Skocz do zawartości

Kawitacja czy wentylacja?


boboo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Co do kawitacji to w slangu motorowodnym łapanie lewego powietrza atmosferycznego.

Ponieważ jestem początkującym (teoria) jeszcze bez łódki, to mam pytanie:

Jak w slangu motorowodnym określa się prawdziwą kawitację, jeśli słowo "kawitacja" jest zarezerwowane dla zasysania powietrza znad powierzchni?

 

Nie ma w tym pytaniu ani ironii, ani złośliwości.

Po prostu chciałbym mieć jasność przy czytaniu/rozmowach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 57
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jak w slangu motorowodnym określa się prawdziwą kawitację, jeśli słowo "kawitacja" jest zarezerwowane dla zasysania powietrza znad powierzchni?

W Wikipedii wszystko masz, wystarczy poczytać:

"Kawitacja – zjawisko fizyczne polegające na gwałtownej przemianie fazowej z fazy ciekłej w fazę gazową pod wpływem zmniejszenia ciśnienia. Jeżeli ciecz gwałtownie przyśpiesza zgodnie z zasadą zachowania energii, ciśnienie statyczne cieczy musi zmaleć. Dzieje się tak np. w wąskim otworze przelotowym zaworu albo na powierzchni śruby napędowej statku."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja wiem.

Jeszcze z wykładów fizyki x-eści lat temu.

 

Chodzi mi o sytuację, kiedy slangiem rozmawiają dwaj motorowodniacy i pada słowo kawitacja.

Według kolegi "krzyśka", w slangu oznacza to zasysanie powietrza.

Pytanie brzmi: jakie słowo zostanie użyte w slangu aby określić prawdziwą kawitację?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:)) to nie zasysa powietrza  :( 

 

Zjawisko powstawania pęcherzyków próżniowych na powierzchni płata śruby statku będącego w ruchu; pęcherzyki gwałtownie wypełniają się wodą (implozja); cząstki wody wypełniające pęcherzyk uderzają z dużą energią w płat śruby i wybijają z niej cząstki metalu Zjawisku temu przeciwdziała się poprzez odpowiednie wyprofilowanie płatów śruby.

 

Wtedy macie te bąbelki co nazywacie zaciąganiem powietrza  ;D

 

tak to wyglada i nigdzie nie zasysa powietrza  :D

 

http://www.rynekinstalacyjny.pl/artykul/id1194,kawitacja-lekcewazone-zjawisko

 

 

http://www.pg.gda.pl/~krzyte/students/WZMPMBM8

 

http://upload.secondsun.pl/img/1420543048kawitacja1.gif

 

 

http://upload.secondsun.pl/img/1420543203__b_kawitacja-wikipedia.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mikijet, 7mka, pietiabo, boboo i gieees, zanim przedawnię Wam interpretację fizyczną teorii co pokazał Robert ( 7mka) oraz zanim pokażę jak odróżnić kawitację od wentylacji przedstawiam Wam krótki filmik który nakręciłem już jakiś czas temu na silniku yamaha F20 oraz łodzi 440 mojej produkcji przed ostatnią modyfikacją dna.

 

W związku z tym ja znając odpowiedź na to pytanie, co Waszym zdaniem ten filmik ukazuje - wentylacje śruby czy kawitację? narazie temat pozostawiam pod dyskusję, a później napiszę jak tego się pozbyłem

http://www.youtube.com/watch?v=r41Fps5Tz50

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej widzę szpare miedzy palcami  ;D

Kawitacje było by widac lepiej jakby kamera była pod woda

 

Całkowita racja marcin . Wiemy już co to jest kawitacja więc do czego dążysz jacku że co widać  zaczynasz nowe zagadnienie do czego służy płyta kawitacyjna  jeśli wiesz poprosimy o jakieś zagadnienia  ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie Robercie, dążę do praktyki na przykładzie, a nie do dyskusji akademickiej z wikipedią  ;)

Krótko mówiąc prosty przykład z życia na filmiku kiedy to sternik zastanawia się co się dzieje, dlaczego traci ciąg.. gdzieś wyczytuje na forum ze to kawitacja i zaczyna kombinować ze śrubą ogólnie olaboga co się dzieje mam problem.

