rozumnie wpisać w kalkulator.

Po poprzednim poście, że to za trudne, specjalnie zrobiłem wersję short, taką uproszczona, to teraz się okazuje, że nie pokazałem palcem, że trzeba wpisać obroty na śrubie a nie na silniku.

 

Nie rozumiem wrogości jaka mnie tu spotyka.

Ja naprawdę wiem co publikuję. Można się czepiać, że stosuję uproszczenia, ale dzięki tym uproszczeniom nie trzeba osobno liczyć np współczynnika Taylora i dzięki temu to naprawdę jest do ogarnięcia przez każdego.

 

Zbyt duże uproszczenia i błąd na poziomie 5% ? OK.......taki zarzut przyjmuję.

Ale moim założeniem była prostota...

Z tego właśnie algorytmu korzysta wiele profesjonalnych serwisów na świecie, no ale u nas zawsze znajdzie się malkontent.

 

Dotychczas nikomu nie sprawiało problemu podstawienie dwóch liczb, ale widzę, że poniosłem porażkę, że to jednak nie jest dla każdego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jest problem, bo pozostajemy bez wiedzy jak szybko śruba się obraca.

 

Pomysły mam dwa, albo wyszukanie w internecie przełożenia przekładni, albo sprawdzenie samemu na żywym pacjencie.

Ostatnio szukając przełożenia znalazłem tylko zdjęcie kół zębatych od szukanej przekładni w internecie i policzyłem na zdjęciu ilość zębów w obu kołach.

 

Wracając jeszcze do poprzedniego postu. Gdyby śruba się obracała z abstrakcyjną prędkością 5200 obr/min a prędkość byłaby 35 kts, to gdyby nie było uślizgu (uślizg=0) to skok liczony byłby tylko z zależności geometrycznych wyniósłby 8,18 cala

To wynika ściśle z geometrii. To jest bezdyskusyjne.

 

Natomiast dyskusyjny jest uślizg dla łodzi płynącej z prędkością 35 kts

I tutaj faktycznie korzystamy z uproszczenia, gdzie dla tej prędkości statystycznie będzie 18,45% Jak dodamy do 8,18 ok 18% to wyjdzie ok 10 cali.... (ja wiem, są kłamcy parszywi kłamcy i statystycy)) ale to statystyczne przybliżenie działa.

Jeśli przełożenie będzie równe 2, to skok wyjdzie 20 cali. a obroty na śrubie 2600 obr/min

Teraz pozostaje przedyskutowanie wzajemnego stosunku P/D (skok do średnicy)

 

To na pewno nie będzie 25% czy też 15% Rząd wielkości się zgadza. I ten statystyczny uślizg jest dodany do algorytmu (ukryty, zaszyty w nim, żeby nie trzeba było odpowiadać na kłopotliwe pytania)

 

Tutaj dyskusyjnym jest tylko "uślizg" jaki mamy przy prędkości 35 kts. Tylko tu mogą pojawić się wątpliwości, ale żeby od razu, że bzdury? No, weno...

 

Dlatego pozwoliłem sobie na użycie terminu "prosty sposób"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobór śruby idealnej to temat rzeka i już była dyskusja na ten temat. Problem w tym, że przy amatorskiej żegludze zakłada się to co jest dostępne na rynku, dla danego modelu silnika. Najprostszym i najszybszym sposobem jest sprawdzenie osiągów zestawu z użyciem obrotomierza. Porównanie tego z WOT podawanym przez producenta silnika i  wg zasady : zmiana skoku o 1" to zmiana obrotów silnika o 200/min. Prosto i szybko. Laboratorium jest potrzebne przy wyścigach. 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego @Musti.

Napisałeś:

"Kolego @Gar4field - chyba ci się nudzi w domu. Twoje kalkulatory to dla studentów projektowania jachtów, a nie amatorów jakich jest większość na forum. Są kalkulatory na stronach producentów, dużo bardziej przyjazne dla użytkowników."

 

Uznałem, że masz rację, że nie każdemu chce się czytać opis, a tym bardziej analizować wzory. W związku z tym napisałem nowy post pozbawiony całkiem opisów, zawierający tylko kalkulatory z dopiskiem, że po krytyce na forum zdecydowałem się opublikować wersję dla tygrysów niepotrzebujących opisów i będę takie skróty publikował pod tagiem short.

 

Zaskoczyło mnie, że tobie wogóle udało się wprowadzić wartość 5200, Po pierwsze wpisana tam wartość domyślna to 2000 obr/min. Po drugie wydawało mi się, że zablokowałem wpisywanie liczb poza sensownym zakresem.

 

No ale mi się tylko jednak wydawało. Okazało się, że jednak da się wprowadzić liczbę spoza zakresu czyli 5200.