Więc tutaj co prawda mamy rozwiązany problem ale dlaczego nie rozwiązać go jeszcze raz na forum  ;D

 

Piszesz Robert

Wiemy już co to jest kawitacja

A ja w związku z tym pytam się i co z tego , że wiemy?  ;) No ale jestem " początkującym" i chcę pomocy na forum, wiem, wyczytałem a dalej mam a nie chce mieć tego zjawiska, co zrobić?  ;) i obojętnie czy ponton, czy rib czy łódka to każdego dotyczy

 

Do tego dążę Robercie  :)

Użyłeś też stwierdzenie

do czego służy płyta kawitacyjna

a ja Ci już teraz powiem, że to kolejny slogan motorowodniaków który i nawet mi zdarzało się niejednokrotnie nadużywać myśląc o czymś innym ;) bo nie ma czegoś takiego, jest natomiast płyta anty wentylacyjna  ;)

 

Marcin i co w takim przypadku ma ktoś zrobić? kupić kamerę wodoodporną za kilka tys. i nakręcić filmik z wody?  ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale po co wchodzić w takie koszta ,my mamy CIEBIE  :-\

Mam nadzieje że jak zawsze dokładnie to opiszesz i będzie raz na zawsze wiadomo  ;)

  Osobiscie nie spotkałem się z kawitacją która by przeszkadzała mi w pływaniu, mimo że parę różnych silników ,pontonów i łodzi miałem i mam  :P

Natomiast problem z zaciąganiem powietrza w pontonie przerobiłem ,winą był za wysoko zawieszony silnik, żle dobrana śruba ,konstrukcja pontonu (podłogi) o tym wspomniałeś  :),w każdym przypadku było to co innego  ::)

 

Najważniejsze że temat wrócił na odpowiednie tory ,aż miło poczytać i coś napisać  ;D ;D ;D

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin jesteś dofciapny  ;)

 

Ale dobrze zaczynasz już prawić.

Ja to opisze ale bardzo dokładnie aby nie było jakiś niejasności i nie w jednym poście, a w dyskusji  ;) to jest naprawdę rozległe zagadnienie  ;)

 

Piszesz

Osobiscie nie spotkałem się z kawitacją która by przeszkadzała mi w pływaniu

czy w tym momencie masz na myśli kawitację czy wentylację - ustalmy, że na moment tego dialogu używamy poprawnego słownictwa aby nie wprowadzać zamętu  ;)

Bo jeżeli masz na myśli kawitację jako kawitację to mi tak samo nigdy nie sprawiała problemu.

Dowodem może być na to fotografia śruby napędowej ciągowej z yamahy z oryginalną farbą i nigdy nie malowana mająca prawie 1000mth przepływane. Zgodnie ze wszystkimi źródłami naukowymi jak i Wikipedii kawitacja powinna zniszczyć tę śrubę tym bardziej przy niebagatelnym przebiegu. Kiedy to widzimy na obrzeżach tej śruby bardzo delikatne ścienienie do aluminium powłoki farby wynikające tylko i wyłącznie z zanieczyszczeń w wodzie czyli piaskowania. Krótko mówiąc na tej śrubie nigdy nie było kawitacji podczas eksploatacji jednak cholernie często występowała wentylacja. Jeżeli występował jakiś pierścień wiru spiralnego za śrubą to nie dotykał on łopat śruby nawet na końcach bo by były zjedzone.

Więc tutaj podkreślam jeszcze raz bardzo wyraźnie, na oryginalnych śrubach renomowanych firm dedykowanych pod konkretne silniki kawitacja prawie w ogóle nie występuje. Odrazu tez nasuwa się z tego wniosek i odpowiedź na pytanie dlaczego dany producent silników stopniuje średnice i skoki śrub do nich w taki a nie inny sposób... a my mamy wkurw dlaczego nie ma o pół cala mniejszej średnicy to bym 200 obrotów wyżej wkręcił  :D ;)

DSC00951.jpg.7a1c925904207f4003fcf53bbe49a882.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie Robercie, dążę do praktyki na przykładzie, a nie do dyskusji akademickiej z wikipedią  ;)

Krótko mówiąc prosty przykład z życia na filmiku kiedy to sternik zastanawia się co się dzieje, dlaczego traci ciąg.. gdzieś wyczytuje na forum ze to kawitacja i zaczyna kombinować ze śrubą ogólnie olaboga co się dzieje mam problem.

Więc tutaj co prawda mamy rozwiązany problem ale dlaczego nie rozwiązać go jeszcze raz na forum  ;D

 

Piszesz Robert

Wiemy już co to jest kawitacja

A ja w związku z tym pytam się i co z tego , że wiemy?  ;) No ale jestem " początkującym" i chcę pomocy na forum, wiem, wyczytałem a dalej mam a nie chce mieć tego zjawiska, co zrobić?  ;) i obojętnie czy ponton, czy rib czy łódka to każdego dotyczy

 

Do tego dążę Robercie  :)

Użyłeś też stwierdzenie

do czego służy płyta kawitacyjna

a ja Ci już teraz powiem, że to kolejny slogan motorowodniaków który i nawet mi zdarzało się niejednokrotnie nadużywać myśląc o czymś innym ;) bo nie ma czegoś takiego, jest natomiast płyta anty wentylacyjna  ;)

 

Marcin i co w takim przypadku ma ktoś zrobić? kupić kamerę wodoodporną za kilka tys. i nakręcić filmik z wody?  ;)

 

Ja wiem swoje ty wiesz swoje  :)  temat kominów i tych zagadkowych dziurek  w śrubach  pozostawmy to szpecom co produkują śruby i wiedza do czego to służy  bo nam ta wiedza jest nie potrzebna  :).

 

Przyznam się że coś takiego jak płyta wentylacyjna nie znam  :(  i nie słyszałem  .

 

Napisz mi do czego służy ta płyta wentylacyjna jak  to  nazywasz ?

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ Robercie, gdybym dąrzył do rozpisywania się nad tymi zagadkowymi dziurkami to temat by dociągnął do końca 2015 rok jako hot  ;D więc broń Boże nawet nie miałem zamiaru tego poruszać  :)

 

Ale skoro nie słyszałeś o płycie anty wentylacyjnej to od tego jest forum i jego uczestnicy aby siebie wspierać i edukować  ;)

 

Uzgadniamy, że w tej dyskusji trzymamy się poprawnego nazewnictwa ( nie slogan motorowodniacki) aby nie robić nieporozumień to samo co pisałem do Marcina  ;)

226633000_pyta.jpg.358a17bdd872029a5aecc7aaf476ccab.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ Robercie, gdybym dąrzył do rozpisywania się nad tymi zagadkowymi dziurkami to temat by dociągnął do końca 2015 rok jako hot  ;D więc broń Boże nawet nie miałem zamiaru tego poruszać  :)

 

Ale skoro nie słyszałeś o płycie anty wentylacyjnej to od tego jest forum i jego uczestnicy aby siebie wspierać i edukować  ;)

 

Uzgadniamy, że w tej dyskusji trzymamy się poprawnego nazewnictwa ( nie slogan motorowodniacki) aby nie robić nieporozumień to samo co pisałem do Marcina  ;)

 

Nadal nic nie wiem  ;D  dla mnie jest to płyta kawitacyjna  błąd w druku  albo instrukcja od chińskiego silnika i zle

przetłumaczyli  ;D ;D 

 

http://upload.secondsun.pl/img/1420565078jakislilnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok. skoro uważasz, że to jest "płyta antykawitacyjna" więc jaką rolę ona ma do kawitacji ?