Tylko w tym celu trzeba było zignorować fakt, że liczba zrobiła się czerwona i wyskoczył komunikat "Please enter value less than 5000" znaczy się, że coś jest nie halo... Nie wiem jak zmusić program, żeby podawał komunikat po polsku.

 

W opisie wzoru (tym co to dla studentów) była i jest opis danych ze wzoru z uwagą: "rpm - obroty na minutę (śruby nie silnika)

Skoro można to przeoczyć lub zignorować w samym kalkulatorze samo RPM zamieniłem na Propeller RPM dla uściślenia.

 

W przeciwieństwie do Ciebie nikogo nie obrażam. Jestem ci nawet wdzięczny za dogłębne przetestowanie kalkulatora, dzięki czemu dowiedziałem się, co może pójść nie tak. Przede wszystkim, że mało kto czyta opisy. Dzięki tobie zdecydowałem się na wersję pod tagiem "short" zupełnie pozbawioną opisów.

 

Kolego @mikijet

To prawda co piszesz, ale dzięki tym prostym jak mi się cały czas wydaje obliczeniom przynajmniej wiadomo od czego wyjść.

Jak pisałem, miałem niedawno przypadek, gdzie do Yamahy F40 sprzedawca sprzedał śrubę o średnicy 9cali.

Skok to nawet był prawidłowy, ale dzięki kalkulatorowi szybko dało się policzyć, że taka śruba jest w stanie przenieść tylko niecałe 16HP z 40konnego silnika...

 

Mam nadzieję, że dzięki zabawie takim kalkulatorem sprzedawcy z Allegro przestaną pisać kocopoły w stylu "Śruba napędowa Yamaha 11 1/8 X 13 F30 F40 F50 F60"

 

No i teraz znów się komuś naraziłem.... ech losie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełna moc silnika jest do dyspozycji dopiero po wejściu w ślizg i osiągnięciu przez silnik max. obrotów.

Jednak wejście w ślizg potrzebuje pełnej mocy z silnika już przy 1/2 obrotów maks. a wtedy tej mocy brakuje bo z 40 HP silnik dostarcza tylko 20. Były próby stosowania śrub o zmiennym skoku ( w miarę przyrostu obrotów skok śruby się zwiększa) ale śruby te się nie przyjęły przy wysokoobrotowych silnikach.

Chyba dlatego sprzedawcy śrub ,,piszą kocoboły".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełna moc silnika jest do dyspozycji dopiero po wejściu w ślizg i osiągnięciu przez silnik max. obrotów.

Jednak wejście w ślizg potrzebuje pełnej mocy z silnika już przy 1/2 obrotów maks. a wtedy tej mocy brakuje bo z 40 HP silnik dostarcza tylko 20. Były próby stosowania śrub o zmiennym skoku ( w miarę przyrostu obrotów skok śruby się zwiększa) ale śruby te się nie przyjęły przy wysokoobrotowych silnikach.

Chyba dlatego sprzedawcy śrub ,,piszą kocoboły".

 

A dlaczego tak uważasz, że pełna moc silnika jest dostępna po wejściu w ślizg?

S1YF-FDkodefEXZStcHvep0NNv4LwsAPbITpyQIsgWviBvprhe8PQf1ehR-pnUw4hA3KnsobYTqe4acxNppBZ4c0Za1dB5RTHzoNonCOqk91wAD5RxsNcG3D4MXILGQ

 

Wykres może dotyczyć każdego układu śruba silnik. Engine HP curve (czyli krzywa z charakterystyką silnika) jest zawsze, absolutnie zawsze wypukła do góry. Krzywa propellera jest zawsze (absolutnie zawsze) wypukła do dołu. Krzyżują się tylko w jednym punkcie, przy maksymalnej pręskości silnika (silnika a nie łódki)

 

Wynika z tego, że silnik przy każdych obrotach, poza maksymalnymi ma "nadmiar mocy"

W związku z tym rozpatrujemy parametry śruby tylko w jednym punkcie pracy, dla maksymalnych obrotów.

Rozpatrywanie mocy zdolnej do przeniesienia poza maksymalnymi obrotami jest daremne.

 

Dlatego można jednoznacznie policzyć jaką moc przenosi śruba 9 cali przy 6000 obr/min a tylko ten punkt nas interesuje.

Skoro śruba przenosi jednoznacznie określoną moc,

Maksymalne obroty dla silników F30 F40 F50 F60 są mniej więcej takie same.... to albo śruba ma WOT przenosi 30 koni a wtedy przy F60 jest bez sensu, albo jak jest do F60 to wtedy na mniejszym silniku nie wkręcimy sie na WOT

 

Konkretnie przywołana śruba Yamaha 11 1/8 X 13 F30 F40 F50 F60

przy 6000 obr/min na silniku, przełożeniu 2.2 i średnicy 11 1//8 jest w stanie przenieść dokładnie 34.095HP

 

A więc nie przeniesie 40 koni, nie przeniesie 50 czy tym bardziej 60 koni.....