Ja twierdzę wręcz przeciwnie, im większa tym właśnie ryzyko kawitacji większe na śrubie, a ryzyko wentylacji mniejsze  :)

Płyta ta jest po to, aby śruba nie zaciągała powietrza z góry.

Jeżeli pływasz swoim statkiem wypornościowo to wskazane aby ta płyta była jak największa aby CI nie zaciągał powietrza.

Natomiast w spodzinach sportowych gdzie pływa się w częściowo wynurzoną śrubą płyty tej nie ma bo nie ma takiej potrzeby.

 

Jeżeli dalej Ciebie nie przekonuję to wyobraź sobie, że właśnie najczęściej przez tą płytę może wystąpić kawitacja na śrubie. W związku z tym czy sądzisz, że producenci mają schizofrenię i celowo ja dają aby kawitacja była? Ja mówię nie, dzięki temu możesz ruszyć z miejsca i śruba się nie wentyluje

merc.jpg.659830e39933c4bb4ef2d23ffc09c98e.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok. skoro uważasz, że to jest "płyta antykawitacyjna" więc jaką rolę ona ma do kawitacji ?

Ja twierdzę wręcz przeciwnie, im większa tym właśnie ryzyko kawitacji większe na śrubie, a ryzyko wentylacji mniejsze  :)

Płyta ta jest po to, aby śruba nie zaciągała powietrza z góry.

 

Rola jaka  nie wiem  :) ale myślę że chodzi tu o ciśnienie wody  wytwarzanym  pod płytą i jakoś to działa na śrubę  takie moje domniemanie i dla tego pytałem ciebie o co chodzi  bo ja nie wiem co ta płyta robi a jest bardzo potrzebna  w silnikach i przekładniach 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz

 

Cytuj

 

Osobiscie nie spotkałem się z kawitacją która by przeszkadzała mi w pływaniu

 

 

czy w tym momencie masz na myśli kawitację czy wentylację - ustalmy, że na moment tego dialogu używamy poprawnego słownictwa aby nie wprowadzać zamętu  ;)

Bo jeżeli masz na myśli kawitację jako kawitację to mi tak samo nigdy nie sprawiała problemu

 

 

 

Jak najbardziej miałem na myśli kawitację  :)

reszta związana z wentylacją śruby która to powodowała wchodzenie silnika na wysokie obroty i zmniejszenie prędkości ,

pomagało rozłożenie ciężaru ,dodam że najwięcej problemów miałem pontonem pod prąd niż z prądem na odrze

w tym samym zestawieniu na wodzie stojącej nie było tego zjawiska  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok. skoro uważasz, że to jest "płyta antykawitacyjna" więc jaką rolę ona ma do kawitacji ?

Ja twierdzę wręcz przeciwnie, im większa tym właśnie ryzyko kawitacji większe na śrubie, a ryzyko wentylacji mniejsze  :)

Płyta ta jest po to, aby śruba nie zaciągała powietrza z góry.

Jeżeli pływasz swoim statkiem wypornościowo to wskazane aby ta płyta była jak największa aby CI nie zaciągał powietrza.

Natomiast w spodzinach sportowych gdzie pływa się w częściowo wynurzoną śrubą płyty tej nie ma bo nie ma takiej potrzeby.

 

Jeżeli dalej Ciebie nie przekonuję to wyobraź sobie, że właśnie najczęściej przez tą płytę może wystąpić kawitacja na śrubie. W związku z tym czy sądzisz, że producenci mają schizofrenię i celowo ja dają aby kawitacja była? Ja mówię nie, dzięki temu możesz ruszyć z miejsca i śruba się nie wentyluje

 

Sruby  te nie wytwarzają kawitacji  brak ciśnień by ją wytworzyć  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dodam że najwięcej problemów miałem pontonem pod prąd niż z prądem na odrze

w tym samym zestawieniu na wodzie stojącej nie było tego zjawiska  :D

a to widzisz ciekawostka o której można pogadać  ;) ale to już jutro. Na dziś wystarczy tej wiedzy i warto aby każdy zainteresowany kilka razy to przeczytał  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...