Założenie tej śruby do silnika F60 to brutalna jego kastracja i najniższa krzywa na przywołanym wykresie....

 

Wyprowadzenie wzoru, opisówka i kalkulator https://skot.design/jaka-moc-posiada-nasz-silnik-zaburtowy/

 

Dlatego krytycznie odniosłem się do opisu śruby z allegro.

Dodam jeszcze, że ja nie przypuszczam, że tak jest. Nie, że wydaje mi się.

 

Ja to wiem i poparte jest to doświadczeniem.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,,...Wynika z tego, że silnik przy każdych obrotach, poza maksymalnymi ma "nadmiar mocy"..."- tylko gdzie jest ten nadmiar w momencie wejścia w ślizg. Tutaj chodzi jednak o prędkość łodzi i jej dno. Czyli zdolność wejścia w ślizg. Przy jakiej prędkości danej łodzi jaka moc jest potrzebna ( konkretnie jaki max. moment obrotowy silnika) aby pokonać opory kadłuba zanim siła hydrodynamiczna osiągnie wartość pozwalającą na osiągnięcie prędkości ślizgu?

Wykres moc silnika vs prędkość przy konkretnym dnie i wadze łodzi jest bardziej miarodajna niż rozpatrywanie moc vs parametry śruby. Idąc dalej doszedłby jeszcze parametr gęstości ośrodka w jakim te procesy mają miejsce. A że gęstość to też nie wszystko jest jeszcze tarcie w tym ośrodku itd. itd. itd....

I wracamy do początków. Jak najprościej dobrać śrubę do konkretnego zestawu łódź silnik.  ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że dzięki zabawie takim kalkulatorem sprzedawcy z Allegro przestaną pisać kocopoły w stylu "Śruba napędowa Yamaha 11 1/8 X 13 F30 F40 F50 F60"

 

A dla mnie to jest normalna oferta handlowa. Sprzedawca nie dobiera śruby tylko informuje do jakich silników można założyć, czyli chodzi o wałek czy średnicę komina, różnie to interpretują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możemy sobie wyobrazić sytuację, że mamy łódkę na kotwicy przymurowaną. Silnik wkręci się na maksymalne obroty, będzie odbierana maksymalna moc z silnika, a moc efektywna będzie równa zero. (bo moc to siła razy prędkość)

W doborze śruby interesuje nas moc jaką śruba jest w stanie pobrać z silnika. To punkt pierwszy.

Ta moc zależy od obrotów śruby i od jej średnicy (żeby nie mieszać nie podaję innych mało ważnych czynników)

 

Na propellerze pobrana moc jest przekształcana na moc efektywną. Dopiero przy mocy efektywnej jest istotna prędkość

Źle dobrany skok śruby do prędkości z jaką płyniemy będzie skutkował małą sprawnością. Moc będzie pobierana przy danych obrotach i średnicy taka sama, ale inna, zależna od skoku będzie sprawność a więc moc efektywna...

 

Zawsze trzeba się zapytać siebie samego jaką moc rozpatrujemy? czy tą pobieraną z silnika (wtedy średnica, obroty)

czy efektywną czyli pomniejszoną o straty wynikające ze sprawności śruby.

 

Nie chcę tutaj więcej spamować, ale na moim blogu jest długi artykuł z wykresami dotyczący wyznaczania charakterystyki oporów i opis "dla studentów" jak wyznaczyć charakterystykę oporów kadłuba do prędkości tak trochę więcej niż wyjście w ślizg....

 

Wyznaczanie charakterystyki przy wyższych prędkościach zależy od trymu, od skłonności łódki do kaczkowania i paru jeszcze innych rzeczy. Dlatego nie da się jej jednoznacznie określić, tak jak charakterystyki przy mniejszych prędkościach...

Ale tutaj cały czas mówimy o mocy efektywnej, a nie mocy odbieranej z silnika.

 

Generalnie jaką ma mieć moc efektywną łódka np o masie 500kg w momencie wyjścia w ślizg jest bardzo łatwo.

siła oporu będzie 0,16 * 500kg czyli 80kg czyli 800N

 

Prędkość wyjścia w ślizg wynika z wolumetrycznej liczby Frouda i w tym przypadku będzie ok 30 kmh czyli 8,34m/s

Moc w watach = siła w Newtonach * prędkość w m/s

 

czyli

Moc = 800N * 8,34 = 6672W (moc efektywna)

 

sprawność do wyznaczenia dokładnego, jest u mnie opis na poziomie 50% czyli moc odbierana z silnika 13 344W

co daje nam jakieś 17 koni z kawałkiem mocy pobieranej z silnika.

 

Ale to liczone w powietrzu, na mojej stronie są wykresy i opisana metodyka.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